فضای ابری چیست؟

فضای ابری چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

همه ما می دانیم که برای ذخیره کردن شماره تماس در مخاطبین تلفن همراه خود نیازمند یک فضای ذخیره سازی در آن هستیم و برای اینکه بتوانید اطلاعات و فایل های خود را به راحتی ذخیره کنید نیازمند یک فضای ذخیره سازی یا همان Storage هستید. نوار کاست های مغناطیسی را اگر به خاطر آورید که برای ضبط صدا و آهنگ خیلی مورد استفاده قرار می گرفتند، نمونه ای اولیه از فضای ذخیره سازی بودند. و می توان نمونه مشابه دیگرش یعنی فلاپی دیسک، سی دی، دی وی دی، فلش مموری و مموری کارت را نیز نام برد.

سیستم ذخیره سازی ابری را می توان یک فناوری جدید دانست که به شما اجازه می دهد تا فایل های خود را برخلاف آن چیزی که تا به امروز بوده است، در فضایی غیر فیزیکی با معماری جدید ذخیره سازی کنید. پس می توان فضای ابری را به فضایی تلقی کرد که در اینترنت مثل یک هارد درایو روی کامپیوتر است و می توان از آن برای ذخیره کردن اطلاعات دیجیتالی خود از آن استفاده کرد.

چرا فضای ابری؟

از آنجایی که فضای ذخیره سازی فیزیکی ممکن است صدمه ببینید یا خراب شود یا به سرقت برود، ایده فضای ابری یک گزینه مناسب جایگزین به حساب می آید. البته این نکته را هم باید توجه داشت که استفاده از فضای ابری به معنی این نیست که اطلاعات روی هوا هستند! بلکه ذخیره سازی آن ها روی سخت افزار و هاردهای پرسرعت انجام می شود اما نحوه معماری آن با سرورها و هاست های معمولی که در حال حاضر وجود دارند فرق می کند.

مسئولیت تمام داده هایی که در فضای ابری ذخیره سازی می کنید، بر عهده خدمات دهنده بوده. و شرکت ارائه دهنده فضای ابری، وظیفه میزبانی و تامین امنیت و همچنین حفظ و نگه داری را دارد که در هر زمان می توانید به داده های خود در هرجای کره ی زمین داشته باشید.

انواع و اقسام فضای ابری چیست؟

مشاغل و افراد در موقعیت های مختلف، نیازمند ذخیره سازی فایل ها و اطلاعات هستند، مثلا یک دانشجوی پزشکی نیاز دارد تا فایل های تحقیقات خود را ذخیره کرده و هر از گاهی برای مطالعه به آن ها رجوع پیدا کند. یک عکاس ممکن است تا بخواهد عکس هایی را بگیرد که برای استفاده های آتی در جایی ذخیره کند. یا حتی یک بانک در استفاده از فضای ذخیره سازی ممکن است بخواهد تا سوابق مشتریان و کارکنان، داده های مربوط به تراکنش های مالی و تراکنش های روزانه را نیز ذخیره و سپس فراخوانی کند.

همین نیازهای مختلف افراد و کسب و کارهای گوناگون، سبب شده تا انواع مختلفی از فضاهای ابری را داشته باشیم. بطور کلی، ۳ نوع فضای ابری به شرح زیر وجود دارد:

فضای ابری عمومی یا Public

فضای ابری عمومی، معمول‌ترین نوع فضای ابری است. مالکیت و مدیریت تمام سرورهایی که داده‌ها روی آن‌ها ذخیره می‌‍شوند، با شخص سومی که ارائه‌دهنده خدمات فضای ابری باشد، است. به این معنی که داده‌های افراد در محل شرکت ارائه‌دهنده قرار دارد و شما به عنوان مشتری، هیچ کنترلی بر زیرساخت‌های ذخیره‌سازی ندارید.

فایل‌های ذخیره شده در یک فضای ابری عمومی، می‌تواند در دسترس هر کسی در هر جایی از دنیا قرار بگیرد. اگر تا به حال در نتفلیکس فیلمی تماشا کرده باشید، از یکی از فضاهای ابری عمومی استفاده کرده‌اید.

فضای ابری خصوصی یا Private

فضای ابری خصوصی را می توان نوعی دیگر از فضای ابری دانست که در دسترس عموم قرار ندارد. و فقط یک نفر یا یک یا یک گروه مشخص می توانند به آن دسترسی داشته باشند. فضای ابری خصوصی را به عنوان فضای ابری داخلی هم شناسایی می شود و زیر ساخت آن در محل کار مشتری بوده یا با استفاده از یک دسترسی سطح بالا مثل نام کاربری و رمز عبور دردسترس است.

تفاوت اصلی این فضا را با فضای عمومی می توان به قابلیت از طریق اینترنت اشاره کرد، درحالی که دسترسی به فضای ابری خصوصی تنها از طریق فایروال امکان پذیر می باشد. شرکت ها برای محافظت از شبکه خود باید از دیوار آتش یا همان فایروال استفاده کنند که به کاربر اجازه می دهد به اینترنت دسترسی داشته و جلوی دسترسی هکرها و افراد ناشناس را بگیرد.

فضای ابری هیبریدی یا Hybrid

فضای ابری هیبریدی با ترکیبی از فضای ابری عمومی و خصوصی تشکیل شده و به عبارت دیگر، فضای ابری هیبریدی را می توان نسبت به سایر فضاها، با قابلیت های برتری مثل امنیت را نیز داراست.

شرایطی را در نظر داشته باشید که یک شرکت نیاز دارد تا از انواع مختلفی از داده ذخیره کرده و فضای ابری هیبریدی دقیقا رفع نیاز اینجور شرکت و موسسات نیز هست. مثلا بانک ها می توانند اطلاعات مشتریان خود را ذخیره کرده و مشتریان نیز از طریق همین فضا به آن دسترسی داشته باشند.

روش های ذخیره سازی در فضای ابری چیست؟

برای ذخیره کردن اطلاعات در فضای ابری می توان به ۳ روش مجزا عمل کرد:

حالت اول: File Storage

در این مدل ذخیره‌سازی، درست مثل چیزی که در کامپیوترها می‌بینیم، داده‌ها در قالب فایل‌ها و فولدرهای سلسله‌مراتبی طبقه‌بندی می‌شوند. یعنی، فایل‌ها با هر فرمتی که دارند، در یکسری فولدر قرار می‌گیرند و فولدرها هم در دایرکتوری‌های اصلی و فرعی مرتب می‌شوند. به این ترتیب، وقتی به یک فایل نیاز پیدا کنید، تنها کافی است تا مسیر آن را بلد باشید و بدانید از کدام دایرکتوری اصلی به دایرکتوری فرعی بروید و در چه فولدری به دنبال فایل مورد نظر خود بگردید.

حالت دوم: Block Storage

در روش ذخیره‌سازی بلوکی، داده‌ها در حجم‌های بالایی که هر کدام یک “بلوک” نامیده می‌شود، دسته‌بندی می‌شوند. هر بلوک یک هارد درایو جداگانه محسوب می‌شود. ارائه‌ دهندگان خدمات فضای ابری، از بلوک‌ها برای جداسازی مقادیر عظیمی از داده‌ها از یکدیگر استفاده می‌کنند. این نوع از ذخیره‌سازی، به واسطه تاخیر کمی که در برقراری ارتباط بین خدمات گیرنده و سیستم دارد، برای ذخیره فایل‌های حجیم مناسب‌تر است.

حالت سوم: Object Storage

نوعی روش ذخیره‌سازی داده‌ها است که برای مدیریت مقدار زیادی از داده‌های نامرتب و درهم و برهم به کار می‌رود که سازماندهی آن‌ها سخت یا غیرممکن است. به عبارت دیگر، بجای اینکه داده‌ها در فولدر یا بلاک نگهداری شوند، در قالب واحدهای مجزایی همه در یکجا نگهداری می‌ شوند.

آیا می توان به امنیت فضای ابری اعتماد کرد؟

برای تامین امنیت داده ها، اولین کار دفاعی که باید در هر فضای ابری انجام داد، سیستم رمزگذاری یا همان Encryption است که سیستم های رمزگذاری اصولا الگوریتم های پیچیده ای برای مخفی کردن اطلاعات کاربران از هکرها و افراد ناشناس دارند. برای اینکه هکرها بتوانند به اطلاعات محافظت شده شما دسترسی پیدا کنند باید رمز سخت این الگوریتم ها را بشکنند.

البته باید این موضوع را گفت که رمزگذاری ۱۰۰% غیرقابل نفوذ است و اما شکستن رمز آن ها نیاز به قدرت فکر بالا و کامپیوترهایی با قدرت پردازشی بالایی دارد که نرم افزارهای مخصوص به خودش را می خواهد و زمان زیادی می برد. اگر بخواهیم بدترین حالت ممکن را در نظر گرفته باشیم، هیچ کجا برای نگه داری اطلاعات در فضای اینترنت مطمئن نیست! اما اگر بخواهیم اطلاعات خود را در این فضا به اشتراک بگذاریم نیازمند یکسری رمزگذاری های سرتاسری هستیم.

فضای ابری چیست؟آشنایی با فضای ابری های معروف

حال که با کاربرد فضای ابری بیشتر آشنا شده اید، در ادامه می خواهیم به بررسی بهترین فضای ابری های معروف بپردازیم که در سطح اینترنت درحال فعالیت هستند و می توانید به صورت فضای ابری هیبریدی یا عمومی از آنها استفاده کنید. لازم به ذکر است که کلیک اول تنها به معرفی آنها می پردازد و استفاده از آن ها به عهده کاربران عزیز می باشد.

بیشتر بخوانید :  پایش شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

۱- فضای ابری گوگل یا گوگل درایو (Google Drive)

گوگل درایو یکی از بهترین و مورد اعتماد ترین فضای ابری رایگان در سراسر دنیاست که توسط شرکت گوگل راه اندازی شده است. امکان استفاده از گوگل درایو تنها برای کاربرانی قابل دسترس است که به حساب کاربری جیمیل خود دسترسی داشته باشند. گوگل درایو مجموعه ای از ابزارهای اداری برای خود دارد که می توانید به صورت آنلاین از آن ها استفاده کنید. این ابزارها که در اکثر مواقع میتواند نیازهای کاربران را حل کند، یک راه مفید برای به اشتراک گذاشتن فایل به صورت خصوصی در اینترنت نیز به حساب می آید.

این ابزارها شامل:

  1. ابزار گوگل شیت (برنامه ای مشابه مایکروسافت اکسل)
  2. برنامه گوگل داک (برنامه ای مشابه مایکروسافت ورد)
  3. اپلیکیشن گوگل اسلایدز (برنامه های مشابه مایکروسافت پاورپوینت)

۲- فضای ابری مایکروسافت وان درایو (Microsoft OneDrive)

وان درایو بعد از گوگل درایو، دومین گزینه رایگان در فضای اینترنت است که می توانید از آن استفاده کنید. مایکروسافت که شرکت سازنده ویندوز به حساب می آید، این فضای ابری را در اختیار کاربران برای استفاده قرار داده است. تا بتوانید از فضای امن آن استفاده کنید. مایکروسافت نیز مثل گوگل، نرم افزارهای آنلاین برای استفاده کاربران دارد. و جالب است بدانید که برنامه های ورد، پاورپوینت و اکسل با ساختن یک اکانت کاربری در سایت مایکروسافت قابل دسترس است.

۳- فضای ابری دراپ باکس (Dropbox)

دراپ باکس بعد از گوگل درایو و مایکروسافت وان درایو از بهترین فضای ابری در اینترنت به حساب می آید که در همان ابتدا ۲ گیگابایت فضای در اختیار کاربران قرار می دهد و برای استفاده بیشتر میتوانید فضای آن را با خرید اشتراک استفاده کنید. شما می توانید از دراپ باکس در هر پلتفرمی اعم از گوشی، تبلت و لپتاپ به خوبی استفاده کنید. و فایل های خود را با خیال راحت روی این فضای ابری رایگان به اشتراک بگذارید.

یکی از ویژگی های بسیار خوب دراپ باکس این است که می توانید در حالت آفلاین به فایل هایی که قبلا آنلاین بوده اید و با دسترسی که ایجاد کرده اید، آن ها را مشاهده کرده و از آن ها استفاده کنید. این ویژگی کمک می کند تا کاربران بدون دغدغه به فایل های خود حتی زمانی که اینترنت وجود ندارد هم دسترسی داشته و استفاده کنند.