دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ یعنی چه

اگر به طور کلی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم:

شما به دنبال خرید یک محصول و کالای مورد نیاز خود، اولین کاری که به ذهنتان می‌رسد جستجو در اینترنت و کسب اطلاعات در مورد محصول مورد نظر است. این جستجو شامل پیدا کردن قیمت، دیدن جزئیات و مکان های فروش کالا است.

یک مثال ساده:

اگر شما قصد خرید یا اجاره یک خانه را داشته باشید، در مرورگر خود کلمات “خرید خانه در تهران” و یا ” اجاره خانه در منطقه تهرانپارس” و حتی “خرید خانه ۵۰ متری در کرج” را جستجو می‌کنید. با این کار شما سعی دارید که اطلاعات مفیدی از خرید یا اجاره خانه در منطقه مورد نظر خود پیدا کنید.

اما نقش دیجیتال مارکتینگ چیست و در این جستجو چه سهمی دارد؟

یک کارشناس بازاریابی دیجیتال، برای شما مقاله، ویدیو و یا ویسی را تهیه کرده و منتشر می‌کند. بعد از انتشار این محتوا به سراغ سئو و افزایش رتبه این مقاله خواهد رفت. به زبان ساده تولید محتوایی را انجام می‌دهد که در صفحه نخست گوگل قرار بگیرد تا شما آن را بخوانید.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ محتواها را طوری در کنار هم می‌چیند که شما امکان مقایسه و دیدن همه جزئیات را داشته باشید.

بعد از دیدن انواع و مدل های خانه شما ترغیب به تماس با آن مشاور املاک و یا سایت خواهید شد. همچنین اگر کارشناس کار خود را به خوبی انجام داده باشد شما آن سایت را به دیگران معرفی می‌کنید و یا حتی برای خریدهای بعدی هم به همان سایت سر می‌زنید.

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده

بازاریابی دیجیتال به تبلیغات انجام شده از طریق کانال هایی مانند:

  • موتورهای جستجو
  • سایتها
  • رسانه های اجتماعی
  • ایمیل
  • برنامه های تلفن همراه

و هر کانال دیگری که در بازار آنلاین فعالیت دارد، گفته می‌شود. با استفاده از این کانال ها، شرکت ها و فروشندگان کالاها، خدمات و محصولات خود را به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند.

به منظور دستیابی به سهم بیشتری از بازار و فروش چند برابر، کارمند دیجیتال مارکتینگ تلاش می‎کند تا استراتژی و برنامه ریزی دقیقی را برای این کانال‌ها تدوین کند. در ادامه برای شما ابزارها و مراحل آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان را نوشته ایم.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدای این مقاله برای شما گفتیم که دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ حال باید به سراغ ابزارها و وسایلی که ما را در این نوع بازاریابی کمک می‌کند برویم. اما باید این نکته را بدانید که دیجیتال مارکتینگ مرز مشخصی ندارد که برای آن برنامه و یا ابزاری را در نظر بگیرید.

دنیای آنلاین و دیجیتال به شدت گسترده است و شما نمی‌توانید حدی را برای آن در نظر بگیرید، اما می‌توانید با شناخت ابزارهای کلی و عمومی در این راه قدم بگذارید. ما به شما تمامی ابزارهایی که کمک کننده و برای ادامه کار لازم است را معرفی خواهیم کرد.

تقریبا هر ابزاری می‌تواند ابزار بازاریابی دیجیتال باشد.

  • وبسایت
  • کتاب الکترونیکی
  • ویدیو
  • صوت
  • تصاویر
  • سئو
  • مقاله
  • وبلاگ
  • شبکه های اجتماعی
  • ایمیل
  • بازاریابی پیامکی
  • اپلیکیشن ها

این لسیت تنها بخشی از ابزارهای لازم برای وارد شدن به دنیای دیجیتال است و دائما در حال افزایش و تغییر است. اما نکته ای که باید بدانید این است که بعنوان یک بازاریاب باهوش باید دائما در حال جستجو و پیدا کردن راه هایی جدید و ساخت معنی دیجیتال مارکتینگ در دنیای خود باشید.

نیازی نیست همه موارد بالا را با هم و در یک زمان داشته باشید، شما می‌توانید هر بخش را جداگانه برنامه ریزی کنید و آن را اجرا کنید.

قبل از اینکه بدانیم شروع کار دیجیتال مارکتینگ چیست به سراغ مزایای آن برویم.

مشکلات رایج که بازاریابی دیجیتال می تواند آنها را حل کند

بازاریابی دیجیتال یعنی چه و چه کمکی به ما در افزایش فروش می‌کند؟

این نوع بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بهتر مخاطب خود را بشناسید و با رفتارهای آنها برای معرفی محصولات بهتر و مورد نیاز آنها آشنا شوید.

مشکل: من مخاطب خود را به اندازه کافی نمی‌شناسم و نمی‌دانم کدام محصول مناسب کیست؟

مصرف کنندگان کالای شما بی وقفه و دائما در حال جستجو محصولات مورد نیاز خود در فضای آنلاین هستند. با چیدمان های خاص و استراتژی های مناسب برای محصولات خود، کاربران را آنالیز و دریابید که چرا کاربران روی محصولات خاصی کلیک کرده و بعضی از محصولات را نمی‌پسندند.

ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند در این آنالیز شما را هدایت کنند.

مشکل: من تیم بازاریابی و فروش کافی ندارم

دیجیتال مارکتینگ تعریف ساده ای دارد که برایتان بیان کردیم. در این نوع بازاریابی کانال های شما نیروهای فروش و بازاریابی شما هستند و نیازی به استخدام چندین نفر برای معرفی محصول ندارید.

مشکل: من نمی‌دانم چگونه مشتری را جذب محصولات خود کنم

در دیجیتال مارکتینگ آموزش نقش مهمی را در کسب و کار شما دارد. شما باید بعنوان یک دیجیتال مارکتر، بازاریابی محتوا کنید. محتوا و توضیحات محصولات را طوری بچینید که کاربر را جذب کالای خود کنید.

با ابزارهایی که در اختیار دارید می‌توانید افراد را جذب محصولات خود کنید. (عکس،ویدیو و تصاویر حرکتی)

مشکل: من نمی‌توانم مشتری را به محصول خودم وفادار کنم

مشتری وفادار کسی است که برای خرید محصولش مداما به شما سر می‌زند و محصول از شما را به رقبایتان ترجیح می‌دهد. این مشتری وفادار همه جا از خدمات و محصول شما تعریف می‌کند و باعث پیدا شدن مشتری جدید برای محصولتان می‌شود.

وظیفه یک دیجیتال مارکتر این است که برای شما مشتری وفادار بسازد. یک دیجیتال مارکتر با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌تواند فرایند وفادار سازی مشتری را پی بگیرد.

دیجیتال مارکتر با ارسال پیامک، مدیریت پلتفرم‌های مجازی، طراحی و راه اندازی کمپین‌های فروش و تبلیغات باید تلاش کند تا مشتریان سابق را برای خرید دوباره و استفاده از خدمات تشویق کند.

استراتژی های دیجیتال مارکتیگ چیست

برنامه ریزی برای حوزه دیجیتال مارکتینگ به طور مداوم در حال تغییر و بروزرسانی است. اما ما در این مطلب لیستی از برنامه ای که باید به طور پایه داشته باشید را گذاشته ایم.

اگر قرار است در دنیای بازاریابی دیجیتال قدم بگذارید، باید برای بخش های زیر هزینه کنید. این هزینه شامل زمان و نیروی کار یا پرداخت کردن پول به شرکت های متخصص این کار است.

طراحی یک وبسایت

اولین قدم و مهمترین کاری که در این زمینه می‌توانید انجام دهید طراحی سایت فوق العاده برای کسب و کارتان است. اما چه تاثیری دارد؟

یک کارت ویزیت آنلاین یا بهتر بگویم یک شرکت یا فروشگاه آنلاین که همیشه در دستتان است. شما با داشتن یک سایت همیشه و همه جا برای همه افراد در دسترس هستید و می‌توانید بدون زحمت خود و محصولاتتان را معرفی کنید.

بهتر است که قبل از طراحی سایت با یک سایت دیجیتال مارکتینگ و افرادی که تخصص این کار را دارند مشورت کنید تا به شما بگویند که آیا طراحی سایت شرکتی مناسب از یا سایت فروشگاهی و یا ….

پس اولین قدم برای ورود به این دنیای بزرگ ساخت یک سایت است.

طراحی سایت بدون انجام کارهای دیگر، هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت و شبیه به یک مغازه در بیابان است.

در قدم بعدی به شما خواهیم گفت که چگونه از این بیابان رد شوید.

هزینه طراحی سایت را می‌توانید در لینک بیابید.

سئو

مهمترین قسمت کار دیجیتال مارکتینگ بهینه سازی موتورهای جستجو است. در بالا گفتیم که طراحی سایت خالی برای دیده شدن شما مناسب نیست. اگر شما بازاریابی نکنید و یا خودتان سایت را به مشتریانی که از قبل می‌شناسید، معرفی نکنید، ساخت سایت هیچ تاثیری ندارد.

اگر تمایل دارید که مشتریان بیشتری داشته باشید و یا مشتریان جدید و مختلفی به سمت کار شما بیایند باید سئو روی سایت انجام دهید تا رتبه های بهتری در گوگل داشته باشید و بیشتر دیده شوید.

اما سئو شامل چه خدماتی می‌شود:

  • نوشتن مقاله
  • ساخت محتوای ویدیویی
  • تصاویر بهینه
  • صوت های تاثیر گذار
  • وبلاگ ها
  • و…

زمانی که سئو بر روی سایتتان انجام می‌دهید، از روش های مختلف استفاده می‌کنید تا به مشتریان خود خدمات و یا محصولاتتان را معرفی کنید.

شبکه های اجتماعی

دنیای امروز ما پر است از رسانه هایی که مشاغل مختلف و انسان ها به آن پا گذاشته اند. پس لازم است که در این شبکه ها ورود کنیم تا از دیگران عقب نمانیم.

اما در کدام شبکه های اجتماعی فعالیت کنیم؟

  • اینستاگرام
  • یوتیوب
  • لینکدین
  • توییتر
  • پینترست
  • مدیوم
  • آپارات
  • نماشا
  • تماشا

و هزاران شبکه اجتماعی دیگر وجود دارد که این شانس را به شما می‌دهد تا بیشتر دیده شوید. اما برای فعالیت در این شبکه ها بهتر است از مشاورین دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

اما در جواب سوال دیجیتال مارکتینگ چیست نمی‌توان گفت که فقط این دسته از ابزارها را بازاریابی آنلاین می‌گویند. هر ابزار یا مکانی که به صورت دیجیتال و آنلاین به بهبود شرایط کار کمک کند جزئی از این حوزه است.

برای دیدن هزینه های خدمات شبکه های اجتماعی کلیک کنید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست

به شرکت ها و موسساتی که خدمات بازاریابی و تبلیغات آنلاین را برای شما در هریک از زمینه ها انجام می‌دهند آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌گویند.

وظیفه این آژانس ها تحلیل و بررسی کسب و کار شما و پیشنهاد بهترین ابزار برای پیشرفت و کسب درآمد بیشتر به شما است.

آژانس های دیجیتال مارکتینگ بعد از بررسی و پیشنهاد بهترین گزینه دست به کار می‌شوند و در زمینه هایی که مشخص شده و برای شما سود آور است فعالیت کرده و مشتریان بیشترری را به سوی کسب و کارتان می‌کشند.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

استفاده از اینترنت و فضای آنلاین به بالاترین حد خود رسیده است و همچنین افرادی که هروز به این دسته اضافه می‌شوند بیشتر و بیشتر می‌شود. دیگر افراد برای خرید لباس یا حتی مواد غذایی خود به فروشگاه ها نمی‌روند.

در این شرایط که تمامی کسب و کارها به سمت بازاریابی دیجیتال می‌روند نباید از آنها عقب ماند.

اگر دقت کرده باشید زمانی که آگهی و یا تبلیغاتی را از طریق بیلبوردها و …. انجام می‌دهید نمی‌دانید که چند نفر و از کجا به سمت این تبلیغات کشانده شده اند و اصلا چند نفر این تبلیغ را دیده اند.

اما در بازاریابی آنلاین به این شکل نیست و به راحتی آماری جامع و کامل از کسانی که به شما سر زده اند دارید.

آیا بازاریابی آنلاین برای همه مشاغل مفید است؟

برای هر شغلی با هر صنعتی مفید است. صرف نظر از اینکه چه می‌فروشید و چه اطلاعاتی را قرار است در این فضا قرار دهید، بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند تا

  • بیشتر دیده شوید
  • اعتبار بیشتری کسب کنید

اما استراتژی برای همه مشاغل به یک شکل نیست و از ابزارهای مختلفی برای بهبود شرایط هر صنعت باید استفاده کرد.

چه مدت زمان می‌برد تا دیجیتال مارکتینگ فروش ما را صد برابر کند؟

شاید تصور کنید بازاریابی دیجیتال به دلیل ساده تر بودن و در دسترس بودن نسبت به بازاریابی آفلاین، سریعتر به فروش می‌رسد. اما باید بگوییم که خیر در هر کاری صبر و حوصله مهمترین عامل موفقیت است.

در دیجیتال مارکتینگ هم صبر و حوصله اولین عامل موفقیت و رسیدن به فروش چندین برابری است.

در این فضا هرچه بیشتر فعالیت کنید و اهمیت بیتشری دهید به آن دهید سریع تر به درآمد و مشتری بیشتر خواهید رسید. اگر با کیفیت هرچه تمام به مشترین و رفتار مخاطبین دقت کنید، احتمالا می‌توانید در شش ماه اول فعالیت خود به جایگاه خوبی برسید.

چقدر بودجه برای بازاریابی دیجیتال نیاز داریم؟

این موضوع تماما به انتخاب استراتژی و استفاده از ابزارهای مختلفی که در اختیار دارید، و همچنین میزان هزینه ای که در نظر می‌گیرید دارد.

برای ارزان تر تمام شدن طراحی سایتتان می‌توانید از طراحی سایت با وردپرس استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که در اول راه بهتر است از یک مسیر وارد شوید و کم کم دیگر گزینه ها وارد کنید.

سخن آخر

دیجیتال مارکتینگ بدون برنامه ریزی و استراتژی هیچ فایده ای ندارد و نه تنها شما را به جایی نخواهد رساند، سرمایه شما را هم از بین خواهد برد. اگر تا به حال به سمت این فضا آمده اید و جوابی از آن نگرفته ای شک نکنید که استراتژی و برنامه ریزی شما اشتباه بوده.

ما درفوکانت کنار شما هستیم تا از صفر تا صد را با هم تجربه و به موفقیت هرچه بیشتر برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *