چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

به طور کلی برای موفقیت در هر تجارتی، باید متناسب با نیاز مخاطبان و کاربران خود قدم بردارید. در واقع باید خدمات و یا محصولاتی را ارائه دهید که مشتریانتان آنها نیاز داشته باشند. همچنین باید راهکارهایی را در پیش بگیرید که منجر به ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطبان خود شوید. بنابراین چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که مشتریان به هنگام خرید آنلاین، فروشنده را نمی‌بینند و با او صحبت نمی‌کند.

علاوه بر آن اجناس قابل لمس نبوده و امکان تست آنها وجود ندارد. به همین دلیل این موارد باعث می‌شوند که مشتری به هنگام خرید آنلاین مردد شود و احساس نگرانی کند. اما شما می‌توانید به وسیله راهکارهایی که برای اعتمادسازی در فروشگاه آنلاین مطرح است؛ نگرانی‌های مخاطبان خود را برطرف سازید. از این رو در این مقاله قصد داریم به موضوع چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی بپردازیم. همچنین نکات مهم و مفید مرتبط با آن را برایتان بیان کنیم. خواهشمندیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی

به طور کلی برای جلب اعتماد بیشتر در مشتریان نسبت به فروشگاه آنلاین، راهکارهای مختلفی وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم به راهکارهای موجود از نظر فنی، طراحی و سیاست مدیران فروشگاه بپردازیم و هر کدام از آنها را برایتان به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار دهیم. بنابراین در صورتی که قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید و تمایل دارید که اقدام به بازاریابی آنلاین کنید؛ لطفاً تا انتهای مقاله همراه باشید. تا نکات مهم مرتبط با این زمینه را بشناسید و با آن آشنا شوید.

 

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی از نظر طراحی

صفحه ارتباط با ما

در وب سایت فروشگاهی و در فروشگاه‌های آنلاین، باید آدرس فیزیکی فروشگاه به همراه شماره تماس، ایمیل و… وجود داشته باشد. موارد گفته شده معمولاً در سایتهای فروشگاهی، در صفحه به نام ارتباط با ما قرار می‌گیرد. بنابراین وجود این صفحه باعث اعتماد بیشتر مشتریان نسبت به فروشگاه اینترنتی شما می‌شود. بنابراین در صورتی که این صفحه را در وب سایت فروشگاهی و یا فروشگاه آنلاین خود داشته باشید منجر به آرامش خاطر مشتریان شده و باعث می‌شود که آنها در هنگام خرید از شما دچار ترس و نگرانی نشوند. همچنین یک خرید راحت و با آرامش داشته باشند.

 وجود قابلیت پرداخت درب منزل

همانطور که مطلع هستید یکی از روشهای پرداخت هزینه محصولات، پرداخت به صورت نقدی و درب منزل می‌باشد. این روش پرداخت به عنوان یکی از روش‌های اعتمادسازی در نظر گرفته می‌شود. در این روش پس از آنکه مشتری محصول خود را از مأمور پست منزل دریافت کرد؛ می‌تواند به پرداخت هزینه محصول مورد نظر اقدام کند. در این حالت مشتری بدون هیچ نگرانی در رابطه با عدم تحویل کالا، می‌تواند اقدام به خرید از فروشگاه اینترنتی شما کند. بنابراین آرامش خاطر بیشتری داشته و این موضوع نیز باعث اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته می‌شود.

 

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی به وسیله وجود سیستم نظرسنجی و ثبت دیدگاه

وجود سیستم نظرسنجی در فروشگاههای اینترنتی، از عوامل دیگر اعتمادسازی در بین مشتریان می‌باشد. چرا که مشتریان می‌توانند تجربه خود را نسبت به خرید یک محصول ثبت کنند. از این رو مخاطبان و کاربران دیگر دیدگاه‌های آنها را دیده و ارزیابی کنند. این موضوع باعث می‌شود که مشتریان بتوانند راحت‌تر به خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنند. علاوه بر آن به خرید موفق‌تری دست یابند. این موضوع باعث جلب اعتماد بیشتر مشتری نیز می‌شود.

امکان ایجاد فروم در فروشگاه

از دیگر راهکارهایی که می‌توانید برای جلب اعتماد مشتریان در فروشگاه اینترنتی انجام دهید، ایجاد صفحه فروم می‌باشد. مشتریان شما می‌توانند در این صفحات به بحث و تبادل نظر در رابطه با محصولات مختلف بپردازند. در نظر داشته باشید که این صفحه به کمک مشتریان شما اداره می‌شود. علاوه بر آن باعث ایجاد اعتماد و وفاداری آنها به فروشگاه اینترنتی شما خواهد شد. از این رو وجود این صفحه را در فروشگاه اینترنتی و یا وب سایت فروشگاهی خود جدی بگیرید. چرا که تاثیرات بسیار چشمگیر و موثری در کسب و کار اینترنتی شما خواهد گذاشت.

چگونه اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی از طریق ایجاد وبلاگ

شما می‌توانید با نگارش و وبلاگ‌های تخصصی در فروشگاه آنلاین، احساس بسیار مفید و مثبتی را در مشتری القا کنید. به طوری که مخاطب و مشتری شما تصور کند که یک تیم قوی در فروشگاه اینترنتی شما مشغول به کار می‌باشند. این کار باعث جلب اعتماد بیشتر مشتریان می‌شود و تأثیر بسیار مثبتی در احساس آنها نسبت به فروشگاه شما می‌گذارد.

طراحی و ظاهر به روز فروشگاه

از دیگر عواملی که به عنوان راهکاری برای اعتمادسازی در فروشگاه آنلاین در نظر گرفته می‌شود، طراحی وب سایت فروشگاهی می‌باشد. در صورتی که شما از ظاهر و طراحی مناسب استفاده کنید، باعث می‌شود که مشتری هنگام خرید، احساس امنیت و اعتماد بیشتری داشته باشد. از این رو توصیه می‌کنیم در طراحی تم فروشگاه، اصول روانشناسی و رنگ شناسی را رعایت کنید. تا بتوانید احساسات مثبت را به کاربران خود انتقال دهید. علاوه بر آن توصیه می‌کنیم که از تبلیغات نامناسب و نامربوط که ارزشی نداشته و تنها باعث ایجاد اثرات منفی می‌شوند، دوری کنید و از آن‌ها در وب سایت فروشگاه آنلاین خود استفاده نکنید.

 

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی از نظر فنی

کسب مجوز نماد اعتماد الکترونیکی

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین اجزاء کسب و کار آنلاین در نظر گرفته می‌شود. این که خریداران شما به هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی‌تان، محیط امنی را احساس کنند می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در کسب و کار شما بگذرد. بنابراین شما می‌توانید با اخذ لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی به نام اختصاری Enamad، علاوه بر آن که اعتماد و امنیت را به کاربران و مخاطبان خود هدیه بدهید، تاثیرات مثبتی را در کسب و کار خود ایجاد کنید. داشتن این نماد به معنای آن است که فروشگاه اینترنتی شما قانونی می‌باشد و این موضوع خود باعث افزایش اعتماد مشتریان نسبت به وب سایت فروشگاهی و فروشگاه آنلاین شما می‌شود.

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی از طریق کسب گواهینامه SSL

با دریافت و کسب گواهینامه ssl مشتریان فروشگاه می‌توانند در محیطی امن، اطلاعات کارت اعتباری خود را در اختیار وب سرور فروشگاه قرار دهند. این گواهی به عنوان یک تأییدیه در نظر گرفته می‌شود. که برای تبادل اطلاعات میان وب سایت فروشگاه و مرورگرهای کاربران رمزگذاری شده است.

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی عدم وجود لینک خراب

به طور کلی منظور از لینک خراب، لینکی است که مشتری با کلیک بر روی آن، با یک صفحه نامرتبط و نامناسب مواجه می‌شود. وجود لینک خراب در یک وب سایت فروشگاهی باعث بی اعتمادی مشتریان شما به فروشگاه آنلاین می‌شود و تاثیرات منفی بر فضای کسب و کار شما می‌گذرد. از این توصیه می‌کنیم که از این دسته از لینک‌ها در وب سایت‌های خود استفاده نکنید.

 

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه آنلاین از طریق پشتیبانی ۲۴ ساعته

از دیگر کارهایی که در فروشگاه اینترنتی برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان انجام می‌شود وجود یک تیم پشتیبانی می‌باشد. وظیفه تیم پشتیبانی است که به سرعت به ایمیل‌ها و پیام‌های مشتریان پاسخ دهد. در نظر داشته باشید که شما می‌توانید با دادن پاسخ سریع به مشتریان نیازهای آنها را با سرعت بیشتری برطرف سازید.

این موضوع باعث می‌شود که مشتریان به شما وفادار باشند و در واقع باعث جلوگیری از از بین رفتن و از دست دادن مشتریان می‌شود. علاوه بر آن شما می‌توانید با دادن پاسخ سریع به نظرات، درخواست و سوال‌های مشتریانتان، این احساس را به آنها بدهید که برایشان ارزش قائل هستید. این خود می‌تواند تأثیر مثبتی را بر روی فروشگاه آنلاین و وب سایت فروشگاهی شما داشته باشد.

 

تهیه ‌هاست مناسب

هاست به عنوان یک فضای ذخیره سازی اطلاعات در نظر گرفته می‌شود. همچنین به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های یک وب سایت فروشگاهی در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که سرعت بالا و پایداری‌هاست به انجام فرایندها و تراکنشهای مختلف وب سایت کمک بسیار زیادی می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که‌هاست وب سایت فروشگاهی خود را از شرکت معتبر و مناسب خریداری کنید. دلیل این امر آن است که یک وبسایت معتبر، نباید با مشکلات قطعی سایت مواجه شود و باید به صورت شبانه روزی در دست کاربران قرار گیرد. با تهیه یک‌هاست مناسب می‌توانید سبب جلب اعتماد بیشتر مشتریان نسبت به کسب و کار اینترنتی و فروشگاه آنلاین خود شوید.

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی از نظر سیاست‌های مدیران فروشگاه

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی امکان مرجوع کالا

لازم به ذکر است که اگر فروشگاه اینترنتی شما امکان مرجوعی کالا داشته باشد، می‌تواند اعتماد افراد بیشتری را به خود جلب کند. همچنین مشتری شما می‌توانید با خیال راحت به خرید محصول مورد نظر اقدام کند.

 

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه آنلاین از طریق ضمانت کالا

توصیه می‌کنیم در صورتی که در فروشگاه اینترنتی خود کالایی را عرضه می‌کنید که قابلیت گارانتی شدن دارد، باید محصول را به همراه گارانتی در معرض دید کاربران قرار دهید. دیدن ضمانت کالا و گارانتی در رابطه با محصولات مختلف توسط کاربران، باعث اعتماد بیشتر آنها شده و افراد بسیار بیشتری را به سمت فروشگاه شما هدایت می‌کند.

بیان تمام خصوصیات کالا

لازم به ذکر است که هنگام معرفی محصول، تمامی مزایا و معایب محصول مورد نظر را ذکر کنید. در نظر داشته باشید که ممکن است این کار به ضرر شرکت شما منجر شود. اما به طور قطع در دراز مدت اثرات مثبتی بر روی وب سایت فروشگاهی و یا فروشگاه آنلاین شما خواهد گذاشت. چرا که این کار باعث می‌شود که مشتریان اعتماد بیشتری نسبت به شما داشته باشند.

چگونگی اعتمادسازی در فروشگاه اینترنتی از طریق نگارش متون به شکل صحیح

در نظر داشته باشید که معمولاً وجود غلط املایی در سایت فروشگاهی و استفاده از لغات عامیانه تاثیرات بد و منفی بر کسب و کار شما می‌گذارد. بنابراین باید سعی کنید که تا حد امکان توضیحات خود را به گونه‌ای نگارش کنید که سبب اعتماد بیشتر توسط مشتریان شود. همچنین احساس بهتری را به آنها منتقل کند.

 

چگونه اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی از طریق استفاده از شبکه‌های اجتماعی

امروزه به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی و همچنین بستر اینترنت، شما می‌توانید برای جذب مشتریان بیشتر اقدام به فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کنید. همچنین آنها را به صورت منظم به روز رسانی کنید. در نظر داشته باشید که این کار به اعتبار کسب و کار شما و همچنین فروشگاه اینترنتی‌تان می‌افزاید. علاوه بر آن مشتریان بیشتری را به وب سایت فروشگاهی شما هدایت می‌کند. لازم به ذکر است که تبلیغات و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم و مناسب می‌باشد. چرا که بازدیدکنندگان در این شبکه‌ها بسیار زیاد می‌باشند. بنابراین تبلیغات شما در این فضا باعث بیشتر دیده شدن فروشگاه اینترنتی و برند شما می‌شود.

نکات پایانی

در صورتی که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارید و از کسب اعتماد و اعتبار نزد کاربران اینترنتی و مشتریان خود نگران هستید می‌توانید با رعایت تمامی موارد ذکر شده در این مقاله، کاربران را به طور قطع و به راحتی به فروشگاه اینترنتی خود معتمد کنید. همچنین می‌توانید به کمک این موارد مشتریان را به مشتریان دائم تبدیل کنید.