طرح پشت‌بام خورشیدی برای ساختمان‌های اروپا

طرح پشت‌بام خورشیدی برای ساختمان‌های اروپا
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه

طرح پشت‌بام خورشیدی برای ساختمان‌های اروپا ، بر اساس طرح اتحادیه اروپا در تمام ساختمان های جدید باید مجهز به پنل خورشیدی باشند. پنل های خورشیدی بر روی تمام ساختمان های جدید اتحادیه اروپا، بر اساس پیشنهاد جدیدی که با هدف کاهش سریع وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه و انتقال آن به انرژی سبز سوپرشارژ می‌شود، اجباری خواهد بود.

«ابتکار پشت بام خورشیدی» در طرح REPowerEU کمیسیون اروپا، یک تعهد قانونی مرحله‌ای را برای نصب پنل‌های خورشیدی در ساختمان‌های عمومی و تجاری جدید و همچنین ساختمان‌های مسکونی جدید معرفی می‌کند.

 طرح پشت‌بام خورشیدی برای ساختمان‌های اروپااین ابتکار بخشی از تلاش کمیسیون برای افزایش و سرعت بخشیدن در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق، صنعت، ساختمان ها و حمل و نقل، برای تسریع استقلال اتحادیه اروپا از واردات روسیه، رونق دادن به گذار سبز و کاهش قیمت انرژی در طول زمان است.

این طرح تفصیلی که روز چهارشنبه منتشر شد پس از آن منتشر شد که کمیسیون خواستار خروج سریع سوخت‌های فسیلی روسیه و تسریع توافق سبز اروپا در ماه مارس در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین شد.

رهبران اروپایی سپس موافقت کردند که وابستگی اروپا به واردات گاز، نفت و زغال سنگ روسیه را در اسرع وقت در نشست شورای اروپا در اواخر همان ماه متوقف کنند و از کمیسیون خواستند تا برنامه ای را تا پایان ماه می تهیه کند.

طرح REPowerEU که روز چهارشنبه منتشر شد، پیشنهاد مفصل کمیسیون در مورد چگونگی انجام این کار است. این طرح دارای سه رکن اصلی است: صرفه جویی در انرژی، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و گسترش سریع انرژی های تجدیدپذیر. کمیسیون اعلام کرده است که این طرح از هم اکنون تا سال 2027 به سرمایه گذاری اضافی 210 میلیارد یورویی از بخش خصوصی و دولتی در سراسر اروپا نیاز دارد و آن را به عنوان “پیش پرداخت” برای استقلال و امنیت آینده  توصیف می کند.

این پیشنهاد می گوید که کاهش واردات سوخت فسیلی روسیه می تواند سالانه 100 میلیارد یورو برای اتحادیه اروپا صرفه جویی کند.

عرضه اجباری پنل خورشیدی پیشنهادی بخشی از ستون «انرژی تجدیدپذیر» است. کمیسیون پیشنهاد می کند هدف خود را برای تولید انرژی های تجدیدپذیر که 40 درصد از انرژی اتحادیه اروپا را تا سال 2030 تولید می کند، به 45 درصد افزایش دهد.

 طرح پشت‌بام خورشیدی برای ساختمان‌های اروپابرای انجام این کار، کمیسیون پیشنهاد می کند که میزان استقرار پمپ های حرارتی را دو برابر کند، تا سال 2030 10 میلیون تن هیدروژن تجدید پذیر داخلی تولید کند و ظرفیت خورشیدی را دو برابر کند. همچنین از کشورهای عضو می‌خواهد تا مناطقی اختصاصی برای انرژی‌های تجدیدپذیر در مکان‌هایی با خطرات زیست‌محیطی کمتر ایجاد کنند، جایی که می‌گوید فرآیندهای صدور مجوز باید کوتاه‌تر و ساده‌تر شوند.

کمیسیون می گوید که قراردادهایی را برای حمایت از به روز رسانی هیدروژن سبز توسط صنعت منعقد خواهد کرد و از درآمدهای تجارت گازهای گلخانه ای برای حمایت از تغییر وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه استفاده خواهد کرد. این سازمان می‌گوید همچنین کار بر روی تامین مواد خام حیاتی برای انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر را «تشدید» خواهد کرد و یک پیشنهاد قانونی در این باره آماده خواهد کرد.

صرفه‌جویی در انرژی

از نظر صرفه جویی در انرژی، کمیسیون پیشنهاد می کند که هدف بهره وری انرژی را افزایش دهد تا منجر به کاهش 9 درصدی مصرف انرژی تا سال 2030 به 13 درصد شود. همچنین کشورهای عضو را تشویق می‌کند تا از سیاست‌هایی برای افزایش صرفه‌جویی در انرژی استفاده کنند، مانند کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سیستم‌های گرمایشی کارآمد، عایق‌سازی ساختمان‌ها و لوازم و محصولات، یا با تقویت نیازهای انرژی ملی ساختمان‌های جدید.

سیستم های آفگرید (جدا از شبکه) خورشیدی، که در پشت بام منازل نصب می شوند، می توانند جلوه ای زیبا برای منازل ایجاد کنند. پنل های خورشیدی که در تصویر مشاهده می کنید، منظره ای چشم نواز در پشت بام منازل ایجاد میکنند. مخصوصا اگر بر روی شیروانی ها نصب شوند.