نکات کلیدی برای ارتقای سئو و بهبود رنکینگ سایت

نکات کلیدی برای ارتقای سئو و بهبود رنکینگ سایت
زمان تقریبی مطالعه : 12 دقیقه

در حال حاضر ۳٫۵ سایت فعال در جهان وجود دارد که پیشی گرفتن از آن ها و افزایش رتبه سایت، اهمیت زیادی در بهبود جایگاه برند سازی و فروش بهتر دارد. بدیهی است که هدف از طراحی سایت دیده شدن آن در نتایج اولیه گوگل است. به همین جهت مهم ترین و بهترین اقدام برای کسب رتبه بهتر، ارتقای سئو و بهبود رنکینگ سایت است. در این روش سایت خود را برای موتورهای جستجو از جمله گوگل بهینه می کنید، تا ربات های گوگل سایت شما را پیدا کرده و به آن اعتبار و رتبه مناسب دهند. اقدام اول برای اجرای روش های بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو یا به اصطلاح SEO، استفاده از ابزارهای تخصصی برای تجزیه و تحلیل کردن سایت است. در واقع باید بتوانید ابتدا جایگاه و رتبه و اقداماتی که تاکنون در سایت انجام داده اید را بررسی کنید. سپس با توجه به تجزیه و تحلیل ها اقدامات لازم برای سئو کردن سایت را شروع کنید. در این مقاله با جدیدترین روش های بهینه سازی سایت آشنا می شویم. همراه فوکا نت باشید.

بررسی معیارها با استفاده از گوگل آنالیتیکس

بهترین اقدامی که می توانید در سال ۲۰۲۲ میلادی می توانید برای سایت خود اجرا کنید، یادگیری و استفاده از ابزار قدرتمندی به نام Google Analytics است. با استفاده از این ابزار و آمار و ارقام دقیقی که ارائه می کند، می توانید تصمیمات درست برای اجرا کردن روی سایت خود بگیرید. در واقع به کمک این معیارها می توانید بفهمید که گوگل برای افزایش اعتبار سایت روی چه پارامترها و فاکتورها حساسیت بیشتری دارد. با این روش می توانید وقت و تمرکز خود را به صورت حرفه ای تر روی این فاکتورهای مهم بگذارید. همچنین می توانید به صورت هدفمندتر روی این فاکتورها و تولید محتوای صفحات مورد نظر وقت بگذارید. بهترین آمار و اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد، به شرح زیر است:

  • کاربران از چه مرورگرهایی استفاده می کنند؟

شاید در نگاه اول دانستن این که کاربران از چه مرورگرهایی استفاده می کنند، اهمیتی نداشته باشد. اما با دانستن این موضوع که اغلب کاربران از چه مرورگرهایی استفاده می کنند، می توانید سایت خود را برای این مرورگرها بهینه کنید. وقت و تمرکز خود را روی مرورگرهای پر کاربردتر بگذارید. اما توجه داشته باشید، در صورتی که سئو کار هستید، ممکن است متناسب با هر حوزه کاری کاربران از مرورگرهای مختلف و جدیدی استفاده کنند. پس شناخت مرورگر متناسب با هر حوزه کاری با موارد دیگر متفاوت خواهد بود.

  • نکات کلیدی برای ارتقای سئو و بهبود رنکینگ سایتکاربران از چه دستگاهی برای جستجو کردن استفاده می کنند؟

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که همواره زمان طراحی سایت و سئو کردن سایت به آن توجه داشته باشید، کسب رضایت کاربر است. گوگل آنالیتیکس با شناختن دستگاهی که کاربران از آن استفاده می کنند، به شما کمک می کند تا مطابق با همان دستگاه ها سایت را بهینه کنید. کاربران در سراسر دنیا از دستگاه های مختلفی از جمله موبایل، تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ  و … وارد سایت می شوند. با شناخت این دستگاه ها می توانید زمان سئو کردن سایت و طراحی UI سایز دکمه ها، نوع فونت، سایز دکمه های دعوت به اقدام (CTA)، حجم تصاویر و … را متناسب با همان دستگاه ها طراحی کنید.

  • موقعیت جغرافیایی کاربران

یکی از اقدامات مهمی که هر کسب و کار اینترنتی با استفاده از آن می تواند به کار خود رونق بخشد، راه اندازی کمپین تبلیغاتی است. اما چگونه؟ زمانی که از موقعیت جغرافیایی اغلب کاربران و فرهنگ آن ها اطلاعات کامل داشته باشید، می توانید هدفمندتر کمپین تبلیغاتی راه اندازی کنید. در این صورت می توانید با شناخت بهتر از نیاز، سلایق، علایق و حتی اخلاق و فرهنگ  آن ها، کمپین های مناسب اجرا کنید. با این روش یک بازاریابی هوشمندانه خواهید داشت، و به صورت هدفمند تعداد کاربران نیز افزایش می یابد.

  • بررسی شرایط رقبا

یکی از بهترین اطلاعات دیگری که گوگل آنالیتیکس در اختیار سئو کاران قرار می دهد، بررسی جایگاه فعلی و شرایط رقبا است. با این ابزار می توانید میزان ترافیک و محتوای سایت های رقبا را مشاهده و تحلیل کنید. با این کار می توانید اقدامات لازم برای رقابت قوی با سایت رقبا را آغاز کنید. علاوه بر این، می توانید به صورت همزمان از چندین ابزار تخصصی ahref، Google Search Console و Google Analytics استفاده کرده و آمار مشاهده شده را همزمان نمایید.

شناسایی صفحات کم کار سایت

مردم و کاربران همیشه به دنبال محتوا و موضوعات جدید و به روز هستند. این موضوع فقط به سایت های خبری محدود نمی شود. بلکه سایت های آموزشی، سایت های آماری، و سایت های فروشگاهی نیز باید محتوا و موضوعات جدید و به روز داشته باشند. زمانی که محتوای سایت خود را به روز نکنید، بدیهی است کاربران از سایت خارج شده و دنبال سایت بعدی می روند. بازاریابان محتوا علاوه بر تحقیق کلمه کلیدی و سایر اقدامات لازم برای تولید محتوای بهینه، همواره سعی می کنند محتوای جدید و جذاب به کاربران ارائه دهند. کارشناس تولید محتوا به همراه سئو کار باید صفحات مختلف سایت را جستجو کرده و صفحات کم کار را پیدا کند. برای این کار نیز تیم تولید محتوا و سئو کار باید صفحاتی که کم تر از سایر صفحات باز شده و bounce Rate بالایی دارند یا به صورت کلی تعداد ترافیک آن پایین است را تحلیل کنند. مطالبی که بازدید کمی دارند، ممکن است دارای شرایط زیر باشند:

  • تعداد کلمات مقاله کم تر از مقدار استاندارد است.
  • تعداد بک لینک آن ها کم است.
  • قدیمی تر هستند.
  • از طریق موتورهای جستجوی مختلف کم تر پیدا شده اند.
بیشتر بخوانید :  معرفی مفهوم cache control و روش کار با آن

پس از پیدا کردن و شناسایی صفحات با بازدید کم تر، باید با استفاده از کلمات کلیدی جذاب و کاربردی، مجددا برای این صفحات تولید محتوا کنید. یکی از روش های موفق و مهم برای این کار استفاده از نقشه های ذهنی برای شروع تولید محتوای جدید است. در واقع در روش پیروی از نقشه های ذهنی، کارشناس تولید محتوا موضوعات بزرگ تر را انتخاب کرده و سپس آن را به موضوعات و جزئی تر تقسیم می کند. با این موضوعات جدید و جزئی می توان محتواهای تخصصی زیادی نوشت.

توجه به کلمات کلیدی اصلی و ثانویه در یک محتوا

پس از تولید محتوا، آن را مجددا بازخوانی کنید. اطمینان حاصل کنید که مقاله صرفا حول محور یک کلمه کلیدی اصلی و چندین کلمه کلیدی ثانویه می چرخد. استفاده از کلمه کلیدی اصلی کمک می کند که اولا مقاله یک چارچوب اصلی و ساختار مشخصی داشته باشد. دوما باعث می شود که کاربر دقیقا مطابق با نیاز خود بتواند سایت و صفحه شما را پیدا کرده و استفاده کند. مهم ترین و اولین قدم مهم برای پیدا کردن کلمات کلیدی، درک این موضوع است که چه کلماتی برای کاربران شما جذاب و کاربردی است. اما به طور کلی توجه داشته باشید که کلمات کلیدی باید به صورت کاملا طبیعی در متن استفاده شود. برای این کار بهتر است خودتان را جای کاربران گذاشته و به طور طبیعی کلمات کلیدی را در کل مقاله پراکنده کنید.

استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی keyword magic tools

در برخی موارد که محتوای طولانی دارید، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و مترداف کمک زیادی به تولید محتوای سئو شده برای سایت می کند. با استفاده از ابزار keyword Magic Tools می توانید بهترین کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی را پیدا کنید. همچنین می توانید بیشترین سوالات پر تکرار که توسط کاربران با استفاده از کلمات کلیدی پرسیده می شود را نیز جستجو کنید. برخی از کاربران با لحن عامیانه در موتور جستجو، جستجو می کنند. برای مثال این افراد از کلمات کی، کجا، چگونه، آیا، و … برای جستجو کردن استفاده می کنند. با دانستن این کلمات می توانید کاملا به صورت هدفمند در متن به این سوالات پاسخ داده و نظر کاربران را جلب کنید. علاوه بر این، می توانید محتوای سایت را سئو کرده و باعث افزایش اعتبار سایت و در نتیجه افزایش کلیک و ترافیک سایتتان شوید. یکی از بهترین قابلیت هایی که این سایت در اختیار شما قرار می دهد، کلمات کلیدی است که توسط جستجوی صوتی توسط کاربران جستجو شده است. با شناخت و پیدا کردن این کلماتی که به صورت صوتی جستجو شده، می توانید نیاز کاربرانی که به جای تایپ کردن از قابلیت جستجوی صوتی استفاده می کنند، برآورده کنید. همچنین می توانید در متن محتوای سایت به صورت مفید به این سوالات پاسخ دهید.

از تکنیک بک لینک استفاده کنید

فرض کنید تمامی اقدامات لازم را با استفاده از ابزاری که معرفی شد، انجام داده اید. اما در صورتی که از بک لینک در تکنیک های سئو استفاده نکرده باشید، عملا رتبه و اعتبار خوبی به دست نمی اورید. برای افزایش اعتبار سایت یکی از بهترین روش ها استفاده از بک لینک و دریافت بک لینک از سایت های معتبر است. برای دریافت بک لینک می توانید در سایت های پر بازدید ریپورتاژ قرار داده و کاربران را تشویق و ترغیب کنید که وارد سایت شما شوند. در صورتی که کاربران از سایت های دیگر وارد سایت شما شوند، گوگل این اقدام را معتبر شمرده و به سایت شما اعتبار و رتبه قابل توجهی می دهد. برای منتشر کردن ریپورتاژ  آگهی سایت های پر بازدید و معتبر را انتخاب کنید.

برای بررسی کردن کیفیت بک لینک ها و پیدا کردن سایت های مناسب و معتبر نیز می توانید از سایت SEMrush Backlinks Analytics Tool استفاده کنید. علاوه بر این، برای پیدا کردن سایت های با کیفیت و معتبر و بک لینک دادن باید به موارد زیر توجه کنید:

۱- به دنبال بهترین سایت های مرتبط با حوزه کاری تان باشید.

در صورتی که از سایت هایی که مرتبط با حوزه کاری شما هستند، بک لینک دریافت کنید، بدیهی است که رتبه بهتری دریافت خواهید کرد.

۲- مطمئن شوید که محتوای سایت شما قابلیت به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف را دارد.

یکی از بهترین روش های ارتقاء جایگاه سایت و بهبود سئوی آن این است که از طریق شبکه های اجتماعی نیز بک لینک  دریافت کنید. قبل از این که محتوا را در سایت به اشتراک بگذارید، با اصول تولید محتوا در شبکه های اجتماعی آشنا شده و شروع به نوشتن و سپس منتشر کنید.

بیشتر بخوانید :  نکات ضروری و مهم در سئو سایت های وردپرسی

۳- محتوایی متناسب با داده ها و اطلاعات ارزیابی شده بنویسید.

یکی از بهترین راه کارهایی که باعث افزایش دریافت بک لینک می شود، این است که محتوا حالت روایی و داستانی داشته باشد. بسیاری از کاربران برای برقراری ارتباط با محتوا و مقاله و اعتماد به آن نیاز به مطالعه اطلاعات ارزیابی شده و حتی دقیق دارند. برای نوشتن محتوا اطلاعات و داده های مختلف را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید. سپس نتایج دریافت شده را که ممکن است برای کاربران مفید باشد به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که در نتایج ارزیابی شده مشکل یا اختلافی وجود دارد برای آن راه کار ارائه کنید. علاوه بر این، برای جذب مخاطبان بیشتر می توانید محتوا را به صورت یک خبر مهم بنویسید.

۴- استفاده از برچسب های هدر برای مشخص کردن بخش های مهم

یکی از نکات مهمی که علاوه بر افزایش رضایت و جلب نظر مخاطبان، جزء پارامترهای مهم برای سنجش سئو سایت محسوب می شود، تنظیم یک ساختار و چارچوب اصلی برای محتوا است. کاربران با دیدن یک صفحه سایت با ساختار منظم و محتوای دسته بندی شده، سریع تر می توانند نیاز خود را برطرف کنند و به موارد مختلف دسترسی داشته باشند. صفحه و مطالب نوشته شده باید در دسترس کاربران باشد و به صورت منطقی و با توجه به نیاز کاربر دسته بندی شده باشد. یکی از نکات مهمی که زمان انتشار محتوا و به ویژه طراحی UI باید مد نظر داشته باشید این است که مهم ترین اطلاعات کاربردی بهتر است در بخش ابتدایی سایت باشد. چرا که طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده ۸۰ درصد از زمان خود را صرف خواندن مطالب ابتدایی سایت می کنند. همچنین برخی از کاربران که فرصت کافی برای مطالب ابتدایی سایت ندارند، بعد از ورود به سایت نگاهی کلی به محتواهای مختلف و زیر عنوان ها می کنند. با این کار کاربران متوجه می شوند که آیا محتوای شما جامع و کاربردی است یا خیر؟ آیا به طور کامل نیاز آن ها را برطرف می کند یا خیر؟  برای مثال در صورتی که محتوا را به صورت یکپارچه و پشت سر هم نوشته باشید، محتوا خسته کننده خواهد بود و کاربر از خواندن آن لذتی نمی برد و نیازش برطرف نمی شود. در صورتی که محتوا طولانی است، در ابتدای مقاله زیر عنوان ها و تیترها را به صورت منظم فهرست بندی کنید. کاربر پس از خواندن زیر عنوان ها، مطلب مورد نیاز خود را پیدا کرده و مستقیما به سراغ آن می رود. با این کار کاربر زمانی را از دست نمی دهد و با رضایت در سایت می ماند. علاوه بر بهبود تجربه کاربری، استفاده کردن از هدرها کمک می کند که ربات های گوگل محتوای سایت را بهتر درک کنند. همچنین برای ارتقای سئو و بهبود رنکینگ سایت توصیه می شود از کلمات کلیدی در هدرها استفاده کنید. با این روش  گوگل سریعا متوجه می شود که در مورد چه چیزی نوشته اید و سایت شما را به عنوان سایت مناسب به کاربران معرفی می کند.

۵- بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی کردن تصاویر یکی از اقدامات مهمی است که می تواند باعث افزایش ترافیک سایت شود. استفاده از تصویر و بهینه کردن آن در سایت دارای مزایای زیر است:

    • افزایش جذابیت محتوا
    • مطابقت با هدف جستجوی بصری گوگل
    • درک بهتر مطالب توسط کاربر
    • افزایش اعتبار محتوا توسط گوگل

یکی از موارد دیگری که تاثیر در کاهش روند سایت دارد، باعث کند شدن سرعت سئوی سایت می شود. در واقع کاربران قبل از باز شدن تصاویر باعث می شود که قبل از باز شدن تصاویر کاربران صفحه را ببندند. برای استفاده از تگ Alt باید به موارد زیر توجه کنید:

    • متنی که برای نوشتن در تگ alt استفاده می کنید، باید جزئیات تصاویر را به بهترین نحو ممکن توصیف کرده و ارتباط آن با محتوا را توضیح دهد.
    • برای نوشتن تگ alt نباید از کلمات کلیدی محتوا استفاده کنید.
    • تا حد ممکن محتوای تگ alt باید کوتاه باشد. در واقع از این تگ فقط باید برای توضیح تصویر و ارتباط آن با محتوا و کلمه کلیدی استفاده شود.

فوکا نت۶- اطمینان حاصل کنید که سایت برای کاربران موبایلی هم مناسب است

طبق آمار و تحقیقات انجام شده، امروز ۶۰ درصد از کاربران برای جستجوی اینترنتی از موبایل استفاده می کنند. به همین دلیل سایتتان را باید تلفن های همراه بهینه کنید. در غیر این صورت این نوع کاربران را از دست می دهید.  امروزه با امکان استفاده از ابزارهای تحلیل و تحقیق کلمات کلیدی به راحتی می توانید کلمات کلیدی مناسب برای موبایل و دستکتاپ را پیدا کرده و مقایسه کنید. بسیاری از طراحان سایت عقیده دارند که از ابتدای طراحی سایت و بهینه سازی آن بهتر است کاربران موبایلی را در اولویت قرار دهید. با این کار بسیاری از المان ها و عناصر اضافه در سایت را حذف می کنید. حذف کردن این موارد تاثیر زیادی در افزایش سرعت سایت دارد. برای بهینه کردن سایت برای کاربران موبایلی یا به اصطلاح mobile Friendly  کردن آن باید نکات زیر را رعایت کنید:

    • مفیدترین و بهترین مطالب را در صفحه ابتدایی قرار دهید تا ابتدا دیده شود.
    • از کلمات کلیدی پر تکرار و پر جستجو در موبایل به عنوان کلمه کلیدی استفاده نمایید.
    • محتوای جامع، مختصر و مفید بنویسید تا کاربران موبایلی هم از خواندن آن لذت ببرند.
بیشتر بخوانید :  آموزش تنظیمات پیشرفته جستجوی گوگل – بخش دوم

۷- استفاده از URLهای کوتاه و مناسب + توضیحات متا

گوگل برای ارتقاء سئوی و بهبود رنکینگ سایت ابتدا باید تشخیص دهد که محتوا و موضوع سایت در چه موردی است؟  با انتخاب و نوشتن URL مناسب (آدرس اینترنتی) سریع تر گوگل می تواند تشخیص دهد که محتوای سایت چه موضوعی دارد؟ به طور کلی هیچ قاعده و قانونی در مورد انتخاب و نوشتن آدرس اینترنتی و توضیحات متا وجود ندارد. اما به طور کلی باید این دو مورد تا حد ممکن کوتاه و مختصر و مرتبط با موضوع اصلی باشد. علاوه بر این، حتی الامکان سعی کنید که هم در URL و هم توضیحات متا از کلمات کلیدی استفاده کنید. برای نوشتن Meta Description و URL نیز موارد زیر را رعایت کنید:

    • از یک ساختار یکسان برای نوشتن استفاده نمایید: فرقی نمی کند در چه حوزه ای فعالیت می کنید، سعی کنید هم برای نوشتن متا و هم برای URL یک ساختار یکسان و مشابه داشته باشید. با این روش کاربران آدرس اینترنتی شما را به خاطر می سپارند. همچنین سبب می شود که با خواندن توضیحات متا برای کلیک کردن روی سایت ترغیب شوند.
    • از کلمات کلیدی استفاده کنید: برای این که گوگل سریعا موضوع سایت شما و صفحات مختلف را بفهمد، هم در توضیحات متا و هم URL از کلمات کلیدی استفاده نمایید.

۸- کاهش زمان بارگذاری سایت:

یکی از مهم ترین عواملی که باعث کاهش رضایت کاربران و خارج شدن سریع آن ها از سایت می شود، زمان آپلود سایت است. سایت هایی که زمان بارگذاری و نمایش دادن آن ها بیشتر از ۳ ثانیه است، جزء سایت های کند محسوب می شود. با استفاده از ابزارهای تحلیلی تخصصی می توانید عوامل تاثیر گذار بر کاهش سرعت سایت را مشاهده و آن ها را رفع کنید.

۹- به صورت مداوم سایت را تجزیه و تحلیل کنید:

هر سایت پس از راه اندازی به صورت مداوم باید تجزیه و تحلیل شود. با این روش جایگاه سایت شما در رتبه های اول باقی می ماند. در غیر این صورت سریعا رقبا جای شما را خواهند گرفت. باید با استفاده از ابزاهای تخصصی مانند سرچ کنسول جایگاه سایت خود را بررسی کرده و کلیه اقداماتی که باعث کاهش رتبه سایت شده است را برطرف نمایید. برای مثال هر ماه باید فاکتورها و موارد زیر را برای سایت بررسی کنید:

    • میانگین زمان صرف شده در هر صفحه : هر سایت صفحات مختلفی دارد که ممکن است هر کاربر بسته به نیاز یا علاقه خود زمان های مختلفی را به هر صفحه اختصاص دهد. باید بررسی کنید که کاربران در صفحات مختلف به صورت میانگین چه مدت زمانی را صرف می کنند. برای مثال در صورتی که یک کاربر پس از باز کردن یک صفحه از آن خارج شده، نشان می دهد که محتوای آن صفحه به اندازه کافی برای کاربر مفید نبوده است. پس باید برای به روز رسانی محتوا اقدام کنید.
    • نرخ پرش سایت: نرخ پرش نشان دهنده این است که چه تعداد از کاربران بعد از وارد شدن به سایت، وارد صفحات دیگری از سایت نشده اند. نرخ پرش بالا در ابزار سرچ کنسول به شما نشان می دهد که چه موارد در صفحه رعایت نشده است.
    • منابع بازدید از سایت: یکی از فاکتورهای مهمی که پس از طراحی سایت به صورت مداوم آن را بررسی کنید، این است که کاربران از چه راه هایی وارد سایت شده اند. آیا به صورت مستقیم و با وارد کردن URL سایت وارد سایت شما شده اند یا نه؟ آیا از طریق بک لینک موجود در سایت های دیگر، روی آدرس سایت کلیک کرده اند؟ آیا از طریق شبکه های اجتماعی وارد سایت می شوند؟ با بررسی منابع بازدید از سایت می توانید اقدامات لازم متناسب برای همان منبع را اجرا نمایید.

سخن پایانی

برای ارتقاء سئو و بهبود رنکینگ سایت روش های مختلفی وجود دارد که توجه به این فاکتورهای مهم اهمیت زیادی دارد. در این مقاله با بهترین روش های ارتقاء سئو سایت و رنکنیگ آن آشنا شدیم. متناسب با موضوع سایت و نوع فعالیت خود می توانید روش های زیر را اجرا نمایید