اولین گوشی دنیا با شارژر 200 وات واقعی معرفی شد

اولین گوشی دنیا با شارژر 200 وات واقعی معرفی شد
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه

اگر از دنبال‎کنندگان محصولات چینی در بازار گوشی‎های هوشمند باشید به خوبی با برند iQOO آشنا هستید. این برند که توسط شرکت vivo اداره می‎‌شود به تازگی از سری گوشی پرچمدار خود موسوم به iQOO 10 رونمایی کرده که یک اتفاق ویژه را برای اولین بار رقم می‎زنند؛ همراه کردن گوشی با شارژر 200 وات و سریعترین زمان شارژ گوشی‎های هوشمند تا به امروز.

برند iQOO هدف خود را عرضه گوشیهای گیمینگ آغاز کرد و توانست با ساخت گوشی‎‌های ارزان قیمت و قدرتمند خود سهم قابل توجهی از برندهای جدید در بازارهای گوشی هوشمند چین و هند را به دست آورد.

اما همانطور که گفتیم این برند با معرفی iQOO 10 Pro و iQOO 10 یک اتفاق مهم دیگر را در حوزه گوشی‌های هوشمند رقم زده است. نسخه پرو این سری که یک پرچمدار تمام و کمال است برای اولین بار با پشتیبانی از فناوری تجاری شارژ 200 وات راهی بازار شده که به صورت به صورت یک شارژر با جریان خروجی تا 10 آمپر، افقی جدید در حوزه گوشی‎های هوشمند با زمان شارژ کمتر از 10 دقیقه محسوب می‎شود.

در نظر داشته باشید که استفاده از یک شارژر با چنین جریان خروجی نیازمند استفاده از کابل ویژه خواهد بود که در این زمینه نیز iQOO یک کابل USB-C ویژه با طول 1.5 متر را در بسته بندی دستگاه قرار داده است.

در نظر داشته باشید که فناوری شارژ سریع ویژه iQOO تنها فناوری شارژ این گوشی نیست و به صورت پایه پشتیبانی از فناوری شارژ سریع استانداردUSB Power Delivery تا حداکثر توان 65 وات نیز توسط شرکت سازنده اعلام شده است. خبر جالب توجه دیگر این است که این گوشی قابلیت انجام فرایند شارژ معکوس (شارژ دستگاه‎های دیگر با اتصال سیمی به دستگاه) تا 50 وات را دارد که در این زمینه نیز اولین محصول در نوع خود محسوب می‎شود.

فارغ از فناوری شارژ ویژه این گوشی، iQOO 10 Pro نسبت به نسل قبلی خود نیز یک بروزرسانی بزرگ محسوب شده و باتری 4700 میلی آمپری دستگاه با تراشه پردازشی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 همراه شده که خود نیز نسبت به نسل قبلی شارژدهی تا 10 درصد بهتر دستگاه را تضمین می‎کند.

در بخش حافظه نیز شرکت سازنده دو نسخه رم 8 و 12 گیگابایت را به همراه حافظه ذخیره‎سازی 256 یا 512 گیگابایت از نوع UFS 3.1 در نظر گرفته که با هسته‎ای از جنس سیستم‎عامل اندروید 11 و رابط کاربری OriginOS در اختیار کاربر قرار خواهند گرفت.

در بخش نمایشگر اما تفاوت خاصی نسبت به نسل قبلی مشاهده نشده و یک صفحه نمایش خمیده E5 AMOLED با قطر 6.7 اینچ و رزولوشن 1440 در 3200 پیکسل پیش روی کاربر قرار می‌‎گیرد. این نمایشگر از فناوری LTPO 3.0 پشتیبانی کرده و امکان نمایش محتوا با نرخ بروزرسانی 120 هرتز و پوشش 100 درصدی فضای رنگ DCI-P3 را داشته و به رقم جذاب در انحراف رنگ از معیار deltaE < 0.32 می‎رسد.

اتفاق جالب توجه دیگر در مورد این گوشی همراه کردن بخش پردازش تصویر نمایشگر با تراشه اختصاصی vivo V1+ است. این تراشه پیش از رساندن محتوای تصویری به نمایشگر، با انجام عملیات مورد نظر روی آن و استفاده از تکنیک الحاق فریم‎‌ها (Inteporlation)، شرایط را برای رسیدن به نرخ فریم بالاتر و تصاویر نرم و واقعی‎‌تر میسر می‎کند. خروجی این عملیات تصویری بسیار روان و نرم است که حتی در اجرای بلند مدت بازی‎های سنگین نیز امکان ارائه نرخ فریم بسیار بالا (120 فریم بر ثانیه) را فراهم می‎کند.

البته تراشه vivo V1+ نیز یک وظیفه مهم دیگر نیز بر عهده دارد که کمک در پردازش محتوای تصویری برای دوربین دستگاه است. این گوشی از یک سنسور تصویر سامسونگ GN5 با رزولوشن 50 مگاپیکسل نیز استفاده می‎کند که اندازه هر پیکسل آن 1.0 میکرون بوده و پشت لنزی قرار گرفته که قابلیت تثبیت گیمبال و میدان دید وسیع را به آن افزوده است. این دوربین قابلیت ضبط ویدئوی 8K را نیز دارد.

سنسور دوم ماژول دوربین دستگاه یک مجموعه تله‎فوتو 14.6 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 69 میلی‎متری و زوم اپتیکال 3x است که قابلیت زوم هیبریدی تا 40x را نیز دارد. برای سنسور سوم نیز یک دوربین فوق عریض با زاویه دید حیرت‎انگیز 150 درجه‎ای در نظر گرفته شده که از سنسوری 16 مگاپیکسلی استفاده می‎کند.

این گوشی که ویوو بدنه آلومینیومی برای آن در نظر گرفته در بخش ارتباطات نیز دستگاهی بسیار کامل بوده که علاوه بر پشتیبانی از 5G از وای فای 6 همراه با بلوتوث 5.3 با فناوری aptX Adaptive و LDAC پشتیبانی خواهد کرد. همچنین سنسور اثر انگشت دستگاه نیز از نوع اولتراسونیک بوده که می‎تواند ظرف 0.2 ثانیه عملیات احراز هویت را انجام دهد.

این گوشی که از امروز در بازارهای چینی آنلاین به فروش رسیده و از شش روز دیگر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت قیمتی معادل 740 دلار برای نسخه 8/256 گیگابایتی، قیمت 815 دلاری برای نسخه 12/256 گیگابایتی و قیمت 890 دلاری برای نسخه 12/512 گیگابایتی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که شرکت سازنده همراه با این گوشی مدل ارزان‎‌قیمت و تعدیل شده iQOO 10 را نیز معرفی کرده که قابلیت شارژ با شارژر 120 واتی را داشته و در بخش‎های نمایشگر و دوربین نیز یک پله پایین‎تر از مدل بزرگتر و پرو قرار می‎گیرد. این گوشی نیز از شروع قیمت 550 دلار در اختیار کاربران قرار گرفته و سخت‌‎افزاری در گروه پرچمدار دارد.