پردازنده چینی Yitian 710 تمام پردازنده‌های اینتل و AMD را شکست داد

پردازنده چینی Yitian 710 تمام پردازنده‌های اینتل و AMD را شکست داد
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

پردازنده‌ چینی ۱۲۸ هسته‌ای Yitian 710 در بنچمارک‌ها توانسته تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD را در محاسبات مبتنی‌ بر عدد صحیح شکست دهد.

پیش از این یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدمات ابری در چین آزمایش پردازنده اختصاصی خود را آغاز کرده بود. پردازنده جدید Yitian 710 نام دارد و از 128 هسته پردازشی Arm بهره می‌برد.

در جدیدترین تست‌ها این تراشه توانسته تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD را در محاسبات مبتنی‌ بر عدد صحیح شکست دهد. در همین رابطه پردازنده Yitian 710 توانسته در بنچمارک SPEC CPU2017 که بر محاسبات مبتنی‌ بر عدد صحیح است، عنوان سریع‌ترین پردازنده‌ حال حاضر دنیا را به خود اختصاص داده است.

 

پردازنده Yitian 710 علی‌بابا که برای دیتاسنترها تولید شده مجهز به ۱۲۸ هسته‌ مبتنی‌ بر ریزمعماری Arm v9 با فرکانس حداکثر ۳.۲۰ گیگاهرتز است و به ازای هر هسته‌ از یک مگابایت کش L2 بهره می‌برد. این پردازنده به ازای هر تراشه‌ خود مجهز به ۱۲۸ مگابایت کش L3 است.

این پردازنده با استفاده از فناوری ساخت 5 نانومتری تولید می‌شود و از 60 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است و از هشت کانال حافظه‌ رم DDR5-4800 با پهنای باند ۳۰۷.۲ گیگابیت‌ بر ثانیه استفاده می‌کند.

بهره‌‌گیری از استاندارد PCIe 5.0 باعث شده که بتوان درایوهای SSD، کارت‌های شبکه و سایر سخت‌افزارهای پر قدرت و مدرن را به پردازنده‌ جدید متصل کرد.

همانطور که گفته شد پردازنده‌ یاد شده به‌ صورت انحصاری توسط شرکت Alibaba Cloud استفاده می‌شود و علی‌بابا سرورهای Panjiu را با این پردازنده‌ سازگار کرده است. سرورهای Panjiu برای محاسبات هوش مصنوعی عمومی و محاسبات شتاب‌یافته طراحی شده‌اند.

علی‌بابا برای ثبت نتایج در بنچمارک SPEC CPU2017 از پردازنده Yitian 710 بر روی سرورهای Panjiu استفاده کرده است. این سرور از پردازنده‌ ۱۲۸ هسته‌ای Yitian 710 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ DDR5-4800 استفاده کرده است. این سرور به فضای ذخیره‌سازی ۲۴۰ گیگابایتی SATA SSD و سیستم‌عامل Anolis OS 8.6 مجهز خواهد بود.

کمترین امتیاز سرور Panjiu علی‌بابا در آزمون SPEC CPU2017 به ۵۱۰ رسیده که البته حداکثر امتیاز کسب‌شده توسط این سرور هنوز اعلام نشده است. بر اساس نتایج منتشر شده که امتیاز ۵۱۰ به‌ میزان ۱۵ درصد بیشتر از امتیازی است که پردازنده‌ ۶۴ هسته‌ای AMD EPYC 7773X کسب کرده بود.

این پردازنده‌ AMD به ازای هر هسته‌ خود امتیاز ۶.۸۷۵ کسب کرد تا مجموع امتیاز پایه‌اش به ۴۴۰ برسد. پردازنده‌ ۳۶ هسته‌ای Intel Xeon Platinum 8351N به ازای هر هسته‌ خود امتیاز ۷.۳۸ کسب کرده و به امتیاز کلی ۲۶۶ دست پیدا کرده است.

پردازنده‌‌ ۸۰ هسته‌ای Altra انویدیا در همین بنچمارک به ازای هر هسته‌اش امتیاز ۳.۷۶۲۵ را کسب کرد تا به مجموع امتیاز ۳۰۱ دست پیدا کند. علی‌بابا گفته است که از ماه سپتامبر (شهریور و مهر) ارائه‌ی سرویس‌های ابری مبتنی‌ بر سرورهای Panjiu را که از پردازنده‌ Yitian 710 استفاده می‌کنند آغاز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *