اگر با ایرتگ ردیابی شدیم چه کنیم

اگر با ایرتگ ردیابی شدیم چه کنیم
زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
 اگر نگرانید که ردیابی می‌شوید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که باتری ایرترگ را از آن خارج کنید.
هانا رز می در حال ترک رویدادی در ساعات اولیه صبح بود که یک اعلان در تلفن خود دریافت کرد.

این بازیگر و نوسینده ایرلندی در توییتر نوشت: «آخر شب یک اعلان «…م را پیدا کن» (Find My) دریافت کردم که هیچ چیز در موردش نمی‌دانستم، ولی به هر حال بازش کردم و این از آب در آمد … یک نفر دو ساعت بود که مسیر حرکت مرا ردیابی می‌کرد.»

می، که ساکن لس‌آنجلس است، تصویری از اعلانی را که دریافت کرده بود به اشتراک گذاشت که به او هشدار داده بود که یک «ایرتگ اپل» (Apple AirTag) دارد او را ردیابی می‌کند.

او که ‌توانسته بود ایرتگ را قبل از رفتن به سوی خانه‌اش غیرفعال کند، به بقیه هم هشدار داد که اگر احساس کردند بدون آنکه بدانند، دارند ردیابی می‌شوند، چه کاری انجام دهند.

«اگر زمانی اعلان «…م را پیدا کن» را دریافت کردید، حتما برنامه را فورا باز کنید، زیرا هشدار ایمنی روی صفحه ظاهر نمی‌شود و باید برنامه را باز کنید. برای کاربران گوشی‌های غیرآیفون، اپل برنامکی به همین منظور برای اندروید ساخته است که «ترکر دیتکت» (Tracker Detect) نام دارد.»

«شنبه‌‌‌شب یک اپل ایرتگ برای ردیابی موقعیت مکانی‌ام به من وصل شده بود. اتفاقی که برای من رخ داد، به اشتراک می‌گذارم تا بدانید باید دنبال چه چیزی بگردید، زیرا تا پیش از شنبه‌شب هرگز در مورد این موضوع چیزی نشنیده بودم.»

او ادامه داد: «ایرتگ‌ها به بزرگی یک سکه‌اند. اینکه چقدر آسان می‌شود آن‌ها را درون جیب یا کیف‌دستی سُر داد،‌ ترسناک است.»

«این‌ها در اصل برای یافتن کلید‌هایتان ساخته شده‌اند، ولی روشن است که بیشتر برای اهداف بد استفاده می‌شوند تا خوب.»

اپل ایرتگ‌های خود را در آوریل سال گذشته ارائه کرد و این ابزار به گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند کلید‌ها یا سایر اشیا شخصی را ردیابی کند.

با این حال، موارد متعددی از ردیابی نادانسته افراد (به‌ویژه زنان) با این ابزارها، گزارش شده است.

در ژانویه ۲۰۲۲، بروکس نادر، مانکن،‌ ادعا کرد که مکان او با ایرتگی که در کتش گذاشته شده بود، ردیابی شده است.

این مانکن ۲۵ ساله اسپورت ایلاستریتد (Sport Illustrated) در ویدیویی که در آن زمان در «استوری» اینستاگرامش منتشر کرد، توضیح داد که شبی که در شهر نیویورک بیرون رفته بود، از وجود این ابزار خبردار شده است.

نادر گفت: «حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب، داشتم پیاده به خانه می‌رفتم که اعلان‌هایی دریافت کردم مبنی بر اینکه شخصی در حال ردیابی شما است و مدتی است که این کار را انجام می‌دهد.» او افزود که این «ترسناک‌ترین لحظه عمرم بود»، و ‌خواست که آگاهی‌ها را در مورد این موضوع افزایش دهد.

وقتی  که خبرنگار ایندیپندنت در مورد ادعاهای می با اپل تماس گرفت، سخنگوی اپل وی را به بیانیه ماه فوریه سال جاری خود راهنمایی کرد که در آن آمده بود: «ایرتگ برای کمک به افراد طراحی شده است تا وسایل شخصی خود را پیدا کنند، نه برای ردیابی افراد یا دارایی‌های دیگران، و ما هرگونه استفاده مخرب از محصولاتمان را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنیم.»

«مدت‌ها است که ردیابی ناخواسته به مشکلی اجتماعی بدل شده است و ما این نگرانی را در طراحی ایرتگ جدی گرفتیم. به همین دلیل است که شبکه «…م را پیدا کن» با توجه به حفظ حریم خصوصی ساخته شده است، از رمزگذاری سراسری ( end-to-end encryption) استفاده می‌کند، و به همین دلیل است که ما همراه آن اولین سیستم حفاظتی را برای آگاه کردن شما از ردیابی ناخواسته ابداع کردیم. امیدواریم که این کار روندی  را در بازار industry آغاز کند تا دیگران نیز این نوع هشدارهای حفاظتی در محصولات خود ارایه دهند.»

این سخنگو اضافه کرد که اپل در مورد هرگونه درخواست مربوط به ایرتگ، با مجریان قانون همکاری می‌کرده است، اما این گونه اتفاق‌ها نادرند.

اگر نگرانید که ردیابی شوید، کارهایی را که می‌توانید انجام دهید در زیر بیان کرده‌ایم.

اگر ایرتگ ناشناسی را همراه خود پیدا کردید، باید چکار کنید
اگر ایرتگ ناشناسی همراه خود پیدا کردید، چه در جیب کت، چه در کیف‌ خود،‌ یا جای دیگر، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با تلفن خود به اعلان ضربه بزنید، تا قاعدتا برنامه‌ «…م را پیدا کن» را باز کند و ببینید که چند وقت است که شما را هدف گرفته بوده است.

این کار همچنین شما را آگاه می‌کند که آیا ایرتگ اشتباهی همراه شما است یا نه، زیرا ممکن است مالکش آن را به عنوان «گم‌شده» علامت‌گذاری کرده باشد.

اگر نگرانید که ردیابی می‌شوید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که باتری ایرترگ را از آن خارج کنید که باعث از کار انداختن سازوکار ردیابی می‌شود.

در صورت دریافت هشدار ایمنی در آیفون خود چه باید کرد
اپل یک صفحه پشتیبانی کامل با رهنمودهایی دارد که توضیح می‌دهد در صورت دریافت هشدار ایرتگ، چه باید کرد.

در این صفحه آمده است که اگر یک ایرتگ همراه خود دارید که متعلق به شما نیست، با هشدار «…م را پیدا کن» خبردار می‌شوید. این‌ هشدار‌ها در «آی‌او‌اس ۱۴.۵» (iOS 14.5) به بالا موجودند.

اگر هشداری از ایرتگی دریافت کردید که متعلق به شما نیست یا به وسیله‌ای که برای شخص دیگری نگهداری می‌کنید وصل نیست، برنامک «…م را پیدا کن» نقشه‌ای از جایی را به نمایش می‌گذارد که ایرتگ از آن‌جا همراه شما مشاهده شده است.

طبق توضیحات اپل، نقطه‌های قرمز روی نقشه نشان می‌دهند که ایرتگ چه زمانی همراه شما شناسایی شده است.

برای پیدا کردن ایرتگ، روی هشدار ضربه بزنید و بعد روی «پخش صدا» بزنید. وقتی که به صدا گوش دادید و ایرتگ را پیدا کردید، می‌توانید بررسی کنید که آیا مالکش آن را به عنوان «گم‌شده» علامت‌گذاری کرده است یا نه. اگر مالک ایرتگ چنین کرده باشد، می‌توانید کمک کنید تا آن را برگردانید (فقط از طریق پست آن را به ایشان بفرستید، هیچ گونه مشخصات شناسایی به آن‌ها ندهید.)

در غیر این صورت، اگر ایرتگ ناشناس است، می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

چگونه می‌توان یک ایرتگ را غیرفعال کرد
برای غیرفعال کردن یک ایرتگ، آن را در بالای گوشی آیفون یا گوشی هوشمند دارای ان‌اف‌سی (NFC) خود نگه دارید و منتظر بمانید تا یک اعلان ایرتگ ظاهر شود.

وقتی روی اعلان می‌زنید، باید بتوانید ایرتگ را با انجام مراحل روی صفحه، غیرفعال کنید. وقتی که ایرتگ غیرفعال شود، مالک آن دیگر نمی‌تواند به‌روز‌رسانی‌های محل شما را دریافت کند.

اگر تردید دارید، می‌توانید باتری ایرتگ را هم از دستگاه خارج کنید.

اگر بعد از پیدا کردن یک ایرتگ ناشناس احساس ناامنی می‌کنید چه کاری می‌توانید انجام بدهید
اگر یک ایرتگ ناشناس پیدا کرده‌اید و احساس می‌کنید امنیت‌تان در خطر است، با پلیس‌ تماس بگیرید و آن‌ها با اپل پیگیری خواهند کرد تا اطلاعات مربوط به آن وسیله را درخواست کنید.

اگر تنهایید یا دارید راه می‌روید، با شخص مورد اطمینان خود تماس بگیرید و در مورد این وضعیت به آن‌ها اطلاع بدهید که بتوانند با شما با تلفن در تماس باشند. اطمینان حاصل کنید که پیش از رسیدن به خانه ایرتگ را غیرفعال کرده‌اید.

اگر گوشی اندروید استفاده می‌کنید، چه باید بکنید
اگر دستگاه اپل ندارید، ایرتگی که مدت مشخصی همراه صاحب خود نباشد، هنگام جابه‌جا شدن صدایی از خود بروز خواهد داد.

کاربران اندروید نیز می‌توانند با نصب برنامه «ترکر دیتکت»، ایرتگی را که شاید همراهشان باشد، بیابند.