E-A-T چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟

E-A-T چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

E-A-T چیست؟

E-A-T مخفف سه واژه تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و  اعتماد (Trustworthiness) است.

منشا این موضوع، Google’s Search Quality Rater Guideline است. راهنمای ارزیابی کیفیت سرچ گوگل، سند 168 صفحه ای است که توسط ارزیاب های کیفی انسانی به منظور سنجش کیفیت نتایج جستجو در گوگل استفاده می شود.

گوگل این سند را در سال 2013 به صورت آنلاین منتشر کرد تا به کمک آن “وب مسترها بتوانند آنچه را که گوگل در یک صفحه وب جستجو می کند، درک کنند.”

E-A-T چقدر اهمیت دارد؟

E-A-T برای همه کوئری ها مهم است (اما برای برخی مهمتر از سایر عبارات است).

مثلا، زمانی که صرفا به دنبال تصاویری از گربه های بامزه هستید، شاید E-A-T آنچنان بکار نیاید.

چرا که این جستجو تا حدودی شخصی است. اگر در نتایج، عکس گربه ای ببینید که از نظر شما زیبا نباشد، مشکلی پیش نمی‌آید.

اما اگر به دنبال مصرف صحیح دوز آسپرین در زمان بارداری هستید، در این صورت بدون شک E-A-T مهم خواهد بود.

اگر گوگل به محتواهای سطحی درباره موضوع دوز آسپرین که یک نویسنده ناآگاه در وب سایت غیر قابل اعتمادی که فاقد اتوریتی است منتشر کرده، اکتفا کند، این محتوا به احتمال زیاد نادرست و یا گمراه کننده خواهد بود.

با توجه به ماهیت اطلاعاتی که در گوگل سرچ می‌شود، این مورد نه تنها نامناسب بلکه زندگی ها را نیز به خطر می‌اندازد.

E-A-T همچنین برای عبارت هایی مانند “نحوه بهبود امتیاز اعتبار” دارای اهمیت است. در مثال بالا، توصیه سایت‌های نا آگاه و فاقد اعتبار بعید است قانونی باشد و نباید به آن ها اعتماد کرد.

E-A-T چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟

گوگل این نوع مباحث را با عنوان موضوعات (YMYL- your money or your life– پول شما یا زندگی شما) یاد می کند:

“برخی از انواع صفحات یا مباحث به طور بالقوه می توانند بر شادی، سلامتی، ثبات مالی یا امنیت آینده فرد تاثیر بگذارد.

اینگونه صفحات “پول شما یا زندگی شما و یا YMYL نامیده می شود.”

اگر سایت شما حول یک موضوع YMYL ساخته شده باشد، در این صورت یادگیری E-A-T بسیار ضروری است.

چگونه E-A-T ارزیابی می شود؟

تخصص، اعتبار و اعتماد مفاهیمی مشابه هستند، اما یکسان نیستند. بنابراین، هر کدام با استفاده از یک سری معیارهای متفاوت، به طور مجزا ارزیابی می شود.

تخصص (Expertise)

تخصص به معنای برخورداری از مهارت و دانش بالا در زمینه ای خاص می باشد. در وهله اول در سطح محتوا ارزیابی می شود (نه در سطح سازمانی و یا وب سایت). گوگل به دنبال محتوایی است که توسط متخصص آن موضوع خاص ایجاد شده باشد. در این بخش مباحث YMYL از لحاظ دانش رسمی، صلاحیت و تحصیلات تولیدکننده محتوا ارزیابی می شود.

به عنوان مثال، یک حسابدار خبره نسبت به یک فردی که تنها چند مقاله راجع به امور مالی خوانده، شایستگی بیشتری در تنظیم اظهارنامه مالیات دارد.

“دانش رسمی برای مباحث YMYL همچون مشاوره پزشکی، مالی و یا حقوقی مهم است.”

مباحث غیر YMYL، مربوط به توصیف تجارب مرتبط در زندگی و تخصص معمولی است.

“برخی از موضوعات به دانش رسمی کمتری نیاز دارد. منظور ما از مهارت و تخصص معمولی، نوع و میزان تجربه زندگی فردی است که تولید محتوا می کند و او را به متخصصی در مورد آن موضوع تبدیل کرده است و محتوا نویس یا صفحه سایت و یا وب سایت را به خاطر نداشتن آموزش و تحصیلات رسمی در آن زمینه، محکوم نمی کنیم.”

گوگل همچنین می گوید که “تخصص معمولی” برای برخی از موضوعات YMYL کافی است. به عنوان مثال ، سوالی از قبیل “ابتلا به سرطان چه حسی دارد؟” کسی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کند، بهتر از یک پزشک متخصص با سال ها تجربه می تواند به این سوال پاسخ دهد. حتی برخورداری از دانش معمولی در مباحث YMYL کافی است.

بر فرض مثال، فروم ها و صفحات پشتیبانی برای مبتلایان بیماری های خاص وجود دارد که به اشتراک گذاری تجربه شخصی افراد در آن ها نوعی تخصص عادی محسوب می شود.”

اعتبار (Authoritativeness)

اتوریتی در مورد شهرت، به ویژه در میان سایر متخصصان و اینفلوئنسرهای صنعت مربوطه است. به بیان ساده، اعتبار زمانی شکل می‌گیرد که دیگران یک شخص یا وب سایت را منبع اطلاعاتی در مورد موضوعی خاص می‌دانند. برای سنجش اتوریتی، ارزیاب های گوگل در وب جستجو می‌کنند تا به میزان شهرت آن شخص و یا وب سایت پی ببرند.

“با بکارگیری بررسی شهرت متوجه می‌شوید که نظر کاربران واقعی (به خوبی متخصصین) درباره یک وب سایت چیست. پس، به دنبال نظرات، رفرنس‌ها، توصیه های متخصصین، مقالات خبری و سایر اطلاعات معتبر ایجاد شده و یا نوشته شده توسط افراد در مورد این سایت‌ها باشید.”

هنگام انجام این کار، ارزیاب‌ها موظف به جستجوی منابع مستقل هستند.

“در زمان جستجوی این اطلاعات، سعی کنید منابعی را پیدا کنید که توسط خود وب سایت، خود شرکت و یا همان شخص ایجاد و یا نوشته نشده باشد.”

گوگل از ویکی پدیا به عنوان یک منبع خوب اطلاعاتی یاد می کند.

“مقالات ویکی پدیا می توانند به شما در کسب اطلاعات راجع به یک شرکت کمک کند. ممکن است این مقالات حاوی اطلاعاتی  علی الخصوص در مورد شهرت آن شرکت مانند جوایز، شکل های گوناگونی از به رسمیت شناخته شدن این شرکت، مباحثه و نتایج آن باشد.”

به یاد داشته باشید که اتوریتی یک مفهوم نسبی است. با وجود اینکه Elon Musk و Tesla منبع اطلاعاتی موثق و معتبر در مورد خودروهای الکتریکی هستند، اما در بحث ، قدرت کمی دارند.

همچنین این مورد نیز وجود دارد که برخی از افراد و وب سایت ها در یک موضوع خاص از اعتبار ویژه ای برخوردارند.

به عنوان مثال ، معتبرترین منبع متن آهنگهای Coldplay، وب سایت رسمی آنهاست. و یا معتبرترین منبع اطلاعاتی برای انواع گوشت گاو در ایالات متحده آمریکا، USDA است.

 اعتماد (Trustworthiness)

 

 

E-A-T چیست؟ چرا برای سئو مهم است؟

منظور از “اعتماد”، قانونی بودن، شفافیت و صحت وب سایت و محتوای آن می باشد.

ارزیاب های گوگل به دنبال عناصری برای سنجش قابلیت اعتماد می گردند. یکی از این عوامل، ذکر نام فردی است که انتشار محتوا بر عهده او است، و اینکه آیا در وب سایت مشخص شده است.

این امر به ویژه برای جستجوهای YMYL بسیار مهم است و همچنین در مورد سرچ های غیر YMYL نیز صدق می کند.

“وب سایت های YMYL مستلزم درجه بالایی از اعتماد است، بنابراین، به طور کلی باید اطلاعات مربوط به نویسنده ذکر شود.”

همچنین اطلاعات تماس به ويژه براي مباحث YMYL و فروشگاه هاي آنلاين اهميت دارد.

“اگر در یک وب سایت فروشگاهی و یا تجارت پولی، تنها آدرس ایمیل و آدرس محل شرکت ذکر شده باشد، در صورت بروز مشکل در معامله، درخواست کمک دشوار خواهد شد.

همچنین، بسیاری از دیگر وب سایت های YMYL به اعتماد بالایی از کاربران نیاز دارد.”

ارزیاب ها، صحت محتوا را نیز در نظر می گیرند.

“برای مقالات خبری و صفحات حاوی اطلاعات، محتوای با کیفیت باید از لحاظ موضوعی کاملا دقیق باشد و در صورت وجود، مورد تایید متخصصان واقع شود.”

یکی دیگر از عوامل اعتبار، استناد و اشاره به منابع معتبر است.

“مقاله ای با اطلاعات صحیح و رضایت بخش و مراجع خارجی قابل اعتماد، معمولاً می تواند در رده های بالا رتبه بندی جای بگیرد.”

فقط به یاد داشته باشید که اعتماد هم مانند اعتبار، یک مفهوم نسبی است و نمی توان افراد و وب سایت ها را در همه زمینه ها قابل اعتماد دانست.

به عنوان مثال، Ahrefs یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد در خصوص سئو است که در زمینه بدنسازی نمی تواند قابل اعتماد باشد.

آیا E-A-T یک فاکتور رتبه بندی است؟

طبق Google’s Public Liaison of Search تا حدودی تاثیرگذار است.

“آیا E-A-T یک عامل رتبه بندی است؟ اگر منظورتان این است که مانند موارد فنی مثلا سرعت که بتوان مستقیما آن را اندازه گرفت، پاسخ منفی است.”

“ما از سیگنال های مختلفی به عنوان پروکسی استفاده می کنیم تا مشخص شود آیا محتوا مانند ارزیابی ​​انسانی از E-A-T برخوردار است یا خیر.

با این دیدگاه می توان گفت بله ، یک فاکتور رتبه بندی است. “

– Danny Sullivan (11 اکتبر 2019)

گوگل اعلام کرد که HTTPS یک عامل رتبه بندی خفیف در سال 2014 بوده است. این عامل بیشتر شبیه وقت اضافه در مسابقه محسوب می شودکه اگر سایر متغیرهای عامل رتبه بندی بدون تغییر بمانند می تواند در رتبه بندی شما اثر بگذارد.

می‌توانید با مطالعه مقاله HTTPS چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟  از آموزش سئو رایگان ما برخوردار شوید.

شاید کمی گیج کننده باشد. پس بگذارید توضیح بیشتری بدهم. برای اینکه چیزی یک فاکتور رتبه بندی به حساب بیاید، باید ملموس باشد که یک کامپیوتر قادر به درک و ارزیابی آن باشد. شاید بارزترین مثال این فاکتورها تعداد بک لینک های صفحه باشد.

چون کراولر گوگل سرتاسر وب را زیرورو می کند، می داند کدام صفحات بیشترین بک لینک را دارند. گوگل به راحتی می تواند یک برنامه کامپیوتری بسازد و صفحاتی را که دارای بک لینک های با کیفیت تری هستند، رتبه بندی کند.

مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که با وجود اینکه تخصص، اعتبار و اعتماد از فاکتورهای کیفی مطلوب برای محتوا محسوب می شوند، اساساً برداشت انسانی هستند.

و شما نمی توانید به کامپیوتر بگویید که صفحات دارای E-A-T را بالاتر رتبه بندی کند چرا که کامپیوتر فقط صفر و یک ها را می شناسد.

راه حل گوگل در رابطه با این مشکل این چنین است:

راه حل اول: مهندسین سرچ گوگل به فکر تغییرات جزئی در الگوریتم باشند تا بتوانند کیفیت نتایج جستجو را بهبود ببخشند.

راه حل دوم: کراولرهای گوگل نتایج جستجو را چه با تغییرات اعمال شده پیشنهادی و چه بدون این تغییرات، به ارزیاب های کیفیت نشان می دهد.

وظیفه این ارزیاب ها ارائه فیدبک به کراولر ها است در حالی که مشخص نیست هر سری از نتایج شامل کدام دسته از این تغییرات هستند.

راه حل سوم: گوگل از این فیدبک ها برای گرفتن تصمیم درباره اینکه آیا تغییرات پیشنهادی تاثیر مثبت در نتایج جستجو دارد یا منفی، استفاده می کند. اگر نتایج مثبت باشد، تغییرات اعمال می شود.

با استفاده از این فرآیند، مهندسین گوگل قادر به درک سیگنال های ملموسی هستند که با E-A-T مطابقت دارد و الگوریتم های رتبه بندی را بر این اساس تنظیم می کند.

بن گومز (Ben Gomes) ، معاون سرچ گوگل، نسخه ای از تمام موارد مذکور که در مصاحبه خود با CNBC در سال 2018 عنوان کرد:

“شما نیز می توانید راهنمای ارزیاب گوگل را همانطور که انتظار می رود الگوریتم جستجو به آن سمت حرکت کند، مشاهده کنید.

این دستورالعمل ها اساساً به عملکرد الگوریتم اشاره دارد ولی حرفی از نحوه رتبه بندی نتایج نمی زند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *