اپل در ۲۲ سال گذشته تقریباً ۲۵۰ پتنت مربوط‌ به خودرو ثبت کرده است

اپل در ۲۲ سال گذشته تقریباً ۲۵۰ پتنت مربوط‌ به خودرو ثبت کرده است
زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه

بررسی‌ها نشان می‌دهد اپل از سال ۲۰۰۰ تاکنون نزدیک‌ به ۲۵۰ پتنت با محوریت خودرو ثبت کرده است. احتمالاً اولین خودروی اپل تا چند سال دیگر از راه می‌رسد.

زمان زیادی از انتشار نخستین اخبار با محوریت ورود اپل به بازار خودروهای برقی می‌گذرد، بااین‌حال خودروی اختصاصی این شرکت که فعلاً از آن با نام Apple Car (یا پروژه‌ی تایتان) یاد می‌شود دارای نقاط ابهام زیادی است. گزارش‌های پیشین ادعا می‌کردند اپل در مسیر تولید خودرو با چالش‌ مواجه شده است و گزارش جدید Nikkei Asia به تلاش‌های ۲۰ سال اخیر تولیدکننده‌ی آیفون برای ورود به صنعت خودرو اشاره می‌کند.

Nikkei Asia پروژه‌ی تحقیقاتی مشترکی با یکی از شرکت‌های فعال در توکیو انجام داده و متوجه شده که اپل از سال ۲۰۰۰ تاکنون بالغ‌بر ۲۴۸ پتنت با محوریت پروژه‌ی تایتان ثبت کرده است. Nikkei Asia به‌طور مشخص‌تر می‌گوید پتنت‌های ثبت‌شده به «سیستم خودران و دیگر نرم‌افزارهای خودرویی» ارتباط دارند. ظاهراً مجموعه‌ای از پتنت‌ها روی بخش‌هایی از خودرو مثل صندلی و سیستم تعلیق متمرکز شده‌اند.

آن‌طور که 9to5Mac می‌نویسد، روند ثبت پتنت مرتبط به خودروی اپل در سال ۲۰۱۷ به اوج رسید و بعد از آن به‌طور موقت هیچ پتنت جدیدی ثبت نشد. اگر تمامی پتنت‌هایی که اپل در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده در آینده منتشر شوند، تعداد نهایی پتنت‌های سال ۲۰۲۱ معادل تعداد پتنت‌های سال ۲۰۱۷ خواهد شد. ممکن است روند ثبت نهایی هر پتنت تا ۱۸ ماه طول بکشد.

اپل کار روی پروژه‌ی تایتان را از حدوداً سال ۲۰۱۴ شروع کرد، اما آن‌طور که خبرگزاری اینفورمیشن می‌نویسد تیم کوک در آن دوران توجه زیادی به پروژه‌ی خودروی برقی نشان نداده و همین سبک مدیریت باعث شده است به این پروژه لطمه وارد شود.

Nikkei Asia می‌گوید نخستین بار در سال ۲۰۰۸ ثبت پتنت مربوط به خودرو توسط اپل، خبرساز شد؛ یعنی یک سال پس از عرضه‌ی نسل اول آیفون. اپل در ابتدا قصد داشت روی برقراری ارتباط بین آیفون و خودرو تمرکز کند، بااین‌حال در سال ۲۰۱۶ تعداد پتنت‌های خودرویی اپل افزایش پیدا کرد. تا اواسط دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی، اپل در هر سال کمتر از ۱۰ پتنت خودرویی ثبت می‌کرد اما در سال ۲۰۱۶ این تعداد به ۴۴ مورد رسید (تعداد پتنت‌ها در سال ۲۰۱۵ تنها ۷ مورد بود). اپل در سال ۲۰۱۷ با ثبت ۶۶ پتنت جدید رکوردشکنی کرد. شماری از این پتنت‌ها به سیستم خودران ارتباط داشتند.

به گفته‌ی Nikkei Asia اپل قرار نیست در پروژه‌ی تایتان صرفاً روی نرم‌افزار (CarPlay) متمرکز شود، بلکه قصد بازتعریف خودرو را دارد. بررسی پتنت‌ها نشان می‌دهد اپل برخلاف گوگل که به سیستم‌های خودران علاقه دارد، پتنت‌هایش را به‌گونه‌ای ثبت می‌‌کند که نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی این شرکت به تولید خودروی اختصاصی است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ شاهد اتفاقات بزرگی در صنعت خودروهای برقی باشیم، بااین‌حال مشخص نیست که اپل می‌تواند در آن سال خودروی اختصاصی عرضه کند یا خیر. یک تحلیلگر می‌گوید اپل هیچ تجربه‌ای در زمینه‌ی خودروسازی ندارد و احتمالاً مجبور به برون‌سپاری تولید اپل کار می‌شود. به گفته‌ی این تحلیلگر اپل باید از حفظ ایمنی خودرویش در روند تولید اطمینان حاصل کند و عملی کردن این کار بسیار سخت‌تر از حفظ ایمنی گوشی‌های هوشمند است.

شایعه‌های تأییدنشده می‌گویند خودروی اپل ممکن است بدون فرمان و بدون پنجره تولید شود و بر فناوری واقعیت مجازی اتکا کند. احتمالاً اپل کار با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار عرضه می‌شود. اپل با عرضه‌ی خودروی برقی به رقیب بزرگی برای تسلا و سایر بازیگران صنعت خودرو تبدیل خواهد شد.