امکانات وردپرس 6.0

وردپرس 6.0
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

امکانات وردپرس 6.0

وردپرس 6.0 همین امروز منتشر شده و همین حالا می‌توانید از پنل وردپرس خود، وردپرس را به نسخه ۶ آپدیت کنید. در این ویدیو تغییرات و ویژگی‌های نسخه ۶ وردپرس را بررسی می‌کنیم. ببینیم وردپرس 6.0 چه آزادی‌هایی برای مدیریت بهتر سایت‌مان، به ما می‌دهد.

به‌طورمعمول و بر اساس روال همیشگی، شما از منوی درباره وردپرس، در گوشه سمت راست و بالای همان صفحه پیشخوان یا داشبورد، می‌توانید تغییرات جدید را بررسی نمایید.

اطلاعات دقیق و اینکه چه کسانی در این نسخه‌ها مشارکت داشته‌اند به‌طور کامل در بخش درباره آمده است. اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین تغییرات وردپرس نسخه 6.0 در منوی ویرایشگر نوشته‌ها و همین‌طور ویرایش قالب سایت خواهد بود.

مهم‌ترین تغییرات و امکانات وردپرس 6.0

ظاهراً بیشتر تغییرات و امکانات وردپرس 6.0 در ویرایشگر و قالب کلی سایت دیده می‌شود. امکانات جدیدتری به این ادیتور اضافه‌شده است و البته هنوز همه‌چیز در این ادیتور بتا است. ویرایشگر نوشته‌های وردپرس یا گوتنبرگ اولین بخش موردبررسی خواهد بود.

تغییرات بخش رایتینگ یا ادیتور گوتنبرگ

برای بررسی دقیق تغییرات و امکانات وردپرس 6.0 وارد بخش نوشته‌ها و افزون نوشته جدید شوید تا ویرایشگر گوتنبرگ برای شما به نمایش دربیاید. به‌رسم همیشه می‌توانید عنوان و محتوا را از هم جدا مشخص کنید. در بخش ادیتور متن اصلی می‌توانید بلوک ایجاد کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر تغییرات ادیتور، یک متن تست مانند لورم ایپسوم اضافه کنید.

انتخاب هم‌زمان دو بلوک و ویرایش آن‌ها

در نسخه جدید ویرایشگر وردپرس 6.0 شما می‌توانید به‌صورت هم‌زمان روی چند بلوک تغییر ایجاد کنید. مثلاً می‌توانید رنگ، فونت و یا هدینگ را انتخاب و تغییرات خود را روی آن انجام دهید.

استفاده از دو براکت برای دسترسی به منوی افزودن لینک

برای اینکه خیلی ساده‌تر لینک‌ها را در سایت خود مدیریت کنید، می‌توانید دو علامت به راکت وارد کرده و سپس در بین لینک‌های وب‌سایت خود جست‌وجو کنید. این کار عملیات لینک‌سازی داخلی را چندبرابر قبل برای شما آسان‌تر می‌کند. دقیقاً می‌توانید عملیات انجام این پروسه را در وردپرس 6.0 در تصویر زیر مشاهده نمایید.

لیست مقالات سایت شما در این حالت به نمایش درمی‌آید و کافی است که عنوان مطلب موردنظر خود را وارد کنید، وردپرس شروع به جستجو در دایرکتوری مقالات شما می‌کند. نحوه نمایش و ویرایش لینک‌ها نیز در این نسخه از ادیتور گوتنبرگ وردپرس 6.0 به‌مراتب بهتر شده است.

حفظ استایل محتوا در صورت تغییر نوع بلوک

تصور کنید که قصد تغییر یک بلوک متن به نقل‌قول را خواهید داشت، اگر در نسخه قبل گوتنبرگ وردپرس، این کار را انجام می‌دادید، استایل‌ها به‌طور کامل حذف‌شده و نیاز بود که مجدداً رنگ پس‌زمینه، فونت، سایز و… را تعیین می‌کردید. اما حالا در نسخه جدید و در وردپرس 6.0 حتی اگر بلوک را به تیتر و هدینگ هم تبدیل کنید، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و فرمت و استایل محتوای شما کاملاً به همان شکل باقی می‌ماند. با استفاده از این امکانات گوتنبرگ جدید وردپرس 6.0 می‌توانید به‌صورت حرفه‌ای‌تر، تجربه کاربری مقالات و محتواهای خوب سایت خود را مدیریت کنید.

استفاده از استایل دکمه‌های سفارشی قبلی

در نسخه جدید وردپرس و در بخش ادیتور متن، شما می‌توانید از روی استایل دکمه‌های قبلی خود، دکمه جدید ایجاد کنید. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، پیشنهاد می‌کنیم که وارد ادیتور متن شده و یک دکمه ایجاد کنید. متنی برای آن ایجاد نموده و حتی می‌توانید با دکمه‌های ترکیبی CTRL+K، به دکمه لینک بدهید.

در منوی سمت چپ، می‌توانید برای دکمه موردنظر در وردپرس استایل تعیین کنید. با انتخاب گزینه + در کنار دکمه قبلی، می‌توانید همه‌چیز آن را تکثیر و کپی کنید. در این صورت دیگر نیازی نیست که برای دکمه خود در ادیتور گوتنبرگ وردپرس استایل ایجاد کنید. همه‌چیز ارث‌بری خواهد شد و به‌راحتی امکان استفاده از دکمه‌هایی با فرمت یکسان و از هم کپی شده در سیستم مدیریت محتوای وردپرس 6.0 وجود دارد.

استفاده از سوشال آیکون و ابر برچسب با تنظیمات جدید

وردپرس در نسخه جدید روی بلوک‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، امکانات جدیدتر و قابلیت‌های منعطف‌تری اضافه نموده است. برای این کار می‌توانید دکمه شبکه اجتماعی را جست‌وجو نمایید. می‌توانید همه‌چیز آیکن شبکه‌های اجتماعی را سفارشی‌سازی کنید. البته پیشنهاد می‌شود که این دکمه‌ها را در فوتر و بخش‌های ثابت وب‌سایت خود اضافه کنید. معمولاً این کار در مهین وردپرس، در بخش محتوا انجام نمی‌شود. چون این کار قبلاً در دیگر قسمت‌ها و در بخش مخصوص به شبکه‌های اجتماعی اجرا گردیده است.

تبدیل بلوک‌ها به گروه یا ستون

در نسخه جدید وردپرس همین‌طور شما این امکان رادارید که چند المان و بلوک را به‌صورت هاور ماوس انتخاب و سپس آن‌ها را در یک گروه، به هر قسمتی که می‌خواهید منتقل نموده و یا تغییرات جدیدی را روی این بخش از محتوای خود در ادیتور گوتنبرگ اجرا کنید.

تغییرات ویرایشگر قالب در وردپرس 6.0

اگر وارد صفحه اصلی و یا یکی از صفحات وب‌سایت خود شوید. متوجه این موضوع خواهید شد که قسمتی تحت عنوان ویرایش سایت به‌جای سفارشی‌سازی دیده می‌شود. البته هنوز وردپرس 6.0 این امکان را به‌صورت بتا ارائه کرده است. اما کم‌کم وردپرس به این سمت می‌رود. با ورود به این قسمت شما از همان ابتدا می‌توانید همه‌چیز را با کلیک تغییر دهید. این کار روی هدر، فوتر، بنرها و … امکان‌پذیر خواهد بود.

بخش جدیدی تحت عنوان استایل‌ها اضافه‌شده است، می‌توانید استایل‌های جدیدی را برای قالب وب‌سایت وردپرس خود در نظر بگیرید و یا حتی رنگ این استایل‌ها و فرمت آن‌ها را تغییر دهید. با انتخاب هر استایل رنگ‌بندی کلی وب‌سایت شما تغییر می‌دهد. حتی می‌توانید از تغییرات خودروی قالب وب‌سایت یک نسخه برون‌بر یا Export داشته باشید و در صورت لزوم مجدداً آن را درون‌ریزی نمایید. می‌توان گفت چیزی شبیه به گوتنبرگ وارد بخش ویرایشگر قالب شما شده است. وردپرس 6.0 سعی دارد در همین نسخه گوتنبرگ را با ادیتور و سفارشی‌سازی قالب ادغام نماید.

امکان ایجاد تغییر در بخش‌های مختلف قالب

می‌توان گفت که وردپرس سعی دارد دست توسعه‌دهندگان و صاحبان وب‌سایتی که امکان استفاده از المنتور روی قالب خود را ندارند بازتر کند. درواقع یک المنتور ساده در هسته وردپرس 6.0 ایجادشده است که به‌واسطه استفاده از آن می‌توانید قسمت‌های مختلف سایت خود را به‌صورت سفارشی‌سازی تغییر دهید. شاید در آینده حتی این سیستم از المنتور هم قوی‌تر شود.

فعلاً المنتور هیچ جایگزین جامع و قدرتمندی ندارد، اما انتظار می‌رود که وردپرس سایت ادیتور خود را توسعه دهد. اما حتی اگر قصد وردپرس حرکت از المنتور به این سمت برود، حتماً یک سری تغییرات و راهنمای برون‌ریزی و درون‌ریزی در نظر گرفته می‌شود که بر مبنای استفاده از آن، کاربر می‌توانید از همان فرمت کاری در ادیتور قالب وردپرس استفاده کند.

اضافه‌شدن پترن‌های جدید به قالب وردپرس 6.0

یک سری پترن‌های جدید نیز به ادیتور و بخش تغییرات قالب وردپرس اضافه‌شده است که بر مبنای استفاده از آن شما به‌راحتی می‌توانید همه‌چیز را سفارشی‌سازی کنید. مثلاً اگر می‌خواهید روی قالب سایت خود بلوک‌های قیمت اضافه کنید. این کار به‌راحتی و با چند کلیک ساده بدون اینکه نیاز باشد قالب خود را عوض کنید یا از یک توسعه‌دهنده بخواهید این کار را انجام دهد، قابل‌اجرا خواهد بود. البته که هر قالبی می‌تواند پترن‌های اختصاصی خودش را داشته باشد. به‌این‌ترتیب وردپرس 6.0 قدرتمندتر می‌شود.

نمایش فهرست‌وار بلوک‌های قالب

در این حالت شما می‌توانید همه بخش‌ها و سکشن‌های قالب خود را به‌صورت فهرست مشاهده کنید. در این صورت حتی نیازی نیست که بخش به بخش به دنبال قسمت‌های جدید قالب خود باشید. حتی می‌توانید از عملیات جستجو در این قسمت استفاده کنید. توضیح دقیق آن شاید روی تصویری که در ادامه می‌بینید قابل‌درک‌تر باشد.

قفل‌کردن بلوک‌ها در قالب

اگر قرار است فرد دیگری هم‌روی وب‌سایت شما فعالیت داشته باشد و ممکن است دکمه‌ها، بلوک‌ها و یا بخش‌های مختلف سایت شما مانند لیست قیمت، هدر و … توسط او ندانسته حذف و یا تغییر داده شود. در این صورت می‌توانید بلوک یا بخش موردنظر را در قسمت ویرایشگر قالب قفل کنید تا در این صورت امکان ایجاد تغییرات برای آن وجود نداشته باشد. این‌یکی از کاربردترین و بهترین امکاناتی است که وردپرس 6.0 برای کسانی که مدام قالب خود را تغییر می‌دهند در نظر گرفته است.

ابزارهای جدید تدوین قالب وردپرس 6.0

امکانات ریز و کلی بیشتری در قالب و ساختار ادیتور تم وردپرس 6.0 در نظر گرفته‌شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. امکان انتخاب پنل‌های رنگی جدید
  2. کنترل حاشیه و ایجاد تغییرات در جداول و بلوک‌ها (تغییر رنگ Borderها در قالب و…)
  3. امکان تغییر گپ‌ها، تایپوگرافی‌ها و مارجین‌ها
  4. انتخاب ردیفی و عمودی بلوک‌ها و چیدن آن‌ها
  5. استفاده از گپ ساپورت روی گالری تصاویر (مشخص‌کردن فاصله بین تصاویر و ایجاد خط فاصله بین آن‌ها)

جمع‌بندی نهایی

امکانات وردپرس 6.0
همه چیز وردپرس 6.0

می‌توان گفت اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین تغییراتی که در وردپرس ایجادشده است مربوط به ادیتور گوتنبرگ وردپرس 6.0 و همین‌طور قسمت تغییرات و ویرایش قالب خواهد بود. حالا به‌جای سفارشی‌سازی تم و پوسته وردپرس، شما می‌توانید از این منوی بتا استفاده کنید. چیزی شبیه به المنتور قرار است در بطن و وجود وردپرس توسعه داده شود که ازنظر ما می‌تواند یک امکان آینده‌دار و مهم باشد.

البته همان‌طور که اشاره کردیم مشخص نیست که آیا این سیستم قرار است از المنتور وردپرس قدرتمندتر باشد یا خیر، اما به‌هرحال انتظار می‌رود که وردپرس 6.0 در ادامه با به‌روزرسانی‌های جدیدتر، بهینه‌تر، سریع‌تر و البته کامل‌تر شود. چیزی که به‌وضوح دیده می‌شود این است که در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای وردپرس، سعی دارد همه‌چیز را برای کسانی که علاقه‌ای به توسعه وب و تغییر در قالب و ساختار وب‌سایت خود ندارند آسان‌تر کند.