پیامدهای رسوایی فروشنده جاسوس افزار پگاسوس ادامه دارد

پیامدهای رسوایی فروشنده جاسوس افزار پگاسوس ادامه دارد
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

شرکت جاسوس افزار اسرائیلی “ان اس او” (NSO Group) اعلام کرد شالیو هولیو، مدیرعامل این شرکت از سمتش کناره‌گیری کرد.

با کناره‌گیری شالیو هولیو که بلافاصله صورت گرفت، یارون سوهات، مدیر عملیاتی، برای نظارت بر سازماندهی مجدد “ان اس او” منصوب شد تا زمانی که جانشینی برای این سمت انتخاب شود.

یک منبع آگاه در شرکت “ان اس او”، تایید کرد حدود ۱۰۰ کارمند در راستای سازماندهی مجدد فعالیت این شرکت، تعدیل می‌شوند و سوهات این شرکت را تا زمانی که هیات مدیره یک مدیرعامل جدید انتخاب کند، اداره خواهد کرد.

شرکت “ان اس او” که سازنده جاسوس افزار پگاسوس است، پس از این که فاش شد ابزارهای ساخت این شرکت از سوی دولت‌ها و سازمان‌های دیگر برای هک تلفن‌های همراه روزنامه‌نگاران، مدیران تجاری و فعالان مدنی استفاده شده، درگیر شکایات حقوقی شده است. اپل یکی از شرکت‌هایی است که از “ان اس او” شکایت و اعلام کرد این شرکت با رخنه به نرم افزار نصب شده در آیفون، قوانین آمریکا را نقض کرده است. مایکروسافت، مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک)، آلفابت (شرکت مادر گوگل) و سیسکو سیستمز، همگی از “ان اس او” شکایت کرده یا علیه این شرکت به اقدام حقوقی دست زده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، گروه “ان اس او” مدعی است که فناوری این شرکت به دستگیری تروریست‌ها، کودک آزاران و مجرمان کمک می‌کند و به مشتریان دولتی فروخته می‌شود، اما این شرکت فهرست مشتریانش را محرمانه نگه می‌دارد.

پیمانکار دفاعی آمریکایی L۳ Harris ماه گذشته در پی هشدار کاخ سفید، به مذاکرات برای خرید این شرکت فناوری شنود خاتمه داد. هنگامی که شرکت L۳ Harris به عمق نارضایتی دولت آمریکا پی برد، دریافت که به هیچ وجه امکان ندارد چنین معامله خریدی عملی شود. آمریکا سال میلادی گذشته با اشاره به نقش “ان اس او” در ساخت و فروش ابزارهای هک، این شرکت را در لیست سیاهی قرار داد که صادرات شرکت‌های آمریکایی به “ان اس او” را ممنوع کرد.