آیا وردپرس رایگان است

آیا وردپرس رایگان است
زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه

این سوال، سوالیه که قطعاً هنگام انتخاب وردپرس برای ساخت CMS خوب وبسایت یا وبلاگ آینده خودتون، به ذهن شما میاد. و ما حتی حاضریم با شما در این رابطه شرط هم ببندیم !!! ( البته که شرط‌بندی حرامه…)

از اینها گذشته، پاسخ سوال آیا ورد پرس رایگان است به سادگی قابل توضیح نیست چون در حال حاضر دو اسلاگ جدا برای وردپرس به نام‌های WordPress.com و WordPress.org تعریف شده که ما امروز قراره تو این مقاله رایگان بودن یا نبود هر کدوم از این دو مورد رو به اضافه هزینه ساخت وبلاگ وردپرس رو برای شما شرح بدیم.

تاریخچه مختصری از وردپرس

وردپرس برای اولین بار در تاریخ 27 مه 2003 توسط بنیان‌گذاران اون، یعنی مایک لیتل و مت مولن وگ منتشر شد. حالا، وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در سراسر جهان محسوب میشه.

وردپرس توسط یه انجمن متن باز یا Open Source ایجاد شده و به دلیل تحت GPL یا General Public License بودن وردپرس، این امکان وجود برای وردپرس مهیا شده. به طور خلاصه، GPL وردپرس رو به یه نرم‌افزار باز تبدیل میکنه که توزیع، اصلاح، اشتراک‌گذاری و غیره توش کاملاً رایگان اتفاق میفته.

در حال حاضر GPL از این چهار آزادی اساسی پیروی میکنه:

  1. آزادی استفاده از نرم‌افزار برای هر هدفی
  2. آزادی یادگیری نحوه کار با نرم‌افزار و ایجاد هرگونه تغییر در اون
  3. آزادی توزیع نرم‌افزار
  4. آزادی در رفع خطاها، ایجاد اصلاحات، ایجاد ترفندها و توزیع همه این موارد در انجمن‌ها به طوری که همه کاربران بتونن از مزایای یکسانی بهره‌مند بشن

در ادامه پاسخ به سوال آیا وردپرس رایگان است و دنبال کردن اتفاقات بالا، جالبه بدونین که Matt Mullenweg، بنیان‌گذاز وردپرس، در حالی که WordPress رو  توسعه میداد Automattic رو هم تأسیس کرد. این شرکت با هدف کمک به افراد غیر فنی در ایجاد وبلاگ وردپرس به راحتی تاسیس شد.

در همون زمان بود که دو نسخه وردپرس هم به مردم داده میشه که شامل: WordPress.com و WordPress.org هستن و همین دو نسخه کار پاسخ به سوال آیا وردپرس رایگان است رو کمی سخت کردن!!!

آیا WordPress.com رایگان است ؟

در این بخش ما میخوایم به پاسخ سوال آیا وردپرس رایگان است از سمت نسخه WordPress.com برسیم.  WordPress.com متعلق هست به Automattic. از نسخه اصلاح شده وردپرس استفاده میکنه و یه سرویس وبلاگ‌نویسی اساسی رو برای کاربران خودش فراهم میکنه.

Automattic درک میکنه و میفهمه که برای ایجاد یه وبسایت یا وبلاگ کاملاً کاربردی، وردپرس به تنهایی کافی نیست.

سایر الزامات فنی مثل میزبانی یا هاستینگ، نام دامنه، پشتیبانی فنی هم در این امر دست دارن. گاهی اوقات رعایت این موارد برای افرادی که میخوان فقط یه وبلاگ ساده و راحت برای خودشون ایجاد کنن خیلی سخت و طاقت فرسا به نظر میرسه بسیار طاقت فرسا است.

بنابراین ، شرکت Automattic وردپرس منبع باز رو با تمام خدمات اضافی مورد نیاز همراه میکنه تا کاربران جدید بتونن بلافاصله وبلاگ‌نویسی رو بدون نیاز به راه اندازی میزبان، نام دامنه یا دانش فنی شروع کنن و دیگه نگرانی هم بابت رعایت کردن یا نکردن اون خدمات اضافی نداشته باشن.

با استفاده از راه‌حل به صرفه بالا تنها دو دقیقه طول میکشه تا بتونین یه  وبلاگ خوب و کامل در WordPress.com ایجاد کنین. تمام کاری که شما باید انجام بدین اینه که ثبت نام کنید، چند جزئیات در مورد وبلاگ خودتون رو در جاهای مشخص شده پر کنین و حالا همه چیز برای شما آماده است.

برنامه‌ها و قیمت‌های WordPress.com به چه شکلن؟

WordPress.com شش طرح مختلف رو به کاربرهای خودش ارائه میده که شامل:

  1. طرح رایگان
  2. طرح وبلاگ‌نویس
  3. طرح شخصی
  4. طرح پاداش
  5. طرح کسب و کار
  6. طرح تجارت الکترونیک یا eCommerce

اولین طرح WordPress.com پاسخ سوال آیا وردپرس مجانیه محسوب میشه چون این طرح کاملاً رایگانه اما دارای محدودیت‌ها و اشکالاتی هم هست.

به عنوان مثال، شما نمیتونین از نام دامنه‌های برتر استفاده کنین. همچنین لازم به ذکره که Automattic تبلیغات خودش رو تو وب سایت شما نمایش میده و البته فقط 3 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما قرار میده که امکان شخصی‌سازی اولیه و تم‌های رایگان و بدون پلاگین اضافی رو برای شما فراهم میکنه. اگه توقع بیشتری دارین و میخواین ویژگی‌های بیشتری به‌دست بیارین، باید یکی دیگه از طرح‌های ردیف رو انتخاب کنین.

باز در ادامه پاسخ سوال آیا وردپرس رایگانه باید بدونین که WordPress.com بسته به نیاز وب سایت شما و خدماتی که میخواین انتخاب کنین از جمله دامنه سفارشی، و مضامین برتر، پشتیبانی فنی 5 برنامه پولی رو هم به شما ارائه میده.

 در صورت انتخاب WordPress.com چه چیزی به دست میارین؟

میزبانی: WordPress.com از میزبانی شما مراقبت میکنه.

دامنه: با یه برنامه رایگان شما یه زیر دامنه وردپرس رایگان (example.wordpress.com) دریافت خواهین کرد. اگه به جای زیردامنه به دامنه دیگه‌ای احتیاج دارین باید سراغ یکی از اون برنامه‌های پولی برین.

دسترسی به کد وجود نداره: شما به کد وب سایت خودتون دسترسی نخواهین داشت. این نکته به این معنیه که شما نمیتونین وب سایت خودتون رو اصلاح کنین.

مضامین محدود: طرح رایگان دسته‌ای از مضامین رایگان رو هم برای شما فراهم میکنه. در واقع شما فقط با برنامه‌های پولی میتونین مضامین برتر رو هم در طرح خودتون امتحان کنید.

با این حال، حتی با استفاده از برنامه‌های پولی هم، شما باید تم‌های برتر رو فقط از فهرست WordPress.com انتخاب و استفاده کنین.

افزونه‌های محدود: مشابه مضامین محدود که در بالا توضیح دادیم، برای افزودن افزونه به وب سایت خودتون هم باید طرح رایگانی که انتخاب کردین رو به Business plan یا طرح کسب و کار  ارتقا بدین.

کنترل محدود سایت شما: شما کنترل کاملی بر داده‌ها و محتوای نوشته شده خودتون ندارین. در صورت وجود هرگونه داده یا محتوای مغایر با خط مشی WordPress.com، مقامات بالا و صاحبان اصلی، وب سایت شما رو از بین خواهن برد.

کسب درآمد: تو این مورد باز اگه میخواین با گرفتن تبلیغات تو وب سایت خودتون منبع درآمد ایجاد کنین و پول دربیارین، باید یه طرح و برنامه پولی رو انتخاب کنین!

سوال اصلی ما آیا وردپرس رایگان است بود که ما هنوز در پی جواب اون هستیم اما در مورد سوال آیا WordPress.com رایگان است که بخشی از سوال آیا وردپرس مجانیه محسوب میشه باید گفت که در مورد پول، با برنامه اولیه WordPress.com میتونین وبلاگ‌نویسی رو با هزینه صفر شروع کنین.

اما خب با این وجود، طرح رایگان WordPress.com حتی برای نیازهای اساسی وبلاگ نویس هم کافی نیست. بنابراین، دیر یا زود باید پول خودتون رو سرمایه‌گذاری کرده و برنامه رایگان خودتون رو به یه برنامه پولی از برنامه‌های بالا ارتقا بدین.

آیا WordPress.org رایگان است ؟

خب بخش دوم پاسخ سوال آیا وردپرس رایگانه، رایگان بودن یا نبودن نسخه WordPress.org است.

WordPress.org اغلب به عنوان وردپرس “واقعی” شناخته میشه چون این وردپرس یه نرم‌افزار منبع باز است که توسط انجمن وردپرس ساخته شده و همه میتونن اون رو به صورت رایگان بارگیری، استفاده و سفارشی کنن.

ممکنه از خودتون بپرسین که چرا توسعه‌دهنده ها مایلن وقت خودشون رو صرف توسعه WordPress.org که بدون کسب درآمد هست کنن؟

اول از همه، بسیاری از مردم تو نرم‌افزار منبع باز open source شرکت میکنن چون این کار جزء سرگرمی اونها محسوب میشه که درکنارش به بهبود مهارت‌های رمزگذاری اونها هم کمک میکنه.

ثانیاً، جامعه توسعه‌دهندگان ممکنه از طریق توسعه مستقیم وردپرس درآمدی کسب نکنن و به جای اون با تولید چیزهای دیگه‌ای برای وردپرس درآمد کسب میکنن. خیلی از این توسعه‌دهندگان افزونه‌ها و مضامین وردپرس رو می‌فروشن یا مشاغلی رو اداره میکنن که به نوعی با وردپرس مرتبط باشه، به عنوان مثال میزبانی وردپرس رو اداره میکنن.

هر چه وردپرس بهتر بشه، تقاضا برای این نرم‌افزار هم قطعاً افزایش پیدا میکنه. هرچه افراد از وردپرس بیشتر استفاده کنن، سود بیشتری رو میتونن با فروش محصولات و خدمات خودشون کسب کنن.

اگرچه میتونین این نسخه Word.Press.org رو به صورت رایگان دریافت کنین و به سوال آیا وردپرس رایگان است جواب بله بدین، اما هنوز هم باید هزینه‌های فنی اون مانند دامنه و هاست رو پرداخت کنین.

مطمئناً میتونین دامنه و میزبانی رو از سایت‌های میزبانی رایگان مانند www.webhost.com دریافت کنین، اما اگه به ویژگی‌های پیشرفته‌تر و منابع بیشتری نیاز دارین، مجبورین میزبانی وردپرس پولی رو دریافت کنین.

همچنین لازم به ذکر که رایگان بودن تنها مزیت WordPress.org برای پاسخ به سوال آیا وردپرس رایگان است، نیست.

شما چه ویژگی هایی رو در صورت انتخاب WordPress.org به دست خواهین آورد؟

میزبانی: اگر چه شما باید خدمات میزبانی خودتون رو پرداخت کنین، اما داشتن این وردپرس خود میزبان، کنترل کامل رو به شما میده.

دامنه: شما بر نام دامنه سایت خودتون کنترل دارین و البته میتونین نام دامنه رو هم خودتون انتخاب کنین.

دسترسی به کد: شما با این نسخه WordPress.org میتونین به کد سایت خودتون دسترسی پیدا کرده و همه پرونده های خود رو اصلاح کنین.

مضامین: در صورت تمایل تم‌های مورد نظر خودتون رو نصب کنین.

پلاگین‌ها: مشابه مضامین که در مورد قبل گفتیم، میتونین هر افزونه‌ای رو که دوست دارین به سایت خودتون اضافه کنین. همچنین مجاز به نصب پلاگین‌های برتر از اشخاص ثالث هم هستین.

مالکیت داده‌ها: شما کنترل کاملی بر داده‌ها و محتوای وب سایت خود دارین.

و اما پاسخ سوال آیا WordPress.org رایگان است از مجموعه سوال آیا وردپرس رایگانه، چه جوابی خواهد بود؟ درسته؛ پاسخ سوال شما بله است. بله این نسخه وردپرس WordPress.org  کاملاً رایگان هست و تحت GPL هم منتشر میشه. شما با استفاده از WordPress.org کنترل کاملی بر وب سایت خودتون خواهین داشت.

حتی شما قادر خواهین بود که وب سایت خودتون رو به هر اون چیزی که دوست دارین توسعه و اصلاح کنین.

با این حال، اگه میخواین وردپرس رو با میزبانی پاداش و حق بیمه یا Priemum اجرا کنین و یه نام دامنه هم در اختیار داشته باشین، باید مقداری پول هزینه کنین. به عبارتی بسته به نیاز شما میتونه وردپرس هزینه‌های اضافی بیشتری هم داشته باشه و پاسخ سوال آیا وردپرس رایگان است رو سخت کنه.

نتیجه کلی چیه؟

پاسخ به سوال آیا وردپرس رایگان است میتونه یا جورایی روی حیله و تزویر و سردرگمی شما بنا شده باشه.

در واقع وردپرس دو نسخه داره: WordPress.com که متعلق به Automattic است و نرم‌افزار رایگان WordPress.org این متعلق به انجمن وردپرس است.

هر دو نسخه وردپرس در ابتدای کار بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای قابل استفاده برای تمام‌کاربران هستن. با این حال، اگه شما به ویژگی‌های پیشرفته‌تر و یه نام دامنه سفارشی نیاز دارین و میخواین به تمام تم‌ها و افزونه‌های وردپرس دسترسی داشته باشین، همونطور که قبلاً هم‌گفتیم باید یه طرح WordPress.com که پولی هست رو انتخاب کنین یا WordPress.org رو در میزبانی پولی تنظیم کنین.

امیدواریم که شما تو این مقاله تونسته باشین به درستی به پاسخ سوال آیا وردپرس رایگان است رسیده باشین و بتونین بین دو نوع نسخه وردپرس یعنی WordPress.com و WordPress.org اونی که برای وبسایت یا وبلاگ شما مناسب‌تر هست رو انتخاب کنین.

البته طبق گفته‌های بالا، در انتهای هر دریافت رایگان باید برای بهبود بیشتر سایت یا ویبلاگ خودتون هزینه صرف کنین. بنابراین به امید رایگان بودن این دو نسخه وردپرس تا انتها نباشین چون بدون ارتقا، سایت یا وبلاگ شما دچار افت و کمبود بازدید توسط کاربرها میشه و متاسفانه نتیجه‌ای مساوی با از بین رفتن تلاش‌های شما رو در بر خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *