چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟

چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

کسب و کار آنلاین یا اینترنتی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم؛ هر فعالیتی در اینترنت که به درآمدزایی منجر شود، یک کسب و کار اینترنتی است. این فرآیند دو شرط عمده دارد؛ اول اینکه شما مالک اصلی این بستر کسب و کار اینترنتی خود باشد و دوم اینکه به واسطه فعالیت خود بتوانید یک درآمد نسبتا پایدار کسب کنید.

برای اینکه بیشتر متوجه این بحث شوید، چند مثال میزنیم:

احتمالا دیده اید که فردی در بستر اینترنت محصولات خود را میفروشد و از این طریق کسب درآمد دارد. خب این مورد با توجه به شروط بالایی، کسب و کار اینترنتی محسوب نمیشود. چراکه اولا این شخص مالک بستر کسب و کار خود نیست و ثانیا هیچ تضمینی وجود ندارد که درآمدی که از این بستر کسب میکند، یک درآمد پایدار باشد. دلیل این امر آن است که بسیاری از شبکه های محبوب اجاماعی در طول زمان محبوبیتشان را ازدست داده و کاربران آنها به شبکه های دیگر کوچ میکنند.

حال که با مفهوم کسب و کار اینترنتی آشنا شدید؛ در ادامه به شرح دلایلی میپردازیم که نشان میدهد چرا راه اندازی کسب و کار اینترنتی سودآور است و همچنین چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟

مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

قطعا آگاهی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی میتواند هرکسی را به این بستر ترغیب کند. در این بخش از مقاله به توضیح مزایای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی میپردازیم.

۱- می توانید بدون سرمایه اولیه یا با سرمایه اولیه کم، کسب و کار خود را راه بیاندازید.

کسب و کارهای فیزیکی هزینه های هنگفتی را نسبت به کسب وکارهای اینترنتی روی دست شما میگذارد. مبلغی که برای سرمایه گذاری روی کسب و کار اینترنتی نیاز دارید، بسیار کمتر از مبلغی ست که برای راه اندازی همان کسب و کار در فضای فیزیکی مورد نیاز است. کافی ست یک آمار از مبلغ رهن و اجاره دفتر کار، مغازه و… بگیرید تا بیشتر متوجه این مطلب شوید!

۲- کسب و کارهای اینترنتی به یک محدوده جغرفیایی خاص محدود نیست.

شما بهترین مغازه و دفترکار راه هم داشته باشید، تنها میتوانید بخشی از مشتریان را که از لحاظ مسافت جغرافیایی در محدوده اطرافتان هستند؛ به بازار فروش خود جذب کنید.

در کسب و کارهای اینترنتی دیگر چنین محدودیت هایی معنا ندارد. شما میتوانید حتی پا فراتر از مرزهای کشور خود گذاشته و به سایر کشورهای دنیا نیز خدمات خود را بفروشید.

۳- در کسب و کارهای اینترنتی، محدودیت زمانی وجود ندارد.

شعار کسب و کارهای قدرتمند اینترنتی این است: حتی در زمان خواب هم، پول دربیاورید!

این مسئله ایست که عموما در کسب و کارهای غیر اینترنتی امکان پذیر نمیباشد؛ مگر اینکه ۲۴ ساعته کار کنید!

۴- هزینه بازاریابی و تبلیغات در گوگل بسیار کمتر است.

هزینه بازاریابی و تبلیغات در گوگل بسیار کمتر است.

تبلیغات یکی از ابزارهای مهم برای رشد هر کسب و کاریست. اما استفاده از این ابزار برای یک کسب و کار غیراینترنتی بسیار هزینه بر است. تبلیغات در گوگل با هزینه ای بسیار پایینتر و بازدهی خیلی بیشتر انجام میگیرد.

۵- جذب مشتری و بازاریابی در کسب و کارهای اینترنتی هوشمندانه و هدفمند است.

بازاریابی هدفمند به معنای تبلیغاتی ست که مخاطبان آن همان مشتریان ما هستند. تبلیغات تلوزیونی، بیلبوردها و… مخاطبین عام را درگیر میکند که ممکن است بخشی از مشتریان را پوشش دهد. این مسئله در تبلیغ در گوگل وجود ندارد.

معمولا کسانی به سایت فروش یا صفحه شما جذب میشوند که دقیقا دنبال خدمات وکالای شما میگردند. البته کیفیت این امر بستگی به سئو شما و بهینه سازی سایتتان دارد. هرچه سایت بهینه تر باشد، مشتری مستقیما به آن جذب شده و شانس خرید بالاتر میرود.

۶- در کسب و کارهای اینترنتی به آمارها، اطلاعات مالی و… دسترسی ساده تر و سریع تری دارید.

چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم؟

در این کسب و کارها شما به یک حسابدار به معنای عمومی آن نیاز ندارید. خیلی از امور از جمله فاکتورگیری، گزارشات مالی و… با یک کلیک ساده قابل انجام است.

۷- می توانید چندین کسب و کار را به صورت همزمان مدیریت کنید.

همانطور که در مباحث بالا اشاره کردیم؛ محدودیت مالی، مکانی و زمانی در کسب و کارهای اینترنتی به پایین ترین میزان ممکن است. از این رو میتوانید با یک استراتژی درست از پس اداره چند کسب و کار اینترنتی برآیید.

حال که با مزیت های کسب و کارهای اینترنتی آشنا شدیم، ممکن است به راه اندازی آن ترغیب شده باشید. ما در ادامه قصد داریم قدم به قدم مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را با شما در میان بگذاریم.

چگونه کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنیم؟

کلیک اول یک سایت خدمات کسب و کار اینترنتی ست که تلاش میکند تا با تخصص و مهارت تیم آموزش دیده جهت توسعه کسب و کار اینترنتی به شما کمک کند. در این بخش از مقاله به صورت خلاصه مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را با شما به اشتراک گذاشته و به سوال چگونه کسب و کار آنلاین خود را شروع کنیم، پاسخ میدهیم.

مراحل شروع کسب و کار اینترنتی در یک نگاه:

  • یک نیاز بیابید و به آن پاسخ دهید.
  • طراحی و ساخت یک وب سایت با کاربری آسان.
  • محتوایی بنویسید که بفروشد.
  • از موتورهای جستجو برای هدایت ترافیک به سایت خود استفاده کنید.
  • برای خود شهرت تخصصی ایجاد کنید.
  • مشتریان و مشترکین خود را با ایمیل پیگیری کنید.
  • درآمدتان را از طریق پیشنهادات بهتر افزایش دهید.

فرقی نمیکند شما مالک یک کسب و کار حرفه ای هستید یا تازه در اول این مسیرید. ما در کلیک اول به شما کمک میکنیم تا مرحله به مرحله راه اندازی و سپس رشد کسب و کار اینترنتی خود را بیاموزید.

قدم اول : یک نیاز بیابید و به آن پاسخ دهید.

یکی از اشتباهاتی که ممکن است همین اول کار شما را در دام بیاندازد، این است که یک محصول برای فروش انتخاب کنید و بعد دنبال بازار فروش بگردید. روند درست این کار دقیقا برعکس است! شما باید یک بازار فروش را شناسایی کرده و  سپس به دنبال فروش کالا یا خدمات مناسب به مشتریان هدف باشید.

یکی از نکاتی که در این زمینه میتواند به شما کمک کند این است که به دنبال پیدا کردن افرادی باشید که برای حل مشکلشان در اینترنت نتایج خوبی پیدا نمیشود. چگونه این افراد را پیدا کنید؟ خیلی ساده ست!

  • سایت‌ها و همچنین انجمن هایی که مردم در آنجا به سوال جواب و گفتگو می‌پردازند را به دقت بررسی کرده و ببینید مردم به دنبال چه راه‌حل‌هایی هستند.
  • کلمات کلیدی را جستجو کنید که افراد زیادی آن را سرچ کرده اند ولی بین سایت ها،رقابت زیادی در آن کلمه کلیدی وجود ندارد.
  • سایت رقبا را بررسی کرده و استراتژی آنها را یاد بگیرید. سپس تلاش کنید یک و سروگردن بالاتر باشید. سعی کنید خدمات بهتری ارائه دهید و کیفیت خود را بهبود ببخشید.

قدم دوم : طراحی و ساخت یک وب سایت با کاربری آسان.

خب حالا که بازار هدفتان را میشناسید و خدمات و کالایی هم برای فروش دارید، قدم بعدی طراحی و ساخت یک وب سایت با کاربری آسان است. البته منظور ما از سایت یک سایت با گرافیک سنگین نیست. طراحی سایت هم باید مبتنی بر اصول سئو باشد تا مخاطبتان را در کمتر از ۵ ثانیه میخکوب کرده و در فضای کسب و کار اینترنتی خود نگهدارید. از همین رو کاربری آسان برای یک سایت اینترنتی بسیار مهم است.

قدم سوم : محتوایی بنویسید که بفروشد.

محتوا درون مایه اصلی هر سایتی ست که طبق آن مشتری تصمیم میگیرد در سایت شما بماند یا خیر. برای تولید یک محتوای حرفه ای فروش، فرمولی ثابت وجود دارد.

  • با یک عنوان جذاب کنجکاوی و همچنین توجه مشتری را بدست آورید.
  • توضیح دهید که محصول شما چه مشکلی را حل میکند.
  • از خودتان یک عنوان معتبر در ذهن مخاطب بسازید.
  • بخشی را به عنوان نظرات مشتریان به صفحه خود اضافه کنید.
  • به مشتری توضیح دهید که محصول شما چه منفعتی برای او دارد.
  • یک پیشنهاد ارائه دهید که ترغیب کننده باشد.
  • برای محصول و خدمات خود، گارانتی ارائه دهید.
  • در مخاطب حس فوریت ایجاد کنید.
  • در انتها مشتری را به خرید محصول و خدمات خود ترغیب کنید.

لازم به ذکر است در مسئله تولید محتوای فروش چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، پرداختن به مزیت های محصول برای حل مشکلات احتمالی مشتریان است.

قدم چهارم : از موتورهای جستجو برای هدایت ترافیک به سایت خود استفاده کنید.

استفاده از اصول سئو برای دیده شدن هر سایتی الزامی و البته که راهگشاست.

در توضیح این مبحث خوب است بدانید که در بحث تبلیغات در گوگل یک روش تبلیغاتی به نامGoogle Ads وجود دارد. در این روش تبلیغاتی کافی ست تا شخصی کلمه کلیدی شما را جستجو کند تا تبلیغات شما در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر شود. برای استفاده از این روش تبلیغاتی برای هر کلیک مبلغی را پرداخت میکنید.

قدم پنجم : برای خود شهرت تخصصی ایجاد کنید.

بستر اینترنت برای یافتن اطلاعات مفید بسیار راهگشاست. اگر بتوانید در سایت های خود مطالب مفیدتر قرار دهید؛ رتبه بهتری را در نتایج گوگل به خودتان اختصاص خواهید داد.

در بحث محتوا نیاز است که محتوای رایگان، تخصصی و بسیار عالی باشد. هر محتوایی که حدس میزنید برای مردم مفید تر است در قالب محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و… منتشر کرده و در اختیار مردم قرار دهید. یک دکمه قابلیت اشتراک گذاری را در کنار محتوای خود قرار دهید تا کاربران بتوانند مطالب را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارند. همچنین میتوانید در شبکه های اجتماعی مشارکتی فعالانه داشته باشید و از این طریق بازار را تحت تاثیر خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید :  12 روش بهبود تجربه مشتری برای فروشگاه اینترنتی

به این ترتیب شما رفته رفته قادر خواهید بود مخاطبان زیادی را به سایت خود جذب کنید. شاید از خود بپرسید اگر سایر رقبا از زحمات من کپی برداری کرده و آن را در سایت خود بارگذاری کردند، تکلیف زحمات من چه میشود؟ اصلا نگران این مسئله نباشید، گوگل به محتوای یونیک و درست علاقه مند است. بنابراین با هربار اشتراک گذاری مطالب شما و یا اشتراک لینک مطالب سایت شما به رتبه بندی گوگلتان کمک خواهد شد.

قدم ششم : مشتریان و مشترکین خود را با ایمیل پیگیری کنید.

یکی از ارزشمندترین دارایی های کسب و کار اینترنتی شما، لیست ایمیل شماست. کافی ست در صفحتان یک فرم دریافت ایمیل ایجاد کرده و سپس با مشتریانتان از طریق ایمیل در ارتباط باشید. این فضا چند مزیت عمده دارد. از جمله اینکه به شما فرصت میدهد تا:

  • برای مخاطبان پیامی را بفرستید که منتظر آن هستند.
  • با مخاطبین خود یک رابطه طولانی مدت ایجاد کنید.
  • بازخورد ایمیل ها و در نتیجه عکس العمل مشتریان را بسنجید.
  • بازاریابی اینترنتی هدفمندتری داشته باشید.

لازم به ذکر است هر مشتری که وارد سایت شما میشود، یک مشتری بالقوه ست و همه هنر شما این است که بتوانید این مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. در ادامه مسیر نیز باید به گونه ای عمل کنید که سطح وفاداری مشتریان به بالاترین میزان خود برسد.

قدم هفتم : درآمدتان را از طریق پیشنهادات بهتر افزایش دهید.

از مهمترین استراتژی های بازایابی اینترنتی، مسئله مربوط به ایجاد ارزش هر مشتری است. شما با القای حس ارزشمندی به مشتری و پیگیری او میتوانید به همین سادگی ۳۶ درصد از مشتریان سابق خود را به خرید مجدد ترغیب کنید.

در گام های قبلی در مورد ایجاد سایت و نهایتا جذب مشتری به سایت صحبت کرردیم. گام آخر مربوط به زمانی ست که مشتری یک بار از شما خرید کرده و حال میخواید دوباره خرید کند. پیشنهاد کلیک اول به شما استفاده از روش های زیر است:

  • خوب است محصولاتی پیشنهاد دهید که امکانات محصول خریداری شده قبلی را تکمیل می‌کند.
  • با ارسال کوپن‌ها یا کدهای تخفیفی آن ها را به خرید بعدی ترغیب کنید.
  • محصولاتی مرتبط در صفحه “تشکر ” (جایی که پس از پرداخت به آنجا وارد می‌شوند) قرار دهید.

در باب این مسئله یک اصول کلی وجود دارد که باید مشتری را با پاداش، توجه و پیگیری جذب کرده و در سایت خود نگهدارید.

در انتهای این مقاله از زمانی که برای خواندن آن صرف کردید، سپاس گزاریم. امیدواریم این مطلب شما را در راه اندازی کسب و کار اینترنتی تان یاری کرده و به شما آگاهی لازم را رسانده باشیم. میتوانید برای مشاوره بیشتر از کارشناسان کلیک اول کمک بگیرید.