درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 9 دقیقه
درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟
درگاه پرداخت اینترنتی یکی از مهم‌ترین دغدغه کسب و کارهای آنلاین است. در این مطلب با زیبال همراه باشید تا همه چیز را راجع به درگاه پرداخت اینترنتی بررسی کنیم.

امروزه با گسترس فروشگاه‌های اینترنتی و افزایش تمایل افراد به خرید آنلاین، تقریبا همه ما حداقل یک بار از درگاه پرداخت اینترنتی برای پرداخت قبض، خرید شارژ، کالا و … استفاده کرده‌ایم و با این سوال که ” درگاه پرداخت اینترنتی چیست ” روبرو شده‌ایم. یکی از موارد مهم برای کسب و کارهای دریافت کننده محصولات پرداختی و همچنین خریدارانی که قصد دارند عملیات پرداخت را از طریق درگاه‌های اینترنتی انجام دهند ” امنیت سایت ” و نحوه عملکرد درگاه پرداخت است. در همین راستا در این بلاگ خلاصه‌ای از نحوه عملکرد درگاه‌ های پرداخت اینترنتی را بررسی می‌کنیم.

برای دریافت درگاه پرداخت امن مورد تایید بانک مرکزی، همراه با سرویس‌های کاربردی به ” ساخت درگاه پرداخت اینترنتی امن ” مراجعه کنید.

با گسترش و پیشرفت تجارت الکترونیک و دسترسی همگانی به اینترنت، راه‌هایی سریع و آسان برای معاملات آنلاین کاربران به وجود آمدند. درگاه پرداخت آنلاین یک ابزار تجارت الکترونیک است که امکان انجام تراکنش را برای کسب و کارهای کاملا آنلاین، کاملا فیزیکی (مانند مغازه‌ها) یا ترکیبی از این دو فراهم می‌کند و رایج‌ترین شیوه اتصال یک کسب و کار (که به اصطلاح پذیرنده نامیده می‌شود) به سیستم پرداخت (به خصوص در محیط‌های آنلاین) است. یک درگاه پرداخت مناسب، متدهای متفاوت پرداخت و همچنین گزینه‌های گزارش دهی قابل تنظیمی را فراهم می‌کند که به پذیرنده امکان مدیریت بهتر کسب و کار را می‌دهد.

درگاه اینترنتی چیست؟ { ویژه همه کسب و کارهای اینترنتی }

به بیانی ساده‌تر برای پاسخ به این سوال که درگاه اینترنتی چیست باید گفت زمانی که قصد دارید محصول یا خدمتی را به صورت اینترنتی خریداری کنید، بایستی این کار را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام دهید. درگاه پرداخت این امکان را فراهم می‌کند تا کسب و کارها از پایانه‌ های بانکی هزینه محصول یا خدمت خود را دریافت کنند. به این ترتیب مشتری یا کاربر از طریق درگاه پرداخت اینترنتی به وسیله شماره کارت، رمز دوم و cvv2 و تاریخ انقضا کارت خود می‌تواند بدون مراجعه به بانک یا پرداخت حضوری، خرید خود را انجام دهد.

pay pal پی پال یکی از معروف ترین ارائه دهندگان خدمات پرداخت الکترونیک در آمریکای شمالی است.

به کمک درگاه پرداخت می‌توانید فروشگاه خود را به درگاه های پرداخت بانکی اتصال کنید و مبلغ محصول یا خدمات خود را از مشتری دریافت کنید.

درگاه‌های پرداخت بانکی نقش مهمی در پردازش معاملات بین مشتری‌ها و صاحبان کسب و کار دارند و اطلاعات حساس و جزئیات پرداخت مانند شماره کارت اعتباری را رمزگذاری می‌کنند تا امنیت تبادل اطلاعات بین مشتری، پذیرنده و بانک پردازشگر تضمین شود. تمام این اطلاعات در سرور امن سوییچ‌‌ها ذخیره می‌شوند.

 

ویژگی درگاه پرداخت اینترنتی چیست ؛ هر آن چیزی که برای داشتن یک درگاه پرداخت باید بدانید

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

۱ ) امنیت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد انتخاب یک درگاه پرداخت خوب باید بدانید امنیت درگاه پرداخت است. قطعا هیچ مشتری، خریدار یا کاربری اطلاعات بانکی خود را در سایت‌های مشکوک و ناامن وارد نمی‌کند. در نتیجه در انتخاب درگاه پرداخت، نوعی را انتخاب کنید که حتما از امینت آن خیال‌تان راحت باشد.

 

۲ ) هزینه

مطمئنا کارمزد درگاه پرداخت یکی از دغدغه‌های اصلی کسب و کارها است. به ازای هر تراکنشی که مشتریان در درگاه سایت شما انجام می‌دهند، باید هزینه‌ای را به عنوان تعرفه پرداخت کنید. هر درگاه پرداختی که انتخاب می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که به ازای تعرفه‌ای که می‌پردازید چه خدمات یا محصولی را به شما ارائه می‌دهند.

۳ ) روش پرداخت

روش پرداخت آنلاین، مسیر پرداخت مشتری را برای هر دو طرف یعنی کسب و کار و مشتری راحت می‌کند. بنابراین به خاطر داشته باشید که برای راحت کردن مسیر پرداخت مشتری و همچنین محاسبات مالی خودتان از درگاهی استفاده کنید که روش‌های پرداخت جدیدی را ارائه دهد. برای مثال درگاه پرداخت زیبال علاوه بر پرداخت آنلاین از طریق درگاه این امکان را برای کسب و کارها فراهم کرده تا با محصول دستگاه کارتخوان مبتنی بر شناسه، امکان پرداخت درب محل نیز برای مشتریان خود فراهم کنند. ضمن اینکه محاسبات مالی شما نیز در این مورد به مشکل نخواهد خورد و احتمال خطا به شدت پایین می‌آید.

 

۴ ) سازگاری

نکته مهم دیگر درگاه‌های پرداخت، سازگاری آن‌ها با سیستم مدیریت محتوا یا پلتفرم شما است. درگاه پرداخت از لحاظ فنی و ساختاری و همچنین زیبایی بصری باید با پلتفرم شما سازگار باشد.

از دیگر ویژگی درگاه های پرداخت اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت انجام تراکنش های مالی
  • قابلیت دریافت گزارش به صورت آنلاین
  • قابلیت پیاده سازی در انواع سیستم‌های مدیریت محتوا
  • قابلیت استفاده از نشان اختصاصی پذیرنده
  • قابلیت دریافت درگاه در سریع‌ترین زمان ممکن
  • ارائه خدمات منحصر به فرد همراه با درگاه

 

 معرفی انواع درگاه پرداخت + مزایای درگاه پرداخت اینترنتی چیست ؟

زمانی که قصد دارید برای سایت خود درگاه اینترنتی بگیرید، معمولا یک سوالی که ذهن‌تان را مشغول می‌کند این است چه درگاه پرداختی برای سایت بگیریم ؟ در پاسخ به این سوال می‌خواهیم انواع درگاه پرداخت را به شما معرفی کنیم که انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

به طور کلی دو نوع درگاه پرداخت وجود دارد:

  • درگاه پرداخت مستقیم
  • درگاه پرداخت واسط

درگاه پرداخت مستقیم

در این نوع درگاه پرداخت مشتری بعد از اینکه سبد خرید خود را تکمیل کرده و مشخصاتش را وارد می‌کند، در مرحله تسویه حساب به درگاه پرداخت بانکی متصل می‌‌شود. این نوع درگاه پرداخت به صورت مستقیم به بانک متصل است. مانند درگاه پرداخت پارسیان، درگاه پرداخت بانک ملت، درگاه پرداخت بانک ملی و درگاه پرداخت بانک سامان و … به این ترتیب بعد از پرداخت مشتری، مبلغ به طو مستقیم در حساب بانکی که شما در آن حساب دارید، منتقل می‌شود. در نهایت بعد از تکمیل خرید توسط مشتری، به سایت پذیرنده  که همان سایت شما است، هدایت می‌شود. در این نوع درگاه، کارمزدی از شما بابت داشتن درگاه کسر نمی‌شود اما بایستی مالیات و شرایط دیگری را در نظر بگیرید که برای داشتن این درگاه لازم است داشته باشید. از جمله این شرایط شامل:

  • بایستی وب سایت شما به طور کامل راه اندازی شده باشد.
  • بایستی برای کسب و کار خود مجوز معتبر حقیقی و حقوقی داشته باشید
  • سایت شما باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد
  • تمام قوانین تجارت الکترونیک باید در سایت شما رعایت شده باشد

در نظر داشته باشید دریافت این درگاه نیاز به صرف روال اداری طاقت فرسا دارد. با این وجود کارمزدی دریافت نمی‌کند. ضمن اینکه زیر ساخت‌های فنی مورد نیاز با سیستم مدیریت محتوای شما را نیز ندارند و احتمالا در اتصال افزونه یا ماژول‌ها به درگاه، به تسلط نسبی به علم برنامه نویسی نیاز داشته باشید.

مزیت دریافت درگاه پرداخت مستقیم

  • بدون کارمزد بوده و واریز پول، به صورت مستقیم و بدون کسر است.
  • یک پنل خصوصی و حرفه‌ای برای تراکنش‌ها خواهید داشت
  • کاربر بعد از خرید، وارد صفحه مستقیم درگاه بانکی می‌شود

معایب درگاه پرداخت مستقیم

  • مدت زمان درخواست درگاه مستقیم معمولا بازه سه ماهه زمان می‌برد.
  • برای راه اندازی آن نیاز به کد نویسی دارید.

درگاه پرداخت واسط

درگاه های پرداخت واسط از پشتبانی فنی قوی‌تری برخودار هستند و شما می‌توانید به راحتی پلایگن‌های مورد نظرتان را در هر سیستم مدیریت محتوایی که دارید، پیاده سازی کنید. ضمن اینکه علاوه بر درگاه پرداخت دارای سرویس‌ها و محصولاتی هستند که کار کسب و کارها را راحت کرده است.

مزیت درگاه پرداخت واسط

فعالسازی در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون طی روال اداری

  • بدون نیاز به دانش کدنویسی
  • قابلیت ایجاد درگاه پرداخت اختصاصی با نام سایت و برند کسب و کار در صفحه پرداخت
  • بدون نیاز به مجوز کسب و کار
  • تسویه حساب به صورت پایا
  • نصب سریع و راحت

معایب درگاه پرداخت واسط

  • نیاز به کارمزد برای هر پرداخت
  • امکان استفاده از تسویه پایا
  • الزامی شدن دریافت اینماد (از آذرماه ۱۴۰۰)

نحوه ساخت درگاه پرداخت اینترنتی چیست

برای ساخت درگاه پرداخت مورد نظر بایستی وارد سایت ارائه دهنده درگاه پرداخت شوید. بعد از تکمیل مشخصات اولیه و ایجاد حساب کاربری مدارک خود را برای احراز هویت آپلود می‌کنید. در کمتر از یک روز کاری برای برای احراز هویت با شما تماس خواهند گرفت. در نهایت بعد از تایید شدن توسط پرداخت یار مورد نظر، یک کد فعالسازی به شما می‌دهند که مرچنت کد نامیده می‌شود. برای اطلاع بیشتر در مورد ساخت درگاه پرداخت، مطلب همه چیز راجع به اتصال درگاه پرداخت به ووکامرس را از دست ندهید.

مقایسه درگاه پرداخت مستقیم و واسط

اگر بخواهیم به صورت کلی به مقایسه درگاه پرداخت بپردازیم و ببینیم انواع درگاه پرداخت چه تفاوتی با هم دارند می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نماد اعتماد الکترونیکی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم نیاز به نماد اعتماد الکترونیکی دارید. تا قبل از آذر ۱۴۰۰ برای دریافت درگاه پرداخت واسط نیازی به داشتن اینماد نبود. اما هم اکنون هر وب سایتی که متقاضی درگاه پرداخت است، ملزم به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است.

مدت زمان فعالسازی

از آن جایی که درگاه پرداخت مستقیم نیاز به مراحل اداری و قانونی دارد، این پروسه ممکن است حتی تا یک ماه هم زمان بببرد. در صورتی که برای راه اندازی فروشگاه خود عجله دارید، درگاه پرداخت واسط می‌تواند کارتان را راحت کند.

راحتی نصب و پشتیبانی

این روزها که تقاضا برای کسب و کارهای آنلاین رو به افزایش است، بسیاری از کسب و کارها خواهان دریافت درگاه پرداخت واسط هستند. چرا که به راحتی این درگاه پرداخت روی اکثر پلتفرم‌ها، قابل اجرا است. علاوه بر این، افزونه‌هایی که به صورت مدام در حال به روز رسانی هستند امکات جدیدی را به سایت اضافه می‌کند. درصورتی که شما هم دریافت امکانات کافی و دسترسی سریع و پشتیبانی را دارید درگاه پرداخت واسطانتخاب مناسب‌تری برای شما است.

تسویه حساب درگاه پرداخت

درگاه پرداخت مستقیم، بعد از پرداخت، به صورت مستقیم مبلغ را به حساب شما منتقل می‌کند. اما در مورد درگاه پرداخت واسط هزینه تراکنش معمولا بعد از ۲۴ ساعت کاری به حساب بانکی شما واریز می‌شود. تسویه درگاه پرداخت زیبال به صورت شاپرکی انجام می‌شود.

کارمزد درگاه پرداخت

درگاه پرداخت واسطه به ازای هر تراکنش مبلغی را به عنوان کارمزد کم می‌کند در حالی که درگاه پرداخت مستقیم فقط مالیات گرفته می‌شود. برای آگاهی از بهتر راجع به کارمزدها می‌توانید، مطلب کارمزد تسویه و پایا را بخوانید. با در نظر گرفتن شرایط کسب و کارتان در صورتی که درگاه پرداخت واسط را انتخاب کردید، می‌توانید به سایت درگاه پرداخت زیبال مراجعه کنید و در قسمت فروشگاه، نام درگاه پرداخت خود را با اسم و برند خودتان منتشر کنید.

کد های اسکریپت برای سایت

برخی افزونه ها این امکان را برای شما فراهم کرده اند تا بتوانید مستقیما درگاه پرداخت خود را بر روی دامنه خود نصب کنید که امکان سفارشی سازی به شما می دهد و می توانید انواع درگاه پرداخت خود را با سلیقه خود داخل فروشگاه خود طراحی کنید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می تواند با پشتیبانی درگاه پرداخت مورد نظر تماس بگیرید.

پشتیبانی از درگاه پرداخت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در درگاه پرداخت باید در نظر بگیرید، پشتیبانی آن است. چرا که در صورت عدم داشتن یک پشتیبانی حرفه‌ای و فنی، مشتریان زیادی را از دست داده و تراکنش‌های ناموفق در سایت‌تان افزایش پیدا می‌کند. درگاه پرداخت واسط از آن جایی که طرفداران بیشتری را در میان کسب و کارها دارد،  معمولا با پشتیبانی حرفه‌ای خیال کسب و کارها را راحت می‌کند. چیزی که کمتر در درگاه‌ های پرداخت مستقیم می‌بینید. در نتیجه زمانی که مشکلی در سایت‌تان رخ داد یا تراکنش مشتریان با خطا روبرو شد می‌توانید به راحتی پیگیری کنید.

تفاوت انواع درگاه پرداخت اینترنتی چیست

 

درگاه های پرداخت در ۲ نوع درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت غیرمستقیم قابل استفاده هستند. این ۲ مدل تفاوت‌های بسیار زیادی دارند و بسیاری از کسب و کارها برای مدیریت بهتر امور پرداختی کسب و کار خود ترجیح می‌دهند از درگاه های پرداخت واسط مانند درگاه پرداخت اینترنتی امن زیبال استفاده کنند.

برای آگاهی از تفاوت های انواع درگاه های پرداخت بلاگ ” مقایسه درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم بانکی و غیرمستقیم واسط + جدول ” را مطالعه و بهترین درگاه پرداخت اینترنتی مناسب خود را انتخاب کنید.

نحوه عملکرد درگاه بانکی

 

قبل از تشریح چگونگی عملکرد درگاه ها و بررسی اینکه ” درگاه‌ پرداخت اینترنتی چیست ” ، لازم است برخی از مفاهیم بانکی را تعریف کنیم:

  • شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP): تا قبل از سال ۱۳۸۳ خود بانک‌ها سرویس‌های پرداختی را توسعه و ارائه می‌دادند اما با افزایش تقاضا برای دریافت محصولات پرداختی متنوع، این وظیفه به شرکت های تحت عنوان PSP داده شد. تعداد PSP ها در ایران ۱۲ عدد می‌باشد که هر کدام با چندین بانک طرف قرارداد هستند.
  • شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک): سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی(شاپرک)، شبکه‌ای است که تمامی ارائه‌ دهندگان خدمات پرداخت و پایانه‌های فروش آن‌ها را، در نظامی یکپارچه گرد هم آورده و با مدیریت و نظارت متمرکز، کارایی و اثربخشی و امنیت شبکه پرداخت کارت را ارتقا می‌بخشد.

مراحل کارکرد درگاه‌ پرداخت اینترنتی به بیان ساده به صورت زیر است:

  1. مشتری، محصول یا خدماتی را در وبسایت پذیرنده انتخاب کرده و با کلیک برروی دکمه خرید یا دکمه‌ای مشابه آن به صفحه پرداخت (که یک صفحه تحت دامنه شاپرک است) ارجاع داده می‌شود و اطلاعات لازم (شامل شماره کارت،‌ رمز دوم و کد اعتبارسنجی یا CVV2) را وارد می‌کند.
  2. داده‌های مشتری رمزگذاری شده و ابتدا به PSP فرستاده می‌شود.
  3. داده‌های تراکنش توسط PSP به بانک صادرکننده کارت ارسال می‌شود.
  4. پس از احراز هویت موفقیت آمیز، درخواست توسط بانک صادرکننده (با توجه به سرمایه موجود در حساب مشتری) تایید و یا رد می‌شود.
  5. در نهایت، پاسخ احراز هویت توسط PSP به وب‌سایت پذیرنده (فروشگاه اینترنتی) ارسال می‌گردد.
  6. پول از حساب دارنده کارت کسر شده و در اختیار شاپرک قرار می‌گیرد.
  7. شاپرک در سیکل‌های مشخص مبالغ را به‌صورت تجمیعی به حساب پذیرنده در بانک مقصد واریز می‌کند.

تمام مراحل ۱ تا ۶ در زمانی حدود ۲ الی ۵ ثانیه اتفاق می‌افتد.

چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟

در صورتی که کسب و کارتان را به تازگی راه اندازی کردید، در نظر داشته باشید که بهترین درگاه پرداخت برای کسب و کار شما، درگاه واسط اینترنتی است. برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، کافیست پس از دریافت اینماد (که از آذر ۱۴۰۰ اجباری شده است)، وارد سایت پذیرنده مورد نظر شوید و فرم ثبت نام را تکمیل کنید. بعد از آپلود مدارک، با شما برای احراز هویت تماس می‌گیرند. مرحله نهایی، دریافت درگاه پرداخت اینترنتی واسط است که اغلب شرکت‌‌ها با ارائه افزونه درگاه پرداخت مطابق با پلتفرم سایت‌تان، به راحتی درگاه پرداخت را به سایت متصل می‌کنند. برای دریافت درگاه آنلاین نیازی به علم برنامه نویسی ندارید و تمام مراحل در صورت تایید هویت شما، در کمتر از یک روز کاری انجام می‌شود. ضمن اینکه با درگاه پرداخت زیبال می‌توانید تا ۴۵ روز از فرصت تست رایگان برخوردار شوید.

کلام آخر و انتخاب بهترین درگاه پرداخت اینترنتی

با هم بررسی کردیم که درگاه پرداخت اینترنتی چیست . به طور خلاصه، برای استفاده از درگاه‌ پرداخت اینترنتی سه مورد مهم هنگام خرید مشتری از سایت پذیرنده وجود دارد:

  • احراز هویت
  • واریز
  • گزارش‌‌دهی

زیبال به عنوان پرداخت یار بانک مرکزی جمهوری اسلامی و یکی از شناخته شده‌ترین ارائه‌دهندگان درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و پرداخت در محل (COD) همواره در تلاش است تا پایدارترین و ایمن‌ترین راهکارهای پرداختی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد.

امنیت در تجارت الکترونیک به منظور جلوگیری از مشکلاتی مانند کلاهبرداری هنگام عملیات پرداخت بسیار مهم است. از این رو صاحبان کسب و کار می‌بایست رویکردی پیشگیرانه برای کاهش کلاهبرداری و جلوگیری از نقض امنیتی درمورد کارت‌ها یا اطلاعات شخصی درپیش بگیرند.

انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی امن مناسب یکی از موارد قابل توجه در این رویکرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *