شاید نیازی نباشد سال آینده یک گوشی جدید بخرید!

شاید نیازی نباشد سال آینده یک گوشی جدید بخرید!
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

با توجه به وضعیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گوشی‌های هوشمند کنونی، به نظر می‌رسد سال آینده اصلا نیازی به خرید گوشی هوشمند جدید نباشد. البته اگر حالا یک گوشی خوب دارید.

توجه داشته باشید این مقاله کاملا بر اساس نظر شخصی است. بنابراین شاید همه با آن موافق نباشند. همچنین لازم به ذکر است این مطلب با اندکی تغییر در مقایسه با متن منبع نوشته شده است.

بسیاری از افراد هستند که بدون اینکه گوشی هوشمندشان مشکل خاصی برایش پیش بیاید، آن را رها کرده و گوشی جدید خریداری می‌کنند. شاید برخی از کاربران با خواندن این خط تعجب کنند که مگر می‌شود وقتی گوشی مشکل خاصی ندارد به سراغ مدل جدید رفت اما چه باور کنید چه نه، چنین افرادی وجود دارند و تعداد آن‌ها هم زیاد است.

در حالی که این حقیقت زندگی بسیاری از افراد است، اما به نظر می‌رسد باید تغییر کند. یعنی زمانی به سراغ مدل جدید برویم که مدل قدیمی دیگر چاره‌ای برایمان نگذارد. خراب شود، بشکند، هنگ کند، آپدیت دریافت نکند، داغ کند، دزدیده شود و بسیاری موارد ناخوشایند دیگر که در چرخه‌ی زندگی یک گوشی هوشمند ممکن است برایش رخ دهد.

در همین حین که این مطلب را می‌نویسم، یک گلکسی S20 فن ادیشن دقیقا روبروی من قرار دارد. این گوشی قطعا بهترین گوشی اندرویدی حال حاضر نیست. حتی زمانی هم که عرضه شد، بهترین نبود. اما بدترین گوشی هم نیست و اگر بخواهم منصفانه بگویم، واقعا کیفیت خوبی دارد. یک گوشی خوبی است که می‌توانم برای انجام کارهای مختلف، از بازی گرفته تا ادیت فیلم و عکس، روی توانایی‌های پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ آن حساب کنم.

سامسونگ تمایل دارد افرادی مثل من، این گوشی‌ها را رها کرده و گلکسی S22 یا حداقل S21 فن ادیشن را که امسال راهی بازار شد را خریداری کنم. اما این شرکت دلیل قانع‌کننده‌ای به من نداده که چنین کاری را انجام دهد. اصلا صرف نظر از اینکه گوشی‌های جدید از لحاظ قدرت پردازشی به خاطر ضعف خود سامسونگ در ساخت اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزینوس ۲۲۰۰، وضعیت بسیار بدی دارند، یک پرسش که باید قبل از این کار داشته باشم این است که مگر S20 فن ادیشن من چه کاری انجام نمی‌دهد که بخواهم با گوشی جدید انجام دهم؟

گلکسی S20 فن ادیشن
اسنپدراگون ۸۶۵ را می‌توان یک پردازنده مشابه اسنپدراگون ۷۷۸G به حساب آورد که پردازنده‌ی فوق‌العاده قابلی هم هست. در کنار آن از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم استفاده شده و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 3.1 که جدیدترین نوع حافظه‌ی داخلی هم به حساب می‌آید. من از سرعت و قدرت چه چیزی می‌خواهم که این گوشی نتواند نیازم را برطرف کند؟ حتی یک سال دیگر آپدیت هم می‌شود و این یعنی فرصت این را دارم که یک سال دیگر هم با کیفیت سخت‌افزاری بسیار خوب، نرم‌افزار جدید را تجربه کنم.

البته فقط سامسونگ نیست. اپل، گوگل، شیائومی و… شرکت‌هایی هستند که می‌دانند این دسته از کاربران با خرید یک مدل از محصول این شرکت‌ها، برای خرید مدل بعدی هم تمایل نشان می‌دهد. این شرکت‌ها با خود فکر می‌کنند و می‌گویند طبیعتا وقتی شخصی از کار با گوشی یک شرکت دیگر راضی است، سخت است او را متقاعد کنیم محصول ما را بخرد. پس کاری می‌کنیم که افراد از اکوسیستم خودمان، برای خرید محصولات جدیدمان تمایل نشان دهند.

این شرکت‌ها پیوسته تلاش می‌کنند به شما بفهمانند چرا باید گوشی جدیدشان را بخرید. حتی در برخی مواقع، خودشان از روی عمد با ارائه‌ی آپدیت‌های نرم‌افزاری، عملکرد یک سری از گوشی‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند تا کاربر به خرید مدل جدیدتر تمایل پیدا کند. سامسونگ و هر شرکت دیگری هر سال با عرضه‌ی یک گوشی جدید، دارند غیر مستقیم این را به ما می‌گویند که دیگر وقتش رسیده گوشی قدیمی خود را رها کرده و این مدل را خریداری کنید. برای مثال گوشی گلکسی S جدید از فلان حیث از گلکسی S قدیمی شما بهتر است. حال شما می‌توانید به جای این مدل‌ها، آیفون، گلکسی فولد، یا هر گوشی دیگری را قرار دهید. فرق خاصی نمی‌کند چون سیاست شرکت‌ها تقریبا مشابه است.

دلایل زیادی وجود دارد که به ما اثبات می‌کند نباید گوشی جدید بخریم. بزرگ‌ترین دلیل هم این است که آنچه که داریم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. اگر اینطور نیست، پس خواندن ادامه‌ی این مطلب را رها و آنچه که می‌گوییم را فراموش کنید و به دنبال یک گوشی جدید باشید. البته این زمانی است که بتوانید این کار را انجام دهید چون متأسفانه برخی‌ها در محدودیت بودجه قرار دارند.

اگر بخواهیم خیلی منطقی باشیم، باید بگوییم آن دسته از کاربرانی که گلکسی S9 یا نوت ۹ دارند، سال گذشته بهترین زمان برای خرید یک گلکسی S22 است که تخفیف زیادی هم احتمالا روی آن اعمال می‌شود. با این کار، کاربران با پرداخت مبلغی کم، محصولی را خریداری خواهند کرد که سه سال دیگر آپدیت می‌شود، از لحاظ دوربین و نمایشگر کیفیت خوبی دارد، پردازنده‌ی آن همچنان توانایی بالایی دارد و بسیاری موارد خوب دیگر که خرید آن را توجیه می‌کند.

عدم خرید گوشی جدید به محیط زیست هم تا حدودی کمک می‌کند. نه فقط مواد اولیه که برای ساخت یک گوشی هوشمند مورد نیاز هستند، بلکه هزینه‌ی ارسال به کشورهای دیگر، بسته‌بندی، انرژی، حتی فروش یک گوشی دست دوم و… هم می‌توانند به محیط زیست صدمه‌ای جدی وارد کنند. شرکت‌های کنونی از الکتریسیته و سوخت دیزلی برای تولید و ارسال محصول به دست مشتری استفاده می‌کنند و تمام این‌ها یعنی آسیب به محیط زیست.

تصور نکنید آن روی من که عاشق محیط زیست است دارد باعث می‌شود که در برابر خرید گوشی جدید مقاومت کنم. هرچند اگر این اتفاق هم بیفتد مشکل خاصی نیست. اما یک مورد مهم دیگر که باعث می‌شود حداقل تا یک سال دیگر هم صبر کنم این است که نمی‌خواهم بدون دلیل، برای خرید محصولی که نهایتا ۱۰٪ تجربه‌ی کاربری مرا لذت‌بخش‌تر می‌کند هزینه کنم. البته باید بگویم این تصمیمی است که من با توجه به شرایط و سلیقه‌ی خودم می‌گیرم و قطعا شخص دیگری می‌تواند نظر متفاوتی داشته باشد.

برخی از افراد معتقد هستند تا وقتی بودجه‌ی لازم را داشته باشند، فقط لذت‌بردنشان است که اهمیت دارد. در نتیجه تا می‌توانند هزینه می‌کنند که لذت کار با گوشی‌های جدیدتر و قدرتمندتر را تجربه کنند. هیچ اعتراضی هم به این افراد وارد نیست چون سبک زندگی خودشان را دارند. اما می‌توان به آن‌ها توصیه کرد که سعی کنند برای عدم آسیب زدن به محیط زیست هم که شده، دست نگه دارند و وقتی زمان درستش رسید، گوشی جدیدی بخرند.

این موضوع خصوصا الان که حتی قدرت پردازشی گوشی‌های اقتصادی هم بالاتر رفته و پشتیبانی نرم‌افزاری از گوشی‌های شرکت‌های اندرویدی معروف حداقل به ۲ سال رسیده است، بیشتر دارد به منطقی بودن نزدیک می‌شود. زمانی بود که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی، در بهترین حالت ۲ سال از گوشی‌های خود پشتیبانی می‌کردند. این میزان اکنون در بهترین حالت به ۴ سال آپدیت نرم‌افزاری و ۵ سال آپدیت امنیتی رسیده که اصلا میزان کمی نیست. شما با خرید یک گوشی گلکسی A53، تا ۴ سال می‌توانید آپدیت دریافت کنید و از کار با گوشی میان‌رده‌ی خود لذت ببرید.

البته اگر این گوشی بتواند شما را تا ۴ سال همراهی کند. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها اکنون دریافته‌اند که آپدیت نرم‌افزاری چقدر در زندگی کاربران اهمیت پیدا کرده و چقدر مردم نسبت به این موضوع حساس شده‌اند. آن‌ها اکنون حتی قدرت سخت‌افزاری هم برایشان در مقایسه با آپدیت نرم‌افزاری اهمیت کمتری دارد چرا که می‌خواهند مدت زمان بیشتری تحت پوشش شرکت سازنده قرار داشته باشند. برای آن‌ها، تجربه‌ی نرم‌افزار جدید بعد از ۳ سال خیلی لذت‌بخش‌تر از این است که بتوانند مثلا با همان سیستم‌عامل و رابط قدیمی، یک بازی را با کیفیت ۶۰ فریم اجرا کنند در حالی که مثلا در اطراف‌شان بسیاری از کاربران می‌توانند با قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید پز بدهند.

اگر شما گلکسی S23 را نخرید، یا آیفون ۱۴ پرو مکس و یا حتی پیکسل ۷ پرو که در بازار ما کمتر پیدا می‌شود، قطعا یک چیز را از دست خواهید داد. بالاخره یک فرق که باید بین نسل جدید و قدیم وجود داشته باشد. شما از آن بهبودی بی‌بهره خواهید بود. نمی‌خواهیم این بخش از ماجرا را هم انکار کنیم. اما چیزی که می‌خواهیم بگوییم این است که مگر چقدر این قابلیت در زندگی شما تأثیر دارد؟ نهایتا ۱۰٪ تجربه‌ی کاربری شما را بهتر خواهد شد. حال آیا این ۵٪ ارزش پرداخت هزینه‌ی بیشتر را دارد؟

یک اتفاقی که برای خودم هم افتاد این بود که قبل از خرید گلکسی S20 فن ادیشن، بین این گوشی و پوکو F3 پرو مانده بودم. بسیاری از افراد پیشنهاد می‌کردند به خاطر هزینه‌ی پایین‌تر، نماینده‌ی پوکو را خریداری کنم، اما من به دلیل اینکه چندین سال تجربه‌ی کار با گوشی‌های سامسونگ را داشتم و تقریبا می‌توان گفت به تمام بخش‌های آن مسلط بودم و همچنین به خاطر دوربین تله‌فوتو، S20 فن ادیشن را ترجیح دادم. از اینکه دلیل نخست را برای انتخاب این گوشی در ذهن خود داشتم پشیمان نیستم، اما از دوربین تله‌فوتو فقط یک‌بار و آن هم به خاطر ذوقی که داشتم استفاده کردم.

نمی‌گویم دوربین تله‌فوتو قابلیت اضافه‌ای است. اتفاقا خیلی هم هیجان‌انگیز است، اما من کاربری نبودم که به آن نیاز داشته باشم. به همین خاطر پوکو F3 پرو با ۳ میلیون تومان هزینه‌ی کمتر می‌توانست تمام نیازهای مرا به پردازنده‌ای نسبتا قدرتمندتر برطرف کند. این تجربه را با شما به اشتراک گذاشتم تا بگویم اگر یک گوشی قدرتمند دارید و می‌خواهید به خاطر یک ویژگی دهن‌پر کن به سراغ مدلی جدید بروید، حتما فکر کنید و ببینید آیا اصلا آن ویژگی برای شما و کارتان مناسب هست؟

مطمئنا برای شما عجیب است که این حرف را از دهان کسی بشنوید که نویسنده‌ی تکنولوژی است و خودش از دیدن قابلیت‌های جذاب درون گوشی‌های جدید به وجد می‌آید. شاید هم اصلا غیرمنطقی به نظر برسد و شما در نهایت با گفته‌های من موافق نباشید، اما باور کنید یا نه، من هم یکی از کاربرانی هستم که به شدت به برند سازنده‌ی گوشی خودم علاقه‌مند هستم و اگر زمان به عقب برگردد، باز هم همین گوشی را انتخاب می‌کنم، اما برای خرید مدل جدید، کاملا صبور هستم و منتظر می‌مانم زمان درستش فرا برسد.

البته منظورمان هم این نیست که گوشی قدیمی خود را تا زمانی که خودش از دست شما خسته شود نگه دارید. تجربه‌ی چنین شرایطی را هم داشته‌ام. برای مثال ۵ سال از گوشی گلکسی J7 2016 به عنوان گوشی نخست خود استفاده کردم که تقریبا می‌توانم بگویم جز نمایشگر که بخشی از آن شکسته بود، بخش سالمی در آن وجود نداشت. قطعا اگر یک گوشی میان‌رده یا اقتصادی دارید، مدت زمانی که باید آن را نگه دارید به مراتب کمتر می‌شود چون این گوشی‌ها در مدت زمان کمتری شروع به اذیت کردن کاربر می‌کنند. ولی گوشی‌های میان‌رده‌ی قدرتمند یا پرچم‌دارهای اقتصادی، درست به همان اندازه‌ی پرچم‌دارها طول عمر خوبی دارند و می‌توان حداقل تا پایان چرخه‌ی آپدیت از آن‌ها به‌خوبی استفاده کرد.

پس، می‌توان از این صحبت‌ها نتیجه گرفت که یک گوشی جدید نخرید، چون هم به نوبه‌ی خود به محیط زیست لطف کرده‌اید، هم پول بی‌زبان را از بیهوده هدر رفتن نجات داده‌اید و هم اینکه چیز خاصی را از دست نمی‌دهید. البته تمام این‌ها در شرایطی است که گوشی شما بدون هیچ مشکل خاصی شما را همراهی کند.

اگر فکر می‌کنید این دلایل منطقی نیستند و باید گوشی جدید را صرف نظر از دلایل مختلف خریداری کرد، لطفاً نظارت خود را با ما در میان بگذارید.