نسل جدید ربات‌ها با چشم‌هایی شبیه انسان

نسل جدید ربات‌ها با چشم‌هایی شبیه انسان
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

ربات‌های آینده می‌توانند با استفاده از نوع جدیدی از پوست الکترونیکی، دیدن را تجربه کنند. شکل جدیدی از آشکارساز نوری منعطف می‌تواند برای روبات‌های آینده پوست الکترونیکی با قابلیت «دیدن» نور فراتر از محدوده دید انسان فراهم کند. تیمی از مهندسین از دانشگاه گلاسکو پشت این پیشرفت  هستند که شامل روشی جدید برای چاپ نیمه هادی های ریزمقیاس ساخته شده از آرسنید گالیم بر روی سطح پلاستیکی انعطاف پذیر است. مواد آنها عملکردی معادل بهترین ردیاب های نوری معمولی موجود در بازار را ارائه می دهد و می توانند صدها چرخه خمش و خم شدن را تحمل کنند.  محققان نحوه توسعه فناوری را توضیح می دهند که به پوست اجازه می دهد نور را از طیف گسترده ای از طیف الکترومغناطیسی تشخیص دهد.

این بر اساس تحقیقات قبلی تیمی است که در آن آنها روشی را برای چاپ مدارهای سیلیکونی به طور مستقیم بر روی سطح پلاستیک منعطف ایجاد کردند که امکان ایجاد الکترونیک قابل خم شدن با کارایی بالا را فراهم کرد. آرسنید گالیم در بسیاری از کاربردهای الکترونیکی برای ایجاد وسایل الکترونیکی با کارایی بالا استفاده می شود. با این حال، آنها عمدتاً بر روی سطوح سفت و سخت ایجاد شده اند – تیم گلاسکو از اولین کسانی هستند که راهی برای استفاده از آرسنید گالیوم بر روی یک بستر انعطاف پذیر پیدا کردند.

آنها سیستم چاپ رول موجود خود را برای چاپ الکترونیک آرسنید گالیوم بر روی یک سطح انعطاف پذیر با استفاده  از سیم‌هایی به عرض 15 میکرومتر تطبیق دادند. این به آنها اجازه داد تا نوع جدیدی از ردیاب نوری منعطف را ایجاد کنند که قادر به تشخیص نور از محدوده فرابنفش، از طریق بخش مرئی طیف، تا مادون قرمز است – همه اینها به توان بسیار کم نیاز دارند. این سیستم قادر به پاسخگویی فوق سریع به نور است و فقط 2.5 میلی ثانیه برای اندازه گیری نور و 8 میلی ثانیه برای بازیابی زمان نیاز دارد .

به منظور آزمایش دوام سیستم، آنها مواد را تحت مجموعه‌ای از آزمایش‌های دقیق در دستگاهی قرار دادند که برای صدها بار خم شدن و پیچاندن آن طراحی شده بود. در طول 500 چرخه، این ماده کاهش قابل توجهی در عملکرد نشان نداد. پروفسور این مجموعه گفت: ما چندین سال است که برای پیشرفت قابلیت‌های الکترونیک انعطاف‌پذیر کار کرده‌ایم. راه‌های جدیدی برای چاپ الکترونیک مستقیماً بر روی سطوح انعطاف‌پذیر پیدا کرده‌ایم، پوست الکترونیکی را ساخته‌ایم که قادر به احساس “درد” است و توسعه یافته است.پوست الکترونیک قابل خم شدن که می تواند توسط خورشید یا عرق انسان کار کند.

«این آخرین پیشرفت اولین باری است که توانستیم آرسنید گالیوم را روی سطوح انعطاف‌پذیر چاپ کنیم و راه‌های جدیدی را برای تحقیقات خود باز کنیم. در آینده، این نوع مواد انعطاف‌پذیر حساس به نور می‌تواند توانایی‌های جدیدی به ربات‌ها بدهد. برای مثال، بازوهای مکانیکی که برای تولید در محیط‌های حساس به نور استفاده می‌شوند، می‌توانند زمانی که شرایط تغییر می‌کند و ایمنی یا اثربخشی کارشان را تشخیص دهند. آشکارسازهای نوری انعطاف‌پذیر می‌توانند در طیف وسیعی از فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم استفاده شوند، جایی که سرعت انتقال و پاسخ سریعی که ما آزمایش کرده‌ایم همیشه مورد تقاضا هستند.». حتی می‌توان از آن برای توسعه یک پچ پوشیدنی برای انسان برای نظارت بر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در روزهای آفتابی استفاده کرد و زمانی که کاربران در معرض خطر آفتاب سوختگی هستند، استفاده کرد.