هکر کلاه سفید کیست؟

هکر کلاه سفید کیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه

هکرها اغلب توسط رسانه‌ها به‌عنوان شخصیت‌های بد و مجرمان سایبری به تصویر کشیده می‌شوند. اگرچه این توصیف برای برخی از انواع هکرها صادق است، اما هکرها انواع متفاوتی دارند که با انگیزه‌های مختلفی هک می‌کنند. برای دسته‌بندی هکرها، دو معیار وجود دارد؛ انگیزه از هک و قانونی یا غیرقانونی بودن آن. بنابراین، این تعریف از هکرها محدود است و شامل تمام آن‌ها نمی‌شود. هکر به هر کسی که می‌تواند صرف نظر از نیت و انگیزه خود، از دانش خود در زمینه کامپیوتر و شبکه و غیره، برای دور زدن امنیت و نفوذ به سیستم‌ها استفاده کند، گفته می‌شود. هک کردن به خودی خود یک فعالیت غیرقانونی نیست مگر اینکه هکر بدون اجازه، سیستمی را به خطر بیندازد. بنابراین، هکرها با توجه به هدف خود، می‌توانند از دانش و هوش و خلاقیت، سوء‌استفاده کنند یا برای برقراری امنیت، آن‌ها را به‌کار بگیرند. بسیاری از سازمان‌ها در واقع هکرها را برای کمک به ایمن‌سازی سیستم های خود به کار می‌گیرند. ما در این مطلب قصد دارین شما را با این نوع از هکرها بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

به چه کسی هکر کلاه سفید می‌گویند؟

هکرهای کلاه سفید یا هکرهای اخلاقی، نقطه مقابل همتایان کلاه سیاه خود هستند. روش آن‌ها مشابه هکرهای کلاه سیاه است، یعنی سعی می‌کنند سیستم‌های اطلاعاتی را با استفاده از روش‌هایی که کلاه‌سیاه‌ها استفاده می‌کنند، هک کنند. آن‌ها از مهارت‌های خود برای فراهم کردن امنیت در برابر هکرهای خرابکار استفاده می‌کنند. در واقع، هکرهای کلاه سفید ترجیح می‌دهند از قدرت خود در جهت قانونی و اخلاقی استفاده کنند تا آسیب‌پذیری‌های امنیتی را پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنند، نه این‌که از آن‌ها سوءاستفاده کنند. این هکرها گاهی اوقات می‌توانند به‌عنوان متخصصان امنیتی که سعی در یافتن حفره‌های امنیتی از طریق هک دارند، در سازمان‌ها و شرکت‌ها مشغول کار شوند. بنابراین، درآمد این دسته از هکرها کاملا قانونی است. کلاه سفیدها، المان‌های مهمی هستند و باعث می‌شوند سازمان‌های بزرگ، خرابی کمتری داشته باشند و مشکلات کمتری را با وب‌سایت خود تجربه ‌کنند. بیشتر هکرها می‌دانند که ورود به سیستم‌های مدیریت شده توسط شرکت‌های بزرگ سخت‌تر از سیستم‌هایی است که توسط کسب‌وکارهای کوچک اداره می‌شوند.

هکر کلاه سفید کیست؟فعالیت‌های هکر کلاه سفید

هکرهای کلاه سفید متخصصان حرفه‌ای و کارکشته‌ای هستند که از همان روش‌های هکر کلاه سیاه استفاده می‌کنند با این تفاوت که آن‌ها این کار را نه با انگیزه سرقت اطلاعات و ایجاد اختلال، بلکه برای تامین امنیت و با اطلاع صاحب سیستم انجام می‌دهند که این فرآیند را کاملا قانونی می‌کند. هکرهای کلاه سفید تست نفوذ انجام می‌دهند، سیستم‌های امنیتی را آزمایش می‌کنند و ارزیابی آسیب‌پذیری را برای شرکت‌ها انجام می‌دهند. حتا دوره‌ها، آموزش‌ها، کنفرانس‌ها و گواهینامه‌هایی برای هک اخلاقی وجود دارد. شرکت‌ها و سازمان‌ها کلاه ‌سفیدها را به‌عنوان تحلیلگر امنیت اطلاعات، پژوهشگران امنیت سایبری، متخصصان امنیت، کارشناسان تست نفوذ و غیره استخدام می‌کنند تا برنامه‌های اضطراری را آماده کنند و برای حملات سایبری آماده شوند. برخلاف سایر انواع هکرها، هکرهای کلاه سفید اطمینان حاصل می‌کنند که فعالیت‌های آن ها در چارچوب قانونی قرار می‌گیرد و این نکته آن ها را از هکرهای کلاه قرمز متمایز می‌کند.

معمولا انگیزه هکرهای کلاه سفید یکی از موارد زیر است:

  • قبل از این‌که هکرهای کلاه سیاه آسیب‌پذیری‌های سیستم‌ها را پیدا کرده و از آن‌ها سوءاستفاده کنند، این آسیب‌پذیری‌ها را پیدا کرده و رفع کنند.
  • ابزارهایی را توسعه دهند که می‌توانند حملات سایبری را شناسایی کرده و آن‌ها را کاهش داده یا رفع کنند.
  • وضعیت امنیتی کلی نرم‌افزار و اجزای سخت‌افزاری را تقویت کنند.
  • ایجاد نرم‌افزارهای امنیتی مانند آنتی ویروس، ضد بدافزار، ضد جاسوس افزار، هانی پات، فایروال و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *