نگاهی به استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲

نگاهی به استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ یک راه قدرتمند و مؤثر برای بالابردن آگاهی کسب‌ و کارها برای دستیابی به مشتریان بالقوه خواهد بود.

استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ سکوی پرتاب به‌ سوی موفقیت در کسب‌ و کار

اگر رویای شما از ورود به شبکه‌ های اجتماعی رسیدن به موفقیت در کسب‌ و کار است باید برای خود یک استراتژی تدوین کنید. فراهم‌ کردن استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ یکی از راهکارهایی است که شما را به‌ سوی پیروزی سوق می‌دهد.

استراتژی دارای دو زیر مجموعه است. اولین استراتژی به تاکتیک حضور شما در شبکه‌ های اجتماعی مربوط می‌شود و دومین مورد داشتن استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ است.

استراتژی شبکه‌ های اجتماعی برای موفقیت در تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ اهمیت فوق‌ العاده‌ای دارد و باید بر اساس یک برنامه حساب شده باشد.

برای فهمیدن و درک استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲  باید به پرسش «بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟»، پاسخ دهیم.

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی یا سوشیال مارکتینگ یکی از متدهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی است. این شیوه از بازاریابی با توسعه شبکه‌ های اجتماعی شکل‌ گرفته است. در حال حاضر شبکه‌ های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین و غیره بخش تفکیک‌ ناپذیر زندگی روزمره افراد شده است.

اگر شما در نظر دارید رشدی نسبتا سریع و هدفمند را در شبکه های اجتماعی تجربه کنید، می توانید از خدمات مخصوص شبکه های اجتماعی کلیک اول که برای این منظور در نظر گرفته شده است، استفاده کنید.

بازاریابان و صاحبان مشاغل از پلتفرم‌ های اجتماعی برای معرفی خود به طیف گسترده ای از مخاطبان استفاده می‌کنند. سوشیال مارکتینگ یک ابزار فوق‌ العاده قدرتمند برای تبلیغ خدمات و محصولات در اختیار صاحبان کسب‌ و کارها قرار گرفته است.

شبکه‌ های اجتماعی یک استراتژی کارآمد برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه بوده و جایگزین عالی برای روش‌ های سنتی در تبلیغ خدمات و محصولات است.

از نظر فعالان بازاریابی در حوزه رسانه‌های اجتماعی تصور بر این بود که بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی به خاطر نو ظهور بودن به زودی از رونق خواهند افتاد. اما از سال ۲۰۰۴ شبکه اجتماعی فیس‌بوک این نگرش را تغییر داد و استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ به طور گسترده تدوین شد.

چنانچه استارتاپ‌ ها، شرکت‌ های تازه‌ تأسیس شده و حتی شرکت‌های فعال و قدیمی از استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ برای تبلیغات و معرفی خود به مشتریان استفاده می کنند.

چرا باید به تاکتیک‌ های بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی مجهز باشید.

تا حالا از خود پرسیده‌ اید که چرا به استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ نیاز دارید؟ ذهنیت شما نسبت به رسانه‌ های اجتماعی چیست؟ چه محتوایی در شبکه‌ های اجتماعی منتشر می‌کنید؟ با استفاده از شبکه‌ های اجتماعی چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

کدام پلتفرم اجتماعی را انتخاب کرده‌اید؟ محتوایی که به اشتراک می‌گذارید از چه نوعی است؟ از میان تصاویر، فیلم، لینک، محتوای متنی بیشتر کدام یک را به کار می‌ برید؟ چشم‌ انداز شما با این پرسش‌ ها گسترش پیدا کرده و به شما این آگاهی را می دهد که باید برای کسب‌ و کارتان ترفندهای بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی را یاد بگیرید.

مراحل تدوین استراتژی شبکه‌ های اجتماعی

در حال حاضر برای موفقیت در فضای رسانه های اجتماعی نیازمند تدوین استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ هستید.

بر طبق آمار جهانی که در آوریل ۲۰۲۲ در خصوص استفاده از شبکه‌ های اجتماعی منتشر شده است ۴٫۶۵ میلیارد کاربر رسانه‌ های اجتماعی در این کره خاکی وجود دارد. به این معنی که ۵۸٫۷ درصد از جمعیت این سیاره در رسانه‌ های اجتماعی فعالیت دارند.

این آمار کافی است تا به شما نشان دهد یک استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ باید داشته باشید.

۱- تعیین هدف

یکی از مهم‌ترین مراحل تدوین استراتژی، مشخص‌ کردن هدف است. باید از خود بپرسید دقیقا از شبکه‌ های اجتماعی چه چیزی می‌خواهید؟ اهدافی را باید انتخاب کنید که تمام خواسته‌ های شما را پوشش دهد. اصلی‌ ترین هدفی که باید به دنبال آن باشید افزایش آگاهی مشتریان از برند شما و بالا بردن سطح مشارکت آنان است.

۲- کسب اطلاعات از مخاطبان هدف

بر طبق آمار در تدوین استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ فقط ۵۵ درصد بازاریابان برای شناخت مخاطبان خود زمان صرف می‌کنند. دانستن اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند حائز اهمیت است. زیرا با محتوایی که تولید می‌ کنید آن ها را به‌ سوی خود جذب کرده و به مشتری‌ های بالقوه تبدیل می‌ کنید.

از جمله مواردی که می‌ تواند به شما در شناسایی مخاطبان هدف کمک ‌کند:

  • شناسایی پلتفرمی که کاربران بیشترین فعالیت را در آن دارند.
  • سن کاربران
  • درآمد
  • شغل کاربران

۳- رقبای خود را بشناسید

برای تدوین یک استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی قدرتمند در سال ۲۰۲۲ باید رقبای خود را رصد کنید. رقبای شما چه کسانی است؟ چگونه در شبکه‌ های اجتماعی به فعالیت می‌پردازند. شناخت رقبا و تحلیل عملکرد آنان به شما کمک می‌کند تا با یک دید بهتر اهدافتان را سر و سامان دهید.

نگاهی به استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲۴- محتوای خود را تجزیه‌ و تحلیل کنید

محتوایی که شما به اشتراک می‌ گذارید تاکتیک‌ های بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی شما را معین می‌ کند. شما باید محتوایی را انتخاب کنید که متناسب با استراتژی تان بوده و با شبکه‌ ای که به اشتراک می‌ گذارید کاملا هماهنگ باشد.

برخی از انواع محتوا را که می‌ توانید در استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ استفاده کنید در اینجا ذکر شده است.

  • ایجاد مطالب آموزشی برای مخاطبان
  • انجام چالش‌ های جذاب و فوق‌ العاده
  • برگزاری مسابقه همراه با جایزه
  • به‌ اشتراک‌ گذاری محتواهایی که داستانی هستند.

۵- انتخاب بهترین شبکه اجتماعی

بعد از تعیین نوع محتوا و مخاطبتان زمان آن است بهترین پلتفرم اجتماعی را برای انتشار محتوای خود انتخاب کنید. شبکه اجتماعی انتخابی شما باید با کسب‌ و کارتان سازگار بوده و طیف گسترده‌ تری از کاربران اجتماعی را در بر بگیرد. این مسئله یکی از مهم‌ ترین مراحل تدوین استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ است.

بیشتر بخوانید :  تاثیر تکنیک بازاریابی مجدد بر فروش بیشتر

۶- با چه سبکی با مخاطب سخن بگوییم

لحن صحبت شما با مخاطبین به نوع کار و پرسونای مشتری و مخاطبین بستگی دارد. در شبکه‌ های اجتماعی افراد با طیف‌ های شخصیتی گوناگون در فعالیت هستند که لحن کلام شما برای برقراری ارتباط با هر یک از آن ها متفاوت است. اینکه شما چه پیامی را به مخاطب انتقال می‌دهید آهنگ کلام شما را تغییر می‌دهد.

۷- استراتژی برای انتشار محتوا

داشتن یک تقویم محتوا برای استراتژی‌ بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ راهکار خوبی است. برای منتشر کردن محتوا نیازمند یک برنامه مدون هستید. در این تقویم علاوه بر زمان انتشار محتوا، باید زمانی را که برای برقراری ارتباط با مخاطب صرف می‌کنید یادداشت شود تا با یک استراتژی عالی موفقیت خود را تضمین کنید.

۸- محتوای جذاب تولید کنید

تولید محتوای جذاب شما را چندین گام در پیشبرد استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ جلوتر می‌برد. باید بدانید محتوایی که تولید می‌کنید با چه هدفی بوده و در اختیار کدام گروه از مخاطبین رسانه‌ های اجتماعی قرار می‌ گیرد. هر چه محتوای شما گیراتر و جذاب‌ تر باشد کاربران بیشتری با کسب‌ و کار شما آشنا می‌ شوند.

تاکتیک‌ های بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی که در سال ۲۰۲۲ باید از آن باخبر باشید.

استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ تغییرات بسیاری خواهد کرد. در دو سال گذشته پاندمی کرونا بر کسب‌ و کارها بسیار تاثیر گذاشته و منجر به گسترش شبکه‌ های اجتماعی شده است. پیش‌ بینی‌ های صورت‌ گرفته تا آخر سال ۲۰۲۲ حاکی از این است:

۱- صاحبان برند و کسب وکارها استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ را بر مبنای آگاهی از پلتفرم اجتماعی تدوین می کنند که کاربران به آن اشتیاق نشان می‌دهند.

برای مثال پلتفرم Tik Tok به‌ احتمال زیاد از مهم‌ترین شبکه‌ های اجتماعی برای بازاریابی خواهد بود.

نگاهی به استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲۲- بسیاری از کسب‌ و کارها تبلیغات خود را در شبکه‌ های اجتماعی کوچک انجام خواهند داد.

در سال ۲۰۲۲ مشخص شده است مشتریان، مخاطبان و کاربران از شبکه‌ های کوچک‌ تری مثل اسنپ چت، تیک تاک و پینترست برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند. این شبکه‌ ها چون از تبلیغات اشباع نشده‌ اند برای کاربران جذابیت بیشتری دارند.

۳- مشتریان شما مستقیما از شبکه‌ های اجتماعی خرید خواهند کرد.

در استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ به این نکته توجه کنید که فقط به تبلیغ در اینستاگرام تکیه نکنید بلکه کار خود را گسترش دهید. زیرا تا قبل از شروع پاندمی کرونا مردم از شبکه‌های اجتماعی صرفا بازدید کرده و خریدی انجام نمی‌ دادند. اما در حال حاضر اکثر مردم به خرید اینترنتی روی آورده‌ اند و از طریق شبکه‌ های اجتماعی محصولات و خدمات مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. پیش‌ بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ خرید آنلاین به تجارت ۸۰ میلیارد دلاری تبدیل شود.

بیشتر بخوانید :  همه آن چیزی که باید در مورد سرویس DNS بدانید!

۴- بخشی از درآمد خود را به Creator ها یا اینفلوئنسرها اختصاص دهید.

بسیاری از صاحبان مشاغل در استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ بخشی از در آمد خود را به تولیدکنندگان محتوا اختصاص داده‌ اند. بسیاری برندها در سال ۲۰۲۲ از طریق تولیدکنندگان محتوا تبلیغات خود را انجام می دهند.

۵- با هدف برای استراتژی‌ های خود هزینه کنید.

در استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ پس از محتوای تولید شده باید به نحوه نگه‌ داشتن مخاطبان اهمیت بدهید. اگر برای تبلیغ برند خود بدون هدف برنامه‌ ریزی می‌ کنید سرمایه و مخاطب خود را از دست خواهید داد. قانونی که باید در نظر داشته باشید این است که بدانید مخاطب شما چه نوع تبلیغی را می‌بیند و چه هدفی دارد.

۶- از تاکتیک صوتی استفاده کنید.

شبکه‌ های اجتماعی مثل کلاب هاوس با رشد روز افزون خود سایر شبکه‌ های اجتماعی را ترغیب کرده‌ اند تا به سمت محتوای صوتی حرکت کنند. این طرز فکر ترند شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ است تا از طریق محتوای صوتی مخاطبان بیشتری جذب کنند.

۷- مخاطب را بشناسید سپس محتوای خود را پست کنید.

در بازاریابی ترفندی به نام social listening وجود دارد که به وسیله آن مخاطبان خود را می توانید در شبکه‌های اجتماعی رصد ‌کنید. این ترفند به شما این امکان را می‌دهد درک بهتری از مخاطبان و خریداران خود داشته باشید.

کلام آخر: برای داشتن استراتژی بازاریابی شبکه‌ اجتماعی در سال ۲۰۲۲ چه اقداماتی انجام دهیم؟

  • مخاطبین فعال در شبکه های اجتماعی خود را جستجو کنید.
  • برای رسیدن به مشتریانی که مشتاق خرید از شما هستند، با پست‌ های جذاب غافلگیرشان کنید.
  • از محتوایی استفاده کنید که آگاهی مخاطبان نسبت به برند شما افزایش‌ پیدا کرده و برای آن ها سرویس‌ های پشتیبانی خوب فراهم کنید.
  • یک استراتژی صحیح به‌ عنوان پشتیبانی آنلاین از خدمات خود تهیه کنید.
  • شرایطی را فراهم آوردید تا مشتریان نسبت به محصولات شما نظر بدهند.
  • عملکردتان را دنبال کنید و استراتژی رسانه‌ های اجتماعی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *