مقایسه و تفاوت گواهینامه SSL رایگان با غیر رایگان

مقایسه و تفاوت گواهینامه SSL رایگان با غیر رایگان
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه

ویژگی‌های گواهینامه اس اس ال (SSL)

🔷 یکی از مواردی مهم علامت قفل سبز رنگ  است که در کنار پروتکل HTTPS قرار دارد. این به آن معناست که وبسایت وارد شده امن و گواهینامه اس اس ال آن فعال است.

🔷 در زندگی امروزه، افراد، بسیاری از کارهای روزانه خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. مانند: “خرید و پرداخت، رفت و آمد و بسیاری از کارهای روتین”. به همین دلیل هیچ کس دوست ندارد که اطلاعات شخصی مانند: ایمیل‌ها و رمز حساب بانکی و … به دست افراد سودجو بیفتد. به همین دلیل، وجود گواهینامه اس اس ال، مشکل اعتماد کاربرانتان را برای شما حل می‌کند.

🔷 HTTPS از دسترسی هکرها به اطلاعات شما جلوگیری کرده و امنیت سایت شما را تضمین می‌کند. بنابراین هیچ کس اجازه سرقت و سوء استفاده از اطلاعات شما را نخواهد داشت.

🔷 از HTTPS برای رمزنگاری پروتکل‌های غیر امن مانند HTTP ،POP3،IMAP و … استفاده می‌شود.

🔷 اگر صاحب یک وب سایت شخصی هستید که امنیت اطلاعات کاربران برای شما اولویت بالایی ندارد می‌توانید از گواهینامه اس اس ال (SSL) رایگان یعنی HTTPS استفاده کنید. اما اگر صاحب شرکتی هستید که رشد و پیشرفت کرده و همچنین وب‌سایتی دارید که کاربران زیادی از آن بازدید می‌کنند و اطلاعاتشان را در سایت شما ثبت می‌کنند، باید بگوییم که به فکر تهیه گواهینامه اس اس ال (SSL) غیر رایگان یعنی معتبر تر و رسمی مثل گواهینامه سرتوم باشید.

دو روش برای انتخاب گواهینامه SSL

می‌توانید از دو روش، گواهینامه اس اس ال را دریافت و فعال کنید :

  • از ارائه دهندگان مطمئن و معتبر، مثل نت افراز گواهی‌نامه اس اس ال SSL را خریداری و برای وبسایت خود به صورت رایگان فعال کنید.
  • استفاده از گواهینامه های رایگان Let’s Encrypt، که در نت افراز در تمامی سرویس های هاست ارائه می‌گردد.

برخی از تفاوت های گواهینامه SSL رایگان با غیر رایگان

🔶 یکی از تفاوت‌های مهم این دو گواهینامه مدت زمان استفاده و فعال بودن آن بر روی وبسایت شما است.
گواهی نامه SSL  غیر رایگان به صورت سالانه صادر می‌شود. اما معمولا گواهینامه‌های رایگان از ۳۰ تا ۹۰ روز اعتبار دارند.

🔶 ازجمله مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، اعتبارسنجی گواهینامه SSL غیررایگان است. اخیرا در برخی مرورگرها، گواهینامه‌های SSL رایگان به صورت ناامن شناخته می‌شوند. بنابراین وب‌سایت برای کاربران ناامن شناخته شده و از ورود آن‌ها جلوگیری می‌کند. گواهینامه SSL غیررایگان در تمامی سیستم عامل‌ها و مرورگرها به صورت امن شناخته می‌شود.

🔶 در سالیان اخیر، خطاها و مشکلاتی از سمت گواهینامه Let’s Encrypt گزارش شده است. (مانند این خبر) که البته پس از مدتی رفع شده است. اما بالاخره به دلیل رایگان بودن و عدم پشتیبانی گواهینامه SSL رایگان Let’s Encrypt، نمی‌توان بر این شرکت به دلیل وجود مشکلات خرده گرفت!

🔶 گواهی نامه اس اس ال HTTPS علاوه بر اینکه به امنیت سایت شما کمک بسیاری کرده، بر روی سئو سایت هم تاثیر گذار است. چون گوگل به این نوع گواهینامه اهمیت داده و همچنین رتبه بهتری به شما خواهد داد.

مقایسه و تفاوت گواهینامه SSL رایگان با غیر رایگان

مقایسه گواهینامه ssl رایگان با غیر رایگان:

  • گارانتی
  • پشتیبانی
  • مدت زمان  فعال بودن
 گارانتی وب سایت شما نقش بسیار بالایی در حفظ امنیت آن دارد. در واقع اس اس ال های پولی، وب سایت شما را گارانتی می‌کنند تا در صورت هر گونه مشکل امنیتی از طرف اس اس ال صادر شده، بتوانید خسارت آن را دریافت کنید. اما این امکان فقط برای اس اس ال های پولی است و اس اس ال های رایگان چنین امکانی ندارند. اگر هم مشکلی برای وبسایت شما به وجود بیاید هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.

مشکل خطای گواهی امنیتی (security error) در SSL رایگان

به دلیل منقضی شدن یکی از روت‌های شرکت Let’s Encrypt، این گواهینامه در برخی موارد در نسخه‌های قدیمی:

  • سیستم عامل اندروید (مرورگر کروم، اندروید و اینستاگرام)
  • ویندوز (قبل از 8)
  • مرورگرهای کروم
  • سیستم عامل ios
  • و دیگر سیستم عامل‌های قدیمی

پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین با خطاهایی مانند:

  • The Connection Is Not Private
  • گواهی امنیتی این سایت مشکلاتی دارد
  • Security Error – There are problems with the security certificate for this site
  • اتصال شما خصوصی نیست

مواجه خواهید شد. این خطاها بیشتر در مرورگرهای کروم، پیشفرض اندروید، اینستاگرام و … قابل مشاهده است.

مقایسه و تفاوت گواهینامه SSL رایگان با غیر رایگان

برای رفع این مشکل، لازم است تا ابتدا به پشتیبانی نت افراز تیکت بزنید تا مشکل شما بررسی شود. اگر پس از بررسی این مشکل رفع نشد، لازم است تا نسبت به نصب گواهینامه SSL غیر رایگان اقدام کنید.

نکات مهم درباره اس اس ال های رایگان و غیر رایگان :

  • از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که اس اس ال های رایگان روی همه مرورگرها نمایش داده نمی‌شود و از ورود کاربران جلوگیری می‌کند. اما SSL های پولی با 99.9% مرورگرها هم‌خوانی دارد.
  • در رابطه با گواهینامه‌های اس اس ال رایگان هم این مشکل ممکن است پیش بیاید که ربات‌های تلگرامی با گواهینامه های (SSL) رایگان مشکل داشته و سایت شما را معتبر ندانسته و در نتیجه اجرا نخواهد شد.
  • به این نکته هم توجه کنید که تفاوت قیمت هایی که در اس اس ال ها مشاهده می کنید به دلیل تفاوت در شرکت ها و اعتبار آنها می باشد. به همین دلیل مبالغ گارانتی متفاوتی هم در این مورد وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *