لیزر قدرتمندی که هوا را خالکوبی می‌کند

لیزر قدرتمندی که هوا را خالکوبی می‌کند
زمان تقریبی مطالعه : < 1 دقیقه
 این فناوری در همه‌جا از تصویربرداری مغز تا رایانش کوانتومی کاربرد دارد.
محققان چینی لیزری بسیار قوی اختراع کرده‌اند که می‌تواند با سوزاندن هوا، روی آن الگوهایی ترسیم کند.

این گروه که در ووهان فعالیت می‌کند، با ترسیم حروف چینی در هوا که از هر زاویه‌ای رویت‌پذیرند و می‌توان آن‌ها را به صورت فیزیکی لمس کرد، این لیزر را به نمایش گذاشت.

این لیزر با حذف الکترون‌های مولکول‌های هوا با استفاده از پالس‌های لیزری فوق‌العاده کوتاه و تبدیل آن‌ها به نور کار می‌کند. این محققان امیدوارند این فناوری را در زمینه‌های مختلف از تصویربرداری مغز گرفته تا رایانش کوانتومی به کار ببرند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، چائو شیانگدونگ محقق ارشد آزمایشگاه لیزر فوق سریع هونگتو واقع در قطب نورشناسی ووهان، در مصاحبه با «ساینس اند تکنولوژی دیلی» (Science and Technology Daily) گفت: «با این وسیله کاملا جدید می‌توانیم بدون کاغذ و مرکب در هوا نقش بزنیم.»

«این نمایشگر حاصل تجمیع بیش از یک دهه تحقیقات ما است.»

این نمایشگرها با استفاده از پالس‌هایی خلق شده‌اند که فقط چند فمتوثانیه دوام دارند که معادل یک کوادریلیون یا یک میلیونیوم یک میلیاردیوم ثانیه است؛ اما برای ارسال آن یک میلیون مگاوات توان لازم است.

برای تبدیل هوا به نور حدود یک تریلیون وات بر سانتی‌متر مربع چگالی انرژی لازم است.

رونمایی از این لیزر تنها چند هفته پس از بازدید شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، از شرکت‌های لیزر ووهان در چارچوب طرح‌های تقویت بخش‌های فناوری پیشرفته در این کشور انجام گرفت.

رئیس‌جمهوری شی طی این سفر توسعه چنین فناوری‌هایی را دارای «فوریت بسیار» توصیف کرد و بر ضرورت خوداتکایی در حوزه علم و فناوری تاکید کرد.