متا شبکه اجتماعی مشابه توییتر میسازد ، متا (مالک اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ) مشغول کار روی شبکهی اجتماعی متنمحور جدیدی برای رقابت مستقیم با توییتر است. مشکلات فنی توییتر و جو منفی علیه این پلتفرم به دلیل سیاستهای عجیبوغریب ایلان ماسک، باعث شده است سایر شرکتها به فکر توسعهی شبکههای اجتماعی مشابهی بیفتند.
اکنون بزرگترین بازیگر حوزهی شبکههای اجتماعی به دنبال رقابت مستقیم با توییتر است. متا، مالک اینستاگرام و فیسبوک، در مراحل اولیهی ساخت اپلیکیشن جدیدی به سر میبرد که مبتنیبر محتوای متنی خواهد بود.
نشریهی پلتفرمر مدعی است که متا این خبر را در یک ایمیل تأیید کرده: «ما در حال بررسی ایدهی شبکهی اجتماعی غیرمتمرکز مستقل برای بهاشتراکگذاری بهروزرسانیهای متنی هستیم.» متا میگوید شبکهی اجتماعی موردبحث به تولیدکنندگان محتوا و شخصیتهای عمومی امکان میدهد جزئیاتی دربارهی علایق خود منتشر کنند.
روز گذشته نشریهی مانیکنترل مدعی شده بود که متا مشغول کار روی شبکهی اجتماعی متنمحور جدیدی است. ظاهرا این پروژه با کدنام P92 شروع شده است و کاربران خواهند توانست از طریق نام کاربری و رمز عبور اینستاگرام خود، در شبکهی اجتماعی جدید نیز لاگین کنند.
متا شبکه اجتماعی مشابه توییتر میسازد ، فعلا جزئیات زیادی دربارهی پروژهی جدید متا منتشر نشده است. پلتفرمر میگوید فرآیند توسعه در ابتداییترین مراحل به سر میبرد و فعلا هیچ تاریخی برای انتشار شبکهی اجتماعی جدید مشخص نشده است. تیمهای حقوقی و رگولاتوری شروعبه بررسی اپلیکیشن کردهاند تا قبل از راهاندازی، هرگونه مشکل مربوطبه حریم خصوصی برطرف شود. منابع آگاه میگویند آدام موسری که رئیس اینستاگرام است، رهبری پروژهی جدید را نیز برعهده گرفته است.
متا شبکه اجتماعی مشابه توییتر میسازد
یکی از مهمترین ویژگیهای شبکهی اجتماعی جدید متا، غیرمتمرکزبودن آن است. در شبکههای غیرمتمرکز، کاربران میتوانند سرورهای مستقل خودشان را راهاندازی کنند و قوانین مدیریت محتوا را در هر سرور تغییر دهند. البته متا یکسری قوانین مشترک برای تمامی سرورها تدوین خواهد کرد. ایجاد شبکهای غیرمتمرکز، اضافه کردن اپلیکیشن جدید متا را به سایر سرویسهای اجتماعی امکانپذیر خواهد کرد.
تاکنون هیچ شرکتی موفق نشده است شبکهی اجتماعی غیرمتمرکز سودآور در مقیاس جهانی بسازد. یکی از چالشهای توسعهدهندگان این است که استفاده از سیستم غیرمتمرکز، کارهای سادهای نظیر فالو کردن بقیه را پیچیده میکند.
اما متاورس (Metaverse) چیست؟ خب، متاورس اساساً یک دنیای دیجیتال است که در آن افراد میتوانند بین دستگاهها و پلتفرمهای مختلف حرکت کنند و به صورت مجازی تعاملاتی فراتر از ارتباطات اینترنتی فعلی را با یکدیگر تجربه کنند.
با توجه به اطلاعیه متا پلتفرمز، متاورس جاییست که میتوانید توسط هدستهای واقعیت مجازی، عینک یا دستگاههای واقعیت افزوده به صورت مجازی با دوستان خود ملاقات کرده و با آنها به کار یا بازی بپردازید. زاکربرگ همچنین برخی تصاویر احتمالی از کانسپت پروژه واقعیت مجازی خود را به نمایش گذاشت و متاورس را «محیط مجازی» نامید.
در حال حاضر گمانهزنیهای زیادی در مورد شاکله و اساس متاورس مطرح است. یکی از کارشناسان نام آشنای حوزه فناوری، ویکتوریا پتروک در این باره به خبرگزاری رویترز گفت:
«این تکامل بعدی ارتباطات است که در آن همه چیز شروع به جمع شدن در یک جهان یکپارچه میکند، بنابراین شما زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی انجام می دهید»
واکنش کاربران به تغییر نام متا (Meta)
در بین کاربران اینترنت هم منتقدین و حامیانی برای این اقدام کمپانی متا وجود دارد. عدهای دست به ستایش این کار زده و اذعان داشتند این تبلیغات رسانهای جدید برای فیسبوک در زمان مناسبی انجام گردید. یعنی درست وقتی که موضوع بازرسی شدید، بحث قوانین حریم خصوصی و نقض داده از سوی فیسبوک در رسانههای اجتماعی مطرح شده است.
آنها بر این باورند که فیسبوک با این کار به خوبی توانست اذهان عمومی را از مشکلاتی که با آنها دست به گریبان بود، منحرف کند.
اما در طرف مقابل برخی از بزرگترین منتقدان فیسبوک این تغییر نام را به عنوان یک اثر هیجانی کوتاه مدت تلقی کرده و معتقدند صرفاً یک تغییر نام ساده نمیتواند باعث از بین رفتن افکار منفی درباره نقض حریم خصوصی این شرکت شود. این افراد ریزش ۲۳ درصدی ارزش سهام فیسبوک از ۳۲۳ دلار به ۲۴۹ دلار که در اولین گزارش سه ماهه آن پس از تغییر نام به متا (Meta) اتفاق افتاد را گواهی بر این ادعای خود میدانند.