یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان تسهیلات رمزارزی دنیا مبادلات مالی کاربران را متوقف کرد

یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان تسهیلات رمزارزی دنیا مبادلات مالی کاربران را متوقف کرد
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

شرکت «سلسیوس نتورک» (The Celsius Network) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان تسهیلات رمزارزی به تازگی اعلام کرده که تمام برداشت‌ها، جابه‌جایی‌ها و نقل و انتقالات مالی را بین حساب‌ها متوقف می‌کند. این شرکت در حال حاضر حدود یک میلیون و 700 هزار کاربر دارد.

از گذشته پرسش‌هایی درباره نرخ بازدهی بالای سلسیوس نتورک، ارتباطاتش با استیبل‌کوین ترا لونا و مسئله سرمایه‌های رزرو این شرکت مطرح بود. ارزش دارایی‌های موجود در این پلتفرم در ماه مه امسال نصف شد و از 24 میلیارد دلار در ماه دسامبر 2021 به 12 میلیارد دلار رسید. فایننشال تایمز می‌گوید در بازه زمانی ماه مارس تا مه حدود یک میلیارد دلار سرمایه از این سیستم خارج شده است.

«سلسیوس» در پستی در وبلاگ این شرکت به تاریخ 7 ژوئن اعلام کرد که سرمایه‌های رزرو تعهد شده را در اختیار دارد. اما در ایمیلی به تاریخ 12 ژوئن به کاربران این شرکت گفته شد: «امروز اعلام می‌کنیم که با توجه به شرایط سخت بازار، سلسیوس تمام برداشت‌ها، جابه‌جایی‌ها و نقل و انتقالات بین حساب‌ها را متوقف می‌کند. اقدام امروز از آن جهت اجرا می‌شود که سلسیوس بتواند در بلندمدت به تعهدات بازپرداختی خود پایبند باشد.»

«الکس ماشینسکی»، موسس سلسیوس قبلا گفته بود که این شرکت در زمینه ترکیب سرویس‌های مالی متمرکز (CeFi) و غیرمتمرکز (DeFi) پیشگام شده است. او مدعی بود که استفاده از قراردادهای هوشمند، دفترهای حساب باز و تجمیع کیف پول‌های حضانتی به این شرکت اجازه داده تا نرخ بازدهی بالایی ارائه کند.

منتقدان از گذشته درباره سلسیوس ابراز نگرانی کرده بودند

با این حال، منتقدان از مدت‌ها قبل هشدار داده بودند که سلسیوس نتورک محکوم به سقوط است. این شرکت به خاطر ابعاد بزرگ خود در بسیاری از دیگر بازارهای رمزارزی هم وارد شده. برای نمونه، آن‌ها 500 میلیون دلار از تتر قرض گرفته‌اند و این وام با بیت کوین وثیقه شده است. ماشینسکی پارسال گفته بود: «اگر بیت کوین سقوط کند، ما با اخطار مارجین کال روبرو می‌شویم و باید بیت کوین بیشتری به آن‌ها بپردازیم.»

پیش‌تر چندین رگولاتوری هم فعالیت‌های سلسیوس را تحت نظر قرار داده بودند. نیوجرسی در ماه سپتامبر 2021 حکم توقف و انصراف این شرکت را در این ایالت صادر کرد. تگزاس و آلاباما هم ارزیابی‌هایی در همین زمینه انجام داده بودند. نیویورک هم در ماه اکتبر 2021 گفته بود این شرکت باید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌ها و محصولات خود ارائه کند.

به‌علاوه، مدیر ارشد امور مالی سلسیوس در ماه نوامبر پارسال به اتهام پولشویی، کلاهبرداری و آزار جنسی دستگیر شد. قیمت توکن این شرکت موسوم به CEL هم با افت 92 درصدی از تاریخ 8 آوریل (19 فروردین) به 23 سنت رسیده است. سلسیوس هنوز اعلام نکرده که در چه تاریخی دوباره امکان برداشت پول از این پلتفرم را فراهم می‌کند. با این حال، هشدار داده که این فرآیند ممکن است طول بکشد.