بحران تراشه در جهان با جنگ چین و تایوان شدت می‌گیرد

بحران تراشه در جهان با جنگ چین و تایوان شدت می‌گیرد
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
 رئیس هیئت مدیره شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی TSMC که بزرگترین تولید کننده تراشه در جهان محسوب می‌شود، هشدار داد که در صورت وقوع جنگ بین تایوان و چین، این شرکت “غیرقابل استفاده” خواهد شد.
مارک لیو، رئیس هیئت مدیره شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی TSMC که بزرگترین تولید کننده تراشه در جهان محسوب می‌شود، در یک مصاحبه ویدئویی که روز دوشنبه توسط CNN منتشر شد، هشدار داد که در صورت وقوع جنگ بین تایوان و چین، این شرکت “غیرقابل استفاده” خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شرکت تی‌اس‌ام‌سی حدود 90 درصد تراشه‌های پیشرفته در سطح جهان را تولید می‌کند.

لیو گفت: هیچ کس نمی تواند TSMC را به زور کنترل کند… شما کارخانه‌های TSMC را غیرقابل استفاده خواهید کرد. از آنجایی که اینها تأسیسات تولیدی پیچیده ای هستند … آنها به ارتباط نزدیک با دنیای خارج، با اروپا، با ژاپن، با ایالات متحده، از مواد گرفته تا مواد شیمیایی و قطعات یدکی وابستگی دارند.

لیو همچنین تاکید کرد که در صورت وقوع درگیری و جنگ، دیگر ساخت تراشه “مهم‌ترین چیزی که باید نگران آن باشیم” نخواهد بود.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که چین به ادامه کار شرکت TSMC نیاز دارد، چرا که “وقفه تولید ما یک آشفتگی اقتصادی در چین ایجاد می کند و در صورت وقوع جنگ به طور ناگهانی تامین پیشرفته ترین قطعات آنها از بین می رود”.

رئیس هیئت مدیره شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی همچنین در ادامه به مقامات چین نصیحت کرد تا قبل از انجام هر کاری به دقت به عواقب آن فکر کنند.

وی گفت: جنگ فقط می تواند برای هر سه طرف (چین، تایوان و بازار جهانی تراشه) مشکل ایجاد کند. جنگ هیچ برنده ای ندارد، همه بازنده هستند.

لیو همچنین به درگیری کنونی در اوکراین پرداخت و گفت که باید از آن درس گرفت، چرا که وضعیت در آنجا یک سناریوی باخت – باخت – باخت برای جهان غرب، روسیه و اوکراین ایجاد کرده است.

وی گفت چین و تایوان باید از درگیری اجتناب کنند تا “موتور اقتصاد جهانی بتواند به کار خود ادامه دهد.”

مصاحبه لیو در حالی منتشر شد که تنش ها بین پکن و تایپه تشدید یافته است که بخشی از آن ناشی از سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است. تایوان یک کشور جزیره‌ای خودمختار است که پکن آن را بخشی از قلمرو مستقل خود می داند.