آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت

آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

پیدا کردن کلمات کلیدی برای سایت

از مهم ترین اصولی که برای سئوی داخلی و خارجی باید رعایت شود، استفاده از کلمات کلیدی است که به آنها باید توجه ویژه کرد چراکه موتورهای جستجو برحسب همین کلمات میتوانند در نتایج نمایش داشته باشند.

این کلمات و تنظیم درست آن در سایت میتواند به جذب بازدیدکننده هدفمند از گوگل و سایر موتورهای جستجو منجر شده و هرچقدر درست و اصولی این کلمات انتخاب شوند میتواند اثر بهتری گذاشته شود. پس هرچقدر این کلمات با دقت بیشتری انتخاب شوند احتمال موفقیت سایت در آن کلمه نیز بالاتر میرود.

۱- استفاده از پیشنهادات گوگل  Google Suggest

پیشنهادات گوگل یکی از بهترین منابع برای یافتن کلمات کلیدی هدفمند و ارزشمند برای سایت شماست که میتوانید از آنها استفاده کنید. کافی است تا کلمه اصلی که مدنظر دارید را جستجو کرده و منتظر پیشنهاداتی باشید که در باکس جستجو برای شما ظاهر میشود. آیا به همینجا ختم میشود؟

بعد از اینکه کلمه اصلی خود را سرچ کردید، به سمت آخر صفحه اسکرول کنید و ساجست ها و پیشنهادهاییکه در آخر صفحه به شما داده است را میتوانید ببینید. حتی با کلیک روی هرکدام نیز میتوانید پیشنهادهای جدید و مرتبط تر را ببینید و این قضیه تا جایی پیش میرود که دیگر گوگل هیچ پیشنهادی برای مرتبط های کلمه شما نداشته باشد! ولی گاها انقدر تو در تو پیش میرود که نمیتوان به این راحتی ها گوگل را از پا درآورد!

گوگل همیشه سعی میکند تا مفیدترین نتایج را به شما نمایش داده و شما را به بهترین صفحات هدایت کند و سعی میکند تا کلمات پرتکرار و متداول را پیشنهاد دهد. وقتی یک عبارت به پیشنهادات متداول گوگل تبدیل میشود، میتوانیم به ارزش بالای آن پی برده و نتیجه بگیریم که افرادی هستند که آن عبارت را جستجو کرده و درواقع ممکن است نیاز آنها هم باشد.

الگوریتم های گوگل در نمایش نتایج محدود به چند پارامتر نبوده و بیش از ۵۰۰ فاکتور را بررسی میکند و ممکن است بسته به عوامل مختلف نیز تغییر کند. اما مهم ترین هدفش رسانیدن شما به نزدیک ترین و دقیق ترین نتیجه ایست که شما انتظار داشته و بخش عمده ای از این موضوع به خاطر محبوبیت میزان سرچ است.

۲- استفاده از ابزارهای متفاوت در یافتن کلمات کلیدی

برای تحلیل بهترین کلمات مرتبط و پیدا کردن پیشنهادات جدید، مهم است که از ابزارهای مهم در این زمینه استفاده کرده و پیشنهاد کلیک اول به شما کاربران عزیز این است که همزمان چند ابزار مختلف را چک کرده و مقایسه نتایج آن و در نهایت انتخاب نهایی یک کلمه، منطقی به نظر میرسد.

هرکدام از این ابزارها، بخشی از آمار را در اختیار داشته و تحلیلی که در اختیار شما قرار میدهند نسبت به توان و جامعه کاربرانیست که درحال بررسی آنها هستند و میتواند دچار یک سری محدودیت ها نیز باشند. مخصوصا زمانیکه در تحلیل رفتار کاربران ایرانی گاها دیده شده که محدودیت تحریم ها را دچار هستند.

وقتی به بررسی کلمات در یک ابزار بسنده میکنید، احتمالا بخش عمده ای از آنالیزهای مهم و عبارات را میتوانید از دست بدهید و این خیلی بد است.

ابزار Google Keyword Planner یک پلتفرم مناسب برای بررسی کلمات کلیدی مختلف در میان کاربران و ترجیحات شان برای سرچ به حساب می آید و اگر دنبال منبع دیگر نیز میگردید، بهتر است تا مطالعه گزارش های مختلف به یک تجمیع آماری خوب رسیده و این موضوع میتواند اطلاعات خیلی خوبی در اختیار شما بگذارد: (موارد زیر الزاما از گوگل نیستند)

  • Keyword Tool یک ابزار رایگان و عالی و قدرتمند است که به یافتن کلمات کلیدی بسیار کمک میکند. ویژگی اصلی و عالی آن را متوان پیشنهاد کلمات طولانی و سرچ دار دانست و هماهنطور که میدانید کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) تاثیر بسیار خوبی در ورودی سایت دارند.
  • Google Trends  هم یک پلتفرم خیلی خوب برای جستجو کلمات ترند یا داغ در بازه های مختلف است و میتواند تا حدودی به شما کمک کند که متوجه شوید مردم دربازه های مختلف چه چیزهایی را سرچ کرده اند. همچنین میتوانید با بررسی و مقایسه دو کلمه کلیدی یا چند کلمه کلیدی باهم به یک جمع بندی خیلی خوب برسید.
  • استفاده از شبکه های اجتماعی برای پیداکردن کلمات کلیدی که مردم به دنبال آنها هستند نیز میتواند کمک کننده باشد. مثلا میتوانید از پیشنهادات جستجو در یوتیوب، توییتر یا حتی اینستاگرام استفاده کنید که باتوجه به تعداد بالای کاربران میتواند یک معیار نسبی مناسب برای تشخیص ارزش یک کلمه کلیدی خوب باشد.

۳- استفاده از ابزارهای آنالیزور و آمارگیر

آمارگیر و استفاده از آنالیزورها هم میتواند یک گزینه مناسب برای افزایش سئوی شما باشند. دیدن کانال های ورودی، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان، تحلیل رفتار آنها و موارد مشابه آن میتواند بخشی از امکاناتی باشد که آمارگیرهایی مثل گوگل آنالیتیکس دراختیار شما قرار میدهند.

همچینین در کنار گوگل آنالیتیکس میتوانید از سرچ کنسول گوگل هم استفاده کرده که یک آمار دقیق و اصولی به شما از ورودی کلمات و طیف کلمات مختلف میدهند. سرچ کنسول آمار دقیق تری از ۱۰۰۰ کلمه آخر پرسرچ به شما میدهد.

۴- بررسی کردن گزارش تبلیغات

اگر کمپین های تبلیغاتی دارید یا از گوگل ادز استفاده میکنید، گزارش های آنرا بررسی کنید چرا که میتواند یک گزینه مناسب برای پیدا کردن کلمات کلیدی برای شما به حساب آید. گوگل ادز میتواند اطلاعات به مراتب دقیق تری را به شما ارائه کند تا بتوانید تصمیم گیری درست تری داشته باشد.

اطلاعاتی که گوگل ادز در اختیار شما قرار میدهد درباره اینست که کاربران به چه کلماتی بیشتر رغبت نشان داده اند و کدام کلمات از ارزش بیشتری برخوردار هست.

حتی میتوانید از تعداد کلیک هاییکه روی هرکدام صورت گرفته میتوانید بفهمید که کدام تیتر کارساز تر بوده و به سئوی ارگانیک خود کمک ویژه تری بکنید.

۵- بررسی سایت های پرسش و پاسخ

سایت های پرسش و پاسخ و انجمن های اینترنتی یک گزینه مناسب دیگر برای بررسی کلمات کلیدی به حساب می آیند و ایده های متعددی از بحث هاییکه کاربران در اینجور جاها میکنند دستگیرتان میشود.

استفاده از لینکدین، ردیت، انجمن پرشین تولز یا موارد مشابه بهترین سایت ها هستند تا بتوانید از آنها ایده بگیرید که اصلا کاربران درباره چه چیزهایی صحبت میکنند و اصلا ترند روز چیست.

سوالاتیکه در سایت ها مطرح میشوند دارای عبارت های بلندتری بوده و این امکان را به وجود می آورد که متوجه شوید کدام سوالها بیشترین تکرار رادارند. در این شرایط احتمال موفقیت شما برای برآورده کردن خواسته کاربران خیلی بیشتر است.

در این سایت ها باید میزان بازدید صفحه و تعداد پاسخ هاییکه دریافت کرده است را مورد توجه قرار دهید. ممکن است یک سوال ساده هزاران پاسخ گرفته باید و یک سوال تخصصی مهم اصلا هیچ پاسخی نگرفته باشد!

اما این دلیل نمیشود که به سوال هایی بپردازید که پاسخ بیشتری دارند و این گزینه به شما کمک میکند تا متوجه شوید چه تیترهایی بیشتر کاربران درباره آنها صحبت میکنند و قدم بعدی استفاده از ابزارهاییست که پیش تر معرفی کردیم.

۶- از ویکی پدیا برای پیدا کردن بهترین موارد استفاده کنید

ویکی پدیا بعنوان بزرگترین دانش نامه‌ی آزاد، مرجعی شناخته شده برای مخاطبان اینترنت در سراسر دنیا به شمار می آید. با وجود کاربرمحور بودن، دقت و تلاش نویسندگان و اعضای ارشد این مجموعه در بررسی مقالات، باعث شده تا صفحات ویکی پدیا، استاندارد و اغلب جزو برترین نتایج جست و جوی گوگل باشند.

توجه کردن به تیتر انتخاب شده (Title) ، توضیحات (Description) و همچنین تگ های عنوان (Headings) استفاده شده در هر مقاله، میتواند به شما کمک کند تا یک گزینه بهتر در انتخاب های خود داشته باشید.

۷ آنالیز رقبا و زیرنظر گرفتن آنها

برای اینکه بتوانید بهترین کلمات را انتخاب کنید، باید رقبای خود را رصد کنید و در نتیجه های جستجو مربوط به سایت خود آنها را بررسی کنید. برای شروع کلمه ای که بهترین انتخاب باشد باید طول آن نسبتا کوتاه باشد و اولین نتایج گوگل را همیشه در نظر بگیرید و به نحوه چیدمان تیترها و چگالی کلمات کلیدی در یک پاراگراف دقت ویژه بکنید.

مثلا اگر کار شما در حوزه پوشاک میباشد، با جستجوی عبارت هایی مثل ” خرید لباس زنانه ” یا ” خرید مانتوی بهاری” میتوانید درباره رقبای خود آنالیز بهتری داشته و از نتایج برای خود الگو بگیرید. اینکار یکی از بهترین روش ها برای اینست که بدانید رقبای شما درحال انجام چه کاربری برای جذب مخاطبین بیشتر هستند.

شاید بپرسید که این کار چه فرقی با پیشنهادهای گوگل در آخر صفحات SERP دارد؟ این کار تقریبا مشابه با آن است با این تفاوت که به جای اینکه مستقیما از گوگل خط بگیرید، روی رقبای خود تمرکز میکنید و به این ترتیب بیشتر میتوانید متوجه تغییرات آنها شوید.