هزینه هنگفت حذف هواوی روی دست آمریکا

هزینه هنگفت حذف هواوی روی دست آمریکا
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

کمیسیون فدرال ارتباطات در نامه‌ای به کنگره‌ی ایالات متحده گفته برای حذف کامل تجهیزات هواوی و ZTE از زیرساخت‌های ارتباطی آمریکا به ۳ میلیارد دلار بودجه‌ی اضافی نیاز است.

نهاد تنظیم مقررات حوزه‌ی ارتباطات در ایالات متحده گفته است که به‌منظور حذف کامل تجهیزات مخابراتی شرکت‌های چینی هواوی و ZTE از زیرساخت‌های آمریکا، به سه میلیارد دلار بودجه‌ی اضافه نیاز دارد. رویترز می‌گوید با این اقدام، مجموع بودجه‌ی اختصاص‌داده‌شده به حذف هواوی و ZTE از زیرساخت‌های ارتباطی آمریکا به ۴٫۹ میلیارد دلار می‌رسد. کمیسیون فدرال ارتباطات درخواست افزایش بودجه را جمعه‌ی گذشته به‌صورت رسمی در کنگره‌ی آمریکا مطرح کرده است.

جسیکا روزن‌وورسل، رئیس هیئت‌مدیره‌ی کمیسیون فدرال ارتباطات، در نامه‌ای خطاب به ماریا کانتول، سناتور ایالت واشینگتن در مجلس سنای آمریکا که به‌عنوان رئیس کمیته‌ی تجارت، علم و حمل‌و‌نقل نیز فعالیت می‌کند، نوشت: «برای تأمین تمام هزینه‌های تخمین‌زده‌شده به بودجه‌ای معادل ۴٫۹۸ میلیارد دلار نیاز است، این یعنی درحال‌حاضر با کسری بودجه‌ی ۳٫۰۸ میلیارد دلاری مواجه هستیم.»

کنگره‌ی ایالات متحده فعلاً ۱٫۹ میلیارد دلار بودجه به فرایند حذف تجهیزات مخابراتی هواوی و ZTE اختصاص داده است. جسیکا روزن‌وورس می‌گوید با بودجه‌ی ۱٫۹ میلیارد دلاری، کمسیون فدرال ارتباطات تنها می‌تواند ۴۰ درصد از هزینه‌هایی را که شرکت‌ها متحمل می‌شوند به آن‌ها بازپرداخت کند.

کنگره‌ی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ قانون جدیدی تصویب کرد که به موجب آن کمیسیون فدرال ارتباطات وظیفه دارد شرکت‌های مخابراتی آمریکایی را که کمک‌هزینه‌ی دولتی دریافت می‌کنند به پاک‌‌سازی زیرساخت‌هایشان از تجهیزاتی که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد مجبور کند. در آن زمان کمیسیون فدرال ارتباطات از طرف کنگره وعده داد که هزینه‌های صرف‌شده توسط شرکت‌های مخابراتی به‌منظور پاک‌سازی تجهیزات هواوی و ZTE، به آن‌ها برگردانده می‌شود.

کمیسیون فدرال ارتباطات هواوی و ZTE را به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی می‌شناسد و به همین دلیل به شرکت‌های مخابراتی گفت که در صورت حذف نکردن تجهیزات این دو شرکت از زیرساخت‌هایشان، سهمی از بودجه‌ی دولتی ۸٫۳ میلیارد دلاری که به تهیه‌ی تجهیزات جدید اختصاص داده می‌شود نخواهند داشت. با تعیین بودجه‌ی ۱٫۹ میلیارد دلاری از سوی کنگره، بسیاری از تحلیلگران گفتند که ممکن است اجرای پروژه‌ی حذف تجهیزات هواوی و ZTE از زیرساخت‌های آمریکا مطابق انتظار پیش نرود.

روزن‌وورسل در نامه‌ای که برای سناتور ایالت واشینگتن ارسال کرده است می‌گوید: «در صورتی که بودجه‌ی اضافی ارائه نشود، کمیسیون فدرال ارتباطات طبق اولویت‌های مشخص‌شده توسط کنگره عمل خواهد کرد.»

به موجب قوانین تصویب‌شده، شرکت‌ها تا زمانی که هزینه‌های صرف‌شده را از دولت آمریکا دریافت نکنند ملزم به تکمیل پروژه‌ی حذف تجهیزات شرکت‌های چینی نیستند.