مدارک و شرایط لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه

نحوه دریافت مجوز برای کسب و کار اینترنتی

این روز‌ها بیشترین چیزی که در بین عموم مردم طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است، کسب و کار‌های اینترنتی می‌باشند. این افراد به دلیل بستر مناسبی که برای مردم فراهم کرده اند باعث راحتی در خرید یا دریافت خدمات شده اند.
مدارک و شرایط لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

به خصوص در این روز‌ها بخاطر شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، افراد ترجیح می‌دهند که اغلب خرید‌های خود را به صورت مجازی انجام دهند. همچنین با توجه به سهولت دسترسی به اینترنت، اکثر فعالیت‌های تجاری، ترجیح می‌دهند محصولات و خدمات خود را از طریق فضای مجازی و اپلیکیشن‌های موبایل معرفی و ارائه نمایند.

به همین دلیل امروزه کسب و کار‌های اینترنتی زیادی مشغول به فعالیت می‌باشند. بخاطر اینکه اینترنت فضای نسبتا جدیدی به خصوص در کشور ما می‌باشد، کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده‌ها در این فضا به راحتی انجام می‌شود؛ بنابراین می‌بایست اقداماتی به منظور ساماندهی این کسب و کار‌ها در نظر گرفته شود تا هرچه کمتر کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده‌ها انجام شود. در ادامه این مطلب کلیه اطلاعات لازم جهت صدور مجوز کسب و کار اینترنتی را شرح می‌دهیم.

انواع مجوز برای کسب و کار اینترنتی

در قدم اول شما باید بدانید که برای چه کسب و کاری چه مجوز‌هایی لازم است. با توجه به این نکته که شما فروشنده یک محصول هستید یا تولید کننده، یا اینکه شما قصد بازاریابی محصول در فضای مجازی را دارید باید نسبت به دریافت مجوز مورد نیاز خود اقدام نمایید.

در حوزه کسب و کار‌های آنلاین دو دسته مجوز مورد نیاز می‌باشند:

دسته اول مجوز‌های عمومی یا همان نماد اعتماد
دسته دوم مجوز‌های اختصاصی هر صنف است.

مجوز‌های عمومی کسب و کار در اینترنت

این مجوز‌ها برای کلیه کسب و کار‌های آنلاین عمومیت دارد و می‌بایست با توجه به نوع کاربری سایت این نماد دریافت شود. نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب و کار از جمله این مجوز‌ها هستند. نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می‌شود. طبق قوانین این مرکز دریافت این نماد فقط برای سایت‌هایی است که در آن‌ها فرایند فروش کالا یا خدمات انجام می‌شود.

به طور کلی همه فروشگاه‌های اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نمایند.

مدارک و شرایط لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتیمجوز‌های اختصاصی کسب و کار اینترنتی

این مجوز‌ها شامل همان گروه صنفی موردنظر می‌باشد. به طور مثال به منظور فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد نیاز است و جهت محصولات مربوط به سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان نیاز دارید.

به طور کلی هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه را دارد. نکته قابل توجه در این مورد این است که سایت‌های شرکتی و شخصی نیاز به اخذ پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

مدارک مورد نیاز برای کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
تصویر روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات
کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
کپی مدرک تحصیلی مدیرعامل
کپی کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
کپی اساسنامه
کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی
کپی لیست بیمه
ارائه تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
کپی لوگو و گواهی ثبت

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای برای فروشگاه اینترنتی

این مجوز یکی دیگر از مجوز‌های لازم برای فروشگاه اینترنتی است. همه شرکت‌ها قبل از شروع فعالیت‌های طراحی، تولید، راه‌اندازی، توسعه، مشاوره، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم افزاری، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و نمونه‌های شبیه آن‌ها لازم است بعد از ثبت شرکت طبق قانون تجارت، به نظام صنفی استان خود مراجعه کنند و مجوز فعالیت خود را اخذ نمایند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب

آن دسته از کسب و کار‌هایی که دارای نماد می‌باشند، ملزم به رعایت مقررات مندرج در نماد هستند. این کسب و کار‌ها باید مدارکی برای دریافت پروانه کسب داشته باشند.

این مدارک عبارتند از:

نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
ارائه گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
ارائه گواهی شرکت در دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
دریافت و ارائه تأییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
ارائه کپی کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و ارائه گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
ارائه کپی کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل معافیت دائم و معافیت پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن
ارائه پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط با کسب و کار یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف
ارائه مصوبه هیأت مدیره جهت صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء طبق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی

پروانه کسب و کار اینترنتی

پروانه کسب و کار اینترنتی از مهم‌ترین مجوز‌های لازم جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌باشد. پروانه یا مجوز صنفی، مجوزی است که می‌بایست از صنف حوزه فعالیت مربوطه دریافت شود.

در صورتی که در حوزه فعالیت شما صنف خاصی وجود نداشته باشد باید مجوز خود را از اتحادیه کسب و کار‌های مجازی اخذ نمایید.

به طور مثال کسب و کار اینترنتی که در حوزه فروش مواد غذایی فعالیت دارد، در صورتی که تولیدکننده محصول و یا مواد غذایی باشد، نیازی به دریافت مجوز نیست و فقط باید مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تولید محصول خود دریافت کنند.

به این معنی که سایت اینترنتی مجوز نمی‌گیرد بلکه کسب و کار موردنظر در گرو داشتن مجوز است. به طور کلی هر محصولی که شما قصد فعالیت روی آن در فضای مجازی دارید می‌بایست مجوز لازم را از مراکز ذیصلاح دریافت نمایید.

مراحل لازم جهت دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار مجازی (بر طبق چک لیست‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی)
ثبت تقاضا توسط متقاضی در سامانه اینماد
ارجاع تقاضای کسب و کار مشمول قانون نظام صنفی به سامانه اصناف بعد از ارزیابی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
بارگذاری مدارک درج شده در ماده ۴ این آیین نامه (مدارک ذکر شده در بالا) در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه بعد از قبول تقاضا
تکمیل پرونده توسط اتحادیه (مطابق ماده ۴این آیین نامه)
صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی بعد از تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آن ظرف پانزده روز و ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد

مجوز ساماندهی برای فروشگاه اینترنتی

مجوز ساماندهی یکی دیگر از مجوز‌های لازم برای فروشگاه اینترنتی است. سایت ساماندهی، به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وابسته می‌باشد. این مرکز خود از توابع وزارت فرهنگ و ارشاد به شمار می‌رود. وظیفه این سامانه جمع آوری اطلاعات مدیران تمام سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی است.