اهمیت شبکه های اجتماعی

اهمیت شبکه های اجتماعی
زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه

شبکه های اجتماعی زندگی شخصی و کاری ما را تحت کنترل خود درآورده اند و تاثیر طولانی مدت و زیادی نحوه برقراری ارتباط افراد می گذارند. همین باعث شده این شبکه ها به بخش جدایی ناپذیری از زندگی افراد مختلف تبدیل شوند. کانال های رسانه های اجتماعی مختلف از توییتر، فیس بوک و واتساپ گرفته تا لینکدین و اینستاگرام محلی برای گفتگو و بحث درباره موضوعات مختلف هستند.

از آنجایی که ارتباطات آنلاین باعث افزایش آگاهی ها و دسترسی به اخبار و اطلاعات مختلف می شوند، شبکه های اجتماعی به عنوان منبعی با مزایای گسترده برای کل جهان محسوب می شوند. ما امروز قرار است در این مطلب نکات کلیدی درباره نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در نحوه ارتباط امروزی مردم با یکدیگر را بررسی کنیم.

شبکه های اجتماعی چگونه روی نحوه ارتباط ما با دیگران تاثیر می گذارند؟

1- افزایش آگاهی مدنی

از آنجایی که رسانه های اجتماعی با شفاف سازی درباره موضوعات مختلف نحوه اداره جوامع را تغییر داده اند، خیلی از رهبران در سراسر جهان این فرصت را دارند که نظرات و افکارشان را درباره مسائل با اولویت مطرح کنند و مردم هم این فرصت را دارند تا بفهمند که دولت کشورشان چطور عمل می کند.

قبل از ظهور شبکه های اجتماعی، رسانه های قدیمی و سنتی و دولت تنها منابع اطلاع رسانی به جوامع مدنی بودند. اما الان وضعیت بهتر شده است، چون سیاست مداران روی اطلاعاتی که باید به دست مردم برسند هیچ نوع تاثیر سیاسی ندارند. البته گاهی اوقات این مساله نتیجه عکس می دهد؛ چون برخی از افراد و سازمان ها تلاش می کنند با تأثیر منفی بر عموم مردم از قدرت رسانه های اجتماعی سوء استفاده کنند.

2- عدالت اجتماعی

وقتی رسانه های اجتماعی به مردم می رسند، طرف مسائل بشردوستانه را می گیرند. خیلی از سازمان های مددکاری اجتماعی مثل حمایت از حیوانات، انجمن های سالمندی و یا سازمان های جمع آوری کمک مالی برای ایجاد آگاهی در مورد مسائل جامعه برای پیش بردن اهداف بشردوستانه شان به شبکه های اجتماعی روی آورده اند.

اهمیت شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی فعالان حقوق بشر و حیوانات را گرد هم می آورد چون آنها می توانند صدای خودشان را علیه هر گونه بی عدالتی در جهان از این طریق به گوش همگان برسانند. جنبش #Me Too بزرگترین نمونه بازگویی بی عدالتی های اجتماعی است چون به مردان و زنان کمک کرد تا تجربیات شخصی شان از تجاوز یا آزار و اذیت جنسی را فریاد بزنند. مردم در رسانه های اجتماعی گرد هم می آیند تا چنین کمپین هایی راه اندازی کنند و به نیازمندان و گرفتاران بی عدالتی در سراسر جهان کمک برسانند.

3- بازاریابی پیشرفته کسب و کار

شبکه های اجتماعی به شما امکان می دهند که فقط با یک کلیک ساده به هر چیزی از اخبار گرفته تا خرید محصولات و خدمات مختلف دسترسی پیدا کنید. این سهولت دسترسی هر چیزی مثل روش های سنتی و قدیمی خرید، خواندن خبر و حتی مطالعه و کسب و کار ما را تحت تاثیر خودش قرار داده است.

با مشارکت انجمن های آموزشی و اتاق های گفتگوی موجود در شبکه های اجتماعی، الان دیگر هر شغل و کسب و کاری می تواند وبینار برگزار کند، همایش های مختلف را تبلیغ کند و دوره های رایگان یا اشتراکی خودش را به سراسر جهان ارائه نماید. بازاریابی باعث می شود استراتژی های کسب و کار شما موفقیت آمیز باشد و به مشاغل مختلف کمک می کند تا از مرزهای جمعیتی و جغرافیایی فراتر روند.

4- مدیریت بحران

شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیام به میلیون ها نفر در کسری از ثانیه محسوب می شوند. این روزها که دنیا با کووید 19 دست و پنجه نرم می کند، رسانه های اجتماعی به منجی افراد نیازمندی تبدیل شده که گرفتار بلاهای انسانی، طبیعی یا هر موقعیت بحرانی و اضطراری هستند. شبکه های اجتماعی به انتشار اطلاعات این افراد کمک می کند، اجازه انتقال کمک های مردمی را می دهد و از این افراد حمایت می کند.

به عنوان مثال، در فیس بوک قابلیتی وجود دارد که به شما اجازه می دهد هنگام بروز بلایای طبیعی، موقعیت خودتان در مناطق حادثه خیز را علامت گذاری کنید و در صورتی که هیچ وسیله دیگری برای ارتباط در آن منطقه وجود نداشت از این طریق به دوستان و خانواده تان اطلاع بدهید که در امان هستید.

5- مراقبت های بهداشتی آنلاین

با ادامه همه گیری کرونا، اکثر مردم از مراجعه به بیمارستان می ترسند چون ممکن است دچار بیماری و عفونت شوند. در چنین شرایطی و از آنجایی که خدمات بهداشتی و درمانی آنلاین به بخش جدایی ناپذیر دنیای امروزی تبدیل شده است، ثابت شده که رسانه های اجتماعی منبع ارتباطی مهمی بین بیماران و پزشکان هستند.

اهمیت شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم می کنند که به جای مراجعه به بیمارستان، پزشک و بیمار از طریق تماس تصویری با هم در ارتباط باشند. به این ترتیب پزشک می تواند علائم شما را تشخیص بدهد و در صورت جدی نبودن بیماری برایتان دارو تجویز کند. این مساله نیاز شما به مراجعه به بیمارستان را کم می کند. البته این وسط مشکلی به نام پزشکان جعلی هم وجود دارد. گاهی اوقات تأیید اعتبار پزشک فقط از طریق بررسی مشخصات او دشوار است؛ ولی به هر حال در صورتی که از شبکه های اجتماعی به شکل صحیح و اخلاقی برای این کار استفاده شود، رسانه های اجتماعی به سیستم مراقبت های بهداشتی آنلاین در سراسر جهان تبدیل می شوند.

 

6- دریافت بازخورد فوری از مشتری

شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در نحوه برقراری کسب و کارها و مشاغل مختلف با مخاطبان هدف و مشتری هایشان ایفا می کنند. بازخورد مشتری برای اصلاح اشتباهات شغلی، جلب نظر کاربران نسبت به محصولات و خدمات و ایجاد اعتماد و اعتبار حرف اول را می زند.

رسانه های اجتماعی این امکان را به شما می دهند که بلافاصله از مشتری هایتان بازخورد بگیرید. علاوه بر این مشتری ها می توانند صفحه شما را در پست ها و استوری هایشان تبلیغ کنند و باعث فروش بیشترتان بشوند. اینفلوئنسرها می توانند حامی نام تجاری و برند شما بشوند و مردم را تشویق کنند تا محصولات شما را امتحان کنند. به این ترتیب مشاغل مختلف فرصتی برای ارتباط با کاربران خود و درک بهتر نیازهای آنها پیدا می کنند.

7- احساس فوریت و نیاز به اشتراک گذاری

هیچ کس دوست ندارد ساعت ها منتظر بماند تا جواب بگیرد و نمی توان هم انتظار داشت که دیگران طبق جدول زمانی دلخواه ما به پیام هایمان جواب بدهند. احساس فوریت اغلب اوقات باعث نگرانی اعضای خانواده، دوستان و نزدیکان ما می شود، مخصوصا اگر برای چند ساعت خبری از ما نداشته باشند. ولی با وجود شبکه های اجتماعی این نگرانی ها اغلب کمتر می شوند.

رسانه های اجتماعی ارتباط بین افراد را راحت تر کرده اند. در دنیای امروزی همه می خواهند هر کاری که می کنند را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ از سفارششان در رستوران گرفته تا کنسرت رفتن یا جاهایی که به آنها سفر می کنند. در این بین اگر دچار مشکلی هم بشوند آن را در شبکه های اجتماعی با دیگر به اشتراک می گذارند. این اتفاق از یک جهت مثبت است چون باعث می شود بقیه شما را ببینند و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خودتان پیدا کنید ولی جنبه منفی آن هم این است که به این نوع سبک زندگی، یعنی به اشتراک گذاری همه چیز با بقیه وابسته شوید یا اتفاقات را بزرگتر و پررنگ تر از آنچه که واقعا هستند نشان بدهید.

پاسخ به سوالات رایج

شبکه های اجتماعی چه تاثیری در زندگی روزمره ما دارند؟

رسانه های اجتماعی به مردم اطلاع رسانی می کنند، آنها را آموزش می دهند و سرگرم می کنند. این شبکه ها روی نگاه مردم نسبت به دنیا هم تاثیر می گذارند و باعث می شوند نگرش آنها تغییر پیدا کند. رسانه های جمعی نقش بسیار مهمی در سازماندهی افکار عمومی دارند. میلیون ها نفر در وقت آزادشان تلویزیون می بینند و روزنامه می خوانند.

رسانه های اجتماعی چگونه زندگی ما را تغییر می دهند؟

شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم کرده اند که با صرف زحمت بسیار کمی درباره هر چیزی نگرشی جدید پیدا کنید. علاوه بر اینکه می توانید از سایر نقاط دنیا به شکل مجازی دیدن کنید، ویژگی پخش زنده رسانه های اجتماعی به شما امکان حضور مجازی در رویدادهای مختلف سراسر جهان را می دهد.

رسانه های اجتماعی چه تاثیری روی زندگی دانش آموزان و دانشجویان دارند؟

دانش آموزان و دانشجویان می توانند از طریق شبکه های اجتماعی دوستان جدید پیدا کنند، دیدگاه ها و نظراتشان را با هم به اشتراک بگذارند و حتی “هویت جدیدی” برای خودشان بسازند. رسانه های اجتماعی روش های جدیدی برای یادگیری موضوعات مختلف برای دانش آموزان فراهم می کند. تحقیقات نشان داده است دانشجویانی که اغلب اوقات از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند نوآورتر از سایرین هستند و حافظه بهتری هم نسبت به دیگران دارند.

رسانه های اجتماعی بخش بزرگی از زندگی اجتماعی و خلاقانه خیلی از جوان ها را به خودشان اختصاص می دهند. کودکان و نوجوانان از رسانه های اجتماعی برای سرگرمی، ایجاد و حفظ دوستی، به اشتراک گذاری علایق، کشف هویت و گسترش روابط با خانواده شان استفاده می کنند. شبکه های اجتماعی باعث توسعه روابط حضوری و آنلاین آنها با دیگران می شوند.

رسانه های اجتماعی روی چه مواردی تاکید می کنند و برای آنها ارزش قاعلند؟

7 موردی که رسانه های اجتماعی به عنوان ارزش روی آنها تاکید می کنند شامل موارد زیر هستند:

  • اعتماد شرطی الزامی است. ایجاد ارتباط با کاربران باید اولویت اصلی باشد.
  • روابط شخصی در اولویت است. برندهایی که رویکرد شخصی دارند موفقیت بیشتری در شبکه های اجتماعی کسب می کنند.
  • شما باید منحصر به فرد باشید.
  • پاسخگویی همیشه راهگشاست.
  • اهمیت دادن باعث به اشتراک گذاری می شود.
  • اقتدار باعث برتری می شود.
  • ارزش دادن اصلی حیاتی محسوب می شود.

شبکه های اجتماعی معروف کدامند؟

  • فیس بوک (2.74 میلیارد کاربر)
  • یوتیوب (2.29 میلیارد کاربر)
  • واتساپ (2 میلیارد کاربر)
  • فیس بوک مسنجر (1.3 میلیارد کاربر)
  • اینستاگرام (1.22 میلیارد کاربر)
  • تیک تاک (689 میلیون کاربر)
  • QQ (617 میلیون کاربر)

7 شبکه اجتماعی برتر دنیا کدامند؟

شبکه های اجتماعی زیر برترین رسانه ها تا سال 2020 بوده اند:

1- اینستاگرام: اینستاگرام برای مدتها میزبان اینفلوئنسرها، برندها، وبلاگ نویسان،صاحبان مشاغل و کسب و کارهای کوچک، دوستان و افراد مختلف بوده است و ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر دارد.

2- یوتیوب

3- فیس بوک

4- توییتر

5- تیک تاک

6- پینترست

7- اسنپ چت

آیا واتساپ هم جزو رسانه های اجتماعی محسوب می شود یا خیر؟

بله. واتساپ را می توان به دلیل طیف گسترده ای از ویژگی های اجتماعی مثل امکان پیام رسانی، ایجاد پروفایل، به اشتراک گذاری عکس و فیلم، به روز رسانی وضعیت، استوری و موارد دیگر یک رسانه اجتماعی دانست. هر ماه بیش از یک میلیارد کاربر از واتساپ برای ارسال پیام های متنی، عکس، فیلم و غیره استفاده می کنند.

از رسانه های اجتماعی در سراسر جهان چگونه استفاده می شود؟

تخمین زده شد که در ژانویه 2020، 3.80 میلیارد کاربر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کردند که این تعداد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از 9 درصد (321 میلیون کاربر جدید) افزایش یافته بود.

در حال حاضر بیش از 5.19 میلیارد نفر در جهان از تلفن همراه استفاده می کنند. تعداد کاربران گوشی همراه نسبت به سال گذشته 124 میلیون نفر (2.4 درصد) افزایش یافته است. رسانه های اجتماعی بهترین منابع برای برای اطلاع از وقایع جهان هستند. روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون و اینترنت انواع مختلف رسانه های موجود هستند. استفاده از این رسانه ها تاثیر زیادی روی زندگی ما می گذارند چون می توانند باعث تغییر در افکار و نگرش ما شوند. این تأثیر گاهی مثبت و گاهی منفی است.

شبکه های اجتماعی چه خطراتی دارند؟

شبکه های اجتماعی می توانند حریم خصوصی شما را به خطر بیندازند. به اشتراک گذاری بیش از حد مسائل شخصی در رسانه های اجتماعی، کودکان را به هدف مناسبی برای شکارچیان و هکرها تبدیل می کند. علاوه بر این، فعالیت در شبکه های اجتماعی می تواند منجر به مزاحمت سایبری هم بشود که برای هر فردی ناخوشایند است. بنابراین همه کودکان باید تحت نظارت و کنترل والدین از شبکه های اجتماعی استفاده کنند.

وظایف رسانه های اجتماعی چیست؟

مهمترین وظیفه شبکه های اجتماعی شناخت هویت شما به دیگران، فراهم آوردن امکان گفتگو و مکالمه، به اشتراک گذاری محتوا، ایجاد روابط، اعتبار دهی و تشکیل گروهای مختلف است.

چه حقایقی درباره شبکه های اجتماعی وجود دارد؟

  • تا دسامبر 2019 کل جمعیت جهان 7.8 میلیارد نفر بوده است.
  • اینترنت 4.54 میلیارد کاربر دارد.
  • 3.725 میلیارد کاربر فعال در رسانه های اجتماعی وجود دارد.
  • به طور متوسط، افراد در 7 شبکه اجتماعی حساب کاربری دارند.
  • متوسط زمان روزانه صرف شده در شبکه های اجتماعی 142 دقیقه در روز است.

رسانه های اجتماعی چگونه به برقراری ارتباط کمک می کنند؟

وظیفه رسانه های اجتماعی ایجاد ارتباط و مکالمه بین افراد است. از شبکه های اجتماعی فقط برای بازاریابی و فروش استفاده نمی شود، بلکه این شبکه ها به شما امکان می دهند با نظرات و ایده های دیگران آشنا شوید و دیدگاه های خودتان را هم درباره مسائل مختلف بیان کنید. در واقع رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهند که اول گوش کنید و سپس صحبت کنید.

آیا شبکه های اجتماعی ارتباطات انسانی را بهبود می بخشند؟

یکی از نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که نسل جدید بیشتر از سایر نسل ها به ارتباطات آنلاین و گفتگو در شبکه های اجتماعی تمایل دارد. این مساله نشان می دهد که جامعه از زمان ظهور رسانه های اجتماعی تا چه حد تغییر کرده است. رسانه های اجتماعی نه تنها روی توانایی ما در گوش دادن به حرفهای دیگران و تعامل با سایر افراد تاثیر می گذارند، بلکه توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *