کارخانه چینی جیپ تعطیل شد؛ دخالت‌های دولتی در امور خودروساز آمریکایی

کارخانه چینی جیپ تعطیل شد؛ دخالت‌های دولتی در امور خودروساز آمریکایی
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

براساس گزارش بلومبرگ، تنها کارخانه جیپ در چین تعطیل شده است. کارلوس تاوارز مدیر عامل استلانتیس یکی از دلایل این تصمیم را دخالت‌های سیاسی محلی اعلام کرد. اگرچه تولید جیپ در چین پایان می‌یابد، اما این شرکت همچنان محصولاتش را در اختیار نمایندگی‌های این کشور قرار خواهد داد و مدل‌های برقی متفاوتی را به این کشور صادر خواهد کرد

فروش خودروهای غربی در چین افت کرده ‌است. فروش تولیدات داخلی افزایش یافته است، در حالی که خودروهای آمریکایی و آلمانی با افت فروش مواجه شده‌اند. به گفته تاوارز، فروش خودروهای خارجی در چین در نیمه اول سال تقریباً یک پنجم کاهش یافته است. حتی فروش خودروهای ژاپنی در این کشور دچار افت درصد دو رقمی شده است.

تحولات ژئوپلیتیکی اخیر و تنش‌های سیاسی رو به رشد منجر به نگرانی استلانتیس و سایر خودروسازان در رابطه با تحریم‌های اقتصادی بالقوه و مختل شدن عملیات‌های تجاری آن‌ها در چین شده است. در اوایل سال جاری، رنو پس از حمله روسیه به اوکراین مجبور به توقف عملیات خود در روسیه شد، که در نهایت این شرکت را مجبور به فروش تمام سهام خود در رنو روسیه کرد. جیپ امیدوار است از چنین خسارتی جلوگیری کند. دو سال پیش از آن، اقتصاد ایران تحریم شد و گروه پژو سیتروئن مجبور شد عملیات خود در ایران را متوقف کند.

پایان عمر 12 ساله کارخانه جیپ

تعطیلی تنها کارخانه جیپ قرارداد تولیدی ۱۲ ساله با شرکت خودروسازی دولتی گوانگ‌ژو در چین را به پایان می‌رسد. طبق گفته تاوارز، این شرکت چینی انتظارات جیپ را برآورده نکرد، بنابراین جیپ تصمیم به قطع همکاری با آن گرفته بود. حاصل این مشارکت تولید رنگید، کامپس، چروکی و گرند کامندر برای بازار چین بود.

نگرانی‌ها درباره موفقیت فروش محصولات این شرکت در چین پیش از تصمیم استلانتیس برای توقف تولید جیپ در این کشور به وجود آمده بود. در سال ۲۰۲۰، حین مذاکرات گروه پژو سیتروئن و فیات کرایسلر اتومبیلز برای ادغام با یکدیگر، نگرانی‌هایی در مورد عملکرد هر دو شرکت در این کشور وجود داشت. این دو برای کاهش هزینه‌ها ادغام شدند.

همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین، شکنندگی زنجیره تأمین جهانی کنونی را آشکار کرد. این باعث شد خودروسازان، تأمین‌کنندگان و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر جایگاه و عملکرد خود در بازار را مورد ارزیابی قرار دهند. ممکن است بسیاری از خودروسازان در ماه‌ها و سال‌های آینده اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محافظت از عملیات خود انجام دهند.