UGC چیست؟

UGC چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

UGC چیست؟

کلمه UGC خلاصه ای است از عبارت User Generated Content. این عبارت به محتوای تولید شده توسط کاربر گفته میشود. به زبان ساده تر، هر گونه محتوایی با هر شکل اعم از توییت، نظر و کامنت، ویدیو و عکس و… توسط کاربران بدون پرداخت هزینه های رایج بازاریابی تولید شود؛ UGC است.

بنابراین UGC همان تبلیغاتی ست که مشتریان شما در قالب های مختلف، به دلیل رضایتی که از برندتان دارند؛ برای محصول شما انجام میدهند و شما بابت آن هزینه ای نمیپردازید.

 

نقش UGC در رشد کسب و کارها

حتما شما هم به سایتهای فروشگاهی سر زده اید. تجربه آخرین خرید آنلاینتان را به یاد آورید. معمولا مشتریان قبل از اینکه تصمیم بگیرند یک محصول را خریداری کنند ، سری به بخش نظرات مشتریان میزنند تا از تجربه سایرین مطلع شوند. نظراتی که در این بخش ثبت میشود، تاثیرات شگفت انگیزی در میزان فروش محصولات یک سایت دارد.

UGC همه آن چیزیست که برای اعتبار برندتان به آن نیاز دارید. در واقع همه فعالیت های بازاریابی، به پشتوانه نظرات مثبت مشتریان ادامه می یابند و موفق میشوند. علاوه بر تاثیری که UGC در افزایش میزان فروش و سودهی مستقیم برای یک برند دارد؛ میتواند در کاهش هزینه های تبلیغاتی نیز اثرگذار باشد.

تاثیر UGC تا جایی است که بسیاری از اپلیکیشن ها و وبسایت های حال حاضر، بر مبنای UGC به وجود آمده اند. از جمله این سایت ها میتوان به دیوار، شیپور و اپلیکیشن های مسیریابی اشاره کرد.

UGC در اینستاگرام

نقش تولید محتوا کاربری در تمام پلتفرم های اجتماعی غیر قابل انکار است. اگر UGC وجود نداشت؛ وجود شبکه های اجتماعی بی معنا بود. از جمله این شبکه های اجتماعی پررونق، اینستاگرام است.

امروزه نقش اینستاگرام در بازاریابی و افزایش فروش بر هیچکس پوشیده نیست. مشتریان ما این بار در قالب کاربران اینستاگرام میتوانند با فعالیت های مختلفی از جمله تگ کردن، هشتگ گذاری، استوری ها، کامنت و… به افزایش اعتبار برندمان کمک کنند. از آنجایی که UGC نمایانگر دیدگاه مشتری است؛ بیش از تبلیغات مستقیم قابل اعتماد و اثرگذار است.

تاثیر  UGC

  • در افزایش آگاهی افراد نسبت به برند و نام شما موثر است.
  • میتواند اعتبار کسب و کار شما را بالا برده و نسبت به رقبایتان ممتاز کند.
  • با افزایش اعتماد مشتری به محصولات شما، در انگیزه و تلاش شما برای ارتقا محصولاتتان نقش دارد.
  • با UGC مخاطبان و کاربران بیشتری را جذب صفحات اجتماعی و سایت خود خواهید کرد.
  • یک فرآیند رایگان است و در کاهش هزینه های تبلیغاتی اثر دارد.
  • تولید محتوا کاربری با UGC کاملا اختصاصی و یونیک است.
  • به واسطه افزایش بک لینک ها و ترافیک، سئو سایت بهبود می یابد.
  • قادر است مستقیما در افزایش نرخ تبدیل اثر بگذارد.
  • یک رابطه دو طرفه و وفادار بین شما و مشتریانتان ایجاد میکند.
  • و…

UGC چیست؟ انواع  UGC

UGC از نظر نوع تولید محتوا کاربری به سه دسته تقسیم میشود؛ متن، تصویر و ویدئو.

از جمله تولید محتوا کاربری به صورت متن میتوان به کامنت گذاری ها، توییت های متنی و بخش نظرات سایت اشاره کرد.

اما UGC تنها محتوای متنی را در برنمیگیرد. تصاویر و ویدئو نیز در این فرآیند نقش دارند. استوری های تصویری، انتشار رضایت مشتریان، ویدئو های معرفی کالا و آنباکسینگ، لایوهای اینستاگرام، کلیپ های بارگزاری شده در یوتیوب و… نیز شامل UGC میشوند.

نقش UGC در بهبود سئوی سایت

سئو یک استراتژی بلند مدت است که ابزارها و ترفندهای مختلفی دارد. یکی از بهترین ترفندهای سئو در ارتقا رتبه سایت، بهره گیری از UGC است.

از آنجایی که ربات های گوگل بر پایه رفتار کاربران به شما امتیاز میدهند و سایت ها را رتبه بندی میکنند، اطلاعات UGC در افزایش اعتبار سایت بسیار موثر است. با UGC شما میتوانید بدون صرف هزینه ، از تمام قابلیت های تبلیغاتی استفاده کرده و به بهبود دیدگاه کاربرانتان کمک کنید.

UGC باعث میشود ترافیک بیشتری به سایتتان جذب کنید. افراد به محض ورود به سایت با بارگزاری تصاویر و ارسال نظراتشان، در بروز رسانی تولید محتوا کاربری نقش دارند. همچنین زمانی که در فضای وبسایت شما صرف میکنند؛ باعث افزایش اعتبار سایت خواهد شد.

لازم به ذکر است کلید واژه هایی که کاربران در UGC استفاده میکنند؛ برای موتورهای جستجو بسیار باارزش هستند. بنابراین UGC قطعا در بهبود سئوی سایت موثر است.

کدامیک از انواع UGC برای ما مفیدتر است؟

پاسخ به این سوال کاملا به نوع مخاطبان هدف شما بستگی دارد. زمانی که مخاطبین خود را شناسایی کردید؛ به گروه سنی و فضای اجتماعی انتخابی آنها توجه داشته باشید. سپس طبق اطلاعاتی که دارید؛ برای فعالیت موثر در این فضا برنامه ریزی کنید.

 

ترفند های تشویق مخاطب به استفاده از UGC

حال که با مفهوم UGC و مزیت های آن آشنا شدید؛ احتمالا این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه مخاطبان را به استفاده از UGC ترغیب کنیم؟ در ادامه مبحث به پاسخ این سوال میپردازیم.

پیشنهادهای شگفت انگیز ارائه کنید

برگزاری کمپین های مختلف بازاریابی و در نظر گرفتن جوایز برای کاربران، میتواند در تشویق آنها به تعامل بیشتر و تولید محتوا کاربری اثرگذار باشد.

بسیاری از کمپانی ها از این ترفند استفاده میکنند. مثلا از کاربران خود میخواهند زیر آخرین پست اینستاگرامشان کامنت گذاشته و سپس بین کامنت ها قرعه کشی کرده و جوایزی را نیز اهدا میکنند.

به شکایات مشتری رسیدگی کنید

یکی از مهمترین اثری که تعامل با مشتریان دارد؛ القای احساس ارزشمندی به آنهاست. همین احساس مبنای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و وفادار شماست. برای این کار باید نظرات منفی و شکایات آنها را نیز در نظر بگیرید و تنها به نظرات مثبت اکتفا نکنید. رسیدگی به شکایات، بذر اعتماد را در دل کاربران میکارد.

نظرسنجی برگزار کنید

برگزاری نظرسنجی های آنلاین و طراحی چالش های مختلف به افزایش تعامل با کاربران منجر میگردد. برای این کار میتوانید از فضای اینستاگرام و توییتر کمک بگیرید. استوری اینستاگرام، اطلاعات مفیدی را در زمینه سلیقه مشتریان و تجربه آنها در ارتباط با محصولاتتان در اختیار شما قرار میدهد.

 

امتیازگیری را جدی بگیرید

اپلیکیشن ها و وبسایت هایی مختلفی هستند که با برگزاری نظرسنجی به کسب وکارها امتیاز میدهند. این امتیازات در تصمیم نهایی کاربر برای خرید، اثرگذار است. اپلیکیشن های مختلفی از این امکان برای تولیدمحتوا کاربری استفاده میکنند. از جمله آنها، اپلیکیشن اسنپ فود است که با هدیه دادن کد تخفیف، کاربران خود را به خرید و ثبت نظر ترغیب می نماید.

طرفداران را به مدل‌های محصول خود تبدیل کنید

احتمالا خواننده هایی را دیده اباشید که با انتشار آلبوم جدید خود، از طرفداران تقاضا میکنند تا یک عکس با آلبوم بگیرند و به بهترین عکس جایزه میدهند. این ترفند در سایت دیجیکالا نیز وجود دارد. آپلود ویدئوهای آنباکسینگ  ۱۰۰ثانیه ای دیجی کالا، نمونه ای دیگر از استفاده از این ترفند است.

از پرسش و پاسخ برای تعامل بیشتر استفاده کنید

این روش میتواند هر سوالی که در ذهن مشتری رنگ میگیرد را مستقیما با شما در میان بگذارد. با استفاده از این روش میتوانید استراتژی های آینده برند خود را بچینید و همچنین کاربران را مدت زمان بیشتری درگیر سایت خود نمایید.

هشتگ ها را از یاد نبرید

اثر هشتگ ها در راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و تولید محتوا کاربری غیر قابل انکار است. هشتگ های مخصوص به خودتان را داشته باشید و با استفاده از آن مخاطبین را درگیر کنید. البته از این نکته غافل نشوید که استفاده بیش از حد از هشتگ های زیاد اصلا خوب نیست. طبق آمار، این موضوع میتواند درگیری مخاطبان را تا ۱۷ درصد کاهش دهد.

 

جمع‌بندی

UGC سرمایه واقعی بازاریابی هر کسب و کاری است.  چرا که اگر بتوانید از آن به درستی استفاده کنید؛ اعتماد و اعتبار زیادی را به خود جلب خواهید کرد. البته UGC نیز چالش های مختص به خودش را دارد.

بسیاری از کاربران و حتی رقبایتان میتوانند از این ابزار سو استفاده کنند. ثبت نظرات غیر واقعی و مغرضانه، بدگویی های غیر منصفانه و جریان سازی علیه یک برند نمونه ای از سواستفاده از UGC است. این مسئله میتواند تا جایی پیش رود که به چالش ها و بحران برای یک کسب وکار تبدیل گردد و حتی نظرات مشتریانتان را برگرداند.

با این حال UGC یک شمشیر دو لبه است! به این معنا که هم میتواند یک فرصت فوق العاده برای رشد شما باشد و هم میتواند یک تهدید جدی تلقی شود.

نوع اثرگذاری UGC کاملا به مدیریت شما و تعاملتان با مشتری بستگی دارد. به هرحال هیچ روش تبلیغاتی، خالی از چالش نیست. اگر مزیت ها و چالش های UGC را در یک کفه ترازو بگذارید؛ خواهید دید کفه مزیت های UGC سنگین تر است