طراحی سایت با وردپرس یا asp net، کدامیک بهتر است؟

طراحی سایت با وردپرس یا asp net، کدامیک بهتر است؟
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه

اولین چیزی که در هنگام راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی ممکن است توجه شما را به خود جلب کند تصمیم‌گیری در انتخاب روش­‌های طراحی سایت است. به طور­ کلی امکان طراحی سایت با استفاده از روش سیستم مدیریت محتوا و طراحی وبسایت اختصاصی گزینه‌­ها‌ی موجود هستند. انتخاب طراحی سایت با وردپرس یا asp net هر کدام از این دو روش بستگی به شما و به کسب و کار شما دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه با جنبه‌­های مختلف این دو را مقایسه کنیم و با آنها بیشتر آشنا شویم.

وردپرس یا asp net

آنچه در این مقاله خواهید خواند :

  • پیدایش ASP.NET
  • پیدایش PHP
  • وردپرس یا asp.net ؟

پیدایش ASP.NET

در سال 1996، مایکروسافت اولین ورژن فریمورک تحت وب با نام Classic ASP را منتشر کرد. این نسخه با نام ASP که مخفف عبارت Active Server Pages می‌­باشد نیز شناخته می­‌شود. در سال 2002، مایکروسافت ASP.NET را به عنوان جانشین Classic ASP منتشر کرد. درASP.NET  پشتیبانی از زبان سی شارپ اضافه شد و درحال حاضر، ASP.NET 4.6 به عنوان آخرین نسخه­‌ی رسمی ASP.NET شناخته می‌­شود. ASP.NET  یکی از زبان‌های برنامه نویسی حرفه‌­ای برای تولید نرم افزارهای تحت وب و طراحی سایت است.

پیدایش PHP

PHP مخفف عبارت Personal Home Page به معنی صفحه خانگی شخصی بود، اما امروزه مخفف عبارت Hypertext Preprocessor به معنی پیش پردازنده ابر متن است. اولین نسخه از این زبان در سال ۱۹۹۴ توسط راسموس لردورف منتشر شد. php یک زبان برنامه نویسی شی گرا، متن­‌باز و رایگان برای طراحی وب می‌­باشد.

وردپرس یا asp.net ؟

در این بخش به بررسی مقایسه­‌ی ویژگی­‌های مختلف استفاده از روش سیستم مدیریت محتوای وردپرس که بر پایه PHP می‌باشد و طراحی وبسایت اختصاصی توسط ASP.Net می‌پردازیم.

محبوبیت:

با توجه به کدنویسی راحت و وجود کدهای آماده و رایگان در PHP تا حدود زیادی دوره یادگیری طراحي سايت با PHP راحت­‌تر ازNET شده و همچنین وجود سیستم­‌های مدیریت محتوای رایگان و محبوبی همچون جوملا و وردپرس کار طراحی وب سایت را بسیار ساده و سریع می­‌سازد. البته .NET نیز سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان خود نظیر DotNetNuke  و Kentico را دارد.

سرعت:

سرعت اجرای برنامه‌­ها در php، چون مرحله کامپایل در وب سرورهای php در زمان مشاهده صفحه صورت می­‌گیرد، باعث کندی اجرای برنامه­‌ها می‌­شود. اما کدهای net به صورت Byte code  هستند به همین دلیل در زمان اجرای دستورات مرحله کامپایل حذف و باعث بالارفتن سرعت اجرای برنامه­‌ها می‌شود.

قدرت:

جالب است بدانید فیسبوک که یکی از قدرتمدترین شبکه‌های اجتماعی می‌باشد توسط PHP پیاده‌ سازی شده و همچنین Myspace که یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی فوق‌­العاده می‌­باشد توسط net پیاده‌سازی گردیده است. پس هرکدام از این دو به نوع خود قدرتمند هستند.

کاربری آسان:

PHP کاربری آسان­‌تری نسبت به ASP  دارد؛ زیرا  PHP را می‌­توان بدون دانش برنامه نویسی با چند آموزش ساده فراگرفت. اما برای یادگیری ASP باید از زبان‌های برنامه نویسی C# و یاNET استفاده شود که زبان‌های پیچیده‌­تری هستند.

عملکرد:

زبانPHP با بیشتر وب­سرورهای معروف از قبیل لینوکس، آپاچی و mysql سازگاری دارد اما NET معمولا تحت ویندوز، IIS  و MSSQL می­‌باشد که ارتباط و هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند و سازگارند. نکته­‌ی قابل توجه این است که فایل‌های سیستمی لینوکس عملکرد بهتری نسبت به فایل‌های NTFS ویندوز دارند و همین مورد باعث برتری عملکرد PHP می‌­باشد.

پشتیبانی:

در صورت استفاده از برنامه نویسی ASP و بروز مشکل در سایت، پشتیبانی و کمک آموزشی­‌هایNET به مراتب کمتر از PHP می‌­باشد، اما PHP با کاربری آسان و محبوبیتی که دارد هم توسعه دهندگان بیشتری دارد و هم می‌­توانید با کمک منابع موجود در اینترنت مشکل خود را سریع‌­تر برطرف نمایید.

رایگان:

یکی دیگر از مزایایPHP این است که بر پایه سیستم عامل لینوکس و به صورت کاملا رایگان عرضه می‌­شود و NET بر پایه سیستم عامل ویندوز بنا شده و برای استفاده از ویندوز هزینه مربوط به فعالسازی باید پرداخت شود.

امنیت:

به شرط رعایت اصول امنیتی هر دو تکنولوژی امنیت بسیار بالایی دارند. در PHP فایل‌­ها به صورت متن باز هستند و اگر کسی به سرور شما دسترسی پیدا کند می‌تواند کدهای شما را ببیند و آنها را تغییر دهد. اما در NET کدها در قالب فایل‌های DLL کامپایل می­‌شوند و کسی نمی­‌تواند کدهای شما را ببیند و می­‌توان گفت امنیت سورس‌های ASP.NET از PHP بیشتر است اما امنیت سایت فقط به تخصص و مهارت برنامه‌نویسان وابسته است.

نتیجه گیری

این دو زبان برنامه نویسی برای توسعه وب­سایت‌های ثروتمند با قابلیت اتصال به پایگاه داده استفاده می­‌شوند، اما با توجه به موارد بالا مزایای زبان برنامه نویسی PHP به مراتب بیشتر از ASP.NET می‌­باشد که از مهمترین آن­ها می­‌توان به یادگیری سریع و رایگان بودن آن اشاره کرد، همچنین اگر می­‌خواهید آموزش طراحی سایت را شروع و کسب­‌و­کار اینترنتی خود را در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه پیاده­‌سازی کنید طراحی سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا می­‌تواند بهترین گزینه باشد.

سایتت رو خیلی راحت دوزبانه کن