سازنده تیک‌تاک، پردازنده اختصاصی می‌سازد

سازنده تیک‌تاک، پردازنده اختصاصی می‌سازد
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه

شاید تا همین چند سال پیش می‎توانستیم شرکت‎های فناوری را به دو گروه منفصل سخت‎افزاری و نرم‎‏افزاری تقسیم کنیم ولی این روزها به واسطه پیشرفت هر چه بیشتر خدمات، هر شرکتی ترجیح می‎دهد تا احتیاجات تخصصی خود را به صورت بومی مرتفع کند. جدیدترین مثال از این واقعه شرکت بایت دنس به عنوان یک شرکت نرم‎افزاری بسیار بزرگ چینی است که قصد توسعه تراشه‎های اختصاصی سرور برای امور داخلی خود را دارد.

بنابر اطلاعاتی که از رسانه‎های چینی منتشر شده، شرکت بایت دنس به عنوان توسعه دهنده قدیمی نرم‎افزار در چین که انبوهی از خدمات مانند شبکه اجتماعی تیک تاک، معرف حضور بسیاری از کاربران در سراسر دنیا هستند، قصد دارد وارد حوزه طراحی و ساخت تراشه شود.

ظاهراً بایت دنس به تازگی شروع به استخدام محققان و مهندسانی در زمینه طراحی سخت‎افزار و تراشه کرده تا به صورت بومی توسعه و ساخت تراشه‎های SoC مرتبط با مراکز داده را آغاز کند. با این تصمیم بایت دنس به جمع چند شرکت پیشرفته دیگری چینی می‎پیوندد که کار طراحی و ساخت تراشه پردازشی مراکز داده را شروع کرده و به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‎کنند.

در همین زمینه بایت دنس تعداد 31 جایگاه شغلی را در وبسایت خود برای مهندسان با تخصص‎های مرتبط با طراحی تراشه منتشر کرده است. از منظر نیروی انسانی استفاده از 31 مهندس برای ساخت تراشه عملی در ابعاد وسیع کافی نیست ولی اینطور به نظر می‎رسد که این شرکت در حال عقد قراردادهای همکاری با دیگر طراحان تراشه مانند Alchip نیز هستند تا در این راه از تجربیات و تخصص آنها استفاده کنند.

همچنین خبرها از این مورد نیز حکایت دارند که به احتمال فراوان مذاکراتی نیز با یک تولیدکننده بزرگ مانند TSMC نیز برای ساخت تراشه‎های در دست طراحی آغاز شده تا بتوان تراشه‎های مذکور را در تیراژ مورد نظر شرکت تولید کرد.

در حال حاضر، ByteDance بدون ارائه توضیحات فنی تنها برنامه خود برای توسعه تراشه‌های بومی را در نظر گرفته است. به طور معمول، چرخه‌های طراحی تراشه سال ها به طول می‌انجامد، بنابراین در حال حاضر تنها باید به ذکر این خبر بسنده کرده و منتظر بمانیم تا نتایج این تشکیل تیم مشخص شود.

اینکه بایت دنس در حال حاضر به تولید چه تراشه‎هایی می‎اندیشد نیز خود سوالی دیگر است ولی به تازگی CNBC طی مصاحبه‎ای با یکی از مدیران شرکت اعلام کرده که تراشه مد نظر این شرکت می‎تواند در طیف وسیعی از مراکز داده، از پلتفرم‎های ویدئویی گرفته تا حوزه فناوری اطلاعات و نرم‎افزارهای سرگرمی مورد استفاده قرار گیرد. البته شاید مهمترین موضوع نیز این باشد که برخی منابع چینی از برنامه بایت دنس برای تولید تراشه با رویکردهای پردازش هوش مصنوعی نیز خبر داده‎اند.

تجارت کلیدی ByteDance برنامه چندرسانه‎ای TikTok است؛ بنابراین منطقی است که این شرکت یک SoC مشابه کدگذاری (ترانس) ویدیویی (VCU) آرگوس گوگل برای رمزگذاری استریم‌‎های ویدیویی آپلود شده توسط کاربران TikTok طراحی کند. در همین حال، برای کاهش بیشتر مصرف انرژی، ترافیک و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی مورد استفاده توسط دیتاسنترهای تیک‌تاک، ByteDance می‌تواند کدک‌ها یا الگوریتم‌های هوش مصنوعی کاملاً جدیدی را تعریف کند. مضاف بر این، افزودن الگوریتم‎های پردازش هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت تصاویر در این اپ را نیز بهبود بخشد.

ByteDance یکی دیگر از غول های فناوری مستقر در چین خواهد بود که تراشه های خود را توسعه می دهد. در این زمینه شرکت‎های بسیاری قبل از بایت دنس وارد فاز طراحی تراشه اختصاصی شده‎اند که از میان آنها می‎توان به علی بابا اشاره کرد که سال گذشته تراشه استنتاج هوش مصنوعی و پردازنده همه منظوره خود را معرفی کرد.

در همین حال، Baidu نیز پردازنده هوش مصنوعی Kunlun خود را توسعه داده و Tencent نیز پردازنده‌های را برای پاسخگویی به حجم گسترده بار پردازشی در پلتفرم‎های ابری خود به کار گرفته است.