کامیون بدون راننده در جاده های آمریکا می راند

کامیون بدون راننده در جاده های آمریکا می راند
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

کامیون بدون راننده در جاده های آمریکا می راند ، به نقل از سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا نخستین باری است که اجازه تردد یک کامیون خودران برقی را بدون حضور راننده در جاده های عمومی می دهد. جالب آنکه این وسیله نقلیه جایی به عنوان اتاقک راننده ندارد و در عوض از راه دور به وسیله اپراتور از راه دور رصد می شود. این نخستین بار در صنعت خودروسازی است که این نوع جدید از وسیله نقلیه آزمایش می شود.

کامیون بدون راننده در جاده های آمریکا می راند

در مرحله بعدی «ان راید پاد» در یک جاده عمومی با ترافیک آزمایش می شود. طی آزمایش دو هفته ای این کامیون علاوه بر حمل بار با تیم هایی در انبار برای بارگیری و خارج کردن بار نیز هماهنگ می شود. یک اپراتور از راه دور به طور دائم وسیله نقلیه را تحت نظر دارد.

شرکت فناوری حمل ونقل سوئدی «این راید»(Einride) تاییدیه سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا را دریافت کرده تا وسایل حمل ونقل برقی خودرانش را در جاده های عمومی این کشور آزمایش کند.

رابرت فالک مدیر ارشد اجرایی و بنیانگذار «این راید» در این باره می گوید: این نوعی از وسیله نقلیه است که قبلاً در جاده های آمریکا استفاده نشده و یک نقطه عطف برای آینده صنعت حمل ونقل به حساب می آید. فناوری خودران و برقی این کامیون نه تنها صنعت حمل ونقل را دگرگون می کند بلکه هزاران شغل ایجاد می کند.

 

نرم‌افزار ” Highway Pilot” به گفته مسئولان دایملر، از سیستم‌های کمکی مانند کنترل خودکار کروز (ACC) و اطلاعاتی که رادار جلو و دوربین‌های ویژه نصب‌شده روی خودرو بدست می‌دهند، استفاده می‌کند.

در صورتی نامناسب شدن شرایط جوی (بارش شدید باران) یا نامناسب بودن وضعیت جاده این نرم‌افزار از راننده می‌خواهد تا کنترل خودرو را در دست بگیرد. چنانچه راننده نسبت به پیام‌های صوتی و تصویری مخابره‌شده از سوی نرم‌افزار واکنشی نشان ندهد، کامیون به صورت خودکار از حرکت باز خواهد ایستاد.
به گفته ولفگانگ برنهارد، مسئولان وزارت حمل و نقل در آلمان، اتحادیه اروپا و نیز در سطح بین‌المللی از هم اکنون باید دست به کار تدوین قوانین و مجوزهای حقوقی برای تردد کامیون‌های بدون راننده شوند.

کمپانی دایملر در حالی از آزمایش موفقیت‌آمیز کامیون منحصر به فرد خود خرسند است، که ماتیاس مولر، رئیس کمپانی خودروسازی پورشه با بدبینی به اشتیاق برای تولید خودروهای هوشمند بدون راننده می‌نگرد. وی ماه گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت در گفتگویی با یک مجله تخصصی اظهار داشت: «رانندگی خودکار به نظر من یک جوگیری و اشتیاق کاملا غیرقابل توجیه است.»

ماتیاس مولر نسبت به توانایی یک برنامه‌نویس برای تصمیم‌گیری در مورد جهت حرکت خودرو ابراز بدبینی کرده و گفت: «من همیشه می‌پرسم چه‌طور یک برنامه‌نویس می‌تواند در شرایط ویژه تصمیم بگیرد که ماشین خودکار بدون راننده، باید به سمت راست متمایل شود و با یک کامیون برخورد کند، یا به سمت چپ بچرخد و با یک خودروی کوچک تصادف کند.»

رئیس کمپانی پورشه با این حال وجود سیستم‌های کمکی در خودروها را که به طور فزاینده در مدل‌های مختلف خودروهای پورشه نقش مهمی ایفا می‌کنند، مهم ارزیابی کرده و گفت که “ما نمی‌توانیم به طور کلی از حوزه تحرک هوشمند چشم‌پوشی کنیم”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *