گوگل دنس یا الگوریتم رقص گوگل

گوگل دنس یا الگوریتم رقص گوگل
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه

معمولا وقتی یک محتوای خوب و باکیفیت روی سایت‌تان قرار می‌دهید، پس از چند روز مشاهده می‌کنید که مقاله شما در صفحه اول یا دوم نتایج جستجوی گوگل قرار گرفته است. این وقت‌ها احتمالا به شدت هیجان‌زده می‌شوید اما اغلب اوقات، این هیجان چندان پایدار نیست. بعد از مدتی می‌بینید که گوگل، محتوای شما را به صفحه ششم نتایج خود انتقال داده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همه این‌ها زیر سر الگوریتم رقص گوگل یا همان Google Dance است!

کار الگوریتم رقص گوگل، داوری‌ست! بله… به همین سادگی.

به عبارت دیگر، گوگل دنس زمانی است که گوگل متوجه صفحه شما می‌شود و در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) به آن فرصتی می‌دهد تا شانس خودش را امتحان کند.

در چنین شرایطی، گوگل به سراغ صفحه شما می‌آید و می‌گوید: «توانایی‌های خودت را به من نشان بده!»

این بدان معنی است که صفحه تازه منتشر شده شما (که در موتورهای جستجو جایگاه خیلی پایینی دارد) یک شبه به یک موقعیت بالاتر می‌رسد تا گوگل بتواند واکنش کاربران خود را ببیند و بر اساس آن تصمیم بگیرد که جایگاه واقعی صفحه شما دقیقا کجاست.

اگر الگوریتم گوگل ببیند که افراد زیادی روی صفحه شما کلیک کرده یا وقت خود را صرف آن می‌کنند و از محتوایی که می‌بینند لذت می‌برند، در آن صفحه به شما امتیاز می‌دهد و این امتیاز، در تعیین رتبه‌بندی نهایی سایت شما تاثیر زیادی دارد.

روش دیگر برای استفاده از الگوریتم رقص گوگل، این است که گوگل رتبه صفحه شما را تغییر می‌دهد (بدون اینکه هیچ عامل دیگری در رتبه‌بندی تاثیر بگذارد) فقط برای اینکه ببیند چه اتفاقی می‌افتد.

گوگل، یکی دو روزی به شما امکان می‌دهد تا در صفحات اول یا دوم نتایجش ظاهر شوید و پس از آن (معمولا پس از یک روز)، با کاهش رتبه در نتایج روبه‌رو خواهید شد.

سپس دوباره جایگاه بالاتری را نصیب‌تان خواهد کرد و باز آن را از شما خواهد گرفت.

این چرخه مدتی ادامه می‌یابد.

صفحه شما در این مدت، جایگاه بسیار ناپایداری دارد و به‌طور مرتب، نتایج را بالا و پایین می‌کند تا گوگل بتواند به شکل دقیق و عادلانه تعیین کند جایگاه واقعی شما در کجای صفحه نتایج جستجو است و بعد، بسته به آنچه که رقبایتان انجام می‌دهند، صفحه شما می‌تواند در همان جایگاه بماند یا به آرامی بالا و پایین برود.

در تصویر زیر، سایتی را می‎بینیم که قبل از اینکه گوگل رتبه آن را مشخص کند، با الگوریتم رقص گوگل به‌طور مرتب در حال جابه‌جا شدن در صفحات مختلف SERP بود:

این تصویر به ما نشان می‏دهد که نوسان، در ابتدای هر فعالیت جدید روی بستر اینترنت (سایت جدید، صفحه جدید، کمپین لینک‌سازی جدید یا هر چیز جدید دیگر) طبیعی است .

اجازه بدهید دوباره این موضوع را تکرار کنیم:

نوسان = نرمال بودن

فکر نمی‌کردید هنگام خواندن این مطلب، چشم‌تان به یک معادله ریاضی بخورد، نه؟

این یک معادله ساده است. نوسانات طبیعی‌ هستند و در واقع نشان‌دهنده تغییرات مثبت‌اند. این موضوع نشان می‎دهد که وب‌سایت شما از سمت گوگل مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه این مقاله، می‌خواهیم در مورد تاریخچه، مثال‌ها و استراتژی‌های الگوریتم رقص گوگل بیشتر توضیح بدهیم.

گوگل به نوسانات زیادی که دارایی جدید (وب‌سایت، صفحه و غیره) در وب‌سایت شما تجربه می‌کند اشاره دارد در حالی که گوگل در تلاش است تا تعیین کند که آن را در فهرست خود قرار دهد.

گوگل دنس در گذشته به چه صورت بوده است؟

از نظر تاریخی، گوگل الگوریتم‌های خود را به صورت دوره‌ای آپدیت می‌کند .این روزها، گوگل ادعا می‌کند که به روزرسانی‌های الگوریتم‌هایش به صورت ریل تایم (real-time) انجام می‌شوند.

بنابراین، الگوریتم در گذشته رقص گوگل، دوره زمانی‌ای پس از به‌روزرسانی الگوریتم‌ها (معمولا ۳ تا ۵ روز) بود، که گوگل در آن دوره یک به‌روزرسانی اساسی از الگوریتم جدیدش را وارد بر نتایج SERP اعمال می‌کرد و سپس کل نتایج صفحات ایندکس شده به نوسان در می‌آمد که نتایج را تا حد بسیار زیادی تغییر میداد.

در ادامه این مقاله، می‌خواهیم درباره الگوریتم رقص گوگل جدید صحبت کنیم.

این همان چیزی است که ما در مقدمه نیز به آن پرداختیم:‌«گوگل در بازه‌های زمانی نامشخص، رتبه هر سایت را به‎‌طور موقت بالا و پایین می‌کند تا همه سایت‌ها در این میان بتوانند فرصت دیده شدن پیدا ‌کنند. اگر در این بازه، کاربران از یک سایت راضی باشند، آن سایت در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد؛ در غیر این صورت رتبه‌اش را از دست داده و به صفحات پایین‌تر سقوط می‎کند.»

در واقع پس از اعمال این الگوریتم، کاربران و رفتارشان هستند که تعیین می‌کنند کدام صفحه بالاتر از صفحه دیگر در نتایج جستجو نمایش داده شود.

چرا رقص گوگل اتفاق می‌افتد؟

بر اساس تجربه و تحقیقات متخصصان، الگوریتم رقص گوگل توسط عوامل زیر ایجاد شده و تقویت می‌شود:

  • سن: آیا این یک وب‌سایت یا صفحه جدید است؟ (هرچه یک وبسایت جدیدتر باشد نوسانات بیشتری را تجربه خواهد کرد.)
  • رقابت‌پذیری: هرچقدر کلمه کلیدی / صنعت کسب و کار رقابت بیشتری داشته باشد به طبع نوسانات بیشتر خواهد بود. (رقابت بیشتر = رقص بیشتر)
  • لینک‌سازی: چقدر لینک‌سازی در این سایت انجام می‏شود؟ هرچقدر لینکسازی بیشتری انجام شود یا از سایتهای معتبرتر با اعتبار دامنه بالاتری لینک گرفته شود، نوسانات بیشتری اتفاق می‌افتد.
  • تغییرات: آیا شما تغییرات مهمی در صفحه ایجاد می‌کنید؟ مثلا ایجاد یک صفحه جدید در وبسایت، ریدیزاین سایت، یا حتی ایجاد یک وبسایت جدید می‌تواند موجب این تغییرات در نتایج سرچ گوگل شود. (تغییرات مهم‌تر = رقص بیشتر)

رقص گوگل چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمان طول کشیدن الگوریتم رقص گوگل هم به همان موارد بالا بستگی دارد.

به نظر می‌رسد هر چه اصطلاحات رقابتی‌تری روی سایت یا یک صفحه انجام شود، زمان و شدت رقص گوگل هم بیشتر خواهد بود.

به همین ترتیب، اگر صفحه شما مدتی نوسان داشته باشد و سپس تثبیت شود، اما در موقعیت دلخواه شما قرار نگیرد (مانند وقتی که پس از تثبیت رقص گوگل، در صفحه دوم آن قرار گرفتید) پس از مدتی می‌توانید دوباره شروع به لینک‎سازی یا بهبود سئو کرده و تلاش کنید به صفحه یک بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *