موتور جستجوی یاندکس در ایران رفع فیلتر شد

موتور جستجوی یاندکس در ایران رفع فیلتر شد
زمان تقریبی مطالعه : < 1 دقیقه

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده موتور جستجوی روسی Yandex که قبلاً در ایران فیلتر بود، به تازگی رفع فیلتر شده و در دسترس مردم قرار گرفته است.

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از خبرگزاری‌های داخلی اسکرین‌شاتی از نتایج جستجوی تصاویر کلمه Iran را در موتور جستجوی گوگل و یاندکس را منتشر کرده بود. این امر واکنش آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات را در پی داشته است.

وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود به بررسی این موضوع پرداخته و اعلام کرده که موتور جستجوی یاندکس پیش از این در ایران فیلتر بوده و اکنون رفع فیلتر شده است.

آذری جهرمی در ادامه به بررسی علت تفاوت نتایج جستجو در این دو موتور جستجو پرداخته است. بر اساس ادعای وی اختلاف نتایج جستجو به میزان استفاده کاربران از یک موتور جستجو بر می‌گردد و اگر موتور جستجوی یاندکس هم مورد اقبال کاربران ایرانی قرار بگیرد، نتایج جستجو یکسان خواهد بود.

یاندکس یک شرکت روسی است که بیشترین شهرت خود را با موتور جست‌وجویی با همین نام به دست آورده است. این موتور ابتدا با آدرس yandex.ru تنها در کشور روسیه در دسترس بود،‌ اما اکنون نسخه جهانی و انگلیسی زبان این موتور جستجو را می‌توان با مراجعه به آدرس yandex.com مشاهده کرد.

یاندکس بزرگترین موتور جست‌وجوگر روسیه بوده و بر اساس آمار منتشر شده به سهم ۴۸.۷۹ درصدی از بازار این کشور دست یافته که باعث می‌شود نسبت به گوگل برتری داشته باشد.

یاندکس عملکردی بسیار شبیه به دیگر موتورهای جست‌وجوی محبوب دارد. اما نکته جالب این است که اگر از نتایج جستجوی یاندکس راضی نباشید، چند دکمه در پایین صفحه تعبیه شده که شما را به صفحه جستجوی همان عبارت در گوگل و بینگ هدایت می‌کنند.