واژه نامه سئو

واژه نامه سئو
زمان تقریبی مطالعه : 15 دقیقه

واژه نامه سئو؛ بیش از 200 اصطلاح و تعاریفی که باید بدانید.

هینه ‌سازی موتور جستجو (سئو) مانند هر حوزه ای، اصطلاحات، تعریف‌ها و اختصارات خاص خودش را دارد. این واژه‌نامه سئو بیش از ۲۰۰ مورد از معمول‌ترین واژه هایی را تشکیل می دهد که احتمالا در حوزه سئوآنها را می‌شنوید و قطعا لازم است با آنها آشنایی پیدا کنید.

A

فضای بالای صفحه (Above the Fold)

محتوایی در یک وب سایت در سئو که در لحظه ورود کاربر به وی نشان داده می شود. گوگل در سال ۲۰۱۲ الگوریتم Page Layout را ایجاد کرد تا رتبه‌بندی وب سایت‌هایی را که تبلیغات زیادی در این فضا دارند، کاهش دهد.
ای جکس (AJAX)
جاوا اسکریپت و XML یک نوع برنامه‌نویسی هستند که به یک صفحه وب اجازه می‌دهند تا اطلاعات را از سرور دریافت کند، و محتویات یک صفحه را به طور پویا و بدون بارگذاری مجدد تغییر دهد.
الگوریتم (Algorithm)
یک برنامه کامپیوتری پیچیده که توسط موتورهای جستجو برای سئو و بازیابی داده‌ها و ارائه نتایج جستجو استفاده می شود. موتورهای جستجو از ترکیب الگوریتم‌ها و سئو استفاده می‌کنند تا صفحات وب را ا براساس تعدادی از عوامل و سیگنال‌ها رتبه‌بندی کنند.
تغییر الگوریتم (Algorithm Change
به طور کلی برخی تغییرات الگوریتمی سئو به طور کامل نادیده گرفته می‌شوند. با این حال، تاثیر تغییر یک الگوریتم مهم را می توان به طور کامل حس کرد، اگر چه گاهی اوقات این تغییر می‌تواند چند هفته طول بکشد تا به طور کامل عادی سازی شود. تغییرات الگوریتمی به سه شکل هستند:
به‌هنگام‌سازی الگوریتم: موتور جستجو سیگنال‌های خاصی از الگوریتم موجود را تغییر می‌دهد.
نو کردن الگوریتم: موتور جستجو الگوریتم موجود را با استفاده از سیگنال‌های مشابه قبلی مجددا اجرا می‌کند.
بوجود آمدن الگوریتم جدید: موتور جستجو یک الگوریتم جدید را برای بهبود کیفیت جستجو به لیست مابقی الگوریتم های موجود اضافه می کند. به عنوان مثال: الگوریتم های پاندا، و پنگوئن.
مشخصه Alt
یک کد اچ تی ام الی است (HTML) که برای درک محتوای یک تصویر به کار برده می شود(برای افراد نابینا و یا دارای اختلال بینایی). همچنین به نام Alt Text (سئو) نیز شناسایی می شود.
تجزیه و تحلیل (Analytics)
علم جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها برای انجام یک کار، بر اساس آنچه که در طول تاریخ رخ داده است.
انکر تکست (Anchor Text)
یک کلمه لینک شده، یا کلمات داخل یک لینک را انکر تکست می گویند. این متن برای ارائه اطلاعات به افراد و موتورهای جستجو برای سئو در یک صفحه وب ایجاد می شود. و حاوی اطلاعاتی در مورد صفحه ای است که قرار است به آن منتقل شوید. به عنوان مثال، اگر می خواهید لینکی را برای ارجاع کاربران به یک ژورنال موتور جستجو ایجاد کنید، انکر تکست آن می شود: «ژورنال موتور جستجو».
هوش مصنوعی (AI)
علم ساخت کامپیوترها شامل دستوراتی است که به اطلاعات انسانی برای حل آنها نیاز داریم . به جای پیروی از مجموعه‌ای از قوانین برنامه‌ریزی‌شده سئو (مانند یک الگوریتم)، یک سیستم هوش مصنوعی اساسا یک مغز دیجیتال است که یاد می‌گیرد. هوش مصنوعی می‌تواند تصمیمات را بدون دخالت انسان انجام دهد.
اتوریتی (Authority)
ترکیب سیگنال‌های جستجو برای ارزیابی وب سایت‌ها براساس سئو و صفحات وب برای رتبه‌بندی، آتوریتی نام دارد.

B

B2B
تعریفی کوتاه برای فروش متقابل. در بخش سئو B2B، چرخه خرید بیشتر است، محصولات و خدمات گران‌تر هستند، و کاربران تصمیم گیرندگان اصلی و متخصص هستند.
B2C
این اصطلاح در سئو عموما برای معامله بین تولید کننده و مصرف کننده به کار می رود. در سئو B2C، چرخه خرید به طور معمول کوتاهتر است؛ محصولات و خدمات ارزان تر هستند؛ و مصرف کنندگان مخاطبان اصلی هستند.
بک لینک (Backlink)
به تعریف Inbound Link در سئو مراجعه کنید.
بایدو(Baidu)
معروف‌ترین موتور جستجو در چین در ژانویه ۲۰۰۰ که توسط رابین لی و اریک ژو تاسیس شد.
بینگ (Bing)
نام موتور جستجوی مایکروسافت است. بینگ در ژوئن 2009 راه اندازی شد و جایگزین جستجوی مایکروسافت لایو شد. (قبلاً جستجوی MSN و جستجوی Windows Live مورد استفاده قرار می گرفت) .از سال 2010 بینگ با یک توافقنامه، تامین جستجوی ارگانیک مایکروسافت و یاهو را بر عهده گرفت.
بلک باکس  (Black Box)
یک برنامه کامپیوتری پیچیده که آنطور که باید شناخته نشده است. ورودی ها و خروجی های آن را می توان مشاهده کرد، اما به دلیل ماهیت محرمانه ای که دارد دسترسی به فرآیند های آن امکان پذیر نیست. به عنوان مثال ، الگوریتم گوگل سئو یک بلک باکس است.
کلاه سیاه(Black Hat)
روش‌های ریسکی که به دستور وبمستر گوگل برای سئو کردن سایت عمل می‌کنند.

 

بلاگ (Blog)
محلی برای انتشار محتوا سئو شده که بر اساس تاریخ یا جدیدترین مطالب منتشر شده مرتب می شود. محتوای سئو شده یک وبلاگ منافع شخصی یا شرکتی را منعکس می‌کند و می‌تواند توسط یک فرد یا گروهی از نویسندگان نوشته شود. بلاگ ها در اصل وبلاگ یا weblogs نامیده می‌شدند. از آنجا که کلمه ی Web log در گذشته به معنای فایل های سرور هم بود، این اصطلاح کمی گیج کننده می بود. برای جلوگیری از این سردرگمی ، مخفف “وبلاگ” ابداع شد و همین اصطلاح تا کنون شناخته شده ترین تعریف برای محل نشر محتوا سئو شده است.
بانس ریت  (Bounce Rate)
درصد بازدیدکنندگان یک سایت در سئو که بدون بازدید از هیچ صفحه دیگری آن را ترک می کنند. نرخ بازگشت یا بانس ریت در سئو به طور گسترده به صنعت و جایگاه سایت مورد نظر بستگی دارد. با اینکه این نرخ می‌تواند نشان‌دهنده محتوای یا موضوعات وب سایت باشد، اما به گفته گوگل، یک عامل رتبه‌بندی نیست.
بات (Bot)
برای درک بهتر معنی بات در سئو می توان به سراغ تعریف Crawler و  Googlebot بروید.
کلمات کلیدی برند (Branded Keyword)
کلمات خاص و ویژه ای که مخصوص یک برند هستند و کاربر با وارد کردن آنها در موتور جستجو به سایت اصلی برند دسترسی پیدا میکند. به عنوان مثال، “ژورنال موتور جستجو” ،”SEJ”، “SearchEnginejournal.com” و “ راهنمای 101 ژورنال موتور جستجو سئو”  چند نمونه از کلمات کلیدی برند هستند.
نشانگر صفحات (breadcrumb)
یک عامل ناوبری در سئو که به کاربران کمک می‌کند به راحتی تشخیص دهند که در کدام قسمت یک وب سایت هستند.
لینک خراب (Broken Link)
لینکی در سئو که کاربر را به صفحه 404 (صفحه نامشخص) منتقل می کند. به طور معمول، یک لینک زمانی خراب می‌شود که:
وب سایت برون‌خط باشد.
یک صفحه وب حذف شود.
نشانی اینترنتی مقصد بدون اجرای مجدد تغییر داده شود.

C

حافظه نهان (Cache)
یک فن‌آوری که به طور موقت محتوای وب، مانند تصاویر را ذخیره می‌کند تا بارگیری مجدد یک صفحه را در آینده کاهش دهد.
صفحات کش شده (Cached Page)
یک تصویر کلی از یک صفحه وب در سئو که موتور جستجو آن را ذخیره می کند.
نشانی اینترنتی استاندارد (Canonical URL)
یک کد اچ تی ام ال که نشانی اینترنتی استاندارد را مشخص می‌کند. هنگامی که نشانی‌های اینترنتی چندگانه دارای محتوای مشابه هستند، این کد کمک می کند تا محتوای تکراری در سئو کاهش یابد.
ccTLD
دامنه سطح بالا با کد کشور در سئو. به عنوان مثال، اگر شرکتی در انگلستان مستقر است دامنه آن می تواند اینگونه باشد: www.example.co.uk، است که Uk نشان دهنده انگلستان است.
Click Bait
محتوایی در سئو که به منظور جلب توجه افراد برای کلیک، یا تبلیغ و عملاً با سوءاستفاده یا گمراه کننده بودن عناوین آن ایجاد می شود؛ این دست محتواها در سئو برای تبلیغ تولید می شود و بس.
درصد کلیک بر روی صفحه (CTR)
منظور از نرخ کلیک در سئو بر روی صفحه (براساس درصد) این است که کاربران روی یک نتیجه جستجوی ارگانیک کلیک می‌کنند. این درصد در سئو با تقسیم تعداد کلیک های ارگانیک بر تعداد کل و سپس ضرب در 100 به دست می آید.
Cloaking
نمایش مطالب یا URL های مختلف به افراد و موتورهای جستجو.
CMS
مخفف سیستم مدیریت محتوا در سئو است. برنامه ای مبتنی بر وب که به افراد امکان می دهد مطالب دیجیتال را ایجاد، بارگذاری و مدیریت کنند.

 

لینک دهی مشترک (Co-Citation)
وقتی دو وب سایت (یا صفحه وب) توسط یک وب سایت دیگر به طور همزمان در سئو لینک می شوند (حتی اگر این دو مورد به یکدیگر لینک نداشته باشند). این روشی است که موتورهای جستجو به کمک آن می توانند شباهت موضوعات را با هم پیدا کنند.
به عنوان مثال، تصور کنید که Search Engine Journal و Search Engine Roundtable هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. با این حال، وب سایت‌های دیگر و وبلاگ ها به احتمال زیاد به هر دو آنها و در فهرست نتایج جستجو در سئو اشاره می‌کنند.

کامنت اسپم Spam Comment
کامنت های مکتوبی در سئو که غالباً به امید دریافت لینک رایگان (اما در نهایت بی فایده) ارسال می شوند کامنت اسپم نامیده می شوند.

رقابت (Competition)
دو نوع رقابت در سئو وجود دارد:
رقابت مستقیم: شرکت‌هایی که محصولات و / یا خدمات مشابه را ارائه می کنند و مخاطبان مشابه آنلاین و آفلاین را در سئو هدف قرار می‌دهند.
رقابت سئو: شرکت‌هایی که با محصولات یا خدمات غیر مشابه که به نیازها و / یا مخاطبان هدف متفاوتی می‌پردازند و به طور یکسان برای دریافت بازدید بیشتر در سئو رقابت می‌کنند، گفته می شود.

محتوا (Content)
محتوا سئو شده شامل کلمات، تصاویر، ویدیو، یا صداهایی (یا هر ترکیبی از آن‌ها) است که اطلاعاتی را منتقل می‌کنند که به معنی توزیع و استفاده آن توسط مخاطب است.
یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی گوگل (همراه با لینک‌ها) محتوا سئو شده است. موتورهای جستجو محتوا های سئو شده ای را انتخاب می کنند که مفید، آموزنده، ارزشمند، معتبر، بی‌نظیر، هستند و قابلیت درگیر کردن مخاطب با ترافیک و دید بهتر را دارند.
محتوا پادشاه است (Content is king)
این عبارت در سئو اغلب در کنفرانس‌ها و مابین نویسندگانی که در زمینه سئو (و بازاریابی دیجیتال) فعالند، استفاده می‌شود. پس “محتوا پادشاه است” معمولا به این معنی است که تولید محتوا برای سئو، بازاریابی دیجیتال، یا موفقیت تجاری یک گزینه لازم و ضروری است.
این عبارت در واقع به مقاله بیل گیتس که در سوم ژانویه ۱۹۹۶ منتشر شد، مربوط می شود.

تبدیل (Conversion)
هنگامی که یک کاربر یک عملکرد خاص را در وب سایت انجام دهد. نمونه هایی از این مورد در سئو شامل گزینه های زیر است:
خرید کردن
افزودن آیتم‌های به یک سبد خرید.
تکمیل فرم (به عنوان مثال، درخواست یک دمو، ثبت نام برای شرکت در یک وبینار/ یا یک رویداد خاص).
بارگیری محتوای ویژه (به عنوان مثال، ایبوک، مقالات سفید).
عضویت در یک خبرنامه های الکترونیکی.
تماشای یک ویدیو.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)
منظور از نرخ تبدیل در سئو (برحسب درصد) این است که کاربران اقدامی خاص را در یک وب سایت انجام می دهند. این نرخ با تقسیم تعداد کل ترافیک محاسبه می‌شود و سپس در عدد ۱۰۰ ضرب می‌شود.

بهینه‌سازی سرعت تبدیل (cro)
فرآیند بهبود یا ارتقا کیفیت که در یک وب سایت رخ می‌دهد. برخی از روش‌های متداول cro در سئو شامل تست تغییرات در طراحی وب سایت، کپی، تصویر، تماس تلفنی و پیام ها هستند.

ارتباط (Correlation)
حدی که بین دو یا چند عنصر وجود دارد. اما این چه ارتباطی با سئو دارد؟ اغلب در تحقیقات سئو از استنباط ارتباط میان متغیرها استفاده می شود. این امر به دلیل وجود جعبه سیاه برای الگوریتم های موتور جستجو در رتبه بندی کاربرد دارد. اما همیشه به خاطر داشته باشید که ارتباط بی ربط  به علیت است.

کرال باجت  (Crawl Budget)
تعداد کل URL های مورد جستجو در سئو که می توانند در یک بازه زمانی خاص در یک وب سایت ایندکس شوند (دریافت توجه از گوگل).

خطای کارل (Error Crawl)
URL  هایی که یک ربات جستجوگر قادر به یافتن آن نیست.
URL هایی که خطای کد وضعیت را برمی گردانند.
اصولا موتورهای جستجوگر از کرال وب استفاده می کنند. ربات ها برای جمع آوری اطلاعات به صفحات وب مراجعه می کنند و فهرست موتورهای جستجو را به روز می کنند.
این کلمه همچنین به نام های: بات، اسپایدر، وب کرال نیز شناخته می شود.
دنبال کردن لینک ها (Crawling)
فرآیند جمع‌آوری اطلاعات، با استفاده از یک مرورگر، از میلیاردها وب سایت برای به روز رسانی، اضافه کردن، و سازمان‌دهی صفحات وب در موتور های جستجو را دنبال کردن لینک ها  در سئو می دانیم.

CSS
سی اس اس (CSS) یا Cascading Style Sheets در سئو برای توصیف چگونگی قرار گیری و ظاهر شدن عناصر HTML (به عنوان مثال، رنگ، فونت ها) در صفحات وب و زمانی که در دستگاه های مختلف مشاهده می‌شوند، بکار برده می شود.

 

سفر مشتری (Customer Journey)
تمام لحظه‌های بالقوه (یا راه‌های موثر) که در آن یک برند دیده می شود و یا مشتری با آن تعامل برقرار می کند. تمام این تعاملات در سئو برای متقاعد کردن، نفوذ، و تبدیل مشتری به کاربر همیشگی، یا عضوی دائمی است. اگرچه سفر های مشتری می‌تواند در حوزه تجارت و صنعت تفاوت های زیادی باهم داشته باشد، اما معمولا از چهار مرحله اصلی تشکیل شده‌اند
آگاهی » توجه » تصمیم گیری » پایداری
البته Googles Avinash Kaushik یک چارچوب جایگزین برای این، دارد:
دیدن» فکر کردن» انجام دادن» توجه
سفر مشتری، همچنین به نام های فرآیند خرید، سفر مشتری به خرید آنلاین، قیف بازاریابی، مسیر خرید، قیف خرید نیزشناخته می شود.

D

داده‌ها (Data)
رقمی که نمایانگر مشتریان واقعی است (چه کسی ، چه چیزی ، کجا ، چه زمانی ، چرا و چگونه) و برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد استراتژی ها و تاکتیک های سئو مورد نیاز است.

صفحه بن بست (Dead-End Page)
صفحه وبی در سئو که با صفحات دیگر ارتباط ندارد. بنابراین زمانی که کاربر یا ربات وارد این صفحه می‌شود، هیچ امکانی برای جابجایی در دیگر صفحات آن سایت ندارد

.
دیپ لینک (Deep Link)
لینکی که به هر صفحه وب، به غیر از صفحه اصلی اشاره دارد.
لینکی که در سئو به محتوای درون یک برنامه تلفن همراه اشاره دارد.

دی ایندکس  (De-index )
هنگامی که گوگل وب سایتی را به طور موقت یا دائمی از نتایج جستجو حذف می کند. گوگل به طور داوطلبانه ابزار حذف URL را در کنسول جستجو فراهم می کند. با این حال، یک وب سایت ممکن است بر اساس مجازات نقض دستورالعملهای وبمستر گوگل در سئو، از فهرست حذف شود.
دایرکتوری (Directory)
فهرستی از وب سایت‌ها در سئو، که معمولا توسط دسته‌بندی مربوطه از هم جدا می‌شوند و توسط ویراستاران نگهداری می‌شوند. در گذشته لینک‌های دایرکتوری ها مورد جستجو قرار می گرفتند (به عنوان مثال، DMOZ)که منجر به سوء استفاده گسترده این نوع لینک ها می شد.

 رد کردن (Disavow )
اگر مجموعه ی لینک ها شامل تعداد زیادی از لینک‌های ورودی، مصنوعی، یا با کیفیت پایین باشد و این توانایی را ندارید که آن‌ها را به دلایل قانونی برای سئو حذف کنید (به عنوان مثال، لینکی در یک سایت که شما هیچ کنترلی روی آن ندارید). شما می‌توانید از ابزار disavow گوگل استفاده کنید تا به گول اعلام کنید تا آن لینک‌ها را نادیده بگیرد.

DMOZ
یک پروژه که از ۵ ژوئن ۱۹۹۸ آغاز شد و در ۱۷ مارس ۲۰۱۷ کنار گذاشته شد.
Do-follow
لینکی در سئو که مشخصه “nofollow” ندارد. به عبارت دیگر، یک لینک بدون مشخصه.
دامنه (Domain)
آدرس وب سایت که به طور معمول با پسوندهایی مانند .com ، .org یا .net پایان می یابد.
به عنوان مثال: www.searchenginejournal.com دامنه این وب سایت است.
مرجع دامنه (Domain Authority)
قدرت کلی یک وب سایت را در سئو، دامین اتوریتی می گویند، که در طول زمان به دست می آید، و می تواند به رنک یک صفحه جدید، حتی قبل از آنکه تعاملات لازم را از سمت سایت های دیگر به دست آورده باشد، کمک کند.
شرکت نرم افزاری سئو Moz از توانایی سایت برای رتبه بندی با اختصاص دادن یک امتیاز، بین 0 تا 100 در نتایج جستجو استفاده می کند.
 صفحات ورود یا (Doorway Page )
صفحات وبی در سئو، که برای رتبه بندی در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی خاص و فقط به منظور هدایت کاربرانی که از آن صفحه به وب سایت دیگری هدایت می شوند، ایجاد شده اند.
گروه شرکت داک‌داک‌گو (DuckDuckGo)
یک موتور جستجو که ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸ تاسیس شد؛ که اغلب به خاطر تمرکز ویژه آن بر حریم خصوصی کاربر و فقدان امکان فیلتر (شخصی سازی جستجو) مورد تحسین قرار می‌گیرد. سئو شرکت داک‌داک‌گو به بیش از ۴۰۰ منبع ارجاع دارد و نتایج جستجوی خود را طبق آنها ارائه می دهد؛ از جمله این منابع می توان به crawler، DuckDuckBot، Bing و Yandex اشاره کرد. در سال 2016 ، 4 میلیارد جستجو در DuckDuckGo انجام شد.

محتوای کپی (Duplicate Content)
زمانی که میزان قابل‌توجهی از مطالب در یک صفحه وب شبیه به محتوای وب سایت دیگری باشد یا اینکه بخشی از مطالب یک سایت در یک صفحه دیگر از همان سایت، بیش از یک مرتبه تکرار شود.
Dwell Time
مدت زمانی در سئو که کاربر بر روی نتیجه جستجو کلیک می کند و سپس به صفحه نتایج جستجو باز می گردد را  Dwell Time  می گوییم. مدت زمان کوتاه (مثلاً کمتر از 5 ثانیه) می تواند نشانگر محتوای کم کیفیت یک سایت باشد که کاربر را راضی نکرده است.

E

تجارت الکترونیک (E-commerce)
خرید و فروش محصولات به صورت آنلاین.
 لینک تحریریه (Editorial Link)
لینکی در سئو که توسط یک وب سایت به وب سایت دیگر داده می شود بدون آنکه هزینه ای برای آن پرداخت شود. این نوع لینک، همچنین به عنوان پیوند طبیعی نیز شناخته می شود.

معیارهای تعامل (Engagement Metrics )
روش‌هایی برای اندازه‌گیری این که چگونه کاربران با صفحات وب و محتوا تعامل دارند. نمونه‌هایی از معیارهای تعامل عبارتند از:
-نرخ کلیک
-نرخ تبدیل
-نرخ بازگشت
-زمانی که کاربر داخل صفحه / سایت صرف می کند.
-کاربران جدید در مقابل کاربران ثابت
-تناوب و تاخر

موجودیت‌ها (Entities)
افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها، وب سایت‌ها، رویدادها، گروه‌ها، واقعیت‌ها و چیزهای دیگر در سئو که به عنوان نمودار دانش نیز شناخته می شود.
لینک خارجی (External Link)
به تعریف Outbound link در سئو مراجعه کنید.

F

قطعه ویژه (Featured Snippet)

گوگل برای درخواست‌های خاص در سئو، معمولا (به عنوان مثال، چه کسی / چه چیزی / کجا / چه هنگام / چرا/ چطور)، یک بلوک ویژه بالای نتایج جستجوی ارگانیک به شما نشان می‌دهد. این جعبه شامل یک خلاصه (به شکل پاراگراف، فهرست، جدول، یا ویدئو)، و همچنین تاریخ انتشار، صفحه یا لینک به صفحه وب است.

قابلیت جستجو (findability)
این که محتوای وب سایت در سئو به چه میزان می‌تواند، هم بصورت داخلی (توسط کاربران)و هم به صورت خارجی (توسط موتورهای جستجو) بررسی شود.
لینک پاصفحه (Footer Link)
لینک‌هایی در سئو که در بخش پایینی (یا footer) یک وب سایت ظاهر می‌شوند.
(به بخش ناوبری سایت مربوط می شود).

G

Google

موتور جستجو گوگل توسط لری پیج و سرگیی برین در سپتامبر ۱۹۹۸ تاسیس شد. گوگل با اتکا به فن‌آوری پیشرفته وب و یک الگوریتم پیچیده برای تجزیه و تحلیل الگوهای هایپر لینک برای رتبه بندی وب سایت‌، انقلاب عظیمی بود. گوگل موتور جستجوی قابل استفاده در جهان است.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
یک برنامه تحلیلی وب رایگان که می‌تواند برای پی‌گیری رفتار مخاطب در سئو، کسب ترافیک، عملکرد محتوای تولیدی و غیره مورد استفاده قرار گیرد.
بمباران گوگلی  (Google Bomb)
یک روش در سئو برای کسب رتبه بالا توسط یک وب سایت برای یک عبارت خاص شگفت‌آور و یا بحث‌برانگیز را، بمباران گوگلی می گویند. این کار با لینک دهی مکرر سایت به یک صفحه وب با کمک یک انکر تکست خاص انجام می شود، تا در صدر نتایج جستجو قرار بگیرد.
به عنوان مثال، در سال 2003 زندگینامه رئیس جمهور جورج دبلیو بوش، رتبه نخست جستجوی کلمه miserable failure بدست آورد.
 

Googlebot
سیستم خزنده عنکبوتی گوگل در سئو، برای یافتن و افزودن وب سایت ها و صفحات وب جدید به فهرست جستجو از  Googlebot استفاده می کند.
Google Dance
اصطلاحی در سئو است که در سال ۲۰۰۲ برای دوره متغیر زمانی که در آن گوگل شاخص جستجوی خود را تقریبا هر ماه به روز رسانی می کرد، مورد استفاده قرار می گرفت.
الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل (Google Hummingbird )
یک الگوریتم جستجوی گوگل در سئو که در سپتامبر ۲۰۱۳ پس از استفاده در طی یک ماه به طور رسمی معرفی شد. هدف از استفاده از الگوریتم مرغ مگس‌خوار درک کامل پرس و جوها (یعنی جستجوی معنایی)، به جای کلمات کلیدی خاص، به منظور فراهم آوردن نتایج بهتر است.

الگوریتم پاندا گوگل (Google Panda)
یک از الگوریتم های مهم گوگل در سئو که در فوریه 2011 از کار افتاد و سپس با بروزرسانی های متعدد همراه شد. هدف الگوریتم پاندا گوگل کاهش دیده شدن محتوای بی ارزش است که اغلب توسط مزارع محتوا تولید می شوند. در سال 2016 ، پاندا به بخشی از الگوریتم های اصلی رتبه بندی گوگل تبدیل شد.
الگوریتم پنگوئن گوگل (Google Penguin Algorithm)
یکی از الگوریتم های اصلی گوگل در سئو که در آوریل 2012 راه اندازی شد. پس از این تاریخ، روی این الگوریتم به روزرسانی های متعدد صورت گرفته است. هدف پنگوئن کاهش دید سایتهای بیش از حد بهینه شده یا سایتهایی است که از برخی از تاکتیک های اسپم سوءاستفاده می کنند (به عنوان مثال ، ایجاد لینک های با کیفیت پایین ، پر کردن محتوا با کلمات کلیدی). در سال 2016 ، الگوریتم پنگوئن به عنوان بخشی از هسته الگوریتم های گوگل شروع به کار کرد.
به‌هنگام‌سازی الگوریتم کبوتر گوگل(Google Pigeon Update)
این نام در سئو (توسط کاربران نامگذاری شده و نه گوگل) از به روزرسانی قابل توجه جستجوی محلی گوگل شکل گرفته است که در 24 ژوئیه 2014 راه اندازی شد. هدف الگوریتم کبوتر، بهبود، صحت و ارتباط جستجوهای محلی با اعمال تکنیک های قدیمی رتبه بندی و بهبود مکان یابی گوگل بود.
الگوریتم رنک برین گوگل (Google RankBrain)
الگوریتم اصلی گوگل در سئو که در اکتبر ۲۰۱۵ به طور رسمی معرفی شد، اگرچه در طی ماه‌ها قبل از این تاریخ، آزمایش شده‌است. گوگل با رنک برین، یادگیری ماشین را به الگوریتم های اصلی خود اضافه کرد و سومین سیگنال رتبه‌بندی مهم را به میان آورد. در ژوئن ۲۰۱۶ فاش شد که رنک برین بر رتبه‌بندی‌ها و نمایش نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد.
Google Sandbox
یک استدلال نظری و بحث برانگیزی در سئو (که هرگز توسط گوگل تایید نشد) که مانع از دیده شدن وب سایت‌های جدید (حتی با وجود تلاش‌های بهینه‌سازی آن‌ها) می‌شود. به طور معمول، این موضوع به سایت‌های جدید که کلیدواژه های رقابتی را استفاده می کنند، مربوط می‌شود و تنها زمانی سایت نوپا دیده می شود که بتواند توجه کافی را از سمت مخاطبان به دست آورد.
کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console)
کنسول جستجوی گوگل شامل چندین ویژگی مفید از جمله توانایی پایش سایت‌های دارای خطا و سرعت آنها است.
گوگل ترندز (Google Trends)
وب سایتی که می توانید در آن آخرین روند جستجو، داستان ها و موضوعات ترند شده را بررسی کنید.

راهنمای خودکار گوگل (Google Webmaster Guidelines)
راهنمای خودکار گوگل در سئو، درباره شیوه‌های بهینه‌سازی وب سایت خوب و نیز روش‌های “غیر قانونی” که می‌تواند منجر به جریمه شود. به عنوان مثال:
وب سایت‌ها و صفحات را برای کاربران (و نه موتورهای جستجو) بسازید.
از روش‌ها و تکنیک‌هایی که کاربران را فریب می‌دهند و تنها برای بهبود رتبه‌بندی جستجو مناسبند، اجتناب کنید.
کلاه خاکستری (Gray Hat)
مفهوم کلاه خاکستری در سئو، شامل تکنیک‌هایی است که به دستورالعمل‌های وبمستر گوگل پایبند هستند، اما تا حدی هم از قوانین مرتبط با آن سرپیچی می کنند.
وبلاگ نویسی مهمان (Guest Blogging)
یک تاکتیک ساخت لینک عمومی در سئو که شامل توسعه محتوای وب سایت‌های دیگر و ارجاع دهی به صفحات سایت خودتان است.

H

تیتر (Heading)
برچسب‌های عنوان در سئو (H1 – H6) که بخش‌های مختلف محتوا را بر اساس اهمیت (H1، به عنوان مهم‌ترین عنوان و H6 به عنوان کم‌اهمیت ترین عنوان) جدا میکنند. تگ های تیتر ها باید به طور طبیعی مورد استفاده قرار گیرند و باید حاوی کلمات کلیدی مورد نظر شما باشند، چون انجام این کار به سئو و بهینه سازی سایت تان کمک می کند.
سرصفحه (Headline)
یک برچسب H1 مهم برای سئو سایت.
واژه کلیدی Head Term
یک کلید واژه محبوب در سئو با حجم جستجوی بالا.
هم چنین به عنوان: کلید واژه اصلی و کلمه کلیدی دم کوتاه نیز شناخته می شود.
متن پنهان (Hidden Text )
هر متنی که توسط کاربر دیده نمی‌شود و برای دستکاری رتبه‌های جستجو توسط وب سایت‌هایی با کلمات کلیدی غنی محتوا و کپی در نظر گرفته شده‌است. این تکنیک برخلاف دستور وبمستر گوگل است و می‌تواند منجر جریمه سایت تان شود. برای مثال، اضافه کردن متن با رنگ مشابه پس زمینه باعث جریمه سایت توسط گوگل می شود.

الگوریتم Hilltop ((Hilltop Algorithm
HITS با توجه به الگوریتم Hilltop در سال 2003 به جمع الگوریتم های گوگل اضافه شد. الگوریتم Hilltop در سئو وضعیت « خاص» را برای برخی وب سایت ها یا صفحات، درباره یک موضوع اختصاص می دهد که به صفحات غیرمجاز مربوط به آن موضوع نیز، پیوند دارند.
الگوریتم HITS
HITS یک الگوریتم تجزیه و تحلیل لینک در سئو است که نه فقط بر اساس محتوا و لینک ورودی، بلکه براساس لینک های خروجی، ارزیابی را انجام می دهد.
صفحه آغازین (home page)
صفحه پیش‌فرض، یا صفحه مقدماتی یک وب سایت.
 فایل htaccess
یک فایل پیکربندی سرور در سئو که می‌تواند برای بازنویسی و هدایت آدرس های اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد.
HTML
به HTML زبان نشان‌گذاری می گویند. تگ های HTML، کد هایی هستند که می‌توانند برای بهبود اثربخشی سئو برای صفحات وب استفاده شوند.
HTTP
به پروتکل انتقال ابرمتن ها در سئو، با تعیین نحوه انتقال داده ها از سرور به یک مرورگر وب گفته می شود.
HTTPS
پروتکل انتقال ابرمتن ها که از یک لایه امن (SSL)برای رمزگذاری داده‌ها بین یک وب سایت و مرورگر استفاده می‌کند. HTTPS یک عامل برای رتبه‌بندی گوگل است.
صفحه هاب (Hub Page)
یک منبع مهم مرکزی (به عنوان مثال، صفحه یا مقاله)، مخصوص یک موضوع خاص (کلیدواژه)، که با صفحات وب به طور دائم مرتبط است.

I

لینک‌های ورودی  (Inbound Link )
لینکی به یک صفحه وب از یک سایت خارجی. به عنوان مثال، اگر سایت ژورنال جستجوی گوگل، به گوگل لینک دهد، این یک لینک‌ورودی از طرف گوگل به حساب می آید؛ اما در صورتی که گوگل به سایت ژورنال موتور جستجو لینک دهد، این یک لینک خروجی از طرف سایت ژورنال جستجو گوگل در سئو است.
شاخص (index)
پایگاه‌داده موتورهای جستجو از ذخیره و بازیابی اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طول فرایند جستجو در سئو استفاده می کنند.
شاخص گذاری Index Ability
یک ربات جستجوگر در سئو که به راحتی قادر به درک و اضافه کردن یک صفحه وب به نتایج جستجو است.
صفحه شاخص گذاری شده (Indexed Page )
یک صفحه وب در سئو که توسط یک موتور جستجو کشف شده‌، در لیست موتور جستجو اضافه شده، و واجد شرایط برای درج شدن در نتایج جستجوی مربوطه است.
ساختار اطلاعات  (Information Architecture)
چگونگی سازماندهی یک وب سایت و جایی که عناصر مختلف در صفحات وب واقع شده‌اند.

 

بازیابی اطلاعات (Information Retrieval )
فرایند جستجوی اطلاعات در سئو (به عنوان مثال، متن، تصاویر، ویدئو) از یک پایگاه‌داده بزرگ و سپس ارائه بیش‌ترین اطلاعات مرتبط به کاربر نهایی را بازیابی اطلاعات می گویند.
 لینک داخلی(Internal Link)
به سراغ تعریف Website Navigation بروید.
آدرس آی پی (IP Address)
نشانی پروتکل اینترنت آدرس IP است. آدرس‌های IP:
می توانند به اشتراک گذاشته شوند: وب سایت‌های بی شماری آدرس خود را در یک سرور یا گروهی از سرورها به اشتراک می‌گذارند.
به شما در رتبه‌بندی بهتر کمک نمی‌کند؛ با این حال، یک آدرس IP اختصاصی در سئو می‌تواند سرعت سایت را افزایش دهد.

J

جاوا اسکریپت  JavaScript (JS)
یک زبان برنامه‌نویسی که امکان درج محتوا پویا، پیوندها، متا دیتا یا سایر عناصر در وب سایت‌ها را فراهم می‌آورد. جاوا اسکریپت در سئو به طور بالقوه می تواند جستجو و نمایه سازی صفحات وب را برای ربات های موتور جستجو دشوار کرده و مدت زمان بارگیری صفحه وب را برای کاربران افزایش دهد.

از اینکه تا انتهای این قسمت با ما بودید از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *