نامک در وردپرس چیست؟

نامک در وردپرس چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

یکی از موارد مهمی که هنگام استفاده از وردپرس باید در نظر بگیرید، نامک وردپرس است. انتخاب درست نامک در سئو و خوانایی سایت سایت بسیار تاثیرگذار است. این خوانایی هم در چشم کاربر و هم در الگوریتم‌­های موتورهای جستجو مورد توجه قرار می­‌گیرد.

اما نامک وردپرس چیست؟ در این نوشته قصد داریم به این موضوع بپردازیم . در ادامه به طور کامل می‌خوانید چطور یک نامک مناسب برای نوشته‌­ها و صفحات خود در وردپرس انتخاب کنیم.

این موضوع از این جهت مهم است که قبل از انتشار مطلب باید نامک وردپرس را انتخاب کنید تا سئوی بهینه داشته باشید. انتخاب نامک باید به گونه­‌ای باشد که در صورت امکان بعد از انتشار مطلب، آن را تغییر ندهید.

در ادامه­‌ی آموزش به بررسی موارد گفته شده در بالا اشاره می­‌کنیم.

نامک وردپرس چیست؟

اما نامک وردپرس چیست؟ در حقیقت نامک وردپرس یک URL خوانا و زیبا برای نوشته‌­ها و صفحات وب­سایت شما است. به بیان بهتر، بخشی از URL وب­سایت که بعد از نام دامنه می­‌آید و بیانگر محتوای نوشته‌­ی‌ شما است.

زمانی که در ساختار پیوند یکتا، از عبارت “%postname% استفاده کنید، وردپرس برای نوشته­‌ی شما یک نامک ایجاد می‌­کند. استفاده از نامک وردپرس زمانی که عنوان نوشته بسیار طولانی است یا ممکن است بعدها عوض شود بسیار مفید است.

بعد از انتشار یک مطلب بهتر است که نامک آن تغییر نکند. در حقیقت با تغییر نامک وردپرس، محتوای شما با لینک دیگری در اینترنت نمایش داده می‌­شود. به بیان ساده‌­تر، کلیه‌­ی لینک‌­هایی که به محتوای شما در نوشته­‌ی قبلی مرتبط بودند، با تغییر نامک از بین می­‌روند.

چرا نامک در سئو تاثیرگذار است؟

وردپرس به ما امکان تغییر نامک را برای افزایش رتبه­‌ی سایت می‌­دهد. همین امر در سئوی سایت و نحوه‌­ی نمایش آن در گوگل موثر است. این نامک در نتایج گوگل برای کاربران هم نمایش داده می­‌شود.

هرقدر این نامک خواناتر باشد، کاربران تمایل بیشتری برای کلیک کردن روی مطلبِ آن دارند. این که از بین ده نتیجه­‌ای که در هر صفحه‌­ی گوگل برای کاربر نمایش داده شود، روی کدام کلیک کند بستگی به نامک هم دارد.

با توجه به موارد بالا، انتخاب مناسب نامک وردپرس در سئوی سایت بسیار مهم است. پس بهتر است در انتخاب نامک مناسب و بهینه­‌ی وردپرس توجه لازم را داشته باشید.

بعد از اینکه فهمیدیم نامک ورپرس چیست، باید ببینیم از چه کلماتی باید در نامک وردپرس استفاده کنیم.

چه کلماتی را در نامک استفاده کنیم؟

 به نظر شما چه کلماتی برای استفاده در نامک مناسب است. چطور یک نامک با ویژگی­‌هایی که در بالا اشاره شد انتخاب کنیم؟ در ادامه به برخی از این مشخصه‌­ها می‌­پردازیم.

حتما در انتخاب نامک، به جای استفاده از خط تیره، از فاصله استفاده کنید. البته این کار به صورت خودکار توسط وردپرس انجام می­ شود.

همچنین در صورتی که از نامک انگلیسی استفاده می­‌کنید، حروف کوچک را در نامک قرار دهید.

آموزش انتخاب نامک در وردپرس

بررسی کردیم که نامک وردپرس چیست. اما نیاز داریم با توجه به مطالب گفته شده به بررسی دقیق‌تر نحوه­‌ی انتخاب نامک بپردازیم.

آموزش انتخاب نامک در نوشته­‌ی وردپرس

برای انتخاب نامک در نوشته­ی وردپرس به صورت زیر عمل کنید.

هنگام ویرایش یا ایجاد یک نوشته­‌ی جدید، روی دکمه‌­ی ویرایش در زیر عنوان نوشته کلیک کنید. این دکمه در کنار پیوند یکتا قرار دارد. با کلیک روی ویرایش می‌­توانید نامک خود را ایجاد کنید.

با انتخاب نامک­‌های کوتاه و توصیفی به افزایش نرخ کلیک (CTR) سایت خود کمک می­‌کنید. این امر به این دلیل است که الگوریتم­‌های گوگل، تمایل بیشتری برای نمایش سایت‌­ها با نامک­‌های کوتاه و توصیفی دارند.

با انتشار یا بروزرسانی نوشته، نامک انتخابی وردپرس ایجاد می­‌شود.

بررسی­‌ها نشان داده کاربران روی نتایج با نامک کوتاه کلیک می­ کنند. حتی اگر دقیقا بعد از چند وب­سایت با نامک بلند نمایش داده شوند، باز هم روی نامک کوتاه کلیک می­‌کنند.

فراموش نکنید که ممکن است نامک انتخابی توسط وردپرس، ویژگی­‌های گفته شده را نداشته باشد.

آموزش انتخاب نامک در صفحه­‌ی وردپرس

همانند روش قبل، برای انتخاب نامک در صفحه­ی وردپرس روی ویرایش، در کنار URL پیوند یکتا کلیک کنید.

بعد از انتشار یا بروزرسانی، نامک انتخابی در صفحه‌­ی وردپرس ایجاد می­‌شود.

آموزش تغییر نامک دسته و برچسب در وردپرس

وردپرس به طور خودکار برای دسته­‌ها و برچسب­‌ها نامک انتخاب می­‌کند. زمانی که از ویرایشگر خود وردپرس استفاده کنید، براساس نوشته‌های شما یک نامک به آن اختصاص پیدا می­‌کند. با توجه به مطالب بالا بهتر است که خودتان این نامک را ایجاد کنید. برای این کار به صورت زیر عمل کنید:

از داشبورد اصلی به نوشته‌­ها بروید. از منوی باز شده دسته‌­بندی‌­ها (Categories) یا برچسب­‌ها (Tags) را انتخاب کنید. در پایین هر دسته‌بندی یا برچسب، دکمه­‌ی ویرایش وجود دارد. روی آن کلیک کنید.

در صفحه­‌ی نمایش داده شده، روبه‌روی نامک، می‌­توانید نامک خود را وارد کنید. با به‌روزرسانی، نامک انتخابی شما ایجاد می­‌شود.

آموزش تغییر نامک در صفحه­‌ی نویسنده وردپرس

به صورت پیش­فرض، نامک در صفحه­‌ی نویسنده، نام کاربری او است. برای تغییر نامک، از آنجایی که امکان تغییر نام کاربری در وردپرس وجود ندارد می‌­توانید از پلاگین Edit Author Slug استفاده کنید.

با نصب و فعال­سازی پلاگین، در پروفایل کاربری می­‌توانید نامک نویسنده وردپرس را تغییر دهید.

تفاوت نامک و پیوند یکتا در وردپرس

پیوندهای یکتا به منظور کمک به ساختار URL استفاده می­‌شوند که از طریق تنظیمات داشبورد وردپرس قابل دسترسی است.

نامک بعد از نام دامنه­‌ی وب­سایت شما می‌­آید. برای اینکه نامک انتخابی شما دقیقا بعد از وب­سایت نشان داده شود به طریق زیر عمل کنید:

در قسمت تنظیمات داشبورد وردپرس پیوندهای یکتا را انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات عمومی، می‌­توانید ساختار پیوند یکتا را تعیین کنید. در این ساختار عبارت %postname% را مشاهده می‌­کنید. در حقیقت وردپرس از نام نوشته برای جایگزنی آن با نامک وردپرس استفاده می­‌کند.

با انتخاب گزینه­‌ی نام نوشتهس در تنظیم ساختار پیوند یکتا، نامک وردپرس دقیقا بعد از URL سایت نمایش داده می­‌شود.

نکاتی برای انتخاب نامک وردپرس

نکات زیر را به همراه نوشته­‌های ابتدای متن رعایت کنید تا یک نامک وردپرس مناسب انتخاب کنید.

نامک را کوتاه و ساده انتخاب کنید

بهتر است از کلماتی که ایجاد سکته در جمله می­‌کنند استفاده نکنید. حروف ربط اضافه را حذف کنید. اگر نامک شما انگلیسی است، بهتر است از “a”، “the”، و “and” در انتخاب نامک استفاده نکنیم.

استفاده از نامک کوتاه چند فایده هم دارد. اول این­که ممکن است به صورت برد کرامب (Breadcrumb) نمایش داده شود. همچنین استفاده از نامک کوتاه باعث می­‌شود که URL نوشته­‌ی شما در گوشی­‌های موبایل هم به خوبی نمایش داده شود.

تمامی کلماتی که احساس می­‌کنید با حذف آن مشکلی در ارائه ­ی مفهوم نوشته ایجاد نمی‌شود را حذف کنید.

موضوع پست را در نامک قرار دهید

سعی کنید اطلاعات زیادی را داخل نامک قرار ندهید. حتما آنچه که موضوع اصلی نوشته­ی شماست در نامک لحاظ شود.

به این نکته توجه کنید که برای ساخت نامک کوتاه، کلماتی که موضوع پست را بیان می­‌کنند حذف نشوند.

 نامک وردپرس چیست؟نامک پست‌ها، کلمه کلیدی آن‌ها و موضوعات آن‌ها با یکدیگر مشابه است.

کلمه کلیدی اصلی را در نامک قرار دهید

هم‌زمان که سعی می­‌کنید نامک را کوتاه انتخاب کنید، کلمات کلیدی نوشته­‌ی خود را هم در آن قرار دهید. قراردادن کلمه کلیدی در نامک به افزایش رتبه‌­ی سایت کمک می­‌کند. علاوه بر این، کاربران با دیدن کلمه کلیدی مورد جستجو در نتایج گوگل، راحت‌­تر روی آن کلیک می­‌کنند. این امر در سئوی سایت بسیار مهم است.

از نامک تکراری دوری کنید

توجه کنید کلمه­‌ای که برای نامک وردپرس استفاده می­‌کنید، به نوشته­‌ی دیگری در سایت شما مرتبط نباشد. این کار سبب استفاده از نامک‌های تکراری می­‌شود.

هنگام بررسی نوشته­‌ی خود دقت کنید که عدد 2 در  انتهای نامک آن وجود نداشته باشد. این عدد به این معنی است که یکی دیگر از نوشته‌های شما با همین نامک در وب­سایت شما وجود دارد.

این امر در خصوص استفاده از نامک­‌های یک کلمه­‌ای بسیار مهم است. در صورت بروز چنین مشکلی، از نامک یک کلمه‌­ای استفاده نکنید.

در برخی موارد پست‌­های منتشر نشده را کنترل کنید که شامل نامک انتخابی شما نباشد.

زباله­‌دان را خالی کنید تا اگر پستی را پاک کرده‌­اید و نامک آن با پست جدید یکسان است حذف شود.

بعد از انتشار پست، نامک را تغییر ندهید

اگر نامک خود را بعد از انتشار یک متن تغییر دهید، کلیه­‌ی کاربرانی که قبلا به آن لینک دسترسی داشتند با مشکل مواجه می‌­شوند. با تغییر نامک، URL پست خود را تغییر داده­‌اید و در نتیجه بازدیدهای حاصل از این پست را از دست می‌­دهید.

در این موارد بهتر است که از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

در مواردی وردپرس به طور خودکار عمل ریدایرکت را انجام می­‌دهد. در برخی موارد مانند تغییر نامک برچسب‌­ها و دسته‌­بندی­‌ها، ریدایرکت توسط وردپرس انجام نمی‌­شود. در نتیجه بهتر است قبل از انتشار پست، نامک مناسب را انتخاب کنیم.