تفاوت ۴G و ۵G چیست؟

تفاوت ۴G و ۵G چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

تفاوت اینترنت 4G و 5G چیست؟ همین چند سال پیش بود که باید برای دانلود یک آهنگ چند مگابایتی، بیشتر از 10 دقیقه از زمانمان را صرف منتظر ماندن برای سرعت پایین اینترنت های E یا Edge می‌کردیم. پس از مدتی اینترنت 3G بر روی سیم کارت های ایرنسل و همراه اول فعال شد و سرعت بالای آن باعث شگفت زده شدنمان شد. اما بعد از آن و به فاصله کمی، اینترنت های 4G با سرعت فوق العاده به شبکه موبایلی راه پیدا کردند و سرعت اینترنت نسل چهارم را به معنای واقعی به نمایش گذاشتند.

در این میان به تازگی حرف هایی در مورد اینترنت 5G می‌شود. زمانی که صحبت از فناوری نسل پنجم اینترنت همراه می‌شود، شاید تصور سرعت آن هم برای ما سخت باشد. در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت اینترنت 4G و 5G بپردازیم و اطلاعات بیشتری را در مورد هرکدام و مخصوصا اینترنت 5G به شما بدهیم.

مزایا و معایب اینترنت 5G چیست؟

تفاوت ۴G و ۵G چیست؟

شاید تنها چیزی که در نگاه اول باعث تمایز اینترنت 5G و 4G شود، سرعت آنها باشد. مطمئناً می‌توان سرعت را مهم ترین وجه تمایز این دو فناوری اینترنت همراه دانست اما در هر حال هر فناوری، همراه با خود، مزایا و معایبی را به همراه دارد که باعث ایجاد تمایز های بیشتری می‌شوند.

اینترنت نسل 5 مزایای بسیاری بهره می‌برد اما یکی از بزرگترین معایبی که اینترنت 5G دارد این است که، بر خلاف اینترنت 4G که دکل های ارتباطی آن می‌توانستند در فواصل چند کیلومتری از یکدیگر قرار بگیرند، در اینترنت 5G دکل ها در اندازه های کوچکتر، اما فواصل کمتری هستند.
در اصل اینترنت 5G نمی‌تواند در فاصله زیادی به کاربران خدمات بدهد و برای اتصال به این فناوری اینترنت، نیاز به نقاط اتصال یا اکسس پوینت های بیشتری داریم.

البته با توجه به سرعت بالایی که این فناوری اینترنت همراه با خود دارد، می‌توان از این عیب آن هم چشم پوشی کرد. نظراتی که اغلب در مورد اینترنت 5G منتشر میشود بر خلاف انتظار، نظرات منفی است تا نظرات مثبت. اغلب کاربران، این اینترنت را غیر ضروری می‌دانند و اظهار می‌کنند که سرعت اینترنت 4G جوابگوی نیاز های فعلی و آینده آنان است.

خب شاید کمی این اظهار نظرات واقعی باشد. البته ما ایرانیان احتمالا کمتر این موضوع را درک کنیم زیرا اینترنتی که در کشور ما با نام 4G مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت از اینترنت 4G اغلب کشور های توسعه یافته است.

آیا با وجود اینترنت 4G نیازی به اینترنت 5G داریم؟

تفاوت ۴G و ۵G چیست؟

اگر این سؤال را در ایران بپرسیم مطمئنا جواب مثبت است اما در کشور هایی چون کشورهای پیشرفته عربی و اروپایی نظر کاربران با ما نظر ما متفاوت است. سرعتی که کاربران در این کشورها با نام 4G و 4.5G از آن استفاده می‌کنند، چیزی بین 10 تا 50 مگابیت بر ثانیه است و سرعتی که قرار است با راه اندازی اینترنت نسل 5 یا 5G تجربه کنند در کمترین حالت، “1 گیگابیت” بر ثانیه است. آیا با توجه به سرعت بالای اینترنت 4G در این کشورها، باز هم نیازی به اینترنت با سرعت بالاتر حس می‌شود؟ مطمئنا خیر اما بهتر است از زاویه دیگری هم به این موضوع نگاه کنیم.

زمانی که قرار بود اینترنت های 3G و 4G به تلفن ها همراه ما بیایند، اغلب ما آن را برای افزایش سرعت دانلود و آپلود های روزانه خود می‌خواستیم و کمتر کسی به مزایای دیگر آن فکر می‌کرد. بعد از معرفی آن بود که توانستیم آن را برای موارد گوناگون استفاده کنیم. از جمله مواردی که پس از رونمایی از سرعت بالای اینترنت 4G برای ما مقدور شد، می‌توان به:

  • مشاهده آنلاین ویدیو، صوت و شبکه های تلویزیونی
  • مشاهده وبینار های آنلاین
  • برگذاری جلسات از راه دور و آنلاین
  • توانایی انتقال تصویر در دوربین مدار بسته
  • و…

اشاره کرد.

اگر از این زاویه به فناوری جدید 5G نگاه کنیم، مطمئنا با هر سختی و مشکلی هم که باشد، رونمایی و استفاده از آن در آینده ای نزدیک برای همه نیاز است. از جمله فناوری هایی که با رونمایی از اینترنت 5G می‌تواند به رشد خود بیافزاید، فناوری اینترنت اشیاء است که به صورت تصاعدی در حال پیشرفت است و مطمئنا در آینده ای نه چندان دور با زندگی های ما قرین می‌شود. در آن زمان است که احساس نیاز به یک اینترنت پرسرعت تر پررنگ تر می‌شود.

اینترنت 5G چه تفاوتی با اینترنت 4G دارد

تفاوت ۴G و ۵G چیست؟

احتمالا تا الآن به اهمیت وجود اینترنت 5G در آینده دنیای فناوری پی برده اید. حال بهترین زمان برای بررسی تفاوت اینترنت 4G و اینترنت 5G است. اولین تفاوت این دو که در قسمت های قبل این مقاله هم به آن پرداختیم، تفاوت در سرعت است. با رونمایی از اینترنت 5G می‌توان به سرعت هایی تا 10 گیگابیت بر ثانیه فکر کرد.

تفاوت بعدی اینترنت 4G و 5G، در زمان تأخیر آنهاست. زمان تأخیری که اینترنت های 4G دارند چیزی برابر تا 40 تا 60 میلی ثانیه است اما این زمان تأخیر در اینترنت های 5G برابر حداکثر 10 میلی ثانیه است. اگر شما از کاربران عادی اینترنت باشید، این مورد برای شما تفاوت زیادی ندارد اما همین زمان های کوتاه برای بعضی از کاربران به شدت اهمیت دارد.

به طور مثال گیمرها، برای بازی های آنلاین خود، حتی برای مقیاس های کمتر از ثانیه هم ارزش قائل اند. یا در مثال دیگر، در دوربین های امنیتی و نظامی که نیاز به دریافت تصاویر لحظه ای است، کاهش این تأخیر می‌تواند بسیار اثر مثبتی داشته باشد. علاوه بر این ها، در وسایل نقلیه بدون راننده که در آینده به تولید انبوه می‌رسد، این ثانیه های ارزش بسیار بالایی دارند.

به عنوان آخرین مزیت اعلام شده درباره اینترنت 5G می‌توان به ظرفیت بیشتر آن اشاره کرد. هر روزه تعداد وسایلی که نیاز به اتصال به اینترنت را دارند افزایش پیدا می‌کند پیش بینی شده که تعداد آنها در یکی دو سال آینده به بیش از 45 میلیارد برسد. تلفن های همراه تنهای یکی از این وسایل است. از دیگر وسایل می‌توان به:

  • رایانه ها
  • تلویزیون های هوشمند
  • ساعت های هوشمند
  • اتومبیل ها و دیگر وسایل نقلیه
  • وسایل پزشکی
  • دستیار های صوتری
  • و…

اشاره کرد. با توجه به افزایش روز افزون این دستگاه ها، در آینده شبکه 4G اینترنت توانایی پاسخگویی به این حجم از دستگاه ها برای اتصال به اینترنت را ندارد در حالی که ظرفیت شبکه 5G به خوبی پاسخگوی تعداد بالای این دستگاه ها است.

نتیجه گیری:

اینترنت 5G در زمان حال صرفا در مراحل آزمایشی قرار دارد و طبق اخبار اعلام شده، باید در بین سال های 2020 تا 2022 منتظر رونمایی این فناوری باشیم. پس از آن نیز باید چشم به راه تلفن های همراهی باشیم که بتوانند از این قابلیت پشتیبانی کنند. البته شرکت LG وعده پشتیبانی از این فناوری را در تلفن همراه LG G8 خود داده است.

در این مقاله به معرفی اینترنت 5G پرداختیم و تفاوت اینترنت 5G و 4G را بیان کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.