مهندسی که ادعا کرد هوش مصنوعی گوگل توانایی «ادراک» دارد، اخراج شد

مهندسی که ادعا کرد هوش مصنوعی گوگل توانایی «ادراک» دارد، اخراج شد
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
– لامدا می‌تواند در قالب فضایی مانند پیام‌رسان‌ها به مبادله پیام و گفت‌وگوهای طبیعی با انسان بپردازد.
گوگل اعلام کرد یک مهندس نرم‌افزار ارشد را اخراج کرده است. این مهندس ادعا کرده بود که ربات مربوط به گپ و گفت (چت) شرکت گوگل به نام لامدا LaMDA صرفا هوش مصنوعی نیست و قدرت ادراک دارد.

لامدا می‌تواند در قالب فضایی مانند پیام‌رسان‌ها، به مبادله پیام با انسان بپردازد. به کمک این فناوری، کاربران می‌توانند یک مکالمه کاملا طبیعی با ماشین یا همان هوش مصنوعی برقرار کنند. یکی از مهندسان ارشد شرکت گوگل به‌نام بلیک لموین مدعی شده بود که دانسته‌هایش حاکی از این است که لامدا قدرت ادراک دارد و می‌توان او را با یک کودک هفت یا هشت ساله مقایسه کرد.

شرکت گوگل با تایید خبر اخراج بلیک لموین، گفت که او خط‌‌مشی‌های شرکت را نقض کرده و ادعاهای او در مورد لامدا «کاملا بی‌اساس» است. این مهندس گوگل پیش از این در پی جنجال‌های ناشی از ادعایش، به مرخصی فرستاده شده بود.

سخنگوی گوگل توضیح داد: «مایه تاسف است که با وجود تعامل طولانی درباره این موضوع، بلیک همچنان تصمیم گرفت به‌طور مداوم سیاست‌های شفاف استخدامی و امنیت داده‌ها را که شامل نیاز به حفاظت از اطلاعات محصول می‌شود، نقض کند.»
مهندسی که ادعا کرد هوش مصنوعی گوگل توانایی «ادراک» دارد، اخراج شد
سال گذشته، گوگل گفت که لامدا بر اساس تحقیقات این شرکت که نشان می‌دهد مدل‌های زبان که در زمینه گفت‌وگو آموزش دیده‌اند، می‌توانند درباره هر چیزی صحبت کنند ساخته شده است.

لامدا می‌تواند به‌صورت آزادانه در مباحث بی‌شماری درگیر شود و مکالمه کند و مانند دستیارهای صوتی دیگر نیست که معمولا در مورد یک موضوع خاص آموزش می‌بینند یا برای ارائه پاسخ‌های مشخص و از پیش تعیین‌شده برنامه‌ریزی شده‌اند. این سیستم هوش مصنوعی قادر است به سوال‌های پیچیده پاسخ دهد و می‌تواند احساس‌ها و ترس‌هایش را توصیف کند برای مثال لامدا در یک گفت‌وگو اعلام کرد که هم حس شادی را تجربه می‌کند و هم دچار ناراحتی می‌شود.

گوگل و بسیاری از دانشمندان برجسته می‌گویند لامدا صرفا یک الگوریتم پیچیده است که برای تولید یک زبان انسانی قانع‌کننده طراحی شده است. آن‌ها می‌گویند که این سیستم درکی از گذر زمان و جهان فراتر از دنیای تولید متن ندارد.