روند کاهشی محبوبیت فیس‌بوک بین نوجوانان

روند کاهشی محبوبیت فیس‌بوک بین نوجوانان
زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
 از نظرسنجی سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بعد، سهم رو به رشدی از نوجوانان به استفاده از اینستاگرام و اسنپ‌چت رو آورده‌اند و تعداد پاسخ‌دهندگانی که می‌گویند از توییتر و تامبلر استفاده می‌کنند روند کاهشی داشت.
مرکز تحقیقات پیو  بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو دوره نظرسنجی‌ گزارش داد سهم نوجوانان آمریکایی ۱۳ تا ۱۷ ساله که می‌گویند از فیس‌بوک استفاده می‌کنند از ۷۱ درصد در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

به گفته این اندیشکده آمریکایی مستقر در واشینگتن، محبوبیت تیک تاک در این دوره افزایش چشمگیری داشته است. حدود ۶۷ درصد از نوجوانان شرکت‌کننده در این جدیدترین نظرسنجی گفتند از تیک تاک استفاده می‌کنند و ۱۶ درصد از کل نوجوانان گفتند «تقریبا به‌طور دائم» از این برنامه چینی میزبان کلیپ‌های ویدیویی استفاده می‌کنند.

به گفته محققان، این تازه‌ترین تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر نظرسنجی اینترنتی خودگردان در بازه زمانی ۱۴ آوریل تا ۴ مه ۲۰۲۲ است و فضای نمونه آن هزار و ۳۱۶ جفت کاربر و هر جفت متشکل از یک نوجوان آمریکایی و یکی از والدین او بود.

بر اساس این تجزیه‌وتحلیل، از نظرسنجی سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بعد، سهم رو به رشدی از نوجوانان به استفاده از اینستاگرام و اسنپ‌چت رو آورده‌اند و تعداد پاسخ‌دهندگانی که می‌گویند از توییتر و تامبلر استفاده می‌کنند روند کاهشی داشت.

در این نظرسنجی جدید، یوتیوب با کاربری ۹۵ درصدی در میان پاسخ‌دهندگان نوجوانان در صدر چشم‌انداز فضای مجازی نوجوانان ۲۰۲۲  قرار گرفت.

تقریبا سه چهارم نوجوانان شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند حداقل روزانه یک‌بار از یوتیوب بازدید می‌کنند و این شامل ۱۹ درصدی بود که گفتند «تقریبا همیشه» از این سایت یا برنامه‌اش استفاده می‌کنند.

تیک‌تاک در این فهرست در ردیف بعدی قرار دارد و اینستاگرام و اسنپ‌چت پس از آن قرار می‌گیرند و بنا بر گزارش‌ها از هر ۱۰ نفر کاربر نوجوان، شش نفرشان از این دو برنامه استفاده می‌کنند.

این گزارش افزود: «نوجوانان امروزی به اندازه نوجوانان سال‌های گذشته از فیس‌بوک استفاده نمی‌کنند، اما این برنامه همچنان به شکل گسترده در میان بزرگسالان استفاده می‌شود».

هم‌زمان با صعود تیک‌تاک، سهم نوجوانانی که از فیس‌بوک، رسانه اجتماعی غالب در نظرسنجی ما از نوجوانان در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۴، استفاده می‌کنند از ۷۱ درصد در آن زمان به ۳۲ درصد در حال حاضر کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، غیر از فیس‌بوک، کاربری توییتر نیز در میان نوجوانان آمریکا از سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ کاهش یافته است و اکنون ۳۲ درصد نوجوانان می‌گویند از این بستر ریزبلاگ‌نویسی استفاده می‌کنند، در حالی که این شاخص  در نظرسنجی قبلی برابر با یک‌سوم پاسخ‌دهندگان بود.

چشم‌انداز تغییرهای کاربری رسانه‌های اجتماعی در میان نوجوانان از ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بعد، فراتر از صعود تیک‌تاک و افول فیس‌بوک است. درصد فزاینده‌ای از نوجوانان می‌گویند از سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به بعد دارند از اینستاگرام و اسنپ‌چت استفاده می‌کنند در حالی که توییتر و تامبلر با افول مواجه شد.

در این تحلیل همچنین تفاوت‌های جمعیت شناختی نوجوانان در انتخاب رسانه اجتماعی مشخص شده است.

فناوری دیجیتالی چقدر در زندگی نوجوانان محوریت دارد؟

– ۹۵ درصد تلفن همراه هوشمند دارند

– ۹۰ درصد تلفن رایانه رومیزی/کیفی دارند

– ۸۰ درصد کنسول بازی دارند

– ۹۷ درصد می‌گویند حداقل یک‌بار در روز از اینترنت استفاده می‌کنند.

– داده‌های جدید پیواینترنت در مورد فناوری و نوجوانان (رده سنی ۱۳ تا ۱۷)

پیو برای مثال گزارش داد احتمال آن که پسران نوجوان بگویند از یوتیوب، توییچ و ردیت استفاده می‌کنند از دختران نوجوان بیشتر است، در حالی که احتمال استفاده از تیک‌تاک، اینستاگرام و اسنپ‌چت در میان دختران نوجوان بیشتر است.

یک‌سوم پاسخ‌دهندگان هم گفتند وقت خیلی زیادی را صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنند.

همچنین طبق این بررسی آماری، اکثریت نوجوانان به افزاره‌های دیجیتالی مانند تلفن همراه هوشمند (۹۵ درصد) و رایانه‌های رومیزی یا کیفی (۹۰ درصد) دسترسی داشته‌اند و درصد نوجوانانی که هر روز از اینترنت استفاده می‌کنند از ۹۲ درصد در سال‌های ۱۹۱۵-۱۹۱۴ به ۹۷ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد.