بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایلی چیست؟
زمان تقریبی مطالعه : 9 دقیقه

بازاریابی موبایل یک بخش مهم و تاثیر گذار از کمپین بازاریابی بلند مدت یا کوتاه مدت محسوب می شود . به طور کلی بهینه سازی استراتژی موبایل مارکتینگ باعث برتری نسبت به سایر رقبا می شود. در این مقاله به طور کامل با اهمیت و تکنیک های مهم این روش آشنا می شویم.

طبق تحقیقات انجام شده در Salesforce، ۶۸ درصد از کسب و کارها همراه با سایر روش های تبلیغاتی از موبایل مارکتینگ هم استفاده می کنند. با توجه به این که امروزه ۸۰ درصد از کاربران فعالیت های جستجو و خرید را از طریق موبایل انجام می دهد، اهمیت دادن به این دسته از کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که بسیاری از دیجیتال مارکترها عقیده دارند که کاربران موبایل، خریداران متحرک هستند. در واقع در هر شرایطی می توان آن ها را جذب کرد. علاوه بر این، این کاربران در صورتی که قصد خرید داشته باشند، با یک جستجو و در ادامه آن با پرداخت آنلاین محصول مورد نظرشان را خریداری می کنند. اگر به تازگی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شده اید و اطلاعات کافی از اصطلاحات و روش های بازاریابی ندارید، در این مقاله همراه کلیک اول باشید.

موبایل مارکتینگ چیست؟

بدیهی است که به کار گرفتن سایر روش های دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کار و حوزه کاری متفاوت است. علاوه بر این، هر استراتژی برای حوزه های مختلف چالش های زیادی به همراه دارد. اما نکته حائز اهمیت این است که هر کدام از روش های بازاریابی را هر چه زودتر به کار بگیرید، سریع تر نتیجه مورد نظر را دریافت می کنید. یکی از مهم ترین چالش های بازاریابی موبایلی این است که بررسی کنید چه کاربرانی از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند؟ کدام یک از مشتریان و کاربران پتانسیل بالایی دارند؟ و سریع تر امکان برقراری ارتباط و تعامل با آن ها امکان پذیر است؟

تاکنون با اهمیت بازاریابی موبایلی تا حد مناسبی آشنا شدیم. تعریف های مختلفی در مورد mobile Marketing وجود دارد. با این وجود اگر بخواهیم به صورت ساده این اصطلاح را تعریف کنیم، باید گفت: به هر نوع فعالیت بازاریابی که در بستر اینترنت اداره شود و از طریق آن مشتریان و کاربران به صورت مداوم با استفاده از تلفن همراه شخصی به آن متصل می شود، موبایل مارکتینگ می گویند. همچنین تعریف مختصری در ویکی پدیا نیز وجود دارد که می گوید بازاریابی موبایلی به بازاریابی به وسیله موبایل یا داخل موبایل گفته می شود.

اهمیت پرداختن به این استراتژی به گونه ای است که تلفن های همراه به طور کلی شیوه تعامل و برقراری ارتباط با دنیای وب را دگرگون و متحول کرده اند. کاربران موبایلی با استفاده از تلفن همراه خود در گوگل جستجو می کنند، در وب سایت ها می گردند، پرداخت آنلاین انجام می دهند، ایمیل های خود را چک می کنند و …

تاریخچه موبایل مارکتینگ

برخی عقیده دارند که تاریخچه بازاریابی موبایلی مربوط به زمانی است که اولین SMS و کد کوتاه تلفن همراه در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شد. علاوه بر این، در سال ۲۰۰۵ میلادی برندهای NIKE و PONTAIC از موبایل مارکتینگ استفاده کردند. چون در آن زمان استفاده از تلفن همراه مورد استقبال کاربران قرار گرفته بود. همچنین در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز، حدود ۲٫۴ میلیارد کاربر از SMS استفاده می کردند. یکی از تحولات گسترده و مهمی که در ۲۰۱۰ میلادی که اتفاق افتاد، این است که کمپانی اپل اولین آیفون را وارد بازار کرد. این کمپانی کدهای QR را نیز به به موبایل مارکتینگ افزود که باعث تحولات ویژه ای در این نوع بازاریابی شد. سپس در سال ۲۰۱۱ میلادی Mobile Marketing به یک صنعت جهانی ۱۴ میلیارد دلاری تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز با تولید موبایل های IOS و اندرویدی و جایگزین شدن آن به جای تلفن های همراه سنتی، امکان استفاده از برنامه های کاربردی و اپلیکیشن برای کاربران فراهم شد. سپس در سال ۲۰۱۴ میلادی کاربران موبایلی امکان متصل شدن به اینترنت و امکان جستجوی اینترنتی را پیدا کردند. در حال حاضر نیز ۸۹ درصد از زمان کاربران در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایل صرف می شد. ۱۱ درصد باقی مانده از این زمان، صرف جستجو و مرور کردن وب سایت ها می شود.

بیشتر بخوانید :  اشتباهات متداول در مورد استفاده از تصاویر در وب

به همین دلیل می توان گفت دلیل اهمیت و تمرکز روی بازاریابی موبایلی این است که تعداد کاربران موبایلی در حال افزایش است. علاوه بر این، در این میان ۶۸ درصد از کاربران، تمرکز خود را روی کلیت استراتژی موبایل مارکتینگ قرار داده اند. بسیاری از دیجیتال مارکترها عقیده دارند کسب و کارهایی که از این استراتژی استفاده نمی کنند، بسیاری از مشتریان در لحظه و فعال را از دست می دهند.

اهمیت موبایل مارکتینگ

یکی از بهترین روش های جذب مخاطب و کاربران توجه و تمرکز روی استراتژیک بازاریابی موبایلی است. اگر به تازگی با این اصطلاح آشنا شده اید و از اهمیت آن اطلاع ندارید، در ادامه مهم ترین مزایای موبایل مارکتینگ را بیان می کنیم:

۱- افزایش دسترسی به مخاطبان

دسترسی پیدا کردن به مخاطب مهم ترین اقدام برای ایجاد تعامل و برقراری ارتباط با آن محسوب می شود. ساده ترین روش برای برقراری ارتباط با کاربران، تلفن همراه است. طبق امار مشخص شده ۷۹ درصد از کاربران صبح ها پس از بیدار شدن از خواب اولین کاری که انجام می دهند، چک کردن تلفن همراه است. این وابستگی به حدی است که کاربران در طول روز هم تلفن همراهشان را از خودشان جدا نمی کنند.  به طور میانگین کاربران ۹۰ دقیقه از زمان خود را صرف استفاده از تلفن همراه می کردند. امروزه نیز کاربران در ایالات متحده آمریکا روزانه ۲۰۰ دقیقه از موبایل استفاده می کنند. این آمار در حال حاضر هم رو به افزایش است.

۲- سرعت پاسخ گرفتن

برای جلب و جذب مخاطب در موبایل مارکتینگ روش های مختلفی وجود دارد. برای مثال زمانی که ایمیل مارکتینگ را انتخاب می کنید، مدت زمان پاسخگویی یا حتی باز کردن ایمیل زیاد خواهد بود. در برخی موارد حتی وجود دارد که مخاطبان حتی ایمیل را باز نکنند. این موارد توسط نرم افزارهای تخصصی ایمیل مارکتینگ به راحتی قابل بررسی است. اما در بازاریابی موبایلی این مشکل رخ نمی دهد، چون مخاطبان در اسرع وقت موبایل خود و پیام های آن را چک می کنند.

۳- شخصی بودن موبایل

۹۱ درصد از مخاطبان موبایلشان را در یک قدمی خودشان می گذارند. وقتی که از روش Mobile Marketing استفاده می کنید، در دایره افراد نزدیک به آن ها قرار می گیرید.

۴- تجارت الکترونیک در بازاریابی موبایلی

بدیهی است که روشن کردن و فعال کردن Wi-Fi و اینترنت در موبایل آسان تر از لپ تاپ است. علاوه بر این، موبایل یک پتانسیل قدرتمند و بزرگ برای پرداخت های مالی محسوب می شود. یکی از موارد تاثیر گذار و مهم دیگر این است که در بازاریابی موبایلی احتمال افزایش نرخ تبدیل قطعی خواهد بود. در واقع هر چه فرایند خرید و سفارش محصول آسان تر باشد، نرخ تبدیل نیز افزایش خواهد یافت.

۵- کاهش هزینه های تبلیغات

همان طور که ذکر شد، برای جذب مخاطب روش های مختلفی وجود دارد. برگزاری کمپین های تبلیغاتی و سایر روش های تبلیغاتی معمول هزینه های قابل توجهی دارد. پرداخت هزینه های این تبلیغات معمولا برای کسب و کارهای کوچک امکان پذیر نیست. اما در مقابل آن mobile marketing هزینه های بسیار کم تری خواهد داشت.

۶- بهبود و افزایش بازاریابی ویروسی

محتواها درون موبایل سریع تر و راحت تر توسط کاربران برای کاربران دیگر به اشتراک گذاشته می شود. در واقع این روش به صورت یک بازاریابی ویروسی عمل می کند.

بازاریابی موبایلی چیست؟بازاریابی موبایلی چگونه کار می کند؟

برای دستیابی پیدا کردن به مخاطبین چندین روش مطمئن وجود دارد. چندین نمونه استراتژی به صورت هدفمند باعث افزایش فروش می شود، عبارتند از:

۱- SMS Marketing

استفاده از سرویس پیامک  یکی از بهترین روش هایی است که به کمک آن می توانید به شماره تلفن آن ها و به خود آن ها دسترسی داشته باشید. حتی اگر کاربران اینترنت هم نداشته باشند، حتما پیام های کوتاه را می بینند. با این وجود باید توجه داشته باشید که از پیام های مختصر و کوتاه و مفید استفاده کنید. همچنین با استفاده از ارسال پیام می توانید مشتریان را از روند خریدشان مطلع کنید. این روش باعث ایجاد یک تجربه خوب در خرید می شود.

بیشتر بخوانید :  چه اشتباهاتی باعث هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل ادز می شود؟

۲- Wi-Fi Marketing

برخی از کسب و کارهای بزرگ و حتی کوچک با ارائه سرویس Wi-Fi marketing جایگاه خوبی را بین مخاطبین به دست آورده اند. برای مثال برخی از رستوران ها به مشتریانی که در رستوران حضور دارند یا میز را رزرو می کنند، امکان استفاده رایگان از اینترنت را می دهد.

روش های توسعه دادن استراتژی موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ شامل مجموعه ای عظیم و مرتبط با استراتژی های یک کسب و کار است. این استراتژی برای کسب و کارهای مختلف یکسان یا در برخی شرایط حتی یکسان هم نیست.

مراحل مهم در تدوین استراتژی موبایل مارکتینگ برای کسب و کارهای مختلف عبارتند از:

۱- تعریف اهداف سازمانی برای موبایل مارکتینگ

برای شروع پیاده سازی استراتژی بازاریابی موبایل اهداف مشخصی باید وجود داشته باشد. برای مثال آیا می خواهید یک کمپین تبلیغاتی داشته باشید؟ هدفتان صرفا جمع آوری کردن شماره تماس کاربران است؟ آیا می خواهید کوپن یا کدهای تخفیف را از طریق پیامک به مخاطبین ارسال کنید؟ آیا هدف از موبایل مارکتینگ افزایش نصب اپلیکیشن است؟

۲- تعریف و شناخت مخاطبان هدف و بازار تلفن همراه

بازار یا مخاطبین هدف که شماره تماس آن ها را به دست می آورید می تواند کاملا متناسب با کسب و کار یا کاملا غیر مرتبط باشد. ساده ترین روش برای شناخت مخاطبان، این است که پرسونای آن ها را گسترش دهید. برای این کار از آن ها بخواهید که سوالات و نظر سنجی های شما را پاسخ دهند. همچنین می توانید با آن ها مصاحبه و نقش آن را بیابید. علاوه بر این، در صورتی که وب سایت یا اپلیکیشن دارید با استفاده از ابزارهای گوگل آنالیتیکس و الکسا می توانید شناخت نصبی از کاربرانی که از طریق جستجو در تلفن همراه شما را پیدا کرده اند داشته باشید.

۳- استفاده از تلفن همراه

یکی از فاکتورهای مهم در کسب یا افزایش رتبه سایت، واکنش گرا بودن آن است. زمانی که کاربران از طریق تلفن همراه شما را پیدا می کنند، معمولا در قدم اول وارد سایت می شوند. اگر سایتی واکنش گرا (Responsive) نداشته باشید، عملا مشتریان احتمالی خود را از دست می دهید. در این باره کارشناس جی ادز می گویند، قبل از تبلیغ کردن در گوگل، صفحه فرود یا صفحه خرید سایت را برای موبایل بهینه کنید. به طور کلی واکنش گرا بودن سایت مزایای مختلفی دارد که عبارتند از:

  • کاهش سرعت لود شدن صفحه
  • بهبود سئوی سایت
  • مشارکت بهتر کاربران
  • افزایش رضایت کاربران

۴- یکپارچه سازی کردن

در مرحله آخری فعالیت های استراتژی مرتبط را با mobile Marketing یکپارچه کنید. در واقع کاربران باید آن چه انتظار دارند را در این مرحله دریافت کنند.

بازاریابی موبایلی چیست؟تکنیک های موفقیت در موبایل مارکتینگ

علاوه بر استراتژی های گفته شده در بالا، تکنیک های مهمی در بازاریابی موبایلی وجود دارد که ادامه مسیر را هموارتر خواهد کرد. مهم ترین تکنیک ها به شرح زیر است:

۱- طراحی وب سایت سازگار با موبایل

یکی از فاکتورهای مهم و ضروری در موبایل مارکتینگ سازگار بودن سایت با موبایل (mobile Friendly) است. در واقع یکی از شاخص های مهم برای رتبه کردن سایت در گوگل این است که سایت در موبایل به خوبی نمایش داده شود. سازگار بودن سایت با موبایل برای گوگل بدین معناست که:

  • مطالب در صفحه نمایشگر موبایل به صورتی نمایش داده شود که کاربر نیازی به اسکرول کردن، زوم کردن و … نداشته باشد.
  • سرعت بارگذاری مطالب بالا باشد.
  • هیچ خطای مربوط موبایلی (Mobile-Specific Error) وجود نداشته باشد.
بیشتر بخوانید :  پربازدید ترین سایت های ایران از نظر الکسا

به طور کلی منظور از سازگار بودن این است که کاربران تجربه های یکسان و جذاب را تجربه کنند.

۲- تبلیغات در تلفن همراه با ایمیل

طبق آمار و تحقیقات اعلام شده، ۵۹ درصد از ایمیل ها در پلتفرم موبایل باز می شود. همچنین ۶۹ درصد از کاربران ایمیل هایی که با موبایل سازگاری ندارد را حذف می کنند. پس به همین دلیل می توان گفت مخاطبان به کمپین های ایمیلی در تلفن همراه توجه زیادی دارند. بیشتر ارائه دهندگان این خدمات از خدمات ارسال ایمیل گروهی به صورت طراحی واکنش گرا (Responsive Design) استفاده می کنند. یعنی با این طراحی سایت به صورتی نمایش داده می شود تا با هر دستگاهی سازگار باشد. در ارسال ایمیل توجه داشته باشید که:

  • دکمه فراخوان را در نیمه بالای صفحه قرار دهید.
  • دکمه باید ۴۴*۴۴ پیکسل باشد تا کاربران راحت روی آن کلیک کنند.
  • نام فرستنده (from) 23 کاراکتر و قسمت subject 38 کاراکتر داشته باشد.

۳- شخصی سازی کردن پیام

پیامی که به کاربر یا مشتری بالقوه ارسال می کنید، باید به صورت شخصی سازی شده باشد. بیشتر از ۳٫۶ میلیون نفر در دنیا می توانند پیامک های SMS را دریافت کنند. ۹۰ درصد پیام ها در کم تر از ۳ دقیقه باز می شوند. در حالی که:

  • پس از ارسال ایمیل حداقل ۹۰ دقیقه بعد ایمیل باز می شود.
  • نرخ باز کردن ایمیل ۲۲ درصد و نرخ باز کردن پیامک ۹۸ درصد است.
  • دریافت پیامک های متنی ۸ برابر در جذب مشتریان موثرتر است.

در ارسال پیام به صورت شخصی سازی شده باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • متن پیام باید کم تر از ۱۶۰ کاراکتر باشد.
  • از اصطلاحات عامیانه یا حروف اختصاری استفاده کنید.
  • یک ارزش افزوده و جدید به مخاطبان ارائه دهید.
  • به طور واضح تعیین یا بیان کنید که پیام از طرف چه سازمان یا کسی ارسال شده است.
  • در مرحله آخر کاربر را دعوت به اقدام مشخص (CTA) کنید.

۴- افزودن اپلیکیشن های موبایل به کمپین های بازاریابی

استفاده کردن از اپلیکیشن های موبایل یکی از بهترین اقدامات در موبایل مارکتینگ است که دست شما را برای انجام اقدامات جدید باز می گذارد. حتی اگر یک اپلیکیشن جداگانه و مربوط به کسب و کارتان ندارید، از برنامه های دیگر استفاده کنید. این اقدامات را می توانید از طریق پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) و نوتیفیکشن های درون برنامه ای (in-app Notification)  انجام دهید. هر دو نوع استراتژیک باید به صورت شخصی سازی و مستقیما برای کاربران مورد نظر ارسال شود.

۵- به کارگیری کدهای QR و واقعیت افزوده

یکی از بهترین روش ها برای این که کاربر را ترغیب کنید تا دقیقا کاری که می خواهید انجام دهد، استفاده از کد QR است. برای این کار کافی است به سایت qrstuff.com مراجعه کرده و کد رایگان QR را برای ارسال پیامک، برقراری تماس، دریافت و کلیک روی لینک، دانلود فایل و … را دریافت کنید.

سخن پایانی

بازاریابی موبایل یک بخش مهم و تاثیر گذار از کمپین بازاریابی بلند مدت یا کوتاه مدت محسوب می شود . در سایر روش های بازاریابی از جمله تبلیغات کلیکی، CPC، سئو، تولید محتوا، بازاریابی محتوا، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، و … یک کانال گسترده از بازاریابی موبایلی انجام دارد. چرا که این روش در مقایسه با سایر روش های بازاریابی و جذب مخاطب هزینه های کم تری دارد. به طور کلی بهینه سازی استراتژی موبایل مارکتینگ باعث برتری نسبت به سایر رقبا می شود.