سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 9 دقیقه

سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست ؟

«سئو تکنیکال یا سئو فنی» (Technical SEO) به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت شما نقش دارند. از این عناصر می‌توان به معماری سایت، بهینه‌سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری صفحه اشاره کرد. ممکن است به این جنبه از سئو توجه بسیار زیادی نشود، اما باید بدانید که سئو تکنیکال بسیار مهم است.

اولین گام برای بهبود سئو تکنیکال این است که بفهمید در چه وضعیتی قرار دارید. برای این کار باید عملکرد وب‌سایت را به خوبی بررسی کنید. دومین گام برای بهبود سئو فنی، برنامه‌ریزی برای رفع مشکلاتی است که در این بررسی متوجه آن‌ها شده‌اید.

سئو تکنیکال با سئو داخلی و خارجی چه تفاوتی دارد ؟

بسیاری از متخصصان بهینه‌سازی وب‌سایت، سئو را به سه گروه مختلف تقسیم می‌کنند. این دسته‌ها شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال می‌شود. به طور کلی، سئو داخلی به محتوای صفحات، سئو خارجی به اعتبار و محبوبیت صحفات شما از نظر وب‌سایت‌های دیگر و سئو تکنیکال یا فنی به عناصری مانند ساختار وب‌سایت و سرعت بارگذاری صفحات مرتبط می‌شود.

سئو داخلی

«سئو داخلی یا سئو آن پیج» (On-page SEO) به محتوای صفحه‌های وب مرتبط است. این محتوا به موتورهای جستجو و خوانندگان می‌گوید که در صفحه شما درباره چه موضوعی نوشته شده است. از عناصر مورد توجه در سئو داخلی می‌توان به «متن جایگزین تصاویر» (Image Alt Text)، میزان استفاده از کلمات کلیدی، «توضیحات متا» (Meta Description)، تگ‌های H1، انتخاب URL و لینک‌های داخلی اشاره کرد. باید به تمام تکنیک‌های سئو داخلی توجه زیادی داشته باشید، چراکه عناصر آن در شکل ظاهری وب‌سایت شما دیده می‌شوند.

سئو خارجی

«سئو خارجی یا سئو آف پیج» (Off-page SEO) به موتورهای جستجو می‌گوید که وب‌سایت شما بر اساس رأی وب‌سایت‌های دیگر (بک‌لینک‌ها) چقدر محبوب، معتبر و مفید است. تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها در «پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه» (Page Authority | PA) تأثیرگذار است. برای مثال، بین دو وب‌سایت با شرایط مشابه که یکی از آن‌ها ۱۰۰ لینک مرتبط و دیگری ۵۰ لینک مرتبط (یا ۱۰۰ لینک غیرمرتبط) از وب‌سایت‌های معتبر دارد، وب‌سایت اول رتبه بهتری خواهد داشت.

سئو تکنیکال یا فنی

همان‌طور که گفتیم، سئو تکنیکال یا فنی به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو گفته می‌شود. بهبود سرعت وب‌سایت، ساده کردن ساختار وب‌سایت برای «خزش یا کراولینگ» (Crawling) و قابل درک کردن آن برای موتورهای جستجو از بخش‌های اصلی و بسیار مهم سئو فنی است. می‌توان گفت که سئو فنی بخشی از سئو داخلی است، چراکه برای بهبود عناصری درون وب‌سایت به منظور دریافت رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو به کار گرفته می‌شود.

اهمیت سئو تکنیکال چیست ؟

ممکن است وسوسه شوید که این بخش از سئو را به کلی نادیده بگیرید و از آن بگذرید، اما باید بدانید که سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک وب‌سایت ایفا می‌کند. ممکن است زمانی محتوای شما کاملاً بی‌نقص و مفید باشد، اما موتورهای جستجو نتوانند آن را درک کنند. در نتیجه این محتوا به افراد بسیار کمی نمایش داده می‌شود. بدون در نظر گرفتن معیارهای سئو تکنیکال، موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای شما را به خوبی درک کنند.

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر می‌خواهند که بهترین نتایج موجود را برای «کوئری‌ها» (Query) یا جستجوهای کاربران ارائه کنند. بنابراین، ربات‌های این موتورهای جستجو تلاش می‌کنند که وب‌سایت‌ها را بر اساس معیارهای خاصی رتبه‌بندی کنند. همان‌طور که گفتیم، توجه به بهبود سئو تکنیکال می‌تواند به بهبود رتبه شما کمک کند و برعکس این موضوع نیز صادق است. اگر وب‌سایت شما مشکلات فنی جدی داشته باشد، ممکن است موتورهای جستجو به کلی وب‌سایت شما را بلاک و از فهرست نمایه‌گذاری یا ایندکس حذف کنند.

اما سئو فنی فقط به موتورهای جستجو کمک نمی‌کند. وب‌سایت‌ها باید سریع و تمیز باشند و استفاده از آن‌ها ساده باشد تا رضایت کاربران را جلب کنند. به همین دلیل، توجه به اصول اولیه سئو هم برای ساده کردن کار موتورهای جستجو و هم برای جلب رضایت کاربران ضروری است.

چک لیست سئو تکنیکال

سئو تکنیکال کمی پیچیده است و برای آن باید به جزئیات بسیار زیادی توجه کنید. در ادامه این مطلب درباره جزئیات سئو فنی بیشتر می‌خوانید. اما به طور کلی، می‌توان گفت که هشت نکته زیر، ویژگی‌های وب‌سایت‌های بهینه شده از نظر فنی است.

سریع بودن

سرعت بارگذاری صفحات باید بالا باشد. کاربران در عصر حاضر به طور معمول صبر زیادی ندارند و نمی‌خواهند مدت زیادی منتظر باز شدن یک صفحه بمانند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از کاربران وب‌سایت‌ها در موبایل، صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر از ۳ ثانیه را ترک می‌کنند. بنابراین اگر بارگذاری صفحات شما سریع نباشد، ترافیک بسیار زیادی را از دست می‌دهید.

قابلیت خزش یا کراولینگ

موتورهای جستجو از ربات‌ها برای خزش و دریافت اطلاعات وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. برای بهبود این قابلیت می‌توانید از روش‌های زیادی بهره بگیرید. برای مثال می‌توانید خزش یک محتوای خاص را محدود کنید یا کاری کنید که صفحه‌های کراول شده در صفحات نتیجه جستجو نمایش داده نشوند یا لینک‌های صفحه را فالو نکنند. همچنین می‌توانید با استفاده از لینک‌های داخلی، به ربات‌ها در درک بهتر محتوای صفحه‌ها کمک کنید.

نداشتن لینک‌های خراب

باز کردن صفحه‌هایی که در واقع وجود ندارند، می‌تواند کاربران را ناراحت یا خشمگین کند. اگر لینکی خراب یا ناموجود در سایت شما وجود داشته باشد، افراد خطای ۴۰۴ دریافت می‌کنند. این موضوع می‌تواند تأثیر بسیار بدی در تجربه کاربری مخاطبان داشته باشد. علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند صفحاتی با این خطا را پیدا کنند.

به طور کلی بیشتر وب‌سایت‌ها تعدادی لینک خراب دارند، چراکه همواره در حال تغییرند. اما با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید این خطاها را رفع کنید و تعداد لینک‌های خراب را کاهش بدهید. برای مثال می‌توانید با «ریدایرکت یا تغییر مسیر» (Redirect) و انتقال لینک‌های خراب و قدیمی با صفحات جدید، این مشکل را برطرف کنید.

نداشتن محتوای کپی

«محتوای کپی یا دوپلیکیت» (Duplicate)، چه در خود وب‌سایت شما باشند و چه از وب‌سایت‌های دیگر کپی شده باشند، موتورهای جستجو را گیج می‌کنند. موتورهای جستجو هنگام مواجهه با این نوع از صفحات، نمی‌دانند که باید به کدام صفحه رتبه بالاتری بدهند. در نتیجه ممکن است صفحات با محتوای مشابه را پایین‌تر از صفحات دیگر نشان بدهند.

گاهی اوقات ممکن است بدون این که بدانید، محتوای کپی داشته باشید. برای مثال ممکن است بر اثر اشکالات فنی، یک محتوا با دو URL مختلف نمایش داده شود. این محتوا در تجربه کاربری مخاطبان تأثیری ندارد، اما موتورهای جستجو متوجه آن می‌شوند و شما را جریمه می‌کنند. خوشبختانه با استفاده از تگ‌های «کنونیکال» (Canonical) می‌توانید این مشکل را رفع کنید. تگ‌های کنونیکال، صفحه اصلی محتوا را به موتورهای جستجو معرفی می‌کنند.

امن بودن

وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده از نظر فنی، باید امن باشند. توجه به امنیت وب‌سایت، احترام به حریم خصوصی کاربران است. می‌توانید کارهای زیادی برای امن‌سازی وب‌سایت خود انجام بدهید و استفاده از HTTPS از مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد امنیت است.

با استفاده از HTTPS مطمئن می‌شوید که هیچ‌کس نمی‌تواند داده‌های ردوبدل‌شده بین وب‌سایت و مرورگر را به دست بیاورد. برای مثال اگر افراد در وب‌سایت شما وارد حساب کاربری خود شوند، اطلاعات کاربریشان محفوظ می‌ماند. برای اجرای HTTPS در وب‌سایت باید گواهی SSL داشته باشید.

داشتن داده‌های ساختاریافته

«داده‌های ساختاریافته» (Structured Data) به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوا و کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. با استفاده از این داده‌های ساختاریافته می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید که چه محصولی می‌فرشید یا چه نوع محتوایی در وب‌سایت خود قرار می‌دهید. علاوه بر این، امکان ارائه جزئیات محتوا و محصولات از این طریق برای شما فراهم می‌شود.

از آنجایی که این داده‌ها فرمت مشخصی دارند، زمانی که شما اطلاعات لازم را به موتور جستجو ارائه می‌کنید، موتورهای جستجو می‌توانند آن را به سادگی بیابند و درک کنند. این موضوع باعث می‌شود که محتوای شما بیشتر دیده شود و شرایط لازم برای نمایش به شکل «ریچ ریزالت» (Rich Result) را به دست بیاورد.

داشتن سایت مپ XML

«XML Sitemap» فهرستی از تمام صفحات وب‌سایت شما است. این فهرست، نقشه راه وب‌سایت شما را به موتورهای جستجو نمایش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید مطمئن شوید که موتورهای جستجو هیچ بخشی از محتوای مهم شما در سایت را از دست نمی‌دهند. سایت‌مپ XML به طور معمول شامل پست‌ها، صفحه‌ها، تگ‌ها و انواع دیگر پست‌های شما به شکل دسته‌بندی شده می‌شود و تعداد تصاویر و آخرین تاریخ ویرایش هر صفحه را نیز در بر می‌گیرد.

در حالت ایده‌آل، وب‌سایت‌ها نباید به سایت مپ XML نیاز داشته باشند. اگر وب‌سایتی ساختار لینک داخلی کارآمدی داشته باشد که تمام مطالب را به خوبی به هم مرتبط کند، ربات‌ها دیگر به سایت‌مپ نیازی نخواهند داشت. اما همیشه سایت‌ها بهترین ساختار را ندارند و داشتن سایت‌مپ XML می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

استفاده از تگ hreflang در وب‌سایت‌های بین‌المللی

اگر وب‌سایت شما در چند کشور با زبان‌های مختلف فعالیت داشته باشد، موتورهای جستجو برای درک کشور و زبان مقصد به کمی کمک نیاز خواهند داشت. اگر به موتورهای جستجو در درک تمایز زبان‌ها و کشورهای مختلف کمک کنید، محتوای وب‌سایت به زبان درست برای مخاطبان در هر منطقه جغرافیایی نمایش داده می‌شود.

با استفاده از تگ‌های hreflang می‌توانید این کار را انجام بدهید. این تگ‌ها به شما امکان تعریف صفحات برای کشورها و زبان‌های مختلف را می‌دهند. این موضوع گاهی به شما در حل مشکل محتوای کپی نیز کمک می‌کند. برای مثال اگر وب‌سایتی دارید که در آمریکا و بریتانیا فعالیت می‌کند و برای هر دو منطقه، یک محتوا را به زبان انگلیسی نشان می‌دهد، گوگل متوجه می‌شود که این محتوا کپی نیست و به مناطق جغرافیایی مختلفی اختصاص یافته است.

اصول سئو تکنیکال

پیش از شروع بررسی وب‌سایت از نظر سئو تکنیکال باید بعضی از نکات اصولی را در نظر داشته باشید. پیش از توضیح درباره جزئیات بهینه‌سازی در هر بخش از سئو فنی، این نکات اصولی اولیه را مرور می‌کنیم.

بررسی دامنه مورد نظر

«دامنه یا دامین» (Domain) در واقع همان URL وب‌سایت است که کاربران برای رسیدن به شما آن را در مرورگر خود تایپ می‌کنند. دامنه نشان می‌دهد که کاربران چطور می‌توانند یک وب‌سایت را از طریق جستجو پیدا کنند و روشی ثابت برای شناسایی وب‌سایت محسوب می‌شود.

زمانی که «دامنه ترجیحی» (Preferred Domain) خود را انتخاب می‌کند، به موتور جستجو می‌گویید که می‌خواهید نسخه همراه با www یا بدون www را نمایش بدهید. این انتخاب باعث می‌شود که موتورهای جستجو، نسخه انتخابی شما را در اولویت قرار بدهند و تمام کاربران را به آن URL هدایت کنند. در غیر این صورت، موتورهای جستجو با این دو نسخه از وب‌سایت مانند دو وب‌سایت جداگانه برخورد می‌کنند و مشکلاتی در سئو پدیدار می‌شود.

پیش‌تر، گوگل از شما می‌خواست که نسخه مورد نظر خود را انتخاب کنید، اما در حال حاضر خود گوگل یک نسخه را برای شما انتخاب می‌کند. با این حال اگر نسخه دیگری از دامنه را به عنوان دامنه اصلی خود ترجیح می‌دهید، می‌توانید آن را با استفاده از «تگ‌های کنونیکال» (Canonical Tags) انتخاب کنید. در بخش‌های آینده درباره این تگ‌ها توضیحات بیشتری می‌خوانید. در هر صورت، زمانی که نسخه ترجیحی دامنه انتخاب شد، مطمئن شوید که تمام لینک‌ها از جمله لینک‌های همراه با www، بدون www و لینک‌های index.html به نسخه مدنظر ریدایرکت می‌شوند.

پیاده‌سازی SSL

همان‌طور که گفتیم، پیاده‌سازی ‌SSL اهمیت بسیار زیادی دارد. «لایه اتصال امن» (Secure Sockets Layer | SSL) لایه‌ای برای محافظت بین وب سرور (نرم‌افزار مسئول انجام درخواست‌های آنلاین) و مرورگر ایجاد می‌کند و وب‌سایت شما را امن می‌سازد. با پیاده‌سازی SSL زمانی که کاربر، اطلاعاتی مانند اطلاعات حساب یا تماس خود را برای وب‌سایت شما می‌فرستد، احتمال هک شدن و افشا شدن این اطلاعات بسیار کاهش می‌یابد.

موتورهای جستجو، وب‌سایت‌های امن را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهند. برای مثال گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که گواهی SSL را به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل، بهتر است نسخه دارای گواهی SSL وب‌سایت خود را به عنوان نسخه ترجیحی انتخاب کنید.

پس از پیاده سازی SSL، باید تمام صفحات بدون SSL را از پروتکل http به https تغییر بدهید. این کار زمان‌بر است اما در نهایت می‌توانید نتیجه آن را در رتبه صفحات خود در موتورهای جستجو مشاهده کنید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را انجام بدهید.

  • تمام صفحات با پروتکل http را به https ریدایرکت کنید.
  • تگ‌های کنونیکال و hreflang را بر این اساس به‌روزرسانی کنید.
  • تمام URLهای سایت‌مپ (در آدرس yourwebsite.com/sitemap.xml) و robots.txt (در آدرس yourwebsite.com/robots.txt) را به‌روزرسانی کنید.
  • یک «Instance» جدید در «گوگل سرچ کنسول» (Google Search Console) و «بینگ وب‌مستر تولز» (Bing Webmaster Tools) برای وب‌سایت جدید ایجاد کنید و آن را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام ترافیک به خوبی به نسخه جدید منتقل می‌شود.

بهبود سرعت بارگذاری صفحه

همان‌طور که گفتیم، به طور معمول کاربران مدت زیادی برای بارگذاری یک صفحه صبر نمی‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک تا پنج ثانیه، «نرخ پرش یا بانس ریت» (Bounce Rate) حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما سرعت بارگذاری صفحه فقط برای کاربران و تجربه کاربری مهم نیست و موتورهای جستجو نیز از آن به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. بنابراین بهبود سرعت بارگذاری صفحه باید از اولویت‌های شما در سئو تکنیکال باشد.

با توجه به نکات زیر، می‌توانید میانگین سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.

  • فشرده کردن تمام فایل‌ها: «فشرده کردن» (Compressing)، اندازه تصاویر و فایل‌های CSS و HTML و JavaScript شما را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سرعت بارگذاری می‌شود.
  • بررسی مداوم ریدایرکت‌ها: پردازش یک ریدایرکت ۳۰۱ چند ثانیه طول می‌کشد. اگر این زمان را برای چند صفحه یا چند لایه ریدایرکت در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که ریدایرکت‌ها چقدر می‌توانند در سرعت بارگذاری وب‌سایت تأثیرگذار باشند.
  • مرتب کردن کدها: کدهای نامرتب تأثیر بدی در سرعت بارگذاری وب‌سایت دارند. هرچه کدهای شما کوتاه‌تر و مرتب‌تر باشد، صفحات به طور کلی سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. همچنین پس از مرتب کردن کدها، می‌توانید آن‌ها را کوتاه و فشرده کنید.
  • استفاده از CDN: «شبکه تحویل محتوا» (content distribution network | CDN) وب سرورهایی چندگانه‌اند که چند کپی از وب‌سایت شما را در نقطه‌های جغرافیایی مختلف ذخیره می‌کنند و محتوای وب‌سایت را بر اساس منطقه مکانی کاربر به دست او می‌رسانند. از آن‌جایی که اطلاعات از این طریق مسافت کمتری را طی می‌کنند، سرعت بارگذاری صفحات برای کاربران کمتر می‌شود.
  • بررسی پلاگین‌ها: «پلاگین‌ها» (Plugin) یا افزونه‌های منقضی‌شده می‌توانند از نظر امنیتی آسیب‌پذیر باشند و وب‌سایت شما را در برابر هکرها ضعیف کنند و رتبه آن را کاهش دهند. همیشه از آخرین نسخه پلاگین‌ها استفاده کنید و تنها پلاگین‌های ضروری را نصب کنید. همچنین بهتر است از قالب‌های اختصاصی استفاده کنید، چراکه ممکن است قالب‌های آماده، کدهای اضافی داشته باشند و سرعت بارگذاری را کاهش بدهند.
  • استفاده از «بارگذاری نامتقارن» (Asynchronous Loading): اسکریپت‌ها دستورالعمل‌هایی‌اند که سرورها باید پیش از پردازش HTML یا بدنه صفحات وب، آن‌ها را بخوانند. به طور معمول، اسکریپت‌ها در تگ <Head> در وب‌سایت جای دارند و نسبت به بقیه محتوا در اولویت قرار می‌گیرند. استفاده از کدهای نامتقارن به این معنی است که سرور می‌تواند HTML و اسکریپت‌ها را هم‌زمان پردازش کند و با کاهش تأخیر در پردازش، زمان بارگذاری صفحه را افزایش بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *