گوشی‌های جذابی که هیچوقت عرضه نشدند!

گوشی‌های جذابی که هیچوقت عرضه نشدند!
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

می دانید جذاب‌ترین گوشی ‌های موبایل که هیچ‌وقت عرضه نشدند کدامند؟ در مقابل هر گوشی هوشمند عالی ای که در دسترس عموم قرار می گیرد، چندین گوشی وجود دارند که هیچ گاه در دسترس کاربران قرار نگرفتند. این موضوع کاملا طبیعی است زیرا شرکت ها مدام طرح های جدیدی را ارائه می دهند. اما برخی از گوشی های منتخب وجود دارند که قبل از این که در مرحله ی تست نمونه ی اولیه رها شوند، به طور محدود عرضه شدند. در این جا به معرفی برخی از جالب ترین گوشی های هوشمند می پردازیم که هیچ گاه به طور رسمی عرضه نشدند.

Essential Phone 2 and Gem:

برند اسنشال قبل از بسته شدن شرکتش، تنها یک گوشی هوشمند را با نام Essential Phone عرضه کرد. به خاطر نرم افزار barebones و تجربه ی دوربین ناامید کننده، این گوشی خیلی با عالی بودن فاصله داشت. اما Essential Phone دارای سخت افزار عالی و جریان مداوم به روزرسانی های مفید نرم افزاری بود، و باعث مشهور شدن ویژگی بریدگی نمایشگر (Display notch) شد.

با این حال، این شرکت قبل از بسته شدن حداقل دو گوشی دیگر در خط تولید خود داشت. نمونه ی اولیه Essential Phone 2 توسط Kevin Hoffman که طراح شرکت اسنشال بود فاش شد. دستگاه Essential GEM مشابه مدل های دیگر بود با این تفاوت که این گوشی دارای یک طراحی عجیب و متمایز بود.

این گوشی هوشمند دارای یک طراحی طویل و یک نمایشگر بزرگ بود که بیشتر شبیه یک ریموت کنترل تلویزیون بود تا یک گوشی واقعی. مشخص نیست که سیستم عامل این گوشی اندروید بود یا نه و این که چرا در طراحی آن از نسبت صفحه نمایش عجیبی استفاده شده بود، اما ما خیلی ناراحتیم که نتوانستیم گوشی طویل اسنشال را امتحان کنیم.

Google Project Macaw:

یکی از قابل توجه ترین گوشی های هوشمندی که عرضه نشد پروژه آرا گوگل (Google Project Ara) بود که نویدبخش آینده  ی درخشانی برای گوشی های هوشمند با طراحی ماژولار بود. پروژه ی ۲۰۱۳ رویای جهانی را داشت که در صورت لزوم بتوان ماژول ها (همچون میکروفون ها و اسپیکرها، استند، دوربین ها و سایر موارد) را اضافه و حذف کرد.

متاسفانه گوگل پروژه ی این گوشی هوشمند خود را در سال ۲۰۱۶ لغو کرد. ظاهرا دلیل این لغو شدن تمایل شرکت برای ساده سازی تلاش های سخت افزاری این گوشی بود. پروژه ی آرا کمی جاه طلبانه بود و نوید بخش حذف و تعویض بسیاری از قطعات بود. شکی نیست که این موضوع به پیچیدگی پروژه افزود و امکان اجرای آن را با محدودیت هایی روبرو کرد.

در نهایت، افرادی که آرزوی داشتن یک گوشی ماژولار را داشتند با گزینه های منفوری همچون LG G5 روبرو شدند. البته یکی از بهترین تجربه های ماژولار سری Z گوشی های Motorola بود. این گوشی خیلی جاه طلبانه نبود اما تجربه ی بهتری از دوربین، پروژکتور و باتری را از طریق سیستم Moto Mod برای کاربران فراهم می کرد.

HTC Pixel 2 XL:

گوشی های Google Pixel 2 و Pixel 2 XL در سال ۲۰۱۷ توسط برند HTC و LG تولید شدند. اما بعدها مشخص شد که قرار بود HTC هر دو گوشی را بسازد. در حقیقت شایعه ای در آن زمان وجود داشت که ادعا می کرد شرکت HTC یک سری قابلیت ها را به مدل HTC Pixel 2 XL (با اسم رمز Muskie) افزود و در نهایت آن را با نام HTC U11 Plus روانه ی بازار کرد.

با این حال در ژانویه ی ۲۰۲۱، نمونه ی اولیه ی HTC Pixel 2 XL در یوتیوب نشان داده شد که دارای طراحی خاص پنل عقب با الگوی زیگزاگ بود. یکی دیگر از طراحی های عجیب این گوشی، لبه های ضخیم و شیب دار در قسمت جلوی گوشی بودند که حتی برای سال ۲۰۱۷ هم کمی قدیمی در نظر گرفته می شدند. البته این طراحی یک نمونه ی اولیه بود، به همین خاطر ممکن است که نمایانگر طراحی نهایی نباشد.

Microsoft Lumia McLaren:

در ابتدای سال ۲۰۱۴ بود که پلتفرم Windows Phone به معروفیت رسید. این پلتفرم در برخی از مارکت ها در دسترس بود و روی دستگاه های رده بالایی نظیر Lumia Icon/ 930 و Lumia 1520 وجود داشت. مایکروسافت و نوکیا قصد داشتند که در نیمه ی دوم سال، این ابتکار عمل را با نام مستعار McLaren به عنوان پرچمدار جدید برند Lumia، روانه ی بازار کنند اما متاسفانه عرضه ی این محصول لغو شد.

سپس در سال ۲۰۱۶، سایت Windows Central و Michael Fisher (ملقب به Mr Mobile) نمونه ی اولیه ی تقریبا قطعی این محصول را بررسی کردند و یک طرح پیشنهادی خیلی جالب ارائه دادند. این گوشی دارای قابلیت لمس سه بعدی یا قابلیت لمس هاور (hover touch) است که این امکان را فراهم کرده که تنها با حرکت دادن انگشت تان در مقابل صفحه نمایش با آن در تعامل باشید. این قابلیت به این معناست که بدون لمس صفحه نمایش می توانید پیام ها را بخوانید یا صدا را خاموش کنید. این سنسورها همچنین می توانند چرخش صفحه نمایش را قفل کنند و زمانی که تشخیص دادند که شما گوشی را در دست گرفته اید، نمایشگر را روشن می گذارند.

راه اندازی مجدد Nokia N95:

آیکون دیگری از برند فنلاندی، نوکیا N95 2007 است که دارای طراحی کشویی دو طرفه بود و می توانستید آن را به سمت بالا یا پایین بکشید. زمانی که نمایشگر را به سمت پایین بکشید، به چندین دکمه ی چند رسانه ای برای کنترل پخش صوتی دسترسی پیدا می کنید. با کشیدن صفحه نمایش به سمت بالا، یک کیبورد فیزیکی ظاهر می شود. اگر حافظه ی ۸ گیگابایتی (که برای سال ۲۰۰۷ خیلی زیاد بود)، دوربین سلفی برای تماس تصویری و دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی این گوشی را در نظر بگیریم، می توان گفت که برای آن زمان یک دستگاه کامل و عالی بود.

برند HMD Global که حق انحصاری استفاده از برند نوکیا را داشت به راه اندازی مجدد Nokia N95 و امتحان کردن طیف گسترده ای از طراحی های کشویی پرداخت. در نهایت این شرکت تصمیم به راه اندازی مجدد خط تولید این گوشی گرفت البته بعد از این که نمونه های اولیه برای استفاده ی داخلی ساخته شدند.

در نهایت Mr Mobile دوباره یکی از این نمونه های اولیه را برداشت که تفاوت آن با نمونه ی اصلی این بود که به جای حرکت عمودی، به صورت افقی حرکت می کرد. قسمت لغزنده ی گوشی یک جفت دوربین سلفی و یک بلندگو را مخفی کرده بود در نتیجه صفحه نمایش آن بدون بریدگی (notch) بود. این یک طراحی جذاب است و امیدواریم که سایر طراحی های مبتکرانه ی این شرکت به صورت تجاری عرضه شوند.

 Samsung Project Valley:

برخی از علاقمندان به گوشی های هوشمند بدون شک با صفحه نمایش دوگانه ZTE Axon M که در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد، آشنا هستند. این دستگاه به شما این امکان را می دهد که نمایشگر عقب را بچرخانید تا در کنار صفحه نمایش اصلی قرار بگیرد، در نتیجه فضای نمایشگر بیشتری برای کار کردن دارید. این گونه به نظر می رسد که سامسونگ با Project Valley قصد داشت که از رویکرد مشابهی استفاده کند.

تصاویر گوشی Project Valley (که در Weibo آپلود شدند و در سال ۲۰۱۸ در توییتر به اشتراک گذاشته شدند) گوشی ای را نشان می دادند که در نگاه اول شبیه بقیه ی دستگاه ها بود. لولای این گوشی که همچون کتاب است نشان دهنده ی این است که می توانید نمایشگر ثانویه را تا کنید تا به نمایشگر اصلی متصل شوید. در هر شرایطی، این طراحی نسبتا از مدافتاده بود و تا زمان رسیدن گوشی هایی با نمایشگر تاشو در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، به عنوان یک گزینه ی موقت مورد استفاده قرار می گرفت. می توانید لیست تبلت سامسونگ را در فروشگاه ما مشاهده کنید.

Sony Ericsson Xperia Play 2:

سونی اریکسون گوشی Xperia Play را در سال ۲۰۱۱ عرضه کرد که هنوز هم یکی از بهترین گوشی های هوشمند مخصوص گیمینگ در نظر گرفته می شود. این گوشی دارای ویژگی های خیلی خاص و پیشرفته نیست اما ویژگی برجسته ی آن شامل گیم پد بیرون آمده با دو ترک پد آنالوگ، دکمه های جهت حرکت یا D-pad و ترتیب دکمه های آشنا برای گیمرها هستند.

متاسفانه سونی اریکسون هیچ وقت نسل بعدی این گوشی را منتشر نکرد. اما بعدها مشخص شد که گوشی Xperia Play 2 در حال ساخت بوده اما هیچ گاه عرضه نشده. تصاویر آنلاینی که در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شدند نمونه ی اولیه ی Xperia Play 2 را نشان می دادند. این تصاویر دستگاهی را نشان می دادند که تا حد زیادی مشابه مدل اصلی بود اما دارای یک دکمه ی عجیب “3D” بود. به هر حال ما دوست داریم ببینیم که یک گوشی PlayStation جدید وارد بازار می شود.

Xiaomi Mi Mix Alpha:

گوشی Mi Mix Alpha یکی از جذاب ترین گوشی های هوشمند حذف شده در این لیست است که در اواخر سال ۲۰۱۹ در معرض نمایش گذاشته شد. این گوشی ساخت برند شیائومی، دارای یک صفحه نمایش بود که قسمت پشت گوشی را احاطه می کرد و طراحی متمایزی به آن بخشیده بود. گوشی Mi Mix Alpha یک دستگاه رده بالا بود و دارای دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، اسنپدراگون 855 Plus SoC، حافظه ی داخلی ۵۱۲ گیگابایت و شارژ سریع ۴۰ واتی برای باتری ۴۰۵۰ میلی آمپری بود.

متاسفانه Lei Jun (مدیر عامل این شرکت)، در سال ۲۰۲۰ تایید کرد که برنامه ی تولید انبوه Mi Mix Alpha را به علت پیچیدگی تولید آن رها کرده است. از طرف دیگر، ناامید کننده است که چنین طراحی خاصی هیچ گاه به مرحله عرضه ی تجاری نرسید. البته، نمایشگر این گوشی با چالش های زیادی در زمینه ی کاربردی بودن مواجه است و تشخیص لمس اشتباه و کاهش دوام، دو ایراد اساسی آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *