سوئیچ تسلا زیر پوست مالک خودرو!

سوئیچ تسلا زیر پوست مالک خودرو!
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه

صاحب یک خودروی تسلا درب خودرویش را با تراشه کوچکی که زیر پوست دستش کار گذاشته است، باز می‌کند!

به گزارش دیلی‌میل، “برندون دالالی” که مالک یک خودروی تسلا است، دیگر هرگز سوئیچ خودروی خود را گم نمی‌کند، چرا که یک تراشه کوچک در زیر پوست دست راستش کاشته است تا بتواند درب خودروی خود را بدون هیچ زحمتی و بدون نیاز به استفاده از گوشی هوشمند خود که بلوتوث آن همیشه قابل اعتماد نیست، باز کند.

وی ویدیویی را در توییتر منتشر کرد که نشان می‌دهد در حال کاشت یک تراشه کوچک زیر پوست دستش است. این تراشه از همان فناوری معروف به پروتکل “ارتباط میدان نزدیک” یا NFC استفاده می‌کند.

این عمل ۱۰ روز پیش توسط یک سوراخ کننده حرفه‌ای پوست که ناحیه تحت تاثیر را با لیدوکائین بی‌حس می‌کند، انجام شده است.

“دالالی” می‌گوید کل این فرآیند، از خرید تراشه گرفته تا کاشت آن، تنها ۴۰۰ دلار هزینه داشته است.

وی در پاسخ به سوال یکی از کاربران توییتر مبنی بر اینکه چرا وقتی همیشه گوشی هوشمندش را به همراه دارد و می‌تواند مانند دیگران با بلوتوث اقدام به باز کردن قفل خودروی خود کند، این کار را انجام داده است، گفت: این کار برای من مفید است، زیرا بلوتوث گوشی من آنقدر دردسرساز است که همیشه قفل خودرویم را باز نمی‌کند. بنابراین این تراشه در آن موارد به من کمک می‌کند.

گفتنی است که “دالالی” در یک گروه آزمایشی متشکل از حدود ۱۰۰ نفر قرار دارد که در حال آزمایش این محصول هستند. این تراشه می‌تواند برای کنترل چندین دستگاه استفاده شود و فقط منحصر به خودروهای تسلا نیست. این تراشه امکان تراکنش‌های امن را فراهم می‌کند.

“دالالی” توضیح داد: شرکتی که این گروه را گردآوری کرده است، فروشگاه اپلیکیشن خود را دارد که در آن می‌توان برنامه‌ها را به‌صورت بی‌سیم در بدن خود روی این تراشه‌ها نصب کرد و یکی از این برنامه‌ها کارت سوئیچ تسلا بود. بنابراین این اولین برنامه‌ای بود که من روی آن نصب کردم، زیرا یک خودروی تسلا دارم و اکنون وقتی کلید بلوتوثم خراب می‌شود یا کارت سوئیچم را همراه ندارم، از آن به عنوان سوئیچ استفاده می‌کنم و فقط کافی است که دستم را به خودرو نزدیک کنم.

گفتنی است که این دومین تراشه‌ای است که “دالالی” در بدن خود کار گذاشته است. تراشه اول، کلید خانه او و همچنین شماره تماس دوستان و آشنایان، اطلاعات پزشکی و موارد دیگر از این قبیل را ذخیره می‌کند. این تراشه می‌تواند توسط هر تلفن همراهی اسکن شود و اطلاعات را هویدا کند. جالب اینجاست که وقتی اسکن صورت می‌گیرد، یک نور سبز زیر پوست او می‌درخشد.

دالالی” می‌گوید: ایده‌ام این بود که کلید خانه‌ام را در دست چپ و کلید خودرویم را در دست راستم داشته باشم.

وی افزود: من می‌توانم یک کارت اعتباری را به آن متصل کنم و از آن در هر جایی که پایانه‌های پرداخت بی‌سیم و لحظه‌ای وجود دارد، استفاده کنم.

“دالالی” که خودش در زمینه فناوری کار می‌کند، نگرانی‌هایی را که برخی افراد در مورد ردیابی شدن توسط چنین تراشه‌هایی عنوان می‌کنند، رد می‌کند. او می‌گوید: خنده دار است، زیرا این تراشه‌ها نمی‌توانند چیزی را ردیابی کنند و برای ردیابی در هر جایی به منبع تغذیه خارجی نیاز دارید.

انواع مختلفی از تراشه‌ها در طول سالیان اخیر برای اهداف مختلف در بدن افراد کاشته شده‌اند. به عنوان مثال یک بیمار ۴۸ ساله در شهر نیویورک که به دلیل فلج شدید ناشی از بیماری عصبی ALS قادر به حرکت و صحبت نیست، اولین کسی بود که ایمپلنت مغزی دائمی دریافت کرد که به او امکان برقراری ارتباط از راه دور را می‌داد.

این عمل، یک نقطه عطف برای شرکت “سینکرون”(Synchron) بود که استارتاپی است که این فناوری را توسعه داده و با پیشرفت خود توانست شرکت “نورالینک”(Neuralink) متعلق به “ایلان ماسک” را شکست دهد.

در این عمل از یک ایمپلنت ۱.۵ اینچی که یک رابط مغز و رایانه(BCI) ساخته شده از سیم و الکترود است، استفاده شد که بدون نیاز به نفوذ به درون جمجمه یا آسیب‌ به بافت در مغز بیمار کاشته شد.

همچنین شرکتی به نام “اپی‌سنتر”(Epicenter) که یک استارتاپ مستقر در استکهلم سوئد است، اواخر سال گذشته از روش جدیدی برای حمل گواهی واکسن کووید در یک ریزتراشه با استفاده از NFC که مستقیماً در زیر پوست کاشته می‌شود، رونمایی کرد.

بدین ترتیب، یک مسافر هلندی به نام “آندریاس شوستروم” برای گرفتن کارت پرواز یک تراشه NFC در دستش کاشت و در حالی که دست خود را روی یک اسکنر تکان می‌داد،‌ توانست از دروازه امنیتی فرودگاه رد شود و به سمت هواپیما حرکت کند.

شرکت “نورالینک” نیز با هدایت مستقیم “ایلان ماسک” ثروتمندترین فرد جهان قصد دارد تراشه‌هایی را در مغز انسان‌های مبتلا به اختلالات شناختی یا بیماری‌هایی مانند پارکینسون بکارد تا امکان برقراری ارتباط بهتر را به آنها بدهد.