کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

کسب و کار اینترنتی واژه‌ی جالبی است که این روزها از هر گوشه و کنار شنیده می‌شود. امکان ندارد کسی در اطراف شما ایده‌های درزمینهٔ راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در سر نپرورانده باشد. در این مقاله می‌خواهیم همه‌چیز را در مورد کسب و کار اینترنتی توضیح دهیم. تا به‌تمامی جوانب آن آشنایی پیدا کنید.

 کسب و کار اینترنتی چیست؟

اگر بخواهیم در جواب این سؤال پاسخی بسیار مناسب ارائه کنیم؛ می‌توانیم بگوییم هر کاری که در بستر اینترنتی به ایجاد درآمد منجرب شود را کسب و کار اینترنتی می‌گوییم. طبیعتاً این تعریف بسیار کلی است اما مفهوم کلی کسب و کار را ارائه می‌کند

تقریباً می‌توان گفت: امروزه هر آن چیزی را که نیاز داشته باشید، می‌توانید از طریق اینترنت سفارش دهید. امروزه شاهد آنیم که کسب‌وکارهای سنتی کم‌کم وارد بستر اینترنت و فضای کسب و کار اینترنتی می‌شوند. کسب‌وکارهایی که هیچ‌کس روزی فکر نمی‌کرد بتوان آن‌ها را وارد بستر اینترنت کرد. کسب‌وکارهایی مانند سوپرمارکت اینترنتی، نانوایی اینترنتی و خشک‌شویی اینترنتی، ایده‌های بسیار عجیب که امروزه درآمد بسیار بالایی بدست می‌آورند.

 دلیل مهم بودن کسب‌وکارهای اینترنتی چیست؟

یک جمله در مورد آینده کسب و کارها معروف است، این جمله می‌گوید:

 کسب‌وکارهای آینده به دو شکل خواهد بود: کسب‌وکارهایی که دیگر وجود ندارند! و کسب‌وکارهایی که در بستر اینترنت هستند.

اگر بخواهم صادقانه با شما صحبت کنم، خواهیم گفت: در هر کسب‌وکاری که اکنون فعالیت می‌کنید یا وارد کسب و کار اینترنتی می‌شوید یا بر شکست و متضرر خواهید شد. برای اثبات این مطلب می‌توان دو نمونه موفق را عنوان کرد: برای مثال سایت دیجی کالا بازار لوازم الکترونیکی را کاملاً تغییر داد و افراد بسیار زیادی در این زمینه متضرر شدند. با ورود استپ به فضای حمل‌ونقل ایران بسیاری از آژانس‌ها و تاکسی‌دارها نیز متضرر شدند.

درگروه استاد وب برای انجام یک آزمون اپی مشابه اسنپ را طراحی نمودیم و قدری روی آن بازاریابی اینترنتی انجام دادیم تا بازار آن را بسنجیم. شاید باور کردن آن برای شما سخت باشد. اما همکار ما میانگین روزی ۳ الی ۴ ساعت مکالمه تلفنی با افراد متقاضی این اپ داشت. عموم این افراد مدیران آژانس‌ها بودند که می‌خواستند کسب و کار سنتی خود را وارد کسب و کار اینترنتی بکنند. زیرا استپ قصد ورود به شهرها و استان‌های آن‌ها را داشت و آن‌ها نمی‌خواستند مانند تاکسی‌دارهای تهران متضرر شوند و این تماس‌ها برای یک سال ادامه پیدا کرد.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

افراد مختلف، انگیزه‌های متفاوتی برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود دارند. اما یک ویژگی مشترک در ابتدای راه همه‌ی آنها وجود دارد. و آن‌ هم یک سوال است. این سؤال می‌پرسد: کسب و کار اینترنتی خود را چگونه راه‌اندازی کنم؟ برخی از افراد می‌خواهند کسب و کار سنتی خود را وارد حوزه کسب و کار اینترنتی کنند تا از قافله جا نمانند و برخی دیگر ایده‌هایی دارند و می‌خواهند ایده‌ها را عملی کنند برخی دیگر فقط می‌خواهند صاحب کسب و کار رئیس د خود باشند این مقاله راجع به مفهوم و پایه کسب و کار اینترنتی نوشته‌شده است پس از خواندن این مقاله بهتر است مقاله چگونه کسب و کار اینترنتی خودم خود را راه بیندازم؟ را نیز مطالعه بفرمایید تا در یک مقاله جامع‌تر دقیقاً راجع به راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی گفت‌وگو کنیم.

 انواع مدل‌های کسب و کار اینترنتی

انواع مختلفی از کسب و کار اینترنتی در فضای وب فعالیت می‌کنند. برخی از کسب و کارها بسیار عجیب و جالب هستند. در ادامه مقاله می‌خواهیم راجع به مدل‌های کسب‌وکاری که از اهمیت بیشتر برخوردارند با شما گفت‌وگو کنیم این مدل کسب و کارها بیشترین درآمد را در فضای کسب و کار آنلاین به دست می‌آورند.

 فروش کالا

یکی از بهترین مدل‌های کسب و کار آنلاین مدل فروش کالا است. در این مدل برخی از شرکت‌های تولیدی، یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی می‌کنند. و برای آن شروع به بازاریابی اینترنتی می‌کنند. نوع دیگر این نوع کسب و کارها این است که فرد یا شرکتی محصولات یک شرکت یا شرکت‌هایی را برای فروش ارائه کند. این کسب و کارها معمولاً محصولات را خریداری می‌کنند و در انبار نگهداری می‌کنند. پس از ثبت سفارش مجصول آن را برای مشتری ارسال می‌کنند.

مدل جدید کسب و کار آنلاین، مدل بازارچه‌ای است. به عبارتی ساده‌تر فرض کنید شرکتی یک بازارچه فیزیکی طراحی می‌کند. در این بازارچه غرفه‌های متعددی وجود دارد که در هر غرفه شرکتی به فروش محصولات خود می‌پردازد.

سایت دیجی کالا از دو روش پایانی برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند

 فروش خدمات

نوع دیگری از کسب‌وکارهای اینترنتی مربوط به کسب‌وکارهای خدماتی است. احتمالاً زمانی که میگوییم کسب‌وکارهای خدماتی انواع خاصی از آنها در ذهنتان می‌آید. این نوع کسب و کارها محصولی به‌طور مشخص برای فروش ندارند اما تخصص خود را به شکل‌های مختلف برای فروش به عرصه می‌گذارند. این تخصص می‌تواند تمیز کردن آپارتمان باشد، می‌تواند مشاوره درزمینهٔ بازاریابی باشد. چندان تفاوتی ندارد، هرگاه فرد یا شرکتی بتواند از طریق اینترنت برای خدماتی که عرضه می‌کند، مشتری جذب و درآمدزایی کند. درواقع وارد حوزه کسب و کار آنلاین خدماتی شده است.

فروش آموزش و محصولات آموزشی

یکی دیگر از انواع کسب‌وکارهای اینترنتی مطرح، کسب‌وکارهایی است که در حوزه آموزشی فعالیت می‌کنند. افراد متخصص در این نوع کسب و کارها از طریق فروش محصولات دانلودی یا ارائه درس گروهی‌ها همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی کسب درآمد می‌کنند.

فروش تبلیغات

در مشاوره‌هایی که با افراد مختلف درزمینهٔ کسب و کار الکترونیکی داریم. یکی از گزینه‌های مشترکی که همیشه به آن فکر می‌کنند. گزینه فروش تبلیغات است. درواقع آن‌ها می‌خواهند یک وب‌سایت در یک زمینه مشخص طراحی کنند. و با تولید محتوای مشخص در آن زمینه باعث جذب افراد زیادی به وب‌سایت خود شوند. و زمانی که ورودی‌های آن‌ها به یک عدد قابل‌قبول رسید. با گذاشتن تبلیغ شرکت‌های مختلف به درآمد زایی برسند.

حتماً در اینستاگرام افرادی را دیده‌اید که با تولید محتوای ویدیویی به‌صورت روزانه، سعی در جذب فالوورهای بیشتری دارند. زمانی که تعداد این افراد به یک عدد قابل‌قبولی رسید. شروع به گذاشتن پستهای تبیلیغی می کنند.

کسب و کار اینترنتی فریلنسری (آزادکاری)

یکی دیگر از کسب‌وکارهایی که امروزه متداول شده است، کسب و کاره‌ای فریلنسری است.

در این وب‌سایت‌ها، افراد متخصص در سایت ثبت‌نام می‌کنند. و برای خود یک پروفایل طراحی می‌کنند. در این پروفایل از تخصص و تجربه‌های خود می‌گویند. مشتری‌ها برای انجام پروژه‌ی خود یا آن‌که مستقیماً به یک متخصص پیشنهاد همکاری می‌دهند و یا اینکه پروژه‌ی خود را بصورت مستقل تعریف می کنند.

ایده‌های کسب و کار اینترنتی

  • ساخت برنامه‌های کاربردی
  • خریدوفروش دامنه
  • ایجاد یک فروشگاه اینترنتی
  • فریلنسر یا آزادکاری
  • وبلاگ نویس متخصص
  • ساخت قالب و افزونه ورد پرس
  • طراح سایت
  •  دادوستد سهام و فارکس
  • تولید محتوای متنی
  • انجام پژوهش
  • بازاریاب اینترنتی
  • فروش عکس
  • تدریس اینترنتی
  • حراجی محصولات
  • برنامه‌های مرتبط با ترفندهای خانگی یا خویش کاری
  • تبلیغات اینترنتی
  • خریدوفروش وب‌سایت
  • کپی‌رایت (نوشتن محتوای تبلیغاتی)
  • راه‌اندازی بلاگ
  • مشاوره درزمینهٔ شبکه‌های اجتماعی
  • طراح گرافیک
  • تایپ متون
  • منتقد وب‌سایت
  • استخدام و شکار آنلاین مغزها
  • خدمات رزومه نویسی
  • مشاور آنلاین کنکور
  • آموزش صنایع‌دستی
  • انجام پروژه‌های مرتبط به دانشگاه
  • و…

ایده‌های کسب و کار اینترنتی اجرانشده در ایران

اگر با خواندن این عنوان بسیار ذوق‌زده شده‌اید. باید بگویم شما از آن دست از افراد خلاق و باهوشی هستید که می‌خواهید به‌سرعت رشد کنید. اما متأسفانه باید به شما بگوییم: در اشتباه هستید یا حداقل تا حدود زیادی اشتباه می‌کنید.

زیرا ایده چندان چیز ارزشمندی نیست! بله درست خواندید ارزشمند نیست! حتماً افراد بسیار زیادی را در اطراف خود دیده‌اید یا حتی خودتان ایده‌های بسیار ناب و جالبی داشتید. اما نتیجه‌ی این ایده‌ها چه بود و چه شد؟ من به شما می‌گویم اگر ایده نویی هم ندارید، ابداً مهم نیست! یک ایده‌ی مناسب که حتی قبلاً پارها انجام‌شده را به روش درست و پیوسته انجام دهید، بدون شک موفق خواهد شد.

ازآن‌جهت می‌گویم ایده‌ها چندان ارزشمند نیستند که عموم ایده‌های نو نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگینی هستند. برای مثال فرض کنیم یک فرد عادی ایده اسنپ را ارائه می‌کرد. فرض کنیم حتی این فرد سایت و اپ اسنپ را نیز طراحی می‌کرد. بدون شک او نمی‌توانست یک اپ با کارایی و کیفیتی که امروزه اپ اسنپ دارد، طراحی کند. بدون شک نمی‌توانست مانند اسنپ این‌همه تبلیغات کند. بنابراین شرکت بزرگی می‌آمد و آن ایده را عملی می‌کرد و به‌سرعت بازار را تسخیر می‌کرد. بنابراین ایده چندان ارزشمند نیست، بهتر است به‌جای ایده پردازی اهل عمل بود و تنها شروع کرد.

کسب و کار اینترنتی در منزل

همانطور که می‌دانیم نرخ بیکاری در کشور ما بسیار زیاد است. از سوی دیگر افراد زیادی تمایل دارند رئیس خودشان باشند. نه اینکه کارمند یا کارگر کسی باشند. آن‌ها می‌خواهند یک کسب و کار را با کمترین هزینه ممکن راه‌اندازی کنند. و سؤال آن‌ها این است که آیا اینکار ممکن است؟ و پاسخ به این سوال بله است. کارهای زیادی ار حتی می‌توان در خانه انجام داد و از آنها درآمدزایی کرد.

فرض کنیم شما در یک حوزه متخصص هستید. می‌توانید یک وب‌سایت طراحی کنید و شروع به فروش محصولات آموزشی خود کنید. می‌توانید دوره آموزش طراحی وب‌سایت بگذرانید و با دریافت سفارش‌های طراحی وب‌سایت درآمدزایی کنید. می‌توانید سيو یا بازاریابی اینترنتی یاد بگیرید و با دریافت پروژه‌های مختلف در این زمینه درآمد قابل‌توجهی به دست آورید. می‌توانید فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید و محصولات شرکتی را به فروش برسانید حتی می‌توانید محصولات سایت دیگری را نیز به فروش برسانید و از طریق همکاری درفروش درآمدی کسب کنید.

هرچقدر از راه‌هایی که می‌تواند در بستر اینترنت درآمدزایی کرد بگوییم بازهم کم است. زیرا تمامی کسب‌وکارهایی که می‌شناسیم را به طریقی می‌توان وارد بستر اینترنت کرد. ما در مقاله‌‌ی کسب و کار اینترنتی در منزل به توضیح جامع‌تری در مورد این نوع از کسب و کارها پرداختیم. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه بفرمایید.

 برنامه کسب و کار اینترنتی

در هر حوزه‌ای برنامه‌ریزی کردن به موفقیت کمک می‌کند. قطعاً اگر بدون برنامه وارد این نوع کسب و کار شوید، متضرر می شوید. اما این بدان معنی نیست که تمامی جوانب و موارد را برنامه‌ریزی کنید. زیرا  وسواس داشتن در این زمینه باعث می‌شود شما هیچ‌وقت کسب‌وکارتان را شروع کنید. زیرا در ابتدای راه نقاط کور و مبهم بسیار زیادی وجود دارد. از طرفی دیگر منابع کافی وجود ندارد و همه‌ی این مسائل باعث می‌شود شروع کسب و کار آنلاین به تأخیر بیفتد.

 اما راه‌حل چیست؟

ابتدا حوزه کاری خود را مشخص کنید. در آن حوزه کاری یک ایده‌ی مشخص را در نظر بگیرید و ببینید آن ایده توسط فرد یا افرادی پیاده‌سازی شده است یا خیر؟ و اگر پیاده‌سازی شده و به موفقیت رسیده است. به دنبال نقاط ضعف در آن کسب و کار بگردید و سعی در رفع آنها کنید.

بهتر است از افرادی که فکر می‌کنید بازار هدف شما هستند، پرس‌وجو کنید. برای مثال بگویید اگر چنین وب‌سایتی چنین خدماتی را به شما بدهد، استقبال شما چگونه خواهد بود؟ اگر برآورد کلی شما در این زمینه مناسب بود شما بخش زیادی از ماجرا را طی کرده‌اید. مباحث دیگر مربوط به کسب و کار را به‌طورکلی برنامه‌ریزی کنید. نیازی نیست کاملاً ریزبه‌ریز تمامی موارد مشخص شود اما تقریباً بدانید برای یک تا سه سال دیگر حدوداً در چه مسیری خواهید رفت.

مزایای کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. به همین خاطر  افراد بسیار زیادی به دنبال آن هستند. در ادامه این مقاله به‌عنوان کردن برخی از مزیت‌های این نوع کسب و کار می‌پردازیم:

  • خودتان رئیس خودتان هستید!
  •  می‌توانید در سفر باشید و درآمد داشته باشید!
  •  می‌توانید در خواب باشید و درآمد داشته باشید!
  •  می‌توانید چندین شغل به‌صورت هم‌زمان داشته باشید!
  •  زمان و مکان در دست شماست!
  • درآمد خیلی بالایی کسب می‌کنید!
  • لذت بسیار بیشتر در این نوع کسب و کار
  • هزینه راه‌اندازی بسیار پایین
  •  هزینه بازاریابی بسیار پایین
  • امکان ایجاد سیستم خودکار
  • سرویس‌دهی ۲۴ ساعته در بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی

 معایب بازاریابی اینترنتی

پس از توضیح مزایای کسب و کار اینترنتی حال به سراغ معایب این نوع کسب و کار می‌رویم. هر چیزی در دنیا قسمت خوب و بعد خودش را دارد. بنابراین کسب و کار اینترنتی عیب‌های خودش را به همراه دارد.

  • این نوع کسب و کار نیاز به زمان برای رشد دارد
  •  عدم اعتماد مشتری نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی
  •  هزینه و سختی حمل‌ونقل کالاهای فیزیکی
  •  هزینه انبارداری درفروش‌های اینترنتی
  • نیاز به خلاقیت بالا
  •  به‌روز بودن همیشگی

سئو چیست؟ بازاریابی اینترنتی چه معنی دارد؟

Seo مخفف عبارت Search Engine Optimize به معنی بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. همان‌طور که می‌دانید بیشترین جستجو در موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود. بنابراین اگر موتور جستجو را فقط گوگل بدانیم می‌توانیم سئو را با این جمله تعریف کنیم: سئو یعنی اینکه وب‌سایت شما ازنظر گوگل در حوزه‌ی کسب‌وکاری خودتان خوب باشد. اگر وب‌سایت شما ازنظر گوگل خوب باشد، گوگل سایت شمارا به رتبه‌های برتر می‌رساند.

فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی گیتار دارید و سایت شما دارای سئو بسیار قوی است. بنابراین گوگل شما را خیلی دوست دارد! اگر فردی عبارت خرید گیتار کلاسیک را در گوگل جستجو کند. گوگل سایت شمارا به‌عنوان اولین نتیجه به کاربر نشان می‌دهد. این یعنی فروش حیرت انگیز فروشگاه اینترنتی شما!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *