عملکرد گوگل زیر ذره‌بین ناظر رقابت آفریقای جنوبی

عملکرد گوگل زیر ذره‌بین ناظر رقابت آفریقای جنوبی
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

نهاد ناظر حوزه رقابت در آفریقای جنوبی، شیوه‌های تبلیغاتی شرکت گوگل را مخدوش کننده رقابت آزاد در بازار ارزیابی کرد.

کمیسیون رقابت آفریقای جنوبی که بیش از یک سال است، بررسی عملکرد بازارهای آنلاین را آغاز کرده است، به این نتیجه رسیده است که سرویس جستجوی غیررایگان گوگل، رقابت را مخدوش می‌کند و عملکرد این سرویس را به یک انحصار تمام عیار در جستجوی عمومی، تبدیل می‌کند.

دولت‌ها در سراسر جهان در حال تقویت مقررات، جهت مقابله با انحصار غول‌های فناوری ایالات متحده هستند. شرکت‌های یاد شده، در طول همه‌گیری کووید -۱۹ قدرتمندتر از گذشته شده‌اند. تحقیقات متعددی در سطح جهانی در مورد موقعیت شرکت‌های یاد شده در بازارهای جهانی از جمله در ایالات متحده و اتحادیه اروپا صورت پذیرفته است.

ناظر رقابت آفریقای جنوبی، اخیراً، در بیانیه‌ای اعلام کرد که رواج سرویس جستجوی غیر رایگان گوگل در بالای صفحه نتایج جستجو، بدون شناسه‌های کافی، درآمد حاصل از جذب مشتری پلتفرم‌ها را افزایش می‌دهد و در نهایت به نفع پلتفرم‌های بزرگ و جهانی است.

سخنگوی گوگل در پاسخی ایمیلی به بیانیه یاد شده، اعلام کرد که گوگل این گزارش را بررسی خواهد کرد و برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده، با کمیسیون همکاری می‌کند. سخنگوی یاد شده، افزود: «شدت رقابتی که گوگل با آن روبه‌رو است، همیشه در حال افزایش است. راه‌های بیشتری از هر زمان دیگری وجود دارد که مردم می‌توانند از طریق اطلاعات آن‌ها، سایت‌های تخصصی برای سفر و خرید و دیگر خدمات را پیدا کنند.»

سازمان دیده‌بان رقابت آفریقای جنوبی، تا زمان قطعی شدن نتیجه تحقیقات، تاکید کرد که نتایج تبلیغاتی گوگل به طور برجسته و به صورت مشخص، به عنوان تبلیغات برچسب گذاری شوند تا برای مصرف کنندگان واضح‌تر باشد و بالای صفحه‌ی جستجو محل قرار گیری نتایج ارگانیک و طبیعی جستجو باشد. نهاد یاد شده، همچنین توصیه کرد که گوگل به رقبا اجازه دهد تا با واحدهای تخصصی خود و بدون هیچ محدودیتی، برای برجستگی در نتایج جستجو، رقابت کنند.

این تحقیقات همچنان ادامه دارد و این موضوع که آیا موقعیت پیش فرض جستجوی گوگل در دستگاه‌های تلفن همراه باید به آفریقای جنوبی باید پایان یابد یا خیر، در حال بررسی است.

شرکت گوگل، طی سال‌های اخیر، با تحقیقات متعددی در ایالات متحده و حوزه اتحادیه اروپا و اخیراً تنظیم کننده رقابت بریتانیا مواجه بوده است.