افزایش فروش آنلاین از طریق شبکه‌ های اجتماعی

افزایش فروش آنلاین از طریق شبکه‌ های اجتماعی
زمان تقریبی مطالعه : 10 دقیقه

امروزه با رشد شبکه های اجتماعی و افزایش تعداد کاربران سایر این شبکه ها، فروش آنلاین از این روش بسیار آسان تر شده است. در واقع امروزه بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش های قدرتمند و تاثیر گذار برای ایجاد یک ارتباط با مشتریان بالقوه است. بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از رایج ترین انواع روش های بازاریابی دیجیتال است. این نوع بازاریابی از طریق برند سازی به راحتی امکان ایجاد ارتباط با مشتریان را فراهم کرده است. بدیهی است که هر کسب و کار با هدف افزایش سود و افزایش فروش راه اندازی می شود.

خوشبختانه با وجود شبکه های اجتماعی امکان فروش از این طریق آسان تر و سریع تر شده است. چرا که در بسیاری از موارد مشتریان برای خرید به سایت مراجعه نمی کنند. بلکه ترجیح می دهند در زمان کم از طریق سفارش دادن در دایرکت و ارتباط با فروشنده محصول مورد نظر را سفارش دهند. با وجود این که شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام برای کاربران شناخته شده است، اما روش های اصولی و استراتژیکی برای افزایش فروش وجود دارد که شناخت این روش ها موثر ثمر واقع می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با سایر راه های ساده برای افزایش فروش آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی آشنا شوید.

تکنیک های فروش آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد فعالیت در شبکه های اجتماعی این است که باید برای تعیین اصول استراتژیک اهداف قابل اندازه گیری تعیین نمایید. به گونه ای که پس از گذشت چندین ماه بتوانید اهدافی که برای رشد در اینستاگرام تعیین کرده اید را اندازه گیری کنید. از طریق اندازه گیری پارامترهایی که برای تعیین هدف در نظر دارید، می توانید استراتژی های هدفمند و اصولی را برای گام های بعدی تعیین نمایید. راه های افزایش فروش آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی عبارتند از:

۱- صادقانه رفتار کنید

منظور از صادقانه بودن در فروش صرفا این است که کلیه ویژگی ها و حتی ایرادات محصولات را بیان کنید. منظور این است که در ابتدای کار شروع به خرید و فروش محصولات با قیمت های بسیار بالا نکنید. اگر به تازگی وارد بازار کار شده اید، صرفا محصولاتی بفروشید که مشتری و خواهان زیادی دارد. برای این کار ابتدا محصولات محدود و با تعداد کم را برای فروش بخرید. برخی از کسب و کارها بدون توجه به این موضوع محصولات زیادی را خریداری کرده و پس از مدتی مجبور به پرداخت هزینه های زیاد از طریق وام و قرض کرده اند. این موضوع برای کسب و کارهای آنلاین از اهمیت بالاتری برخوردار است. با خود صادقانه باشید و قبول کنید که قبل از شما رقبای دیگر کار فروش این محصولات را آغاز کرده اند و سرمایه بیشتری دارند.

یکی از موارد دیگری که برای فروش آنلاین باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که با رفتار صادقانه داشتن مشتریان بیشتری جذب شما خواهند شد. امروزه کاربران با یک جستجوی ساده در گوگل و اینستاگرام و گشتن بین سایر صفحات فروش از ویژگی ها، مزایا و حتی ایرادات یک محصول با خبر می شوند. به همین جهت باید صادقانه و به دور از گزافه گویی یا ارائه محصولات فیک محصولات را معرفی کنید. خوشبختانه کاربران به تجارت های کوچک بیشتر از کارخانجات بزرگ اعتماد می کنند. به گونه ای که بیشتر به دنبال محصولات ارگانیکی هستند که در کارگاه های کوچک و خانگی تولید می شوند و به فروش می رسند. با معرفی محصولات و خدمات خود به صورت کاملا صادقانه و واضح بسیار تاثیر گذارتر می توانید برند سازی کنید و میزان فروشتان را افزایش دهید.

 

افزایش فروش آنلاین از طریق شبکه‌ های اجتماعی۲- استفاده از قابلیت پروموشن

اینستاگرام یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای فروش آنلاین است. این شبکه اجتماعی پر طرفدار با داشتن قابلیت promotion امکان بیشتر دیده شدن و افزایش فروش را به کاربران ارائه داده است. با استفاده از این قابلیت با توجه به نوع فعالیت، حوزه فعالیت و موقعیت جغرافیایی خود می توانید مشتریان و کاربران بیشتری به دست آورده و فروشتان را افزایش دهید. برای اجرای این قابلیت توصیه می کنم مقاله “پروموشن اینستاگرام” را مطالعه کرده و روش های آن را اجرا کنید.

بیشتر بخوانید :  وب 3.0 چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟

۳- به اشتراک گذاری رضایت مشتریان و خریداران

بسیاری از کاربران و مخاطبان قبل از فروش نظرات و دایرکت هایی که از سایر مشتریان قبلی وجود دارد را مطالعه می کنند. آن ها از این طریق می توانند هم محصولات و ویژگی های آن ها را بشناسند و هم با اعتماد بیشتری خرید کنند. برای این کار توصیه می کنم اگر ابتدای راه هستید و هنوز مشتریان زیادی ندارید، ابتدا فروش را از طریق آشنایان خود شروع کنید. معرفی و فروش محصولات به اطرافیان، دوستان و اقوام در ابتدای راه آسان تر خواهد بود. از آن ها بخواهید پس از استفاده از محصولات، نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند. سپس این نظرات را در یک هایلات جداگانه منتشر کنید تا سایر کاربران جدید هم ببینند. با منتشر کردن رضایت مشتریان قبلی، بهتر از هر ابزار دیگری می توانید کاربران جدید را برای خرید ترغیب کنید.

۴- ارائه پیشنهادات لحظه ای و کوتاه مدت

در مبحث بازاریابی اینترنتی یکی از مباحث مهم به نام پیشنهادات اورژانسی شناخته می شود. در این روش در مدت زمان کوتاه و محدود محصولات ویژه را به مشتریان با قیمت های مقرون به صرفه معرفی کنید. برای افزایش ترغیب مشتریان برای خرید باید یک تایمر در استوری ها قرار داده یا یک پست به صورت اختصاصی طراحی کنید و مدت زمان محدود خرید  را تعیین کنید. در پست  و استوری چندین بار اعلام کنید که این زمان محدود خواهد بود و این تخفیف به زودی به پایان می رسد.

در این روش توجه داشته باشید که به هیچ وجه زیاده روی نکنید. با تکرار این روش مشتریان همیشه منتظر تخفیف هستند و در صورتی که محصولات را با قیمت اصلی بفروشید اعتماد آن ها از دست می رود. چون همیشه به  دنبال محصولات با قیمت های تخفیف خورده هستند. علاوه بر این، برای افزایش فروش آنلاین می توانید همراه با محصول اصلی که می فروشید، به مشتریان فرصت دهید که فقط چندین محصول را به صورت اشانتیون انتخاب کرده و یکی از محصولات انتخابی را همراه با خرید اصلی دریافت کنند.

۵- ترغیب مشتریان با ارسال رایگان یا همراه با قرعه کشی

کاربران فعال در شبکه های اجتماعی، از روش های هیجان انگیز برای خرید لذت می برند. برای ترغیب بهتر و بیشتر مشتریان برای خرید به مشتریان بگویید که در برخی مناسبت ها و با خرید چندین محصول ارسال کالا رایگان خواهد بود. همچنین می توانید به آن ها بگویید با خرید این محصول در قرعه کشی با جوایز نقدی شرکت داده می شوید. این روش نیز یکی از بهترین راه های ساده برای افزایش فروش آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی محسوب می شود.

 

۶- ارائه تضمین بازگشت وجه

در افزایش فروش آنلاین، شاید در کسب و کارها و فروشگاه های زیادی به این موضوع توجه نشود که دلیل مهم خرید نکردن برخی از مشتریان، دریافت نکردن ضمانت از مشتریان است. چرا که هنوز هم برخی از کاربران خرید آنلاین را نوعی ریسک می دانند و از این طریق اقدام به خرید نمی کنند. برای ترغیب این نوع مشتریان، بهترین کار این است که تضمین بازگشت وجه در صورت عدم رضایت از خرید  در نظر بگیرید.

این مشتریان با ترس از دست دادن وجه و پول خود برای خرید اقدام نمی کنند. اما در صورتی که به آن ها تضمین دهید که در صورت عدم رضایت وجه آن ها باز گردانده می شود، با اعتماد بیشتری خرید می کنند. برای اارئه این پیشنهاد توصیه می شود که یک باکس یا هایلات جداگانه در مورد سوالات احتمالی آن ها در نظر بگیرید. برخی از مشتریان از خود می پرسند اگر کیفیت محصول خود نبود چه؟ اگر محصول اشتباه ارسال شود، چه؟ اگر محصول سالم نباشد چه؟

۷- فروش محصولات مشابه را حذف کنید

بدیهی است که ارائه محصولات بیشتر باعث افزایش فروش آنلاین می شود. اما این مساله در مورد هر کسب و کاری صحیح نیست. اگر در فروشگاه آنلاین خود تعداد زیادی محصولات مشابه دارید، ممکن است مشتریان برای خرید مردد شده و ندانند کدام محصول را بخرند. در واقع در صورتی که چندین محصول با ویژگی های یکسان و مشابه داشته باشید، مشتریان بین انتخاب یک محصول دو دل مانده و این موضوع باعث کاهش فروش در طولانی مدت می شود. برای برطرف کردن این مشکل طیف گسترده محصولات مشابه را حذف کنید. همچنین می توانید محصولات را به صورت دسته بندی شده و با ارائه جزئیات بیشتر به مشتریان معرفی کنید.

بیشتر بخوانید :  چگونه به کمک تولید محتوای ویدیویی به کسب و کار خود کمک کنیم؟

۸- پیدا کردن مشتریان هدفمند فیس بوک با استفاده از سیستم Lookalike Audiences

یکی از بهترین اقدامات هوشمندی که برای بهبود کسب و کار باید انجام شود، گسترش دادن مشتریان ثابت است. علاوه بر این، با گسترش مشتریان می توان کاربران و مشتریان دیگری که پتاسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند، جذب کنید. برای جذب کاربران فیس بوک با استفاده از سیستم Lookalike Audiences می توانید مشتریان بالقوه و هدفمند را به بهترین نحو پیدا کنید. مخاطبان زیادی در فیس بوک فعال هستند که می توانند مشخصات و ویژگی های تجارت شما را با استفاده از یک Data base بزرگ و گسترده با کاربران زیاد به اشتراک بگذارند.

برای این کار کافی است که اطلاعات اطلاعات لازم در فیس بوک ذخیره شود. سپس این اطلاعات توسط افراد به اشتراک گذاشته شود. سپس از این روش ده ها، صدها و کاربر جدید برای ثبت اطلاعات جدید به سراغ شما می آیند. این روش یکی از بهترین راه های ساده برای افزایش فروش آنلاین است که هزینه تبلیغات کمی دارد. در واقع این ابزار کمک می کند کاربرانی که سلایق و علایق مشترکی و یکسانی دارند، یک دیگر را پیدا کنند.

۹- افزایش تعداد راه های امکان خرید

یکی از بهترین دلایل انتخاب یا عدم انتخاب یک فروشگاه آنلاین یا پیج فروش محصولات روش های پرداخت آن فروشگاه است. خوشبختانه با روش پرداخت آنلاین امکان نقل و انتقال و ارسال مرسوله به راحتی امکان پذیر شده است. به گونه ای که مشتریان از طریق پرداخت آنلاین یا پرداخت وجه به حساب فروشنده، محصول یا محصولات را درب منزل دریافت می کنند. در این میان برخی از کاربران همچنان ترجیح می دهند پرداخت درب منزل و از طریق وجه نقد صورت گیرد. برای افزایش رضایت این نوع مشتریان می توانید روش های پرداخت مختلف را برای مشتریان فراهم کنید. روش های پرداخت عبارتند از:

  • به صورت پرداخت اعتباری یا به اصطلاح از کیف پول
  • پرداخت بین المللی از طریق حساب های اعتباری
  • پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانک
  • انتقال وجه به صورت کارت به کارت یا حساب
  • پرداخت نقدی درب منزل

 

افزایش فروش آنلاین از طریق شبکه‌ های اجتماعی۱۰- کاهش پیچیدگی فرایند سفارش و پرداخت

طبق بررسی های انجام شده در Business Insider حدود ۴ تریلون دلار از سبد خرید کاربران به صورت رها شده باقی مانده است. حدود ۶۳ درصد از این مبلغ دارای قابلیت استفاده مجدد بوده است. این آمار و ارقام نشان می دهد که بسیاری از کاربران حوصله و وقت فرایندهای پیچیده پرداخت آنلاین را ندارند. این مشکل در کسب و کارهای ایران و سایت ها و فروشگاه های آنلاین در ایران هم تاثیر زیادی در کاهش فروش آنلاین داشته است. در مقابل این موضوع سایت ها و فروشگاه های آنلاین زیادی در شبکه های اجتماعی که فرایند سفارش کالا و پرداخت آن ها آسان است، میزان فروش آن ها بسیار بیشتر است. اگر مشتریان اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی خود را برای خرید از طریق سایت اقدام کنند، توصیه می شود به نکات زیر ادامه داشته باشید.

  • برای شروع خرید مشتریان را مجبور به پر کردن فرم های غیر ضروری نکنید.
  • سیستمی طراحی کنید که اطلاعات خرید به صورت پیش فرض درون فرایند پرداخت ذخیره شود. در غیر این صورت کاربران مجبور می شوند مجددا اطلاعات لازم را وارد کنند.

۱۱- انتشار تصاویر با کیفیت از محصولات

مشتریان برای خرید محصول ترجیح می دهند که عکس اصلی محصولات را با کیفیت اصلی ببینند. در واقع ظاهر محصول ارتباط مستقیمی با شناخت بهتر در مورد کیفیت محصول دارد. منتشر کردن یک تصویر با کیفیت از محصول تاثیر زیادی در شفاف سازی ویژگی های محصول و افزایش رضایت مشتریان دارد. به طور کلی تصاویر یک آیتم تاثیر گذار و جذب کننده خریدار محسوب می شود، تا مشتریان بتوانند محصولات را با یک دیگر مقایسه کرده و سریع تر تصمیم گیری کند. برای افزایش رضایت مشتریان و در نتیجه افزایش فروش آنلاین، یک محل ویژه برای عکاسی در نظر بگیرید. اگر هزینه کافی برای پرداخت به عکاس ندارید، عکاسی را با استفاده از تجهیزات ساده خودتان انجام دهید. این کار تاثیر زیادی در افزایش اعتماد مشتریان و بهبود روند خرید آن ها دارد.

۱۲- طراحی سایت را جدی بگیرید

با وجود این که تعداد کاربران و مخاطبان شبکه های اجتماعی در مقایسه با افرادی که به سایت مراجعه می کنند، بیشتر است. اما در صورتی که پس از چندین ماه یا چندین سال پیج اینستاگرام شما رشد کرد، ممکن است وقت کافی برای پاسخگویی به مشتریان نداشته باشید. در این شرایط بهترین اقدام طراحی سایت فروشگاهی است. فرایند سفارش از طریق سایت از طریق طراحی صفحات فرود در زمان فروش آنلاین، تاثیر زیادی در بهبود فرایند فروش و افزایش فروش دارد. در واقع می توانید در موارد خاص مانند مناسبت های خاص، زمان برگزاری کمپین تبلیغاتی، زمان ارائه تخفیفات و … صفحات فرود طراحی کرده تا مشتریان سریع و آسان سفارش خود را ثبت کنند.

۱۳- توجه به بازخورد مشتریان

در فروشگاه های آنلاین، معمولا نقطه نظرات مختلف، انتقادات و پیشنهادات مختلفی از طرف مخاطبان ارائه می شود. زمانی که مشتریان سوالات یا پیشنهاداتی را بیان می کنند، وظیفه شما این است که به طور کامل و حتی جزئی ابهامات مخاطبان را برطرف کنید. به گونه ای که جای هیچ سوال و ابهامی برای آن ها زمان خرید باقی نماند. باید به طور کامل در مورد نحوه خرید، نحوه مرجوع، شرایط مرجوع، کدهای رهگیری، زمان ارسال کالاها، و … به مشتریان اطلاعات بدهید.

برای این کار یک پست جداگانه یا یک هایلات از استوری ها تهیه کرده و چندین روز یک بار منتشر کنید. طی تحقیقات انجام شده کاربران زمانی که در مورد خرید ابهاماتی داشته باشند، حدود دو سوم آن ها خرید را رها می کنند. سپس به دنبال فروش آنلاین و فروشگاه آنلاینی و  می روند که جای هیچ سوالی باقی نگذاشته است. علاوه بر این، هر انتقاد یا پیشنهادی از طرف کاربران مطرح شده به سرعت به آن رسیدگی کنید. این کار تاثیر زیادی در بهبود و افزایش اعتماد آن ها دارد.

 

۱۴- استفاده از درجه بندی قیمت گذاری

یکی از تکنیک های محبوب و تاثیر گذار در بازاریابی تکنیک قیمت گذاری دلپذیر (Decoy Pricing) است. برای مثال زمانی که به رستوران می رویم، معمولا از غذاهای قیمت پایین چشم پوشی می کنیم، سراغ غذاهای خیلی گران هم نمی رویم. در نهایت غذایی را انتخاب می کنید که قیمت مقرون به صرفه و معقولی دارد. استفاده از این تکنیک در بازاریابی برای افزایش فروش آنلاین از طریق درجه بندی قیمت گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع برای اجرای این روش کافی است که برای محصولات مشابه سه قیمت تعیین کرده و محصولات هدف را در بازه وسط قرار دهید. به گونه ای که نهایتا مشتری محصول با قیمت مقرون به صرفه تر را انتخاب کند.

با این روش مشتریان برای خرید محصول با قیمت متوسط که همان محصول مورد نظر شماست ترغیب می شوند. با این وجود ممکن است برخی از مشتریان که قدرت خرید بالاتری دارند، محصولات گران قیمت را هم انتخاب کنند. حتی در این شرایط هم سود خوبی از فروش آنلاین به دست خواهید آورد. به طور کلی می توان گفت این تکنیک، یک اصل روانشناسی در مبحث بازاریابی است که با نام تسلط نا متقارن (Asymmetric Dominance Effect) هم شناخته می شود.

سخن پایانی

در این مقاله به مهم ترین مباحث و راه های ساده برای افزایش فروش از طریق شبکه های اجتماعی پرداخته شد. روش های ذکر شده در این مقاله طی بررسی های انجام شده تیم فوکانت، تاثیر زیادی در بهبود فرایند فروش آنلاین دارد. شما هم اگر کسب و کار آنلاین دارید، می توانید این روش ها را به کار ببرید. در صورت وجود ابهام نیز سوالات خود را با ما مطرح کنید.