وردپرس یا پایتون؟

وردپرس یا پایتون؟
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای ایجاد و راه‌اندازی وب‌سایت است. وردپرس در ابتدا به‌عنوان یک پلتفرم برای ساخت وبلاگ بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و آپدیت‌های متنوع تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوا یا بهتر است بگوییم سایت ساز کامل شده است و با آن می‌توان انواع سایت‌های مختلف اعم از فروشگاهی، خبری، آموزشی، شرکتی، شخصی و … ساخت.

باید به این نکته اشاره‌کنیم که برای ساخت سایت با وردپرس نیاز به یادگیری هیچ زبان برنامه‌نویسی نیست و شما بدون نوشتن حتی یک خط کد و تنها با استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های از پیش کد نویسی شده می‌توانید سایت دلخواه خود را راه‌اندازی کنید. در ادامه به بررسی مزایای وردپرس می‌پردازیم.

مزایا و معایب وردپرس

وردپرس دارای مزایای بسیاری است که همین مزیت‌های ارزشمند آن باعث می‌شود که بسیاری از کسانی که می‌خواهند برای کسب‌وکار خود سایت راه‌اندازی کنند از ین روش برای طراحی و ایجاد سایت خود استفاده کنند. در زیر به تفضیل در مورد مزایای وردپرس صحبت می‌کنیم. درضمن لازم به ذکر است که شما می‌توانید با شرکت در دوره کاملا رایگان وردپرس میهن وردپرس کار کردن با این CMS را به خوبی یادبگیرید و یا حتی مانند بعضی از دانشجویان این دوره به کسب درآمد میلیونی برسید. برای شرکت در دوره رایگان وردپرس کلیک کنید.

رایگان بودن

شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای سایت وردپرسی خود را ایجاد کنید. وردپرس دارای پوسته‌ها و پلاگین‌های رایگان بسیاری است که اکثر آن‌ها رایگان است و شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای سایت وردپرسی خود را بسازید. البته به این نکته نیز دقت کنید که اگر می‌خواهید سایت شما دارای امکانات بیشتر و بهتری باشد می‌توانید قالب‌ها و یا افزونه‌های غیر رایگان را خریداری کنید و بر روی سایت وردپرسی خود نصب کنید که هزینه آن بسیار پایین است اما طراحی و ساخت سایت با زبان برنامه نویسی هزینه‌ی بسیار بالایی دارد.

سادگی نصب و راحتی در استفاده

شما می‌توانید با مراجعه به سایت وردپرس به آدرس wordpress.org به‌سادگی و با چند کلیک وردپرس را نصب کنید. این‌یکی از دلایل محبوبیت وردپرس نسبت به دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا مانند جوملا و دروپال است. همچنین بدون نیاز به دانستن علم کد نویسی می‌توانید وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید.

شما می‌توانید از قالب‌های آماده برای طراحی وب‌سایت خود استفاده کنید و اگر نیاز بود تا بخشی از سایت را اختصاصی سفارشی‌سازی کنید می‌توانید با صرف کمی هزینه از یک برنامه نویس PHP بخواهید تا آن را برای شما طراحی و ایجاد کند.

امکان ساخت وب‌سایت‌های ریسپانسیو

وردپرس امکان طراحی و پیاده‌سازی وب‌سایت‌های ریسپانسیو را برای کاربران خود فراهم می‌کند. ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت به این معنا است که تغییر ظاهر صفحات سایت متناسب با اندازه و سایز مرورگر کاربران است. به بیان ساده تر طراحی واکنش گرا روشی برای طراحی وب‌سایت است که باعث می‌شود ظاهر وب‌سایت در تمام دستگاه‌هایی که کاربر با آن از سایت دیدن می‌کند اعم از کامپیوتر، لپ‌تاپ، تب لت، موبایل و … متناسب با اندازه صفحه‌نمایش آن دستگاه دیده شود.

انعطاف پذیری

از مزایای فوق‌العاده وردپرس می‌توان به انعطاف پذیری بالای آن در طراحی وب‌سایت اشاره کرد. به این معنا که وردپرس دارای هزاران هزار قالب توسعه داده‌شده است همچنین دارای تعداد زیادی افزونه و پلاگین است که به‌راحتی با یک کلیک می‌توان آن‌ها را نصب کرد. این ویژگی وردپرس باعث شده تا کاربر طبق سلیقه‌ی خود صفحات و بخش‌های مختلف سایت خود را طراحی کند و با استفاده از افزونه‌های مختلف امکانات بسیاری را به سایت خود اضافه کند. بنابراین کاربران می‌توانند وب‌سایت خود را به‌دلخواه و طبق سلیقه خود طراحی کنند.

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو

 سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو به مجموعه فرایندی می‌گویند که نتیجه آن قرار گرفتن سایت شما در نتایج اولیه گوگل است. زمانی که سایت شما در لیست نتایج گوگل، رتبه‌ی بالاتری کسب کند شما می‌توانید مخاطب و کاربر بیشتری را جذب سایت خود کنید.

سایت‌های وردپرسی با توجه به افزونه‌های مختلفی که دارد مانند یوآست سئو و رنک مث به کاربران خود کمک می‌کند تا سایت خود را برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی کنند. این‌یکی از ویژگی‌های مهم سایت‌های وردپرسی است که باعث شده است نسبت به سایت‌هایی اختصاصی دارای برتری بیشتری در این زمینه باشد زیرا سئو سایت‌های اختصاصی بسیار سخت و پیچیده است.

منبع باز یا اپن سورس بودن وردپرس

وردپرس یک نرم افزار متن باز است که این ویژگی آن باعث می‌شود تا توسعه دهندگان بسیاری به کد منبع آن دسترسی داشته باشند و بتوانند ویژگی‌ها و امکانات بسیاری را به وردپرس اضافه کنند و یا اینکه برخی از قابلیت‌ها و امکانات آن را اصلاح کنند. این ویژگی وردپرس باعث می‌شود که این سیستم هر روز درحال بروزرسانی و پیشرفت باشد.

ساخت انواع وب‌سایت‌ها با وردپرس

با سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌توان انواع مختلف سایت‌ها را طراحی کرد. شما بدون دانستن مهارت‌های کد نویسی و برنامه نویسی می‌توانید انواع سایت‌های مختلف اعم از سایت آموزشی، سایت فروشگاهی، سایت خبری، وبلاگ شخصی، سایت کاریابی و استخدام، سایت عکاسی، سایت موسیقی، سایت‌های اجتماعی و انجمن‌ها و ده‌ها نوع سایت دیگر را راه‌اندازی کنید. بنابراین در نوع ساخت وب‌سایت با وردپرس محدودیتی وجود ندارد.

امنیت وردپرس

با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی توسعه‌دهنده در سراسر دنیا بر روی آپدیت و به‌روزرسانی مرتب وردپرس کار می‌کنند بنابراین با به وجود آمدن کوچکترین مشکل یا باگ امنیتی این توسعه‌دهندگان به‌سرعت اشکالات احتمالی وردپرس را بررسی و برطرف می‌کنند بنابراین برای ایمن نگه‌داشتن سایتتان باید این آپدیت‌ها را دانلود و نصب کنید. بنابراین اینکه وردپرس امن نیست یک باور غلط است.

معایب وردپرس

در ادامه چندتا از معایب وردپرس را بررسی می‌کنیم.

سرعت پایین در بسیاری از قالب‌ها

متاسفانه برخی از قالب‌های وردپرس دارای سرعت پایینی هستند. همان‌طور که می‌دانید سرعت‌پایین سایت باعث افزایش نرخ پرش کاربر می‌شود و با توجه به اینکه افزونه‌های بسیاری بر روی وردپرس نصب می‌شود درنتیجه این افزونه‌ها حجم بسیار زیادی را از سرور اشغال می‌کنند که باعث کاهش سرعت سایت‌های وردپرسی می‌شود. برای این‌که با این مشکل برخورد نکنید می‌توانید از قالب‌های بسیار سبک و بهینه شده برای موتورهای جستجو مانند:
قالب وردپرس چند منظوره اهورا استفاده کنید.

عدم توانایی وردپرس در ساخت پروژه‌های خیلی تخصصی

وردپرس یا پایتون؟سفارشی سازی با وردپرس یا زبان برنامه نویسی پایتون

ازآنجاکه قالب‌های وردپرس آماده هستند بنابراین طراحی سایت با وردپرس چندان نمی‌تواند بر اساس نظر مشتری صورت بگیرد و نمی‌توان تغییر زیادی در آن ایجاد کنید مگر قالبی که استفاده می‌کنید از صفحه‌سازهای قدرتمندی مثل ویژوال کامپوزر یا المنتور استفاده کند. بنابراین اگر مهارت کد نویسی را ندانید برای اضافه کردن یک قابلیت یا امکان به سایت باید از یک برنامه نویس کمک بگیرید.

همچنین یکی دیگر از معایب وردپرس عدم توانایی وردپرس در مدیریت درست سایت‌ها و پروژه‌های بزرگ شرکتی یا هلدینگی است.مثلا اگر شما می‌خواهید شرکت نفت ایران را مدیریت کنید یا سایتی به قدرت یوتیوب داشته باشید باید از زبان برنامه نویسی استفاده کنید.

پایتون چیست

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا، سطح بالا و اپن سورس است. زبان برنامه نویسی پایتون (Python Programming Language) دارای یک کتابخانه قدرتمند و حرفه‌ای در زمینه طراحی وب است. همچنین یادگیری این زبان بسیار آسان و راحت است به همین دلیل بسیاری از برنامه نویسان این زبان را برای شروع برنامه‌ نویسی خود انتخاب می‌کنند. همچنین سادگی این زبان باعث محبوبیت فراوان آن بین برنامه نویسان شده است.

باتوجه به معایب طراحی سایت با وردپرس برای داشتن یک سایت حرفه‌ای با سرعت‌بالا و کاملاً سفارشی‌سازی شده باید از طراحی سایت با زبان‌های برنامه نویسی استفاده کرد. در این روش برنامه نویس با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتری یک سایت را از صفر تا صد برنامه نویسی می‌کند.

یکی از زبان‌های برنامه نویسی سایت زبان پایتون است که قادر است سایت شمارا به‌طور کاملاً استاندارد طراحی کرده و همچنین می‌تواند در هر مقیاسی داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل و آنالیز کند. در ادامه به مزایای طراحی سایت با زبان برنامه نویسی پایتون می‌پردازیم.

مزایای طراحی سایت با پایتون نسبت به وردپرس

  • زمانی که وب‌سایت خود را با زبان برنامه نویسی طراحی می‌کنید، برنامه نویس صفر تا صد آن را طبق نیازهای سایت شما و متناسب باسلیقه و به‌دلخواه شما طراحی می‌کند بنابراین اگر قصد داشته باشید امکان یا قابلیتی را گسترش دهید یا به سایت خود اضافه کنید به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • یکی دیگر از مزایای طراحی سایت با زبان برنامه نویسی پایتون توانایی کنترل و مدیریت کاربران هنگام توسعه وب‌سایت می‌باشد.
  • وب‌سایت‌هایی که با زبان برنامه نویسی طراحی شده‌اند به‌دلیل اختصاصی بودن دارای سرعت بسیار بالایی هستند.
  • وب‌سایت‌هایی که با زبان برنامه نویسی خاصی مانند پایتون طراحی می‌شوند دارای امنیت بسیار بالایی هستند بنابراین امکان هک شدن آن‌ها بسیار پایین است. البته اگر واقعا برنامه‌نویس مجربی این سایت را طراحی کند.
  • یکی از بهترین ویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون انعطاف پذیری بالای آن است بنابراین شما می‌توانید به‌راحتی تغییرات دلخواه خود را در سایت انجام دهید. البته نه به راحتی! با برنامه‌نویسی!

معایب طراحی سایت با پایتون

  1. به‌دلیل اینکه طراحی سایت با زبان برنامه نویسی کمی پیچیده است و طراحی آن‌ها از صفر تا صد بر عهده برنامه نویس است بنابراین مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا سایت آماده راه‌اندازی شود.
  2. از دیگر معایب طراحی سایت با زبان برنامه نویسی پایتون هزینه بالا برای ساخت سایت است. زیرا این سایت توسط یک تیم باتجربه طراحی می‌شود بنابراین برای ساخت آن باید هزینه بالایی بپردازید.
  3. سایت هایی که با زبان برنامه نویسی و به‌صورت اختصاصی طراحی می‌شوند بهینه‌سازی و سئو آن‌ها کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است که این موضوع یکی از معایب بزرگ سایت‌های اختصاصی است.