رنگ سازمانی چیست؟

رنگ سازمانی چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه

رنگ سازمانی برند چقدر اهمیت دارد؟ زمانی تصمیم به راه‌اندازی کسب و کار می‌گیریم مجموعه اقداماتی باید صورت بگیرد. یکی از اقدامات مهم اولیه که تاثیرات زیادی بر احساسات و ذهن مخاطب نیز دارد تصمیم‌گیری در مورد طراحی بصری سازمان است؛ این طراحی شامل تم رنگی سازمان (برای مثال رنگ زرد یادآور برند ایرانسل در ذهن عموم می‌باشد)، ست اداری،  طراحی گرافیکی لوگوی سازمان و رنگ سازمانی لوگو است.

زمانی که رنگ سازمانی برند را با بهره‌گیری از روانشناسی رنگ‌ها انتخاب کردیم نیاز است تا تمامی تجهیزات سازمانی اعم از بروشورهای تبلیغاتی، ست لوازم اداری و سربرگ سازمان، شمایل برند سازمان و گاها معماری محیط کاری با آن یکپارچه شوند. بنابراین رنگ سازمانی لوگو بدین جهت که ارتباط مستقیم با مخاطب دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. اما رنگ‌ها هر کدام القا کننده احساسی در مخاطب هست که بهتر است بیشتر با مفهوم رنگ‌‌ها آشنا شوید تا بتوانید رنگ مناسب کسب و کار خود را شناسایی کنید. در ادامه به روانشناسی رنگ‌ها می‌پردازیم که برای انتخاب رنگ سازمانی به شما کمک خواهد کرد. با ما در پارماتیک همراه باشید.

روانشناسی رنگ ها

رنگ سازمانی چیست؟

 

از آنجا که دریچه اول برداشت انسان از اشیا و افراد دیگر حس بینایی می‌باشد؛ روانشناسی رنگ ها در علم روانشناسی بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که انتخاب رنگ توسط افراد اطلاعات زیادی در مورد ویژگی ها و روحیات و احساس فرد به ما می‌دهد حال در مورد سازمان به چه صورت است؟ رنگ سازمانی نیز اطلاعات در مورد شخصیت برند در نگاه اول به مخاطب القا می کند. چه رنگی برای سازمان انتخاب کنیم؟ ابتدا بهتر است بیشتر در مورد رنگ‌ها و مفهوم آن و تاثیری که بر ذهن مخاطب می گذارد بدانیم تا بتوانیم تصمیم درستی در مورد رنگ سازمانی بگیریم:

اصول انتخاب رنگ سازمانی

همانطور که رنگ مناسب برای برند سازمان می تواند موجب جذب مخاطب و رشد و توسعه برند باشد انتخاب رنگ نامناسب  برای سازمان نیز موجب فرار افراد از برند خاص می شود. در بسیاری از مقالات آمده است انتخاب رنگ مناسب برای برند سازمان بر تصمیم گیری افراد در خرید محصول و خدمات تاثیر گذار است. حال ببینیم هر رنگ چه تاثیری بر ذهن مخاطب می گذارد.

بطور خلاصه از رنگ‌های سازمانی، رنگ سفید القا کننده پاکیزگی، رنگ سبز القا کننده سلامتی، رنگ بنفش القا کننده تجملات، رنگ قرمز القا کننده هیجان و انرژی و رنگ زرد رنگ متقاعد کننده ای برای مخاطب می باشد. بسیاری از وب سایت های موفق و همچنین بسیاری از برندهای موفق از رنگ سازمانی آبی استفاده می کنند چرا که این رنگ القا کننده آرامش و اطمینان در خرید می ‌باشد و به مخاطب احساس راحتی را انتقال می‌دهد.

حال برای انتخاب رنگ سازمانی برند با توجه به نکات گفته شده فهمیدیم که موارد زیادی تاثیر گذار هستند. درنتیجه شما باید با توجه به زمینه کاری کسب و کار خود (زمینه غذا و خوراک، پوشاک، خودرو، محصولات ارگانیک و …) رنگ مناسب برای برند سازمان را مشخص کنید. برای مثال در مقوله وسایل کودکان بهتر است از رنگ‌های تیره و خنثی استفاده نکنید و در ادامه برای غذا و خوراک بکارگیری رنگ‌های قرمز و نارنجی که تحریک کننده هیجان و اشتها هستند مناسب‌تر هستند. همچنین برای محصولات ارگانیک رنگ های سبز و سفید به دلیل پیامی که به مخاطب می‌رسانند انتخاب درست‌تری هستند.

برای انتخاب رنگ سازمانی لوگو مراحل زیر پیشنهاد می شود:

گام اول) انتخاب رنگ پایه:

با توجه به سلیقه و توجه به روانشناسی رنگ‌ها رنگ پایه برند خود را انتخاب کنید. توجه کنید که روانشناسی رنگ‌ها به عنوان فرمولی تصمیم برای تمامی برند‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

گام دوم) انتخاب رنگ‌های مکمل یا کمکی:

می‌تونید با کمک گرفتن از برندهای موفق رنگ سازمانی برند خود را انتخاب کنید. بهتر است رنگ سازمانی خود را خیلی پیچیده و شلوغ نکنید پیشنهاد می‌شود از یک رنگ پایه و حداکثر چهار رنگ مکمل استفاده کنید.

 ویژگی ها و کارکرد رنگ سازمانی

رنگ سازمانی برند بر ایجاد اشتیاق و جذب مخاطب، ارتباطات سازمان و مخاطب و توسعه و ترویج برند تاثیرگذار است. حال آنکه سازمان‌ها با اعمال و یکپارچه‌سازی رنگ لوگوی سازمان در بروشورها، کاتالوگ‌ها، تبلیغات آنلاین، دفاتر و سربرگ، بسته بندی و محیط سازمان به تدریج برند خود را تقویت کرده و در ذهن مخاطب اثر گذار خواهند بود.

  • تأثیر رنگ‌ها بر احساسات افراد

رنگ‌ها به دو دسته عمده گرم و سرد تقسیم می‌شوند؛ رنگ‌های گرم عمدتا حس برانگیختگی به افراد می‌دهند که علائمی چون افزایش آدرنالین در بدن را موجب می‌شود. رنگ‌هایی در طیف رنگی قرمز در این دسته قرار دارند.

رنگ‌های سرد بیشتر احساس آرامش و اطمینان خاطر در فرد ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید بیشتر افراد تمایل دارند رنگ‌های سرد را انتخاب کنند. مانند طیف رنگی آبی.

  • تاثیر رنگ سازمانی در فروش

اگر از رنگ سازمانی بصورت مداوم در لوگو،  سایر ابزار ارتباطی و تبلیغاتی استفاده کنیم به تدریج در ذهن مخاطب نقش می بندد و هویت برند سازمان را تعریف خواهد کرد.  طبق تحقیقات صورت گرفته بسیاری از خریدهای شتابزده با توجه به شکل ظاهری و آب و رنگ محصول صورت می‌گیرد. همچنین بسیاری از برندها به دلیل بسته بندی و انتخاب رنگ‌های نامناسب مورد استقبال مشتری قرار نمی‌گیرند. همچنین در ایران برخلاف کشورهای جهان اول توجه به موارد طراحی کمرنگ‌تر بوده اما رفته رفته، در کشور ما نیز بسیاری از کسب و کارها برای اینکه از گردونه رقابت خارج نشوند، ناگزیر به انجام اقدامات مربوط به طراحی ظاهر برند شدند. چرا که به قدرت طراحی و رنگ آمیزی برند در جذب مخاطب پی بردند. اما رنگ برند  با احساسات فرد چه می کند؟

همانطور که گفتیم رنگ برند در روحیات، هیجانات و عواطف فرد تاثیر گذار است. می توان گفت انتخاب بهترین رنگ‌ها برای برند سازمان بر فرایند برندینگ و فروش تاثیر گذار است؛  به تعبیری ساده باید از رنگ و طراحی برای رنگ سازمانی لوگوی خود استفاده نمایید که در نگاه اول ارتباط مناسب مورد نظر شما را با مخاطب برقرار کند و در ذهن او نقش ببندد. همچنین باید به ارتباط و تناسب رنگ و محصول دقت کنید سپس با توجه به اطلاعاتی که از اصول انتخاب رنگ سازمان کسب نمودید بتوانید بیشترین تاثیر را روی مخاطب خود بگذارید. باید توجه کنید که رنج سنی مشتریان هدف شما در چه محدوده ای قرار دارد، چه محصولی را می‌خواهید بفروشید و چگونه می‌خواهید روی مخاطب هدف خود تاثیر بگذارید و با برند خود چه پیامی می خواهید به مخاطب خود برسانید.

  • رنگ سازمانی در فرآیند طراحی لوگو چه جایگاهی دارد؟

هدف عمده سازمان‌ها در طراحی لوگو سازمان تاثیر گذاشتن روی مخاطب و ماندگار شدن در ذهن عموم افراد است، به طوری که مخاطبی را به خود جلب نماید. امروزه هزینه‌های زیادی در جهت تهیه لوگوی تاثیرگذار بر مخاطب می‌شود. در طراحی لوگوی سازمانی رنگ بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواد روی تصمیمات، وضعیت روانی و احساسات فرد تاثیر گذار است.

  • و…..

 انواع رنگ‌های سازمانی

پالت رنگ سازمانی انواع مختلف دارد. در ادامه به انواع رنگ‌های مناسب برای برند سازمانی اشاره می‌کنیم

طیف رنگی گرم (نارنجی قرمز زرد و…..) 

رنگ سازمانی قرمز در مخاطب معمولا احساس هیجان و شور و اشتیاق ایجاد می‌کند اغلب در رستوران‌‌ها برای تحریک اشتها‌ی مشتریان به کار می‌رود. به عنوان نمونه ای از این رنگ می‌توان به برند کوکاکولا اشاره کرد.

رنگ سازمانی زرد الهام بخش امید وخوش‌بینی می‌باشد. بسیاری از تحقیقات ثابت کرده که کلمات به کار رفته در زمینه زرد پرنفوذ‌تر و متقاعدکننده‌تر می‌باشد. به عنوان نمونه ای از رنگ سازمانی زرد می‌توان به برند ایرانسل اشاره کرد همچنین برند آمازون از‌ ترکیب‌های رنگ  سازمانی زرد استفاده کرده است.

رنگ سازمانی نارنجی یکی دیگر از رنگ‌های گرم میباشد که ترکیبی از قرمز و زرد می باشدکه خصوصیات هر دوی آنها را تا حدودی دارد.این رنگ القا کننده شور و هیجان و انرژی رنگ قرمز و خوش بینی رنگ زرد می باشد و در کل برندهایی که تمایل دارند ارتباط صمیمانه و دوستانه ای با مخاطبان خود برقرار کنند از رنگ سازمانی نارنجی استفاده می کنند به عنوان نمونه ای از رنگ نارنجی می توان به برند فانتا اشاره کرد.

طیف رنگی سرد(آبی، سبز،نقره ای)

رنگ سازمانی آبی : این رنگ نشان دهنده آرامش، اعتماد، قدرت و گستردگی می باشد. سازمان های موفق و مطرح زیادی تمایل به استفاده از رنگ آبی در برند خود دارند.به عنوان نمونه از رنگ سازمانی آبی می توان به برندهای فورد و آی بی ام اشاره کرد.

رنگ سازمانی سبز: این رنگ اشاره به سرزندگی و سلامتی و رشد دارد.سازمان‌هایی که خدمات و محصولات مرتبط با سلامتی و طبیعت را  ارائه می دهند؛ بیشتر از این رنگ استفاده می کند. این رنگ همچنین نماد صلح و آشتی نیز می‌باشد و مانند طبیعت در انسان احساس جوانی، سرزندگی و پویایی به ارمغان می‌آورد. به عنوان نمونه می توان از برند استارباکس نام برد.

رنگ سازمانی نقره ای: این رنگ نشان دهنده درخشندگی و تجمل، آرامش، تعادل و نوآوری می‌باشد. این رنگ را در بیشتر برندهایی که محصولات و خدمات آنها وابسته به تکنولوژی است می‌توان مشاهده نمود. به عنوان نمونه ای از برند نقره این می توان به برندهای اپل، لکسوس و بنز اشاره نمود.

رنگ سازمانی بنفش: رنگ بنفش از طرفی نشان‌دهنده سلطنت و از طرف دیگر رنگی آرامش بخش است. بیشتر نشان‌دهنده ثروت می‌باشد و می‌توان گفت که به زنانگی هم اشاره دارد، پس انتخاب این رنگ می‌تواند مخاطبان خانم را بهمراه داشته باشد. می‌توان برای طراحی و بسته بندی کالای لوکس از طیف رنگی بنفش استفاده کرد. به عنوان نمونه ای از برند بنفش می‌توان به شکلات پردیس (Purdys) اشاره کرد.

رنگ سازمانی صورتی: این رنگ اشاره به لطافت، صلح دارد و در اصل بیشتر برای محصولات و خدماتی که به بانوان مربوط است استفاده می‌شود، همچنین این رنگ مورد توجه دختر بچه نیز می‌باشد بنابراین انتخاب این رنگ برای کودک و همچنین لوازم آرایشی،پوشاک و وسایل مربوط به بانوان، انتخاب درستی می‌باشد. به عنوان نمونه ای از برند صورتی می‌توان به برند باربی اشاره کرد.

رنگ سازمانی مشکی: رنگ مشکی تجلی‌گر قدرت و تسلط  می‌باشد. بسیاری از رنگ‌ها در ترکیب با رنگ مشکی پیام‌های متفاوتی به مخاطب می ‌رسانند. برای مثال رنگ مشکی با طلایی حس کالای لوکس را به مخاطب القا می‌کند. رنگ سفید پیام پاکیزگی، صداقت، دوستی را به‌همراه دارد. حال ترکیب این رنگ با مشکی  حس توازن، تعادل و همچنین قدرت را به مخاطب منتقل می‌نماید. رنگ سازمانی خاکستری که از ترکیب سفید و مشکی با درصد خاصی ایجاد می‌شود یکی از رنگ‌های خنثی است که معمولا برای رنگ سازمانی پیشنهاد نمی‌شود. چرا که بیشتر به کهولت، کاهش انرژی، خنثی بودن اشاره دارد.

نکات پایانی در مورد انتخاب رنگ سازمانی برند

برای انتخاب رنگ سازمانی برند چهارچوب دقیقی مشخص نشده و این امر با تحقیقات تخصصی در بین برند های مشابه، همچنین زمینه ارائه خدمات و محصولات، مشخصات مشتریان هدف و علایق آنها توسط افراد متخصص انجام می‌شود. در این مقاله توضیحاتی در رابطه با مفهوم رنگ سازمانی، روانشناسی رنگ‌ها و توصیه‌هایی در به کارگیری رنگ سازمانی لوگو ارائه شد. شما می توانید با بکارگیری این موارد رنگ مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کرده و برای یافتن مکمل‌های مناسب و تاثیر گذار از مشاوران پارماتیک راهنمایی بخواهید؛ تیم متخصص طراحی در پارماتیک در این امر به شما مشاوره خواهند داد.

مشاوره انتخاب رنگ سازمانی

تا اینجا به اهمیت انتخاب رنگ سازمانی مناسب پی بردیم. بنابراین تیم پارماتیک در این راستا با ارائه خدمات زیر می‌تواند شما را همراهی کند:

مشاوره جهت مناسب بودن رنگ سازمانی: برای انتخاب رنگ سازمانی مناسب تیم پارماتیک با بررسی محصولات و خدمات شما در انتخاب رنگ سازمانی همراه شما باشد.

شناسایی بازار هدف: برای جذابتر شدن برند ابتدا نیاز است تا مخاطب ‌های کسب و کار شما به دقت شناسایی شوند اینکه محصولات شما برای کدام بخش بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد سپس با توجه به رده سنی، موقعیت جغرافیایی و سلایق مشتری می‌توان رنگی جذاب تر برای برند سازمان انتخاب نمود.

مشاوره جهت طراحی لوگوی تاثیر گذار: تیم طراحی لوگوی پارماتیک با بکارگیری دانش نوین در تاثیر گذاری بر مشتری و بررسی رفتار مشتری در طراحی لوگو مطابق با سلایق مشتری همراه شما خواهد بود.