چگونه به یک برند محبوب تبدیل شویم؟

چگونه به یک برند محبوب تبدیل شویم؟
زمان تقریبی مطالعه : 9 دقیقه

به طور کلی برند به مجموعه ای از ارتباطات احساسی و عملکردی گفته می شود. در این مقاله به طور کامل و اصولی برای تبدیل شدن به یک برند محبوب آشنا می شویم.

در دنیا کسب و کارهای مختلفی وجود دارند که همه ما با شنیدن نام آن ها یاد خدمات یا محصولات آن ها می افتیم. در واقع به این کسب و کارها که در ذهن اکثریت مردم ماندگار شده، برند می گویند. به طور کلی برند به مجموعه ای از ارتباطات احساسی و عملکردی گفته می شود. همچنین برند یک قول است که محصولات یا خدمات یک کسب و کار با توجه به نیاز مشتری به آن عمل می کند.

هدف هر فروشگاه، هر شرکت یا کسب و کارهای مختلف پس از راه اندازی شدن این است که در ذهن مخاطبان ماندگار شود. متاسفانه یا خوشبختانه با افزایش تعداد کسب و کارهای آنلاین و غیر آنلاین افزایش تعداد مشتریان و مخاطبان از طریق شناخته شدن و ماندگاری در ذهن آن ها است. برای شروع برند سازی افراد در حرفه با یک سوال مهم روبرو هستند و آن این است که چگونه یک برند محبوب تبدیل شویم؟

چرا برند محبوب؟

ساختن و داشتن یک برند یکی از مهم ترین اقداماتی است که به صورت مستقیم تاثیر زیادی در افزایش فروش دارد. با به کارگیری و اجرای روش های صحیح و اصولی در زمینه برند سازی می توانید ابتدا مشتریان و نیازهای آن ها را بشناسید. شناخت نیاز مشتریان تاثیر بسیار مطلوبی در ایجاد ارتباط مستمر با آن ها دارد. مشتریان از طریق ارتباط با صاحبان کسب و کار و دریافت خدمات یا معرفی شدن محصولاتی که کاملا مطابق با نیاز آن ها است، به شما اعتماد می کنند. همانند دوستی که می داند دوستش به چه چیزی نیاز یا علاقه دارد؟ یک کسب و کار خوب و موفق می داند چه زمانی، و چه محصولی را به چه مشتریانی معرفی کند.

روش ساخت برند

برند محبوب داشتن یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای افزایش فروش در هر کسب و کاری است. زمانی که شناخته و محبوب شوید بدیهی است که هم مشتریان قبلی برای خرید مجدد ترغیب می شوند و هم مشتریان جدید برای اولین خرید به سراغ شما می آیند. جهت ساخت برند و به نوعی شناخته شدن ابتدا باید چندین گام و مراحل مهم را طی کنید. این مراحل عبارتند از:

۱- تحقیق در مورد رقبا

قبل از شروع هر کاری در مورد برند محبوب، باید در مورد رقبایی که در حال حاضر در بازار هدف شما وجود دارند، تحقیق کنید. در این مورد توجه داشته باشید که ابتدا مخاطبان و مشتریان احتمالی را بشناسید و پرسونای آن را مورد تحقیق قرار دهید. سپس جایگاه رقبای غیر مستقیم و مستقیم خود را مورد بررسی قرار دهید. در مرحله اول برای شناخت مخاطبان هدف باید بررسی کنید و بدانید که مشتریان شما چه افرادی هستند؟ چه نیازی دارند؟

برای این کار باید پرسونای مخاطب یا شخصیت مشتریان ایده آل را برای خود تعریف کرده و لیستی از موارد پیش فرض مانند شغل و سن و موقعیت جغرافیایی، درآمد و … آن را در نظر بگیرید. با تعریف و شناخت مشتریان هدف می توانید به صورت هدفمند محصولاتی یا خدماتی به آن ها ارائه کنید که به پاسخگوی نیاز آن ها باشد. یکی از راه کارهای مهم در این مرحله این است که از طریق شبکه های اجتماعی و سایت های مرتبط بررسی کنید که مخاطبان چه کسی هستند؟ به دنبال چه محصولاتی می گردند؟ چگونه با یک دیگر و با آن کسب و کار ارتباط دارند؟

 

چگونه به یک برند محبوب تبدیل شویم؟۲- تحلیل رقبای بازار

پس از شناخت مخاطبان هدف باید بررسی کنید که کدام شرکت ها و خدمات دهنده محصولات، بازار هدف شما را در نظر گرفته اند؟ در مرحله باید شناخت کافی در مورد کسب و کار خود و رقبای آنلاین و حاضر داشته باشید. بهترین روش برای انجام این کار استفاده از ماتریس تحلیل و آنالیز SWOT (شناخت نقاط قوت و ضعف به همراه فرصت‌ها و تهدیدهای یک کسب و کار) است. اما در صورتی که شناخت و دانش کافی برای اجرای این روش ندارید، می توانید صرفا نقاط قوت و نقاط ضعف، سبک، لحن و مزایای شرکای رقیب و همکاران خود را یادداشت کنید. همچنین می توانید سایت رقبا، شبکه های اجتماعی که دارند، نحوه برخورد و لحن آن ها، نحوه برخورد و ارتباط کاربران و مشتریان با آن ها، استراتژی که تدوین کرده اند، و به طور کلی همه جزئیات را بررسی کنید.

۳- تعریف هویت شخصی برند

در این مرحله هر برنامه و آرزو و هدفی دارید برای کسب و کارتان رویا پردازی کنید. به طور کلی در نظر داشته باشید که برند سازی خوب و برند محبوب، چیزی است که یک کسب و کار را از سایر رقبا متمایز می کند. به همین جهت باید محصولات و ویژگی هایی داشته باشید که برای مشتریان به خوبی قابل تشخیص و تمایز و خاص باشد. برای داشتن یک یا چندین ویژگی متمایز یک لیست از صفت هایی که کسب و کار شما را به خوبی تهیه می کند، بنویسید.

برای این کار کسب و کارتان را مانند یک فرد با صفات مشخص و  حتی پیشنهادی توصیف کنید. اقدام دیگری که باید برای تعریف هویت شخصی در نظر داشته باشید فکر کردن به داستانی است که می خواهد برندتان را تعریف کند. وجود یک داستان سبب می شود تا مخاطبان بهتر و سریع تر به شما اعتماد کنند. ارزش هایی که به مخاطبان ارائه می کنید، به عنوان ماموریت شما محسوب می شود. برای شناخت و دسته بندی ارزش های خود به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • کسب و کار شما دقیقا چه کاری انجام می دهد؟
  • چگونه اهداف کسب و کارتان را انجام می دهید؟ چرا این کارها را انجام می دهید؟
  • چه پیشنهادی باعث منحصر به فرد شدن شما می شود؟

برای مثال:

  • خدمات تحویل و ارسال کالا سریع و مورد رضایت مشتریان است؟
  • آیا روی خدمات مشتریان ویژه ای تمرکز دارید؟
  • آیا دایره مشتریان شما کوچک و صمیمی است؟ یا آن را گسترش داده اید؟

۴- انتخاب نام تجاری مناسب

یکی از مهم ترین و سخت ترین مراحل در برند سازی، انتخاب نام تجاری مناسب است. انتخاب یک نام خوب و مناسب می تواند به بهترین نحو باعث افزایش اعتبار برندینگ شود. در واقع انتخاب این نام کمک می کند که هویت کسب و کارتان را به شکل نا محسوس به دیگران معرفی کنید. در انتخاب نام دقت کنید که نام تجاری کوتاه، شیرین، به یاد ماندنی و تلفظ آن آسان باشد. اسامی مرتبط با کسب و کارتان، محصولات، ارزش برند، را بنویسید و در مورد هر کدام تامل کنید. برای مثال ممکن است یکی از خدمات ویژه و منحصر به فرد شما ارسال سریع کالا باشد. بنابراین می توانید نامی انتخاب کنید که نشان دهنده سرعت بالای خدمات شماست. با این وجود توجه داشته باشید که این نام باید در سال های آینده از مفهوم و معنای مناسبی برخوردار باشد.

۵- انتخاب یک شعار جذاب

انتخاب یک شعار جذاب می تواند همه چیز را در مورد برند شما بازگو و تعریف کند. این شعار باید حتی الامکان کوتاه و نشان دهنده ارزش های برند شما باشد. همچنین باید جذاب، به یاد ماندنی، تاثیر گذار و ساده باشد تا هر مخاطبی آن را به یاد بسپارد. از این شعار می توانید در بیو اینستاگرام، کارت ویزیت، بنرهای چاپی، بنر سایت و … استفاده کنید.

۶- طراحی لوگو

طراحی لوگو قلب فرایند ساخت برند است. در واقع لوگو اولین عنصر هر کسب و کاری است که به مخاطب و دنیا عرضه می شود تا شما را بشناسند. برخی از لوگوهای معروف اشاره مستقیمی که نام برند ندارند و با خلاقیتی خاص طراحی شده اند. برای ساختن و طراحی لوگو رایگان ابزار مختلفی وجود دارد که حتی بدون دانش قبلی می توانید خودتان شروع به طراحی لوگو کنید. با این وجود توجه داشته باشید که در صورت تعیین استراتژی صحیح برای کسب و کارتان این لوگو قرار است سال های سال به عنوان نام برند شما شناخته شود. بنابراین توصیه می شود طراحی لوگو را به یک گرافیست حرفه ای و کار بلد بسپارید.

بیشتر بخوانید :  سوشال مانیتورینگ چیست؟

۷- تعریف زبان بصری

هویت برند، جنبه حسی- بصری برند یا همان زبان بصری برند است. زبان بصری برند از لوگو شروع شده و روی جنبه های مختلفی از کسب و کار و برند تاثیر ویژه می گذارد. در واقع تعریف زبان بصری برای برند باعث حفظ یکپارچگی برند کسب و کار می شود. همچنین باعث می شود که همه عناصر برند با یک دیگر سازگاری داشته باشند. بنابراین کاربران و مخاطبان زمانی که با اجزا و عناصر و کسب و کار شما روبرو شوند، بلافاصله شما را به یاد آورند. پس از تعریف و انتخاب زبان بصری مناسب برای برند، از آن باید در طراحی سایت، خبرنامه ها، ریپورتاژ، طراحی محصولات، شبکه های اجتماعی و … استفاده کنید. عناصر تشکیل دهنده زبان برند عبارتند از:

  • رنگ های برند
  • فونت

 

چگونه به یک برند محبوب تبدیل شویم؟رنگ های برند

رنگ هایی که در برند استفاده می شوند معمولا از ۵ تا ۱۰ رنگ تشکیل می شوند. از این رنگ ها برای شناساندن یک شرکت و حتی نوع کسب و کار استفاده می شود. در صورتی که از رنگ های برند به طور صحیح و مطابق با استراتژی کسب و کار استفاده شود، باعث افزایش آگاهی از برند و افزایش سرعت شناخته شدن آن می شود.

فونت

فونت یا تایپوگرافی که برای طراحی لوگو کسب و کار از آن استفاده می کنید، می تواند به بهترین نحو در مورد این که چه کسی هستید، توضیح دهد. برای طراحی تایپوگرافی نیز باید توجه داشته باشید که از ۱ تا ۳ فونت یکسان و مشابه استفاده کنید. این کار سبب می شود که با سایر رقبا یک وجه تمایز ویژه داشته باشید. اگر دانش کافی برای طراحی تایپوگرافی دارید،  فونت های اختصاصی را خریداری کرده و از آن ها استفاده کنید.

۸- ساختن صدای برند

انتخاب و ساختن صدای برند سبک ارتباطی شما با مخاطبان را تایید می کند. در واقع صدای برند (Brand Voice) همان نحوه صحبت کردن یا نوشتن مشتریان با شما است. صدای برند در برگیرنده امضای ایمیل، نوع محتوای نوشتاری، نحوه کامنت گذاشتن، نوع طراحی وب سایت و المان هایی که در آن استفاده می کنید، است. برای مثال اگر یک برند جوان و استارتاپی هستید، می توانید از لحن عامیانه و صمیمی برای صحبت کردن استفاده کنید. اگر یک برند رسمی و بالغ دارید، از  لحن مودبانه و رسمی و حتی اصطلاحات تخصصی و ویژه کسب و کارتان استفاده کنید.

۹- برند سازی مدوام

منظور از برند سازی مداوم این است که از صدای برند، فونت ها، رنگ ها، لوگو، شعار، و ساختاری که انتخاب کرده اید در تمام قسمت های طراحی محصول و معرفی خود استفاده کنید. همچنین می توانید شعار برند و لوگوی خود را روی ماگ، سر برگ فاکتورها، کارت ویزیت، کیف های دستی و برگه های مختلف و … چاپ کنید. سپس این اجناس را به کارمندان وفادار و همکاران خود هدیه دهید.

راز محبوب شدن برند چیست؟

امروزه همه مردم دنیا با دیدن برند نایک، آدیداس، لپ تاپی با یک لوگوی سیب گاز زده، این برندها را به خاطر می آورند. این برندها به یک جایگاه نمادین رسیده اند، به صورتی که حتی اگر از آن ها خرید هم نکرده اید، آن ها را می شناسید. سن یو مشاور طراحی و نو آوری شرکت های رنگلر، نورث فیس، و تیمبرلند و … در کتاب جدید خود بیان می کند که:

” سؤالی که همیشه در ذهن داشتم، این بود که چرا برخی از برندها به نمادی جهانی تبدیل می‌شوند و برخی دیگر در گذر زمان کاملاً به دست فراموشی سپرده می‌شوند؟”

این فرد ۵۰ برند مطرح در دنیا را مورد بررسی قرار داد تا راز محبوب شدن این برندها را پیدا کند. پس از اتمام تحقیقات سن یو پیشنهادات زیر را ارائه داد:

۱- منحصر به فرد باشید

اولین فاکتور مهمی که هر شرکت یا سازمان باید مد نظر داشته باشند، “شناخته شدن” است. برای رسیدن به این مرحله و شناخته شدن باید محصولات یا خدماتی که ارائه می کنید باید یک ارزش متمایز و ویژه داشته باشد. یعنی یک ویژگی خاص که شما را نسبت به رقبا متمایز می کند تا از آن ها پیشی بگیرید. برای مثال وجه تمایز برند نایک ارائه اولین سری Nike Air Max در سال ۱۹۸۷ میلادی بود که کپسول هوای لژ آن ها قابل مشاهده بود.

به طور کلی کار ویژه و متمایز این برند کارایی فوق العاده مطلوب آن در فعالیت های فیزیکی بود. به صورتی که معمولا کفش های معمولی برندهای دیگر پس از مدتی ۴۰ درصد زیبایی و مقاومت لژ خود را از دست می دهند. در صورتی که کفش های نایک این گونه نیست و زیبایی ظاهری و فرم خود را تا آخر حفظ می کنند. همچنین مزیت برتر برند اپل ارائه یک سیستم عامل منحصر به فرد با ویژگی و قابلیت های  خاص بود.

۲- همیشه نو آوری داشته باشید

سن یو به کسب و کارهایی که رو به افت یا پس رفت هستند، توصیه می کند که به عناصر و ویژگی هایی رو آورند که در ابتدای شروع مسیر آن ها را محبوب کرده بود. یکی از مشکلات بزرگ شرکت های قدیمی که معمولا با شکست روبرو می شوند این است که روی محصولاتی که در ابتدای کار باعث پیشرفت آن ها شد، تمرکز می کنند. به صورتی که سال ها همان محصول با همان ویژگی ها را عرضه می کنند که دیگر برای مشتریان تازگی و جذابیتی ندارد.

علاوه بر این، در بهترین شرایط تغییرات جزئی همان محصول قبلی ایجاد می کنند، اما برای نو آوری اقدامی نمی کنند. در حالی که بهترین اقدام این است که فراتر از محصولات پر فروش بروید. مردم با دیدن محصولات با ویژگی های جدید آن برند را تحسین می کنند. علاوه بر این، باعث افزایش اعتماد مشتریان جدید و افزایش وفاداری طرفداران قدیمی تر می شود. برای مثال شرکت نایک پس از تولید کفش Air Max و موفقیت در آن، مجددا به نو آوری جدیدی ادامه داد. این بار با تغییر مواد اولیه کفش های Power Pockets را به محصولات جدیدش اضافه کرد.

 

۳- حفظ جذابیت ذهنی

یکی از ویژگی های دیگری که برای تبدیل شدن به یک برند محبوب شرکت ها باید به آن توجه کنند، “حفظ جذابیت و برتری” است. در دنیای واقعی نیز محصولاتی که ارزش و ویژگی های خاصی به مشتریان ارائه می کنند، پایدارتر و ماندگارتر هستند. نه برندهایی که محصولاتی مطابق مد روز و ترند تولید و عرضه می کنند. برای مثال زمانی که گوگل اولین بار خدمات استفاده از جستجو در این موتور جستجو را برای کاربران فراهم کرد، صفحه ای ساده داشت، نیاز کاربران را برطرف می کند و نتایج صحیحی به آن ها ارائه می کرد.

در واقع طراحی صفحه ساده تاثیر زیادی در افزایش استقبال کاربران داشت تا بتوانند به راحتی جستجو کنند. به طور کلی می توان گفت یکی از بهترین روش های افزایش محبوبیت برند تدوین یک استراتژی هدفمند این است که احساسات کاربران، نیاز کاربران و هدف آن ها از حضور و خرید را به خوبی برآورده کند.